vervolg
Nu de zaak weer opbouwen. De flens van het inspectiedeksel heb ik met Sikaflex kit rond de draadeinden vastgezet. De kit zorgt ervoor dat er geen diesel via de boutgaten kan gaan lekken.
Tijdens het opschonen van de overtollige kit de boel met klemmen en moeren tijdelijk vastgezet.
Daarna de pakking en het dikke kunststof deksel definitief gemonteerd en de moeren rondom gelijkmatig vastgetrokken. En de naam van de monteur met het montagejaar erop gezet als label van kwaliteit
Ook alle slangen weer vastgezet waarbij de 8mm brandstofslang uiteraard geheel vernieuwd is.
Daarna alle snoeren, waterleidingen, kastjes en schotten weer terug gemonteerd, waarbij het doorgezaagde schot in de bakskist een vers laklaagje kreeg en een afdeklatje over de brede zaagsnede.
Na volledig ontluchten loopt de motor weer als vanouds. Het inspectiedeksel is zoals verwacht ook volledig lekvrij. Maar de uit de tank verwijderde GTL was natuurlijk helemaal niet schoon. Weggooien zou niet alleen zonde van het geld zijn, maar ook onnodige verspilling. Daarom heb ik thuis een tijdelijke filterinstallatie gemaakt die bestaat uit een 12V voeding, het Lidl brandstofpompje, een voorfilter en een Chinese kopie van een Racor 500FG filter. Door de GTL daar meerdere keren doorheen te pompen kon ik in stappen alle vervuiling eruit halen. In het Engels heet dit proces ‘fuel polishing’. De eerste stap is het goedkope in-line voorfilter. Dit houdt de ergste troep tegen en is een stuk goedkoper te vervangen dan de Racor filters. Dat voorfiltertje deed zijn werk goed
Daarna heb ik eerst gefilterd met een 30 micron filter en daarna nogmaals met een 5 micron filter. Visueel was de GTL daarna glashelder en met een scheutje antibacterieel middel erin om de laatste weerstand te breken weer prima geschikt voor gebruik.
Enkele conclusies uit dit verhaal:
- Uiteindelijk viel de vervuiling in de tank erg mee. Mijn hypothese is dat het vuil wat er in zat nog afkomstig was van de tijd dat ik nog gewone diesel tankte.
- Ook kleine hoeveelheden bacterievervuiling kunnen problemen opleveren. Ik had na eerdere tekenen de tank al aan moeten pakken.
- Zonder luik is inspecteren en reinigen vrijwel onmogelijk. Overweeg er preventief een te plaatsen als je tank er nog geen heeft.
- Zelf doen bespaart honderden euro’s. De kosten van de stofzuiger (uiteindelijk gratis overigens, weer verkocht), Racor filter, pompje, inspectiedeksel, kleine materialen en autokosten bedragen bij elkaar pakweg €360. Minder dan de helft van wat het reinigingsbedrijf rekent. Het pompje e.d. kan je uiteraard ook naderhand blijven gebruiken.
- Zelf doen is tijdsintensief, zeker in mijn situatie aan boord. Maar ja, hobby hè…