Hoi Ben!
Het lijkt erop dat we soortgelijke uitdagingen tegenkomen tijden het opknappen van een spirit 24. Samen met mijn vriend ben ik al anderhalf jaar bezig met het restaureren van onze boot. Het lijkt mij leuk om wat ervaringen te wisselen en van elkaar te leren.
Mijn achtergrond zit een beetje in het zeilen, dankzij mijn vader die een ervaren zeilmaker is. Daarnaast heeft mijn vriend enige ervaring met klussen, maar hebben we beide nog nooit aan zo’n uitgebreid project als een zeilboot gewerkt.
Onze boot komt uit 1969 en heeft al heel wat meegemaakt. Een paar jaar geleden is ze zelfs gezonken, wellicht ergens tegen aan gevaren, waardoor er een flink gat aan de zijkant van de boot ontstond. Gelukkig heeft de vorige eigenaar het exterieur volledig hersteld en teruggebracht naar zijn oorspronkelijke staat. Aan de binnenkant van de boot is er nog wel veel werk te doen. Het houtwerk was verwaarloosd en er ontbrak elektra en een keukentje.
Na ongeveer vijf jaar in een loods te hebben gestaan, leek het kitwerk in goede staat. Toen we de boot ter water lieten, bleek het kitwerk verouderd/uitgedroogd te zijn, waardoor het kitwerk langs de opbouw begon te scheuren. Hierdoor ontstond er lekkage binnen. Dit was even flink balen, na een hele winter hard werken. Gelukkig konden we het kitwerk herstellen en hebben we daarna nog een paar mooie dagen gezeild op de Friese meren. De boot steekt vrij diep (1,5 meter), dus je moet goed opletten waar je zeilt haha.
In de herfst hebben we haar in een verwarmde loods geplaatst, zodat we het kitwerk goed kunnen herstellen. Er zat namelijk nog wat vocht onder het kitwerk.
Twee weken geleden kwamen we erachter dat enkele kielbouten afgebroken waren, waarschijnlijk als gevolg van bevriezing nadat er langere tijd water in de bilg stond. Momenteel zijn we druk bezig met het zoeken naar een oplossing. We gaan eerst proberen om nieuw moerdraad in het oude draadeind te tappen en als dat niet werk gaan we proberen om het oude draadeind volledig uit te boren/verwijderen.
Het is een flinke uitdaging, maar erg leuk om elke weer het resultaat van het harde werk terug te zien.
Wat we tot nu toe hebben gedaan:
Het teakdek opgeschuurd.
De houten mahonie rand aan de buitenkant geschuurd en zes keer gelakt met tweecomponenten lak. Dit zou eigenlijk vaker moeten, maar we denken dat het voor de eerste 2/3 jaar wel prima is, aangezien er ongeveer één laag per jaar afgaat.
Alle oude kastjes en wandbekleding zijn eruit gesloopt.
We hebben alle houten zitplaten vervangen en gelakt met drie lagen vloerlak.
Nieuwe wandkastjes zijn geplaatst.
Een keukenblok is gemaakt. We wilden dit op een rail plaatsen zodat we het naar achteren konden verplaatsen, maar uiteindelijk hebben we daarvan afgezien vanwege de uitdagingen met de afvoer en aanvoer.
Een waterzak is geplaatst, inclusief aanvoer en afvoer, met een pompje.
Er is een extra doorvoer naar buiten gemaakt voor het keukentje.
Elektra is aangesloten. De accu is in de punt gemonteerd om het gewicht gelijkmatig te verdelen. Het paneeltje i bij het keukentje is geplaatst. We hebben een stopcontact bij het paneeltje en één bij de accu, waar ook de acculader zich bevindt. Ook hebben we walstroom aan de achterkant aangelegd.
De verlichting is aangesloten. LED-strips zijn achter de kastjes geplaatst, plus een lampje in de keuken en één in de slaapcabine.
Gordijntjes zijn gemaakt met drukknopen.
Een matras op maat is gemaakt van schuimrubber, inclusief hoes.
Een trappetje is geplaatst.
Verankering en puttingen voor de mast zijn geplaatst.
Het plafond en de wanden zijn gelakt met tweecomponenten witte lak.
Skyleer wandbekleding is in de punt gemonteerd.
- De naam van de boot is er afgelopen weekend op geplaatst.
Wat er nog moet gebeuren:
- Een nieuw ventilatierooster voor in de slaapcabine plaatsen, aangezien het huidige rooster bij veel regen lekt.
- Een teakhouten handgreep plaatsen. We hebben overwogen om een zeereling te plaatsen, maar vinden dit eigenlijk wat schijnveiligheid geeft en niet mooi staan bij deze boot. Met een rolfoksysteem hoeven we niet helemaal naar de punt om de fok te hijsen.
- Zitkussens voor binnen maken.
- Het teakdek herstellen.
- Een dekdoorvoer voor het toplicht installeren.
- Een valstopper plaatsen, zodat we niet naar de mast hoeven te lopen om het grootzeil omhoog te hijsen, i.v.m. veiligheid.
- Het nog open stuk aan de binnenkant dubbelwandig maken met polyester, met hulp van een familielid dat expertise heeft op dit gebied. Tips hiervoor zijn welkom!