Ilex schreef :
Wanneer denken jullie de nesting te gebruiken op het dek?
De voornaamste reden om een bijboot aan dek te willen vervoeren is dat ik in bepaalde gevallen deze liever niet achter de boot in het water wil hebben
Te denken valt aan sluizen, aanlegplaatsen met weinig ruimte. De enkele Noordzee-oversteek, etc.
Ik herinner me nog een verhaal van wijlen Hans Vandersmissen over hoe hij een in Engeland gekochte polyester dinghy verspeelde, omdat deze onderweg op zee volsloeg met water en daardoor zo zwaar werd dat het sleepoog uit de boeg werd getrokken.
Een rubberboot achter het moederschip is in sluizen misschien nog te tolereren. Die geeft nog een beetje mee, als ie klem komt te zitten. Maar ik wil om diverse redenen persé een 'stijve' bijboot.
Ook in de thuishaven wil ik de boot aan dek kunnen hebben; als ik hem in be bijboten-opslag leg, moet ik er apart voor betalen.
Ik ben trouwens nog wel van plan om een goed passend dekzeil voor mijn nesting dinghy te maken, waarmee het risico van volslaan en ook het leeghozen van het bootje na langdurige regen kan worden voorkomen.
Als eenmaal onderweg het passeren van sluizen voorlopig niet aan de orde is, en we in relatief beschut water zitten, zoals aan de Engelse oostkust, of tijdens een paar dagen op de Oosterschelde, zal ik de dinghy hoogstwaarschijnlijk gewoon achter de boot slepen.
Het in elkaar zetten en te water laten van de nesting dinghy kost net zo veel, of misschien wel minder tijd dan het opblazen van een rubberboot en het gewicht van het ding is niet hoger dan van een rubberboot van dezelfde lengte. Ik zal mijn eigen bootje, nu het is afgewerkt, binnenkort nog eens wegen. Ik schat het gewicht op iets tussen de 25 en 30 kg.
Als je zo'n bootje van pakweg 2,30 m. uitvoert als een multi-knikspant of overnaads rompje in triplex van 4 mm. wordt de romp echt een soort monocoque en kan het zeker 5 - 10 kg lichter worden. Zeker als je afziet van het zeilend maken van het bootje.