Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Nieuw project: de Chameleon.

Nieuw project: de Chameleon. 09 dec 2024 10:46 #1601038

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1760
Nee prima jongens, ik ben helemaal niet tegen zo`n ding en volg het met veel plezier en bewonder het enthousiasme. Echter, ik zie de voordelen van zo`n ding niet zo en dat is voer voor de voorstanders natuurlijk om het tegendeel te proberen te bewijzen.
Anders dan beweert wordt heb ik er wel enige ervaring mee.
Vroeger ben ik begonnen met een Priraatje (ook een houten zeilbootje).
Leuk voor ons als kinderen maar voor mijn ouders een draak om te slepen en te handelen.
Dat is eigenlijk alles.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 09 dec 2024 10:47 #1601039

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
jerry schreef :
Om Reed even gerust te stellen, maar hij blijft toch verknocht aan zijn rubberbootje, de enigen die ervaring hebben met NestingDinghies zijn Wadloper en ondergetekende. Ervaring betreft overigens de aangepaste, gehalveerde D4, van MertensJansen. Mijn exemplaar kon binnen 5 minuten het water in nadat ik het bootje had afgeverd. De Chameleon kan nog sneller in elkaar.

Ach, alle bootjes hebben een compromis in zich.

Het hangt heel erg van de instelling van de gebruiker/schipper af wat voor hem of haar het beste compromis is.

Feit is dat een stijve bijboot met een niet te brede waterlijn beter roeit dan een rubberboot, die bij gelijkblijvende lengte altijd meer nat-oppervlak heeft dan een een stijve bijboot. Door de flexibiliteit van het materiaal, neemt een rubberboot bij het roeien ook veel energie op; die komt dus niet ten goede aan de voortstuwing. Een stijve bijboot roeit derhalve met dezelfde energie-inbreng altijd beter dan een rubberboot van gelijke lengte.

Of je zeilen met een bijboot interessant vindt, is ook iets persoonlijks.
Ook als je alleen maar naar de wal wilt met je bijboot, is zeilen bij een beetje wind een relatief snelle en inspanningsloze manier om aan de wal te komen. Zeker als de beoogde landingsplaats wat verder van het moederschip ligt. Dat even als antwoord op de hierboven gestelde vraag "waar ik dan naar toe zou moeten zeilen met zo`n klein bootje".
Maar los daarvan is zeilend rondklooien op een mooie zonnige dag wat mij betreft gewoon leuk. Ook al ga je nergens heen.

Voor wie planerend wil rondklooien is een stijve bijboot niks, doe dan inderdaad maar een rubberboot. Daar moet dan al wel een bbm van tenminste 6 - 9 pk achter.
En als het alleen gaat om zo snel mogelijk aan de wal komen, is een rubberboot met bbm ook de snelste manier. Met een op benzine lopende bbm, dan hè.

Qua gebruiksgemak: een rubberboot mag met behulp van een electrische pomp in een paar minuten zijn opgeblazen; weer leeg laten lopen (misschien kan de pomp ook leegpompen), opvouwen, inpakken en onderdeks opbergen is óók een aanzienlijk klusje. Een rubberboot van pakweg 2.30 m. neemt op een voordek meer ruimte in dan een nesting dinghy van dezelfde lengte.
Sleep je de bijboot steeds achter het moederschip, dan sleep een stijve bijboot met minder weerstand dan een rubberboot.

Leeuwen en beren over beschadiging van het moederschip door een stijve dinghy zijn makkelijk weg te nemen. Ik heb zelf wegneembare stootranden gemaakt van cv-leidingisolatie, die ik heb omwikkeld met pvc-zeildoek en die met elastiek aan de bijboot worden gehangen.

Dat er uiteindelijk veel meer rubberboten als bijboot worden gebruikt dan nesting dinghies, komt voornamelijk omdat maar weinig mensen de moeite willen nemen om zelf een nesting dinghy te bouwen, of gewoon het handvaardigheid daarvoor niet hebben.
Of omdat ze zich gewoon niet van deze optie bewust zijn.
Want de gemiddelde zeiler doet wat andere zeilers ook doen. Alles bij elkaar kost dat in eerste instantie inderdaad de minste moeite.

Zo zit het ongeveer, denk ik.
Maar vanzelfsprekend moet iedereen zelf zijn of haar keuze's maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 09 dec 2024 10:54 #1601040

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Reed schreef :
Leuk voor ons als kinderen

Voor mensen met kinderen zou dat een geldig argument kunnen zijn om juist wèl een zeilend stijf bijbootje mee te nemen. Nu scheuren al die kleuters met rubberboot en bbm rond. Lere ze ook wat van, maar met een zeilend bijbootje leren ze meer en dat spelenderwijs.

Scheelt later veel paternalisch gezeur van papa, als ze later als jong-volwassenen bemanningsleid zijn. Of misschien wordt papa wel volledig overklast, omdat het kroost meer van zeilen snapt dan hij.

Dit risico kan natuurlijk ook even worden meegenomen in de overwegingen.

En de Piraat is wel héél erg jaren zestig en zeventig. Tegenwoordig kan het beter en vooral lichter.
Laatst bewerkt: 09 dec 2024 10:54 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 09 dec 2024 11:53 #1601056

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Dit is een project-topic...
Open nieuwe als je wil doorbomen over het (interessante) verschil tussen vast en blaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 09 dec 2024 12:42 #1601064

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Ilex schreef :
Dit is een project-topic...
Open nieuwe als je wil doorbomen over het (interessante) verschil tussen vast en blaas.

Stel je niet aan.
Het lijkt me niet nodig om alle voor- en nadelen eindeloos op een rijtje te blijven zetten. Wie dat wèl wil, mag van mij een nieuw draadje erover starten. Ik ga dat niet doen.

Helder genoeg?
Laatst bewerkt: 09 dec 2024 14:08 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 09 dec 2024 13:21 #1601068

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Hou je gemak.
Weer teveel tijd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 11 dec 2024 13:37 #1601457

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
De boot die ik nu bouw lijkt sterk qua afmetingen en details op de PT11. Ik vraag mij af welk ontwerp er eerder was, dat van Danny Green of dat van PortTownsend. Beter goed gejat, dan slecht ontworpen zullen we maar zeggen. De PT21 is alleen te koop als volledig CNC gesneden bouwpakket en wel voor een flink aantal dollars. Op YouTube vond ik een verslag van de bouw van een PT11 bij LackeySailing.com. Blijkt wel een professionele bootbouwer te zijn.
Laatst bewerkt: 11 dec 2024 14:13 door jerry. Reden: Teipvautje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 13 dec 2024 11:24 #1601768

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
De Antifouling zit er op: harde AF van International.

Volgende stap zal zijn: naar buiten, opstellen en het tuig op proef monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 20 dec 2024 13:36 #1602902

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
Nu de antifouling er op zit heb ik deze week de boot opgeslagen op het plaatsje in de achtertuin. Daar blijft het liggen tot het voorjaar van 2025 zodra de nieuwe eigenaar er plaats voor heeft. De werktafel is nu weer vrij voor het maken van de roeiriemen.



Vandaag heb ik samen met de nieuwe eigenaar de boot gemonteerd, dwz opgesteld en de vier bouten en moeren aangedraaid. Ging in een paar minuten. Hoe dat later moet als de boot aan dek wordt vervoerd is van later zorg. Ook hebben we het tuigje er op gezet. Alles paste perfekt. Ook nog een paar kleine aanpassingen besproken: voor de buitenboordmotor moeten er aan de spiegel nog een paar extra latten worden aangebracht, de roerogen iets verplaatst en op de twee scheggen komen een paar koperen strippen.
Een afdekhoes van een Optimist paste jammer genoeg niet, dus die bewaar ik voor een Optimist of gaat op Marktplaats.
Laatst bewerkt: 20 dec 2024 13:39 door jerry. Reden: typfouten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 20 dec 2024 14:17 #1602909

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Ontzettend leuk ding.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 20 dec 2024 14:47 #1602911

+1
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 20 dec 2024 19:03 #1602949

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2155
Hi,

Ik vind het bootje geinig en ben best een beetje jaloers op wat je allemaal kan maken. Bij mij ontbreekt het aan tijd en ruimte om zoiets te gaan doen, maar het is erg gaaf om te zien.

Vraag over het Opti-tuigje: als ik de foto inschat lijkt me dat het drukkingspunt in het zeil flink voor het lateraalpunt uitkomt, zeker met een aangehangen roer en de schegjes op de andere foto's.
Is dit heel anders dan origineel? Ik verwacht eigenlijk niet dat dit heel geweldig zeilt...

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 20 dec 2024 21:18 #1602968

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
Arent, het tuig is niet zoals de ontwerper heeft bedoeld. Ik zag er tegen op (vanwege de kosten) om door een zeilmaker een zeil te laten maken. De bootjes die ik in de afgelopen jaren heb gebouwd kregen allemaal tuigjes van de Optimist of de Piraat. Deze boot is met zijn 10 voet 4 inch (315 cm) wat groter dan een Optimist of een jolletje van 9 voet. Dit soort boten zijnaltijd een compromis: roeien, zeilen en motoren.
Laatst bewerkt: 20 dec 2024 21:27 door jerry. Reden: Correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 20 dec 2024 21:36 #1602972

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Het is in ieder geval een dropje om te zien.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 21 dec 2024 00:24 #1602981

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4157
Mooi werk, Jerry.
En wat zeileigenschappen betreft, zolang de mastvoet, zwaardkast en roer
op de plek van het originele ontwerp zitten is er nog genoeg ruimte om
te spelen met de mast en het tuig.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl