Afronding en lessons learned
Nu alle grotere klussen aan het dek achter de rug zijn bleef het weer vaarklaar maken van de boot over. Dat begon met het weer terugplaatsen van de mast. Deze was tijdelijk opgeslagen in de mastenstalling van de haven. Omdat dit buiten is en de mast compleet met alles erop en eraan opgeslagen was, had ik hem omwikkeld met krimpfolie en ducttape. Zo bleef alles schoon en goed bij elkaar en werden al te geïnteresseerde bezoekers enigszins ontmoedigd.
Het terug hijsen van de mast verliep samen met de medewerker van de haven vlot. Ik had bij de kraan alles alleen maar even tijdelijk vastgezet en later in de box de borstbouten van splitpennen voorzien, de mast verticaal uitgericht en de verstaging met behulp van mijn Loos stagspanningsmeter weer op spanning gezet.
Vervolgens de giek teruggeplaatst, alle lijnen weer door de voetblokken naar de kuip geleid en de elektra bij de mastvoet weer aangesloten. Daarna konden de maindrop en de zeilen er weer op. Hiermee was de boot weer vaarklaar en was het project ‘vervangen dekbekleding’ feitelijk afgerond.
Tijd
Het totale project kende een doorlooptijd van 18 weken. Qua uren schat ik er rond de 120 - 140 uur aan besteed te hebben, exclusief reistijd. Dat is best veel, maar doordat ik er meestal maar één dag in het weekend aan kon besteden zit daar natuurlijk wel redelijk wat inefficiëntie in. Maar het is voor mij geen werk maar hobby en daarom geen enkel probleem. Zo’n klus laat zich ook prima opdelen in kleinere stukjes (op enkele zaken na, bijvoorbeeld het afkitten moet direct volgen op het verlijmen van de bekleding, om vocht in de naden te voorkomen) dus als je geen haast hebt kan dat prima over een wat langere periode worden uitgesmeerd. Moet het sneller af dan moet je óf meer dagen achter elkaar eraan kunnen werken, of uitbesteden.
Kosten
Zoals eerder beloofd is hier een overzicht van de direct gemaakte kosten. Het totaal heeft mij ongeveer €5.600 gekost. Dat is exclusief reiskosten en zaken die ook weer voor andere klussen gebruikt kunnen worden, zoals de elektrische kitspuit. Het is ten opzichte van volledig uitbesteden ongeveer €2.500 - 3.500 goedkoper. Of je dat de moeite waard vindt is voor iedereen een persoonlijke afweging, maar voor mij is het dat in ieder geval wel. Nog los van de opgedane ervaring uiteraard.
Lessons learned
- Het vervangen van dekbekleding op basis van ‘panelen’ is goed zelf te doen, mits je bereid bent er tijd in te stoppen en zaken goed kan plannen en voorbereiden;
- Besteed veel aandacht aan de inkoop. Laat je niet alleen leiden door het eindbedrag van de offerte, maar vraag heel goed na wat er wel en wat er niet in de prijs is inbegrepen en hoe de prijs is opgebouwd. Zo veel aanbieders, zo veel manieren om een prijs te berekenen en dat maakt vergelijken lastig. En er is meer dan prijs alleen: merk dekbekleding, hoe verloopt het contact, in hoeverre staan ze achter het idee dat je het mallen en leggen zelf wilt doen en hoe wordt er meegedacht.
- Een werf / leverancier die enigszins in de buurt zit biedt grote voordelen. In mijn geval zelfs bijna om de hoek, dat maakt het ophalen en terugbrengen van materialen gemakkelijk;
- Het verwijderen van de oude antislip bleek heel veel werk te zijn. Ruim dus voldoende tijd in om het dek kaal te maken en te prepareren voor het verlijmen;
- De (De Walt) accu nat-droog stofzuiger die ik gekocht had bleek ongelooflijk handig te zijn voor deze klus. Overweeg er eentje te kopen of te lenen;
- Het verlijmen van de bekleding is absoluut een klus die je met zijn tweeën moet doen;
- Ik had héél veel ballastmateriaal verzameld en klaargezet voor het verlijmen: 150kg aan blokken staal, bijna 30 jerrycans met water en zelfs twee zandzakken. Om de druk te verdelen had ik houten platen gezaagd. Ondanks de grote hoeveelheid bleek het uiteindelijk toch maar net genoeg te zijn om overal een redelijk gewicht op te kunnen zetten. Onderschat dit dus niet en begin tijdig met verzamelen!
- Het project uitvoeren met de boot in het water is veel handiger dan met de boot op de kant, tenzij je in een loods kunt werken;
- Het uiteindelijke resultaat doet nauwelijks onder voor een professioneel gelegd dek. Ja, er zitten op enkele plaatsen kleine foutjes, maar die zie alleen ik. En het is de vraag of een professioneel gelegd dek wel helemaal 100% perfect is natuurlijk. Het accepteren van deze kleine onvolkomenheden is inherent aan het feit dat je het zelf voor het eerst (en mogelijk voor het laatst) doet;
Ik ben zelf in ieder geval heel blij hoe deze refit van het dek van de il Cigno heeft uitgepakt er ze kan er nu weer vele jaren tegenaan.