Duncan schrijft:Ik begrijp niet waarom je het gedaan hebt
Om de kopse kanten niet groter te maken dan nodig.
Ik heb er van tevoren inderdaad wel over gepiekerd wat het beste zou zijn, maar dan kijk ik maar af bij mijn oude (werfgebouwde)16m2: inderdaad koud tegen elkaar liggende dekplaten in het gangboord.
Bij een schip treden de grootste spanningen tgv globale belastingen op in de delen van de dwarsdoorsnede die het verste weg liggen van de neutrale as van de dwarsdoorsnede:het dek en de bodem.
Man, wat een moeilijke zin.
Maar als ik het goed begrijp hebben we het hier over de stijfheid van de constructie van de romp als geheel.
Die wordt bij een Waarschip anders bereikt dan bij een 16m2 denk ik.
Ik weet niet wat de bijdrage van het dek van een Waarschip daarbij is, maar ik zou het wel aandurven met mijn 16m2 zelfs zonder dek het water op te gaan (wat de rompsterkte betreft uiteraard), er van overtuigd dat het nog steeds een bijzonder stijve constructie is. Dat viel mij al op toen ik de romp moest keren. Bij al dat hijsen en sjorren eraan- zonder dek en zonder echt dwarsverband op dekhoogte, gaf hij geen mm krimp. Het is tenslotte 15mm massief epoxyverlijmd mahonie op wrangen van 50mm en een kielbalk van 38mm.
Daarbij is nu de dikte van de dekplaten is 12mm, de betreffende naden in het gangboord zijn slechts 34cm lang.
Inwateren is voor mij een groter zorg dan de verbindingssterkte tussen de platen.
Even OT: een paar weken geleden begaf ik mij voor het eerst met een Polyvalk (Ottenhome zag ik op het merkplaatje staan) op het water. Ik zeilde tot dusverre eigenlijk alleen stalen en houten schepen. Een stabiele boot, dat zeker, maar ik was daarbij verrast hoe de golven van het water zich "voortplanten" in de romp van de boot. Een stuk minder stijf dan ik gewend ben dus, daar kan ik me bij voorstellen dat het dek er een onmisbare rol in speelt om de boel in model te houden. Is dat met alle open polyester boten zo?