666 schreef :
Heb je toevallig ook een autopiloot in je netwerk? Volgens mij een BenG ding dat windberekeningen automatisch door de pilot gedaan worden, zodra die op t netwetk verschijnt. Als ik de piloot uitzet daarna, en de mfd aanlaat, valt toch de twa en twd weg. Misschien is er bij jou ook xoiets asn de hand met de triton?
Ik begrijp wat je zegt en inderdaad stuurt ook mijn AP deze data uit als ie aanstaat, maar de hier weergegeven case is veel eenvoudiger. De data en plaatjes die je in mijn laatste post ziet zijn op een hotelkamer tot stand gekomen, met alléén de door PolarPlot verstuurde data. Voor zover relevant is dat alléén:
PGN 130306 (Wind), waarbij in de ISO Address Claim:
Device Function = 130 (Atmospheric)
Device Class = 85 (External Environment)
Deze PGN wordt per cyclus 2x gebroadcast met afwisselend onderstaande waarden in het "Reference" veld:
1: Magnetic (ground referenced to Magnetic North) (=TWD en TWS)
3: True (boat referenced) (=TWA en (zelfde) TWS)
Dit wordt ook zo herkend door de Triton en zelfs gekozen bij "auto Data Source select".
De Triton die ik hier mee voed hééft niet eens data beschikbaar om zélf hieruit de TWD te kunnen berekenen (de Heading zou nodig zijn)! Blijkbaar ontvangt de Triton deze TWD juist, althans hij wordt weergegeven in het "Data" scherm (zie plaatje) én op de stripchart geplot. De numerieke weergave bóven die stripchart doet ie
niet vreemd genoeg!
Om verder uit te zoeken welke "undocumented feature" dit betreft heb ik PolarPlot uitgebreid, waardoor nu ook de gecalibreerde/gecorrigeerde waarden uitgezonden worden voor:
- PGN 127250 (Vessel Heading, Magnetic)
- PGN 130306 (Wind, Apparent)
- PGN 128259 (Speed, Water referenced, Paddle wheel)
Als ik hiermee naar dezelfde stripchart kijk, staat er boven die stripchart wél de TWD (getalsmatig) weergegeven!
Blijkbaar wordt de op het netwerk ontvangen waarde van TWD geplot, maar de (door de Triton) berekende waarde van TWD als getal getoont. Dat is
niet consistent.
Om zeker te weten straks een consistente dataset te hebben (en de Triton niet op eigen houtje een ongecalibreerde boatspeed gaat gebruiken om TWD te bepalen, laat ik dit zo: de TWD (als getal) die de Triton berekent is nu gelijk aan wat in de stripchart geplot wordt.
Verder voordeel is dat nu (op zowel de repeaters binnen, buiten en op de plotter) de gecorrigeerde AWA weergegeven wordt. Deze is gecorrigeerd voor masthoogte en helling en geeft beter aan wat de zeilen voelen dan de Windex. Kan de AP ook gebruiken om op te sturen.
Zowel de applicatie als het netwerk kan dit prima aan: als ik op 10 Hz draai is de processorload zo'n 8% en de CAN busload zo'n 3%...