Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
De mogelijkheden om zelf te knutselen/ontwikkelen met de nieuwste generatie mini-PC's is eindeloos. Omdat er diverse fraaie initiatieven lopen die best wat eigen plek behoeven, bundelen we onze kennis in deze categorie.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 04 mrt 2018 10:36 #922617

jazeker heb ik wel eens bijgelegen. Maar als je dat eerst moet doen voordat je overboord gaat kan je beter maatregelen nemen om niet een MOB te worden.
Misschien moet je dan iets verzinnen om de schoten electrisch los te krijgen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 04 mrt 2018 10:46 #922625

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
roozeboos schreef :
jazeker heb ik wel eens bijgelegen. Maar als je dat eerst moet doen voordat je overboord gaat kan je beter maatregelen nemen om niet een MOB te worden.
Misschien moet je dan iets verzinnen om de schoten electrisch los te krijgen.

Nee nee, nee, natuurlijk niet. Alleen bij MOB roer om zoals beschreven. Boot gaat overstag, fok komt bak te staan. Boot wil oploeven maar fok drukt hem terug. Schoten elektrisch los dmv solenoid clutches heb ik al eerder gesuggereerd.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 04 mrt 2018 10:53 #922629

maar als je daarvoor ruime wind zeilde zal de fok wel bak staan, maar ook erg los. Zou es moeten kijken of bijliggen dan nog werkt. Wellicht wat groffer.
En je moet dan ook nog wel eerst wel overstag komen, wat ook wel niet zal lukken.
Het is natuurlijk kloteweer, anders gaje niet overboord.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 04 mrt 2018 11:09 #922636

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
roozeboos schreef :
maar als je daarvoor ruime wind zeilde zal de fok wel bak staan, maar ook erg los. Zou es moeten kijken of bijliggen dan nog werkt. Wellicht wat groffer.
En je moet dan ook nog wel eerst wel overstag komen, wat ook wel niet zal lukken.
Het is natuurlijk kloteweer, anders gaje niet overboord.

Bij plotseling volle roeruitslag bij flinke snelheid, zal de boot snel draaien en door de wind gaan. Doet ie dat toch niet, dan is in ieder geval de snelheid eruit en val je af en dobbert de boot maar wat.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 04 mrt 2018 12:26 #922660

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
roozeboos schreef :
Nogmaals, die boot stoppen is 1, maar de boot daar houden is echt wel een probleem hoor.
Of je moet toevallig aan de wind varen, dan zou je kunnen knijpen.
Vaar je op ruime wind met je zeil uit doe je niks.

Dat is natuurlijk de reden waarom Franse wedstrijd organisaties bij pretentieuze solo wedstrijden een dergelijk systeem verplicht stellen omdat het niet werkt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 04 mrt 2018 12:26 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 04 mrt 2018 12:48 #922667

ik snap je niet. Verklaar je nader.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 04 mrt 2018 14:45 #922707

roozeboos schreef :
ik snap je niet. Verklaar je nader.

Ik denk dat 3Noreen bedoeld dat wat jij in al je wijsheid concludeert dat zo'n systeem niet gaat werken door de Fransen juist in hun solo wedstrijden als uitrusting wordt verplicht.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 04 mrt 2018 15:06 #922721

ja dat dreig ik ook zo te snappen.
sja, dan zal t wel aan mij liggen. Kan hoor, dat heb ik wel vaker :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 04 mrt 2018 15:12 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 04 mrt 2018 16:35 #922749

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
clutch op het anker en alles overboord :side:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 04 mrt 2018 22:19 #922852

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Inderdaad was de insteek de boot stil te leggen om mijn hypothetische probleem zelf op te kunnen lossen zonder anderen in gevaar te hoeven brengen. Als zeilen adventure is, is je boot nakijken horror.

Misschien is de hierboven gesuggereerde autotack-zonder-fokdoor wel een kanshebber. Ervan uitgaande dat hij met de fok bak aanvankelijk doordraait en de AP dat probeert te corrigeren door op te loeven, voordat hij in alarm blijft staan met de helm naar lij. Mijn langkieler ligt wel vaker op zo'n manier eigenwijs stil.

Dank voor het meedenken, wordt vervolgd.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 06 mrt 2018 09:02 #923215

sy helios schreef :
clutch op het anker en alles overboord :side:

Als het verkeerd wil je anker met ketting ook nog kwijt op de meeste zeeën (te diep).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 23 mrt 2019 09:57 #1031725

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Een klein stapje verder. Ik heb zelf maar een raspberry opgetuigd om seatalk te spreken. Het was al bekend dat je een ST2000+ via NMEA RMB berichten, en via Seatalk afstandsbedieningsopdrachten kon sturen. Na random testen blijkt, en dat lijkt een noviteit, want het stond nog niet op Knauf, je ook expliciete opdrachten voor de knop Auto, Standby, en Track (+10-10) NAAR de ST2000+ kan sturen. Ik heb op basis hiervan een afstandsbedieninkje gemaakt zodat je niet telkens de kuip in hoeft te stommelen maar lekker in je kajuitluik kan blijven chillen.



Het punt is dat dit het mogelijk maakt om de standaard out-of-the-box ST2000+ over te kunnen nemen, anders dan eerder in deze draad aangenomen werd. Laat hem in een voorkomend geval op Standby en Auto klikken, en dan kun je afhankelijk van de windhoek van je windvaan met +10 of -10 een overstag-met-fokbak initieren.

Ik heb dit nu nog op een aparte pi staan, maar openplotter heeft een scala aan mogelijkheden om op basis van Signal K triggers verschillende acties af te trappen. Integratie hiermee ligt voor de hand. Is hier al iemand los op, dan hoor ik dat graag! Ik stuur je ook graag de python code via pb.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 23 mrt 2019 10:09 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 23 mrt 2019 10:12 #1031728

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Hee, dat is een leuke ontwikkeling. Als bijvangst hiervan biedt dat ook perspectieven voor het rechtstreeks met pypilot aansturen van een st1000/st2000!
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 23 mrt 2019 10:46 #1031743

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Knoet schreef :
Hee, dat is een leuke ontwikkeling. Als bijvangst hiervan biedt dat ook perspectieven voor het rechtstreeks met pypilot aansturen van een st1000/st2000!

De toegevoegde waarde van pypilot lijkt me juist dat die voor weinig zo'n zelflerend traagheids apparaatje in zich heeft. Dit terugsturen via seatalk zou Sean's tenen doen krullen.

Overigens, de ST2000 lijkt ook slimmer te zijn dan ik voorheen dacht. Ik stuur hem aan met kompaskoersen uit een externe kompasgever (st50) maar toch reageert hij erop als je hem plots verdraait. Kennelijk gebruikt hij zijn ingebouwde kompasje voor het corrigeren van plotselinge bootbewegingen. Maar dat is off-topic...
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 23 mrt 2019 10:49 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 23 mrt 2019 11:11 #1031750

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Ik bedoelde meer dat het met je vertaling naar Seatalk mogelijk zou moeten zijn om pypilot in plaats van met een aparte motorcontroller en een lineaire drive, simpel +1 en -1 naar een ST2000 te laten sturen. Scheelt weer hardware als je deze al hebt.

En nog meer terzijde: De ST1000+ stuurt de gegevens van zijn interne kompas ook uit op Seatalk heb ik gemerkt. Niet dat dat heel erg nuttig is.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 23 mrt 2019 11:32 #1031764

ironman schreef :
Een klein stapje verder. Ik heb zelf maar een raspberry opgetuigd om seatalk te spreken. Het was al bekend dat je een ST2000+ via NMEA RMB berichten, en via Seatalk afstandsbedieningsopdrachten kon sturen. Na random testen blijkt, en dat lijkt een noviteit, want het stond nog niet op Knauf, je ook expliciete opdrachten voor de knop Auto, Standby, en Track (+10-10) NAAR de ST2000+ kan sturen. Ik heb op basis hiervan een afstandsbedieninkje gemaakt zodat je niet telkens de kuip in hoeft te stommelen maar lekker in je kajuitluik kan blijven chillen.



Het punt is dat dit het mogelijk maakt om de standaard out-of-the-box ST2000+ over te kunnen nemen, anders dan eerder in deze draad aangenomen werd. Laat hem in een voorkomend geval op Standby en Auto klikken, en dan kun je afhankelijk van de windhoek van je windvaan met +10 of -10 een overstag-met-fokbak initieren.

Ik heb dit nu nog op een aparte pi staan, maar openplotter heeft een scala aan mogelijkheden om op basis van Signal K triggers verschillende acties af te trappen. Integratie hiermee ligt voor de hand. Is hier al iemand los op, dan hoor ik dat graag! Ik stuur je ook graag de python code via pb.

Bedoel je dat je met puur nmea0183 de knoppen kan bedienen, of allen via seatalk?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 23 mrt 2019 11:42 #1031771

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Die knoppen bedienen dat gaat alleen met seatalk.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 23 mrt 2019 11:53 #1031775

Ah, jammer.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 23 mrt 2019 12:19 #1031783

Zijn er open source data libraries voor seatalk?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 23 mrt 2019 13:17 #1031802

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Niet dat ik weet; ik verstuur die paar 'datagrammen' gewoon met de python serial interface. Wel even het pariteitsbit verzetten na de eerste byte.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 10 dec 2019 14:36 #1107926

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Sinds ik ook wind in kan lezen ben ik wwer een klein stapje verder; na een bepaalde toetscombinatie stuurt de raspberry de boot nu recht de wind in, aangenomen dat de tiller pilot al op auto staat. Voor de scriptgeleerden aangehecht wat python code voor inspiratie of hergebruik. Ik hijs met dit scriptje tegenwoordig mijn grootzeil, zogezegd :whistle: . Vooralsnog alleen seatalk, maar een aanpassing voor pypilot zit in de pijplijn.
Bijlagen:
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 10 dec 2019 14:44 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 10 dec 2019 15:23 #1107942

hoe gebruik je dit? zitten er meer gevers op de seatalk bus?
Zo ja, dan moet je zeker de write functie aanpassen. Je kan niet zomaar gaan zenden en dan aannemen dat het ook nog net zo op de bus verschijnt.
als het druk is is er een grote kans dat je dwars door een ander bericht heen gaat staan zenden. En die raken dan beide corrupt.
dus per bitje terug lezen of je precies terugziet wat je verzendt. Zo niet dan snel stoppen.
En voor je gaat zenden kijken of de bus leeg is.
Omdat de baudrate zo laag is, is de bus al gauw druk hoor.

Ik weet niet of je dat teruglezen kan doen met de raspberry, je hebt vast geen bit toegang op de uart. Dan zou je de transmit en receive op een i/o pin kunnen zetten, en dan een software matige uart ontwerpen. Vervelende is dan weer dat je OS de timing verkloot. Dan moet je weer een interrupt gebruiken om een timing te maken. Allemaal niet fijn...

Met de roosmux doe ik dat ook zo. Er is nog heel wat ontwikkeling in de seatalk bus gaan zitten. Ook met de bitjes die je soms van drie bytes moet halen en dan combineren naar een nieuwe byte met de data.
Diegene die dat bedacht heeft zat flink aan de wiet. :unsure:

Als jij de enige gever bent kan het wel zo.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 10 dec 2019 15:26 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 10 dec 2019 15:30 #1107949

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Je hebt helemaal gelijk maar de enige andere is een kompas en die stuurt met 1Hz dus daar kom ik nog mee weg. Erg he dat gedoe met die bitjes toendertijd :-)
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 10 dec 2019 15:33 #1107950

Dan zou ik dat kompas bericht inlezen, en meteen zenden als die klaar is met het bericht.
Je volgt dan het protocol.
"Mee weg komen", bestaat niet hoor, zeker niet bij een MOB. Het bijt je altijd weer.
Maar dat is mijn ervaring hoor, misschien heb jij meer geluk.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bluetooth/NMEA/autotiller man overboard functie 10 dec 2019 16:01 #1107956

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Inderdaad dank je wel dat MOB is toch niet zo'n slim plan nee :dry: . Ik chill liever lekker in mijn kajuitluik en stuur mijn boot met mijn knopjes - elke keer als mijn knopje toch weer blijkt te werken ben ik er weer blij mee B) .
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.298 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl