Nachtvlinder schreef :
Hans,
Ik was nieuwsgierig naar je code en denk iets anders over het bepalen van de VMG performance...
In de code zie ik dit:
...waar je correct uitrekent wat de aktuele VMG is, echter je leidt de target VMG óók af uit de aktuele TWA in plaats van uit de VUA en VDA die bij die beat resp. gybe koers (en TWS) horen.
Voorbeeld zoals het nu gaat:
-koers is 60 gr TWA (een beat koers dus maar je stuurt veel te laag)
-polarspeed bij aktuele wind is 6.0 kn
-bootje vaart 6.0 kn dus performance is 100%
-je berekent aktuele VMG als 6*cos(60 gr) (dat is correct)
-je berekent de target VMG óók als 6*cos(60 gr). Dat is niet juist!
In bovenstaand voorbeeld vaar je slecht aan-de-wind (je gaat hard de verkeerde kant op), maar VMG performance wordt als 100% weergegeven. VMG performance is nu per definitie altijd gelijk aan polarperformance en voegt niets toe.
Wat volgens mij de bedoeling is, is dat je die VMG performance gebruikt als je aan het opkruizen of afkruizen bent. Zit je te laag, dan ga je mooi hard maar de verkeerde kant op. Nu zie je dat niet. De actuele VMG dient juist vergeleken te worden met de "speciale polarpunten" VUA*cos(DA) (beat) of VDA*cos(DA) (gybe) die bij de aktuele TWS horen. Dán kun je zien of je optimaal aan de wind vaart (en niet aan het knijpen ben of juist te laag stuurt)
performance.polarVelocityMadeGood moet dus ofwel VUA*cos(UA) (beat) ofwel VDA*cos(DA) (gybe) zijn bij de aktuele TWS
Zitten we op een lijn, of heb jij een andere definitie van VMGperformance?
VMG performance had ik als: hoe is mijn VMG vergeleken met wat ik zou kunnen op deze angle? Dus direct connected met polarSpeed.
Maar ik denk dat je gelijk hebt als ik dit lees:
VMC
A measure of speed towards a specific Mark or target, gives actual progress towards a specific point on a course. Often referred to as "VMG to Waypoint". If you see "VMG" on a GPS unit, it is really VMC.
VMG
A measure of your speed towards the wind. A boat sailing at 90 degrees to the wind has a VMG of zero, a boat sailing at 45 degrees to the wind at 10 knots Boat Speed has a VMG of just over 7 knots.
Dus dat kan aangepast worden.
Wat ik wel ook las is dat je nooit de VMG moet gebruiken om te sturen, omdat je bij het oploefen een tijdelijke verhoging krijgt die dan uiteindlijk inzakt omdat te hoog gestuurd wordt. Sturen op basis can Target TWA and boatspeed en VMG gebruiken om te zien of de zeilen optimaal staan.
Ik zal het evengoed veranderen en dan als er waypoint ondersteuning in komt de VMC gaan berekenen.