Even wat over de STW van de log:
daar zitten boeg- en helling-afhankelijk vaak nogal grote fouten in.
Mijn ST60-log geeft bij 3 kts SOG bijna 1,5 kts te weinig aan, 50% fout.
Bij helling naar BB (loggever zit ietsje BB) en 6 kts SOG geeft de STW 0,5 kts teveel aan (de gever diep onder water en in een golfdal onder de boot), toch bijna 10% teveel.
De ST60 heb ik gecalibreerd op de motor, rechtop, aan de hand van de SOG. En alleen onder die voorwaarden (rechtop, motor aan, 6 kts SOG) klopt de STW.
Modernere logs hebben wat meer calibratiepunten maar maken nog steeds fouten. Zelfs NKE hanteert in zijn performance-computer en met ultrasone loggever nog steeds een calibratietabel (per snelheid, boeg en helling)
De fout heeft 2 gevolgen: de TWA en TWS worden fout berekend door de instrumenten en door Signal K (als je niet corrigeert voor die meetfouten). Dan begin je dus met een foute TWA en TWS om de Target Speed uit de polar te zoeken. De TWA is zomaar 10 graden fout.
Vervolgens wordt daar performance mee berekend, werkelijke snelheid tov target speed uit de polar.
De werkelijke snelheid STW is fout gemeten, de opgezochte Target speed klopt ook niet.
Dat geeft geen goed beeld van performance, die kan 10+% afwijken van de werkelijkheid.
Ofwel, corrigeren voor meetfouten van de log is echt nuttig
Optimal Wind Angle. Ok, het verschil tussen actuele TWA en de beste TWA voor de actuele TWS.
(SPD noemt dit 'Off', positief of negatief).
Het bovenstaande over foute STW en daardoor foute TWA geldt ook hier....
hanst schreef:
Er zijn nogal wat namen voor dingen. Ik heb ook de SignalK specificatie gebruikt. Wat ik begreep is:
Polar boat speed/ratio: te behalen snelheid aan de hand van huidige windhoek.
Target angle/speed/VMG: optimaal te sturen koers up/downwind voor maximale VMG.
Die Target is dan dus een 'vast' getal op basis van windsnelheid en up/downwind.
En daarnaast heb ik 'Max speed' en 'Max speed angle' toegevoegd (op verzoek van Aswin), die de maximale snelheid en bijbehorende angle voor een gegeven TWS geeft. Daar heb ik nog geen standaard naam voor kunnen vinden.
Polar boat speed/ratio: ratio lijkt me een actueel gedeeld door target speed? Dimensieloos getal, procenten.
Target Angle: Die hoeken voor maximale VMG staan kant en klaar in de polar voor elke TWS upwind en downwind. Wel interpoleren.
De MaxSpeed en bijbehorende Angle voor een TWS: speed te vinden door TWS interpoleren, en dan interpoleren om de juiste TWA te vinden?
Ik zou er zo gauw geen toepassing voor weten, tenzij je altijd de hoogste snelheid wil varen. Maar dan kom je wellicht ergens waar je niet wil zijn? Iets met lagerwal