Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwpoort naar Ketelmeer

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 03 dec 2009 08:41 #102185

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
In 1978 hebben we onze eerste zeilboot gekocht.
Dat was een etap 22 die we in Ouddorp moesten ophalen.
Dat hebben we toen met passen gedaan.
Kan me het nog goed herinneren , het was stervens koud en het waaide gemiddeld 7 B west
de route was toen Grevelingen volkerak ( toen nog getijde water ) en verder over de Lek en Rijn naar Arnhem de IJssel af naar Giesbeek.
In de sluis bij Bruinnisse deed de BB motor al raar en dat bleef de hele afstand.
Maar de hele roete hebben we niet meer als 5 liter benzine gebruikt.

We waren toen met 4 man ( 3 en een Vrouw ) aan boord.
De zeil ervaring van de bemanning bestond ik zelf redelijk de vrouw de helft van mijn en de andere 2 hadden nog nooit op een boot gezeten.

Maar de koers was overwegend oost en af en toe noord, dus met die harde wind hoef je ook bijna geen motor te hebben.
Allen de dortsekil stond de stroom verkeerd en dat ging erg langzaam.
Maar op de Lek en Rijn gingen we op Spinaker recht voor de wind vrachtboten voorbij.
Het was zo koud dat we de voorraad berenburg de eerste dag al op hadden.
Maar daar merk je niets van bij die temperatuur.
Voor we weg voeren had ik de bemanning goed geïnstrueerd dat wat de gezagvoerder zecht gelijk moest gebeuren , en dat was net na Arnhem ik zat aan het roer en ze zaten alle drie binnen.

De wint trok weer even aan (Schatting) van 6 naar 8 B en ik zie dat de mast voet ( dat zijn twee aluminium platen ) krom trekt en de mast ca 10 cm naar beneden komt.

Een schreeuw van mijn HET ZEIL ER AF ze rende gelijk naar buiten en de spinaker was in een halve minuut binnen , het grootzeil duurde wat langer.
Toen moest de tor aan maar die ging allen half gas dus het laatste stukje , een kilometer of 3 tegen de stroom duurde nog wel twee uur.
Toen we om het hoekje waren en met de stoom mee gingen was het snel gedaan, allen moest toen de mast eraf want op de IJssel waren de bruggen te laag.

De hele toer hebben we in 3 dagen gedaan en de ander twee mannen die nog nooit op een boot hadden gezeten waren gelijk verkocht.
We zijn nu wat jaren verder en twee van hun hebben het lotje al ge legt.
Die twee mast platen heb ik gewoon recht geslagen en hebben de rest van de tijd dat we de boot hebben gehad ( 18 jaar ) gewoon hen dienst gedaan.

Maar ik verwacht dat het volgend jaar maart wat rustiger weer is, en dat de motor beter is.
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 03 dec 2009 10:44 #102198

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
tondini schrijft:
Maar op de Lek en Rijn gingen we op Spinaker recht voor de wind vrachtboten voorbij.
Ik zie ze al hoofdschuddend toekijken: "die halve zool vaart zijn mast er zo nog af". Ze kregen bijna gelijk, maar het is gelukkig goed opgelost en afgelopen;)

En Hendri's Au Revoir zal (inclusief bemanning) ongetwijfeld ook heelhuids aankomen.
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 03 dec 2009 11:53 #102207

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Stekel 39C schrijft:
tondini schrijft:
Naar Stellendam, het hele slijkgat is een heel slecht idee. :(

Tondini,

Slijkgat is mijn hobby: Ben vorig jaar in maart met een mooie westen wind op de golven erdoorheen gesurft. Heb er niet zo'n problemen mee, maarik geef toe: je moet je niet vergissen en het kost je een uur.

Maar dan wel lekker eten in de haven en heel goed sanitair (in maart is het gratis bad vast wel vrij.

Success met de onderneming.

Groet
Hans

Maar dan moet je in Stellendam wel weer schutten. Hier verlies je dan weer flink wat tijd mee, behalve als je vanaf Stellendam verder binnendoor gaat (staandamast route)

Het Slijkgat moet je nooooooit onderschatten! het kan een heel erg lastig gat zijn en dus is het misschien niet echt een goede uitweg tijdens de tocht naar het noorden aangezien je er niet vanop aan kunt! (overigens geldt dit voor de roompot ook...)

Wellicht kan je overwegen om bij de westerschelde, of de roompot naar binnen te gaan en verder te gaan met de staandemast route...

Iig succes alvast!

Groeten,
Globe_Trotti
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 09 dec 2009 15:32 #103407

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Hendri
Dit heb ik je nog niet gevraagd, is je mast strijkbaar.

Dit om alle opties open te houwen en ook daar een voorbereiding
voor klaar te hebben.
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 09 dec 2009 19:18 #103460

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ja, maar niet zonder kraan ;)

Ik heb er wel eens aan gedacht om een strijkinstallatie te maken trouwens... maar dat was dan om de boot naar Lochem te kunnen varen. Nu ik de kraan- en winterstallingtarieven van de jachthaven hier weet heb ik eigenlijk besloten dat niet te doen :S

Ik zou zo'n strijkinstallatie van Compass kunnen kopen natuurlijk, die zijn niet zo duur. Als ik m dan niet gebruik blijft het wel zonde natuurlijk...

In welk scenario zou de mast gestreken moeten kunnen worden dan?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 09 dec 2009 19:29 #103466

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Als dat had gekund had ik ook andere alternatieven uitgerekend .
Voorbeeld van Vlissingen of Stellendam met gestreken mast .
Maar als dat niet kan ( alleen wel door een te lage brug te nemen ):(
reken ik dat ook niet uit. :)
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 09 dec 2009 19:55 #103475

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Vanaf Vlissingen zouden we toch de staande mastroute kunnen nemen?


Edit:
Als het voordelen bied zou ik eventueel deze installatie kunnen kopen. Is op zich nooit weg natuurlijk om de mast zelf te kunnen strijken. Is wel een stuk makkelijker dan een echt strijkwant maken.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 09 dec 2009 19:59 door Hen3.
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 09 dec 2009 20:41 #103492

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Staande mast route met mast 30 a 40 bruggen zonder mast 6 bruggen.
Met mast Amsterdam probleem, zonder dag en nacht er door.
Zonder mast kan het wel voor de paasdagen.
Na de paasdagen gaan de bruggen op zomer openingstijden.

En dat ding van copass lijkt me niets.
Met die hoogte die je nu hebt kun je op veel plaatsen varen.
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 09 dec 2009 20:54 #103499

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Heren,

Is het een idee om het zeilend vanaf Nieuwpoort via de Wschelde te doen. Stukje moteren op het kanaal van Hansweert naar Wemeldinge.
Weer fijn zeilen over de Oschelde, Volkerak en Hollands Diep.
Dan bij Jachthaven Strijensas voor (ik meen) Eur 50.00 de mast laten kranen en op de motor verder de liggende mast route nemen?

Wat het ook wordt, veel plezier iig.

Cheerio,

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 09 dec 2009 21:00 #103503

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
tondini schrijft:
dat ding van copass lijkt me niets.

Ik kan niet inschatten of het wat is. Volgens mij is die vraag hier al eens langs gekomen, maar had niemand er ervaring mee.

Een echt strijkwant is natuurlijk veel beter en fraaier, maar omdat er nu op te gaan bouwen is een beetje lastig. Niet onuitvoerbaar natuurlijk.

Vandaar dat ik uitkwam bij dat compass ding. Het is waarschijnlijk een onding om mee te nemen (want je moet wel een aantal lange buizen meenemen), maar met het vaargebied dat ik voor ogen heb hoef ik toch geen vaste bruggen door en zou ik alleen de mast willen strijken om in Lochem te kunnen komen.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 09 dec 2009 23:32 #103543

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Zelf ben ik erg voor het overslaan van Zeeland als je er verder niets te zoeken hebt. Dus van Blankenberge of Zeebrugge in een keer naar Scheveningen. Eerste dagje Nieuwpoort Blankenberge is dan niet zo belachelijk lang, kan je wat rustiger aan het schip wennen. Tweede dag is lang en de derde kan je zo lang maken als je wilt. Je kan stoppen in IJmuiden of je kan doorvaren naar Lelystad oid.
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 10 dec 2009 08:57 #103565

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Natuurlijk zijn er heel veel alternatieven.
De meeste kunnen pas tussen een week en een dag van tevoren worden gemaakt.
Maar nu kunnen we het alleen plannen wat de getijden betreft.

Maar een ding is bijna zeker.
Het schip ligt na passen in Nederland
alleen als er dan een voorjaars storm is lukt ( doe ik ) het niet.
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 10 dec 2009 09:14 #103567

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
tondini schrijft:
Maar een ding is bijna zeker.
Het schip ligt na pasen in Nederland

Kijk, dat vind ik een goede doelstelling!
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 10 dec 2009 15:59 #103620

@hen3 :

Zou je toch niet in Nieuwpoort blijven :

zie mijn subjectieve comment over Belgische kust, meerbepaald Nieuwpoort :woohoo:


Re:belgische kust? 29-11-2009 17:13
Wij wonen in Nieuwpoort en onze boot ligt in de VVW-jachthaven.

Wij stellen vast dat de haven van Nieuwpoort de beste spot is langs de Belgische kust.
Hoog- of laagwater, wij kunnen steeds varen.


Zeil gaat omhoog omhoog in de havengeul. Haast steeds groen licht : heel sporadisch een zandzuiger.

Buitengaats geen vervelende zandbanken.

Ten Zuiden van Nieuwpoort, vinden we tot in Normandië geen dergelijke zeilvriendelijke havens.
Ten Noorden van Nieuwpoort,idem dito tot in IJmuiden.

Blankenberge een Oostende hebben beperkingen omwille van diepgang en druk havenverkeer.
De sterke tij in de Schelde kan voor spelbreker zorgen...

dus : kom allen naar Nieuwpoort , maar niet allemaal tegelijk.

greetz.


:woohoo:
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 10 dec 2009 17:31 #103638

stoppen in stellendam is puur tijdverlies .

stoppen in zeebrugge lijkt me een goede keuze bij onzeker weer .
kun je vandaaruit de keuze maken : roompot of breskens

stop je in breskens , moet je wel even rekening houden met de sterkere stromingen in sardijnegeul/ geul van de walvischstaart en ter hoogte van westkapelle .

zo naar scheveningen en vervolgens ijmuiden lijken mij in maart perfect haalbaar mits rekening te houden met getijden en vroeg genoeg vertrekken.

Zelf heb ik eens de omgekeerde route gedaan in februari 2007 ,
maar door aanhoudende ZW7 , regen en koude , de boot meer dan een week moeten achterlaten in ijmuiden ( heef me ruim 300 euro gekost )

Het blijft in elke geval een mooie tocht
grtz

Olivier
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 11 dec 2009 08:14 #103766

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
perfect ten schrijft:
@hen3 :
Zou je toch niet in Nieuwpoort blijven :

Ik geloof graag dat het in Nieuwpoort erg mooi zeilen is... maar iedere keer 3,5 uur rijden (enkele reis...) om een stukkie te gaan varen gaat me iets te ver.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 11 dec 2009 08:51 #103780

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Bij Nieuwpoort zeilen is over het algemeen best wel mooi.
En vooral als je in Nieuwpoort woont.
Even naar Blankenberge een weekeind en daar op zondag morgen op een terras
een pint pakken nadien even aan het eind van de boulevard op de fiets.
Maar voor iemand die in de Achterhoek woont lijkt me dat het net iets te ver is.
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 17 jan 2010 19:40 #109999

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Zo... vanmiddag samen met Ton de plannen face to face doorgenomen. Dat gaat helemaal goed komen volgens mij! Ik heb er in ieder geval veel zin in. Nu nog een beetje shoppen op Boot Düsseldorf en dan is het wachten op eind maart en mooi weer...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 12 feb 2010 14:52 #114339

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Als alles volgens plan gaat zitten we over 6 week om deze tijd een mijl of 10 voor de oversteek bij de maas mond.
Dus word het nu wel langzaam tijd om een planning te maken.
Heb je de AF al onder de boot?
Ik heb kaarten ( papier ) hier genoeg en ook in de laptop heb ik de actuele kaarten.
Ik denk dat ik niet veel erop zal kijken maar het is handig voor als er onverwachts dichte mist komt.
Heb je aan boord een stopcontact voor 12 volt ( die kleine ronde ) het mag ook de sigaretten aansteker maat zijn.
Laat even horen wat je allemaal denk mee te nemen
Ik drink voor het na bed gaan altijd een baco, ik denk met dat weer wel twee. :) ;)
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 12 feb 2010 16:56 #114365

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Beste Tondini.
Er klopt precies niks van je planning!!!!
Nooit, maar dan ook nooit vanuit Nieuwpoort in 1 keer en in rechte lijn naar IJmuiden varen. Weet je wel wat je aan visrestaurants links (pardon,rechts) laat liggen?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 12 feb 2010 17:40 #114368

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Nee we gaan het ook niet in een stap doen.
Maar in 3 stappen, eerste dag rijden naar Nieuwpoort en de middag nog even varen naar Blankenberge.
Restaurant 1 , de volgende dag naar Scheveningen restaurant 2 dan door naar ? En dan het laatste stukje naar de haven.
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 12 feb 2010 20:42 #114395

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
tondini schrijft:
Heb je de AF al onder de boot?
...
Heb je aan boord een stopcontact voor 12 volt
...
Ik drink voor het na bed gaan altijd een baco, ik denk met dat weer wel twee.

Ga je het nu over zeilen hebben?! Ik kom nota bene net van de schaatsbaan terug!! :blink:


:P

AF zit er nog niet op, ben de laatste weken ook niet meer bij de boot geweest. 't Was ook wel erg koud... AF moet er toch ook maximaal zo'n 2 weken voor de tewaterlating op?!

Een 12 stopcontact zit er in, zie de foto. Ik weet alleen niet of dat past. Als het beter uitkomt zet ik er gewoon nog een sigarettenaansteker bij in, of maak er een verloopkabeltje voor.

Zo'n bacootje vind ik ook wel lekker, ik zal een 4 voudige voorraad meenemen ;)

Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 12 feb 2010 20:48 door Hen3.
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 12 feb 2010 23:20 #114436

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
tondini schrijft:
Nee we gaan het ook niet in een stap doen.
Maar in 3 stappen, eerste dag rijden naar Nieuwpoort en de middag nog even varen naar Blankenberge.
Restaurant 1 , de volgende dag naar Scheveningen restaurant 2 dan door naar ? En dan het laatste stukje naar de haven.

Jullie hebben het al weken geleden uitgebreid over de planning gehad, maar wat daar steeds als een vast gegeven uit naar voren komt is de stop in Scheveningen.

Wat wijsheid is bij de keuze van de havens, zal heel sterk een kwestie van kijken naar het weerbericht worden, vermoed ik. Bij onzekere verwachtingen zou ik niet snel kiezen voor een stop in Scheveningen. Van alle mogelijke stops tussen de Scheldemond en IJmuiden is het de enige zonder verbinding met het achterland. Kom je verwaaid te liggen, dan ben je uitgepraat.

Nadeel van stops in Breskens, bij de Roompot en in Stellendam is het gegeven dat je in alle gevallen een eind naar binnen moet steken, en als je terug naar zee wilt weer naar buiten.
Bij Breskens en de Roompot speelt bovendien de stroom een belangrijke rol bij het gemak waarmee de aanloop kan worden genomen. Los van stroom mee of stroom tegen kunnen stroom tegen wind situaties het laatste of eerste stukje van een etappe tamelijk onaangenaam maken.
Maar vanuit al die havens kun je via meer beschut water wel je tocht voortzetten, als het weer zich tegen je keert.

Als de mast eenmaal plat ligt en op de Lek zijn de stuwen gesloten, dan is ook de route via Lek, Nederrijn en Gelderse IJssel een relatief snelle route naar het Ketelmeer.

--
stegman
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 13 feb 2010 07:50 #114442

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Als het ramp scenario zich voor doet dat we in Scheveningen blijven liggen , denk ik dat Hen3 het jammer vind ,maar hij is dan wel een heel eind op weg.
De zaak is zo gepland om dat ik alleen met daglicht wil varen.
Dit omdat het een boot is die ik nu nog niet ken , en hij div. dingen niet heeft die op mijn boot wel aanwezig zijn.
Wat het weer betreft denk ik niet dat het zo dramatisch veranderd tussen 19.00 uur avonds en de andere morgen 7.00 uur
en als we bij IJmuiden binnen zijn mag het van mijn wel gaan stormen.
De zaak is zo gepland dat we gemiddeld 5 knoop moeten halen en als we daar een half uur onder zitten gaat gelijk de motor aan.
En nu maar hopen op goede wind ,vooral de richting.
Dan hebben we er na dat weekeinde weer een zeevaarder bij,
als we echt kunnen zeilen denk ik dat hen3 na het weekeind spieren bemerkt in zijn lichaam waarvan hij het bestaan niet wist. :P
Discussie gesloten.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer 13 feb 2010 08:46 #114447

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
ik meem deze mee dan hebben we 220 aan boord
aan het stopcontact wel de + in het midden. ;)

en deze ook kun je gelijk zien hoe het werkt

en jij hebt een marifoon dus het weer weten we wel

En als het helemaal verkeerd gaat parkeren we hem hier.
Dan kunnen we gewoon afstappen. :P
:woohoo: :woohoo:
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl