Apae schrijft:Wat ik overigens in deze hele discussie nog mis: als je nu een perfect aangelegde gasinstallatie hebt, en je detector gaat midden op zee piepen, wat doe je dan eigenlijk?
Je hebt dan een duidelijke anwijzing dat er kennelijk een gas-luchtmengsel, en dus een potentiele ontploffing, onderin je schip hangt. En nu?
Volgens mij piept de gasmelder als hij gas detecteerd, niet pas als er accuut ontploffingsgevaar is. Dat betekent niet te min dat je wel iets moet gaan doen, echter zonder in paniek te raken.
Inderdaad, niets van electriek meer bedienen, gas afsluiten bij de tank, voorluik open en laten doortochten. Of kont in de wind en kajuit (en voorluik!)zo ver mogelijk openzetten, vang je meer wind. (Buiskap omhoog, als extra windvanger).
Verder zou ik bemanning in de gangboorden plaatsen, als soort van deurprocedure bij een huisbrand. De deurprocedure zorgt er voor dat bij het openen van de deur een eventuele ontbranding met bijbehorende steekvlam de persoon beschermt wordt door de deur of muur.
Bij een deur die naar je toe opent sta je dan achter de deur aan scharnierzijde en niet in de opening. Bij een deur die van je af opent sta je dan achter de muur aan deurklinkzijde. Je wordt dan beschermt door de muur of de deur.
Op een boot is dat wat lastiger, maar een steekvlam zal door de kuip en over het voordek vliegen. Daar wil je dus niet zijn.