Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gas aan boord. Voor- & nadelen

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 20 juni 2010 19:50 #134007

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
web schrijft:
Los van het wel of niet veilig zijn of kunnen maken van een gasinstallatje: laten we eens beginnen met de voordelen. Zijn die er?

Koken kan prima op spiritus (of zelfs diesel lees ik net?), verwarming op diesel kan ook. Gaskachel is mogelijk goedkoper dan diesel, maar als je de kosten van beveiliging en onderhoud van de gasinstallatie meetelt al gauw niet meer.

Met name diesel kun je op nog veel meer plaatsen tanken dan gas, en een beetje gasfles is best zwaar, zelfs leeg.

Koelkasten op diesel heb ik nog niet gezien, maar buiten dat... wat heeft gas wat vloeibare brandstoffen niet hebben? Wat is nou een goeie reden om bijvoorbeeld op een nieuwe boot (waar nog niets in zit) voor gas te kiezen?

Dat je de installatie met alle apparatuur op een bestaande boot handhaaft is logisch, maar als je met een lege boot begon, wat dan?

Op diesel koken is goed mogelijk en je kunt er zelfs een kap overplaatsen zodat het een verwarming is.

Het is een prima alternatief als je niet op gas wilt koken en als je spirits ook geen veilige opzie vind.

Een koelkas op diesel helaas niet maar een nieuwe koelkas verbruikt vaak maar weinig stroom en kan met een goed opgezet elektrisch systeem best wel een tijd zonder wal stroom.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 20 juni 2010 20:02 #134008

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Fer, Bij een brand is niet direct een verwijzing naar een gasinstallatie dus dat is niet relevant. Pas na onderzoek is dat te achterhalen. Om hoeveel gevallen gaat het per jaar?.

Je aanname dat ik een keuring geldklopperij vind is ten dele waar.

Voor veel mensen zal een keuring een uitkomst zijn maar het moet duidelijk zijn dat er ook mensen rondlopen die wel weten wat ze doen. Als de manometer op een gasinstallatie na een dag van afsluiting nog druk laat zien zonder dat de manometer defect is, mag ik aannemen dat het goed geïnstalleerd is. Daar heb ik geen keurmeester voor nodig die dat zwart op wit tegen flinke betaling op een papiertje zet.

Watersport is een dure sport omdat we geconfronteerd worden met bedrijven die vinden dat een hobby veel geld mag kosten.

Als er een goed en goedkoper alternatief is kun je er niets tegen hebben.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 20 juni 2010 22:00 #134026

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik ben helemaal niets tegen goedkope oplossingen maar ze moeten wel goed zijn

Brand aan boord van een schip gebeurt een paar keer per jaar maar waar het nu omgaat is een deugdelijke installatie ik kom ivm met me werk regelmatig op boten waar het niet in orden is en zelf gevaarlijk.

Mijn advies is om als je een gas installatie heb deze eens te laten keuren en een gas melder te kopen, het gaat om je eigen veiligheid en dat van een ander

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 20 juni 2010 22:12 #134028

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6651
Wat ik overigens in deze hele discussie nog mis: als je nu een perfect aangelegde gasinstallatie hebt, en je detector gaat midden op zee piepen, wat doe je dan eigenlijk?
Je hebt dan een duidelijke anwijzing dat er kennelijk een gas-luchtmengsel, en dus een potentiele ontploffing, onderin je schip hangt. En nu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 20 juni 2010 22:26 #134030

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als je gas installatie is goed aangelegd kan je de hoofdkraan dicht draaien om dat die erge in een bun zit aan dek.

En wat dan zo moeten gebeuren, ik zo er voor moeten zorgen dat de boot goed geventileerd word maar voordat ik dat zal dien zou ik er voor zorgen dat iedereen van boord gaat in een mee genomen opblaas boot en als deze niet aan boord is met ze allen naar de het voorschip met reddingvet aan

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 20 juni 2010 22:32 #134032

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Apae: eerste stap is alle elektronica afkoppelen. Daarna meteen de handlenspomp laten bedienen. Buiten in de kuip dus, hopen dat we het gas weg kunnen pompen. Koers indien nodig verleggen naar hoog aan de wind, we willen voorkomen dat de gassen verder de boot in geblazen worden. Luikjes open, misschien waait het gas door de tocht weg. Probleem beheersbaar gemaakt, en anders toch maar vast beginnen met bidden, toch?

Maar even serieus. Ik heb een Gasveilig-keur op mijn boot, niet om gevraagd, wel gekregen. Dat houdt in dat de basisregels allemaal gevolgd zijn: koperen leiding met een stukkie slang aan het eind, slang niet te oud, afsluiters voor de gebruikers en bij de fles, fles in bun. Dan is het toch gewoon klaar? Deze constructie hoort het uit te houden onder alle omstandigheden, ook al laat ik de afsluiters allemaal lekker open staan.

Persoonlijk acht ik het risico op grote schade en gevaar door vastlopen op een ondiepte vele malen groter dan pech met gas. En dat is exact de reden dat ik de kosten van zo'n gasdetector liever uitgeef aan een set goede kaarten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 21 juni 2010 00:09 #134051

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Niks afkoppelen maar afblijven! Juist bij afkoppelen kan je vonken trekken. Schakelt er niks in of uit, dan vonkt electronica niet.

Okay, alles binnen waar koolborstels in zitten (niet-vonkvrije ventilatoren, dynamo's en vele andere electromotoren) kun je misschien beter uitzetten, maar de rest afkoppelen doet meer kwaad dan goed.

Die gaskeur is trouwens een momentopname, dat is nooit "klaar". Zelf goed in de picture hebben hoe en waar leidingen en slangen lopen scheelt ook een boel, om de conditie ervan op z'n minst in de winterchecklist op te kunnen nemen.

En door rondvliegende spullen bij datzelfde aan de grond lopen, of schokken (golven?) van andere aard, kan een slang of leiding in de knel komen of beschadigen. Zonder gasdetector heb je dat dus niet snel door.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je zo'n ding hebben moet, dat moet ieder voor zichzelf uitmaken. Als je een beetje je best doet kun je op een boot tienduizenden euro's aan veiligheidsmaatregelen uitgeven, en met dat allemaal aan boord komt de boot ook niet meer vooruit. Dus ergens moet je een grens trekken en keuzes maken, welke risico's je wel en niet accepteert.

Ik heb 'm thuis ook niet, maar daar kan ik dan ook gewoon deuren en ramen open zetten om restanten van een eventueel gaslek kwijt te raken. Laaghangend gas uit de diepe kajuit krijgen is een geheel ander verhaal.
Laatst bewerkt: 21 juni 2010 00:09 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 21 juni 2010 00:21 #134052

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Heb nog wel een goeie gasdetector liggen trouwens, voor de liefhebber.



Niet duur ;)

Verder kun je, analoog aan ramen en deuren openzetten onderin je huis, natuurlijk ook de afsluiters openzetten in de boot, om het gas te verdrijven uit de kajuit. Je zet ze dicht als de gangboorden nog net boven water zijn, dan het laatste restje gas met je zeekaart uit de kuip wapperen. Daarna de lenspomp aan en klaar!

Overigens klinkt bovenstaande alleen als een goed idee als je zojuist zwaar getafeld hebt :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 21 juni 2010 06:00 #134062

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Friendship 22 schrijft:
xkipper schrijft:
web schrijft:
Hiermee verradend wie er bij mij thuis kookt, vraag ik me af hoe je die pistoletjes dan bakt. In de Wonderpan op de Origo? In de Trangia?

Natuurlijk in de wonderpan op de Origo.: Vooral de originele pistolets van Delifrance passen mooi in de "tulbandvorm" van de wonderpan. Op het oog wordt de spiritusvlam zo laag mogelijk gedraaid (aan de schaalverdeling bij de draaiknoppen heb je niet zo veel maar als je boven in de brander kijkt kun je de hitte perfect regelen. Bak de pistoletjes c.a. 10 minuten op een laag vuur. Bruin ze nog even op een wat hoger vuurtje en na een minuut of 12 heb je heerlijke verse Croissants, ook als je ergens afgelegen voor anker ligt.
Ik weet niet waar ik foto's kan uploaden maar ik heb nog wel wat prentjes die doen watertanden.

Oh ja, WEB ik heb mijn profielfoto maar even aangepast. De croissantring


Voor de croissants liefhebbers hier nog een link naar de site van compass waar ze een ``Camping oven`` hebben.

www.compass24.nl/web/catalog/s...oktoestellen/4967964

Is dit de moderne versie van de wonderpan?

Ik heb de Camping oven bekeken. het is een versimpelde versie van de wonderpan. De Wonderpan heeft/had een bolle buitenkant (bovenzijde met mika kijkglaasje en onderzijde met perforaties, een stalen geëmailleerde houder en een ringvormige bakvorm) door de houder wordt warme lucht tegen het deksel geleid die dan als afgebogen wordt en als in een hete-luchtoven rondom de ringvorm stroomt. (ongeveer zoals in de Tell-Sell reclame getekend bij één of ander magical grill). De campingoven heeft een platte deksel, een hoekige onderzijde en geen houder. Ik sta zelf nog steeds te kijken van het vernuft van de originele wonderpan. De wonderpan is ontwikkeld in een tijd dat veel mensen nog op een twee of vierpits gascomfort kookten in plaats van op een heel fornuis. Het grootste verschil met de Camping-Oven lijkt me dat de Wonderpan een dubbel schalig systeem is.

Als je even googled op Wonderpan vind je niet alleen afbeeldingen van de originele wonderpan maar ook vollop blogs en getuigenissen van mensen die net zo heilig geloven in de wonderpan als ikzelf. (het wast toch begonnen met de geloofsstrijd gas versus spiritus?) Zie de wonderpannisten maar als een apparte stroming.

Op marktplaats zijn verschillende wonderpannen te koop. Een complete set bestaat uit
- houder (vlamverdeler)
- onderzijde
- bakvorm
- deksel en
(meestal kapot of kwijt) een mika glaasje voor in het deksel
voor foto:
verkopen.marktplaats.nl/photopopup/354171220/2
Laatst bewerkt: 21 juni 2010 06:43 door xkipper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 21 juni 2010 09:45 #134109

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Zo te zien zit er op marktplaats een levende handel in de wonderpannen! ik zie dat er flink geboden word op zelfs incomplete pannen.
Eigenlijk is dit toch ook veel leuker dan bakken in een onbetaalbare gasoven?

Wat dit soort dingen betreft is het ``bootjesleven`` toch niets anders dan camperen, maar dan op het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 21 juni 2010 09:55 #134112

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Friendship 22 schrijft:
Wat dit soort dingen betreft is het ``bootjesleven`` toch niets anders dan camperen, maar dan op het water.

Nou, ik zeg altijd, als varen op kamperen gaat lijken hou ik er acuut mee op!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 21 juni 2010 10:09 #134119

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Ik bedoel natuurlijk niet het varen zelf, maar geef ze de kost die in de weekeinden naar de boot, gaan maar de box niet uitkomen!
Dat is ook een manier van recreeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 21 juni 2010 10:28 #134121

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Apae schrijft:
Wat ik overigens in deze hele discussie nog mis: als je nu een perfect aangelegde gasinstallatie hebt, en je detector gaat midden op zee piepen, wat doe je dan eigenlijk?
Je hebt dan een duidelijke anwijzing dat er kennelijk een gas-luchtmengsel, en dus een potentiele ontploffing, onderin je schip hangt. En nu?

Volgens mij piept de gasmelder als hij gas detecteerd, niet pas als er accuut ontploffingsgevaar is. Dat betekent niet te min dat je wel iets moet gaan doen, echter zonder in paniek te raken.

Inderdaad, niets van electriek meer bedienen, gas afsluiten bij de tank, voorluik open en laten doortochten. Of kont in de wind en kajuit (en voorluik!)zo ver mogelijk openzetten, vang je meer wind. (Buiskap omhoog, als extra windvanger).

Verder zou ik bemanning in de gangboorden plaatsen, als soort van deurprocedure bij een huisbrand. De deurprocedure zorgt er voor dat bij het openen van de deur een eventuele ontbranding met bijbehorende steekvlam de persoon beschermt wordt door de deur of muur.
Bij een deur die naar je toe opent sta je dan achter de deur aan scharnierzijde en niet in de opening. Bij een deur die van je af opent sta je dan achter de muur aan deurklinkzijde. Je wordt dan beschermt door de muur of de deur.
Op een boot is dat wat lastiger, maar een steekvlam zal door de kuip en over het voordek vliegen. Daar wil je dus niet zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 21 juni 2010 10:40 #134123

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
roberth schrijft:
nardus schrijft:
Wij koken op een Blakes Taylors petroleumvergasser.
Zijn wel een stuk duurder dan gastoestellen en heeft naar onze mening meer voordelen op gas.

Behalve de aanschaf prijs, hoe bevalt het koken op petroleum? Kan daar ook diesel voor gebruikt worden?

Geen diesel nee. Gaat alleen petroleum in. De peut wordt door de brander verhit en verdampt in gasvorm. LPG...Dus eigenlijk ook gas. Verder zit er ook een oven in de Taylors 029. In het buitenland zie je dat er toch wat vaker op peut wordt gekookt aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 21 juni 2010 10:41 #134124

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Dat is ook een beetje waar het nu om draait. Bij hoeveel LEL werkt het alarm en hoe kun je dit testen/afstellen ? :(
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 21 juni 2010 10:44 #134125

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
svalk schrijft:
Dat is ook een beetje waar het nu om draait. Bij hoeveel LEL werkt het alarm en hoe kun je dit testen/afstellen ? :(

En hoe vaak ga je dat testen want als je zo'n ding hebt dan vertrouw je erop dat 'ie het ook doet. Ik voel de term 'schijnveiligheid' aankomen.... :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 21 juni 2010 11:28 #134137

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Eigenlijk moet de sensor dus jaarlijks gecalibreerd worden ONDER de LEL waarde van propaan/zuurstof, zit hij al op LEL is de ``bom`` al aanwezig.

Ik gebruik voor mijn werk een gassnuffelaar die gaat al af bij minst geringe hoeveelheid gas.
Hoe gevoeliger hoe beter lijkt mij.

Verder ben je afhankelijk van de omstandigheden waar de sensor geplaatst is, niet de fijnste omgeving zoals vele al aangeven, vocht zout e.d.
Dit maakt waarschijnlijk ook dat sensoren welke werkelijk een maritiem geschikt zijn stukken duurder zijn dan huishoud detectoren welke droog en schoon hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 21 juni 2010 12:50 #134152

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 517
Iets heel anders maar toch met een raakvlak.

Op mijn schip zit een gasdetectiesysteem met afsluiter. Merk Xintex S2.

Nu functioneert het systeem niet meer, de elektrische afsluiter blijft gesloten. Ik denk dat de sensor defect is maar ik kan geen sensor van hetzelfde merk vinden. De fabrikant in Amerika geeft aan dat de nieuwere sensor niet compatibel is. Heeft iemand hier een idee of je willekeurig een sensor kunt monteren of dat zoiets te herstellen is?

Met dank

Poemy
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 21 juni 2010 12:53 #134153

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Niet om het een of ander maar aan boord zou ik ze ook droog en schoon hangen. Invloed vanuit atmosferische omstandigheden kun je niet tegenhouden, thuis niet, aan zee wonend niet en op een boot ook niet. Alleen maar door regelmatig te testen is de enige (on)zekerheid op een goede werking maar nog geen garantie onder alle omstandigheden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 21 juni 2010 12:56 #134155

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Poemy, meet je bedrading door. De afsluiter gaat spanningsloos dicht denk ik.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 21 juni 2010 13:25 #134163

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
fer schrijft:
Als je gas installatie is goed aangelegd kan je de hoofdkraan dicht draaien om dat die erge in een bun zit aan dek.

En wat dan zo moeten gebeuren, ik zo er voor moeten zorgen dat de boot goed geventileerd word maar voordat ik dat zal dien zou ik er voor zorgen dat iedereen van boord gaat in een mee genomen opblaas boot en als deze niet aan boord is met ze allen naar de het voorschip met reddingvet aan

Mvg Fer

Van boord gaan doe je alleen maar als je boot zinkende is en anders niet. Naar voren gaan met een reddingsvest?? Ik zie er het nut echt niet van... :huh: En als je het gas niet gebruikt dan zit de kraan op de fles sowieso dicht. De kans dat de beschreven situatie zich voor doet is dus verwaarloosbaar klein. Kleiner dan de kans dat je een walvis raakt om maar iets te noemen. En heeft iedereen een foward-sonar aan boord ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 21 juni 2010 14:06 #134178

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Wie een gaskoelkast heeft, heeft de kraan permanent open.

Anders lijkt het me inderdaad zeer verstandig om de kraan dicht te hebben onder het varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 21 juni 2010 14:16 #134182

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Verbruikt een gaskoelkast niet continu en is het daarmee niet een van de grootste risico's aan boord?. Ik zou het niet aan boord willen hebben.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 21 juni 2010 14:49 #134189

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Proost schrijft:
Niet om het een of ander maar aan boord zou ik ze ook droog en schoon hangen. Invloed vanuit atmosferische omstandigheden kun je niet tegenhouden, thuis niet, aan zee wonend niet en op een boot ook niet. Alleen maar door regelmatig te testen is de enige (on)zekerheid op een goede werking maar nog geen garantie onder alle omstandigheden.


Daar zit juist het probleem, thuis gebruik je aardgas, dit stijgt op, dus prima plaats op de droge zolder nasst de cv ketel.
propaan is 1,5 maal zwaarder dan lucht en zakt de bilge in.
Dus sensor ook liefst daar, of iedergevaal LAAG.
En daarom moet de sensor wel vocht en corrosie bestendig zijn.

De bilge is niet altijd kurkdroog, is tenslotte toch het ``riool`` van de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 21 juni 2010 15:08 #134198

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
De plaats is maximaal 30 cm boven vloerhoogte. Dat is dus bij voorkeur niet in een vuile bilge tenzij die in open verbinding staat met de vloer. Ook dan is een afscherming mogelijk tegen klots water of vuil. Lijkt me niet verstandig trouwens. De vloer boven de bilge met eventueel nog een andere bedekking maakt het geluidsignaal wel zachter. Maakt het weer wat makkelijker toch?.Proost heeft geen open bilge dus ook geen probleem wat dat betreft.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl