Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Scheepslog

Re: Scheepslog 30 mei 2013 06:51 #401592

Hmmm, als ik de posities in een logboek kan zetten doet de gps of plotter het dus nog en kan ik net zo goed de trackfunctie aan zetten...toch?
Waarom dan in een logboek?
En als alle stroom uitvalt én de batterijen voor mijn back-up gps op zijn én de smartphone accu raakt leeg kan ik altijd nog beginnen met de goede oude navigatiemethoden.
En een kruisje op de papieren kaart af en toe doet het toch ook?( ja dat doe ik nog wel , als ik het niet vergeet... ;) )
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepslog 30 mei 2013 07:02 #401598

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Yellow Boat schreef :
Hmmm, als ik de posities in een logboek kan zetten doet de gps of plotter het dus nog en kan ik net zo goed de trackfunctie aan zetten...toch?
Waarom dan in een logboek?
En als alle stroom uitvalt én de batterijen voor mijn back-up gps op zijn én de smartphone accu raakt leeg kan ik altijd nog beginnen met de goede oude navigatiemethoden.
En een kruisje op de papieren kaart af en toe doet het toch ook?( ja dat doe ik nog wel , als ik het niet vergeet... ;) )
Ad

Nou, een kruisje op papier is een aardige start. Maar als je de navigatie op de ouderwetse manier goed wilt doen zijn wat meer gegevens best prettig om te hebben:
- snelheid (over de grond en door het water)
- koers (over de grond en door het water.
Een alternatief voor een logboek is om deze gegevens bij dit kruisje op de kaart te schrijven.

Daarnaast is de ontwikkeling van weer ook interessant, dus barometer, windrichting en kracht etc. En voor eigen boekhouding vind ik uren zeilen/motor wel leuk en zoals gezegd ook het stroomgebruik.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepslog 30 mei 2013 07:39 #401615

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15001
Heel mooi. Maar toch even wat zout op de slak. Een plaatje van mijn voorlaatste oversteek. Daaraan kun je zien dat ik nogal een chaotische koers kan zeilen als de wind niet mee zit. Als je hiervan een gegist bestek wilt reconstrueren, als je na 3 uur ontdekt hebt dat je gps naar de calculator hemel is vertrokken, zul je toch wat meer bijgehouden moeten hebben. Het zal wel niet zo snel gebeuren maar het kan natuurlijk wel. Bliksem inslag en je reserve hand gps wat je in een metalen blikje bewaard wil het ook niet meer doen.

Wat ik tot nu toe mis zijn getij gegevens. Iets waarvan ik zelf me altijd goed bewust van tracht te zijn.



dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepslog 30 mei 2013 07:40 #401616

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
In Nederland op dagtrips vullen we hooguit een kruiswoord puzzel in. Langs de kust op papier kruisjes op de kaart. In de nacht overigens stipt elk uur en nauwkeuriger. De wachtloper moet eigenlijk wel; altijd uit het hoofd kunnen zeggen waar we ons grofweg bevinden. Zeg 7 NM Noord van IJmuiden 2 mijl uit de kust, zoiets.

Op langere reizen veel meer. Al 3 keer zijn de logboeken veranderd in gehele verslagen van wel 300 pagina's met foto's en anekdotes. Zelfs de kosten per dag aan onderhoud, voedsel, havengelden etc. Heeft ook een achtergrond met de dekking uit je verzekering. Hoe beter je kan aangeven wat er ergens aan de hand was hoe betrouwbaarder je eigen verklaring in voorkomende gevallen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepslog 30 mei 2013 07:52 #401624

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Precies, daarom hou ik ook koers over grond en koers door water beide bij. Overigens als ik de getijden bewegingen in de boeken nakijk bij een oversteek NL-UK, dan zit daar midden op de Noordzee een complex patroon, niet zomaar 6 uur stroom Noord en 6 uur Zuid. Ik vind daarom bij die oversteek 'getij gegevens' niet zo gemakkelijk.

Dit blijft de echte uitdaging van gegist bestek, zeker als je het ook nog combineert met stuurfouten, verlijering etc...

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepslog 30 mei 2013 08:53 #401654

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Op tochten over zee hou ik slechts ter zake doende navigatiebijzonderheden bij in een gedrukt logboek met balpen.
Precies zoals ik vroeger een gedrukt Observator-scheepsjournaal gebruikte
Zelf heb ik geen behoefte aan ludieke verhalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepslog 30 mei 2013 09:05 #401658

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Ik wil de kosten helemaal niet weten.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepslog 30 mei 2013 12:20 #401730

Ik zal in het weekend even wat paswoorden eruit poetsen en een korte installatie read-me maken. Post de url dan wel hier om te downloaden.

Het logboekje houd alleen trip data bij en de opvarenden. Ik zou zelf eens wat extra data willen inbouwen zoals onderhoud.
Laatst bewerkt: 30 mei 2013 12:20 door Verwijderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepslog 04 juni 2013 15:32 #403577

Hierbij het zipje. Ik heb geprobeerd een uitleg te geven in het leesmij_eerst bestand (PDF en RTF).
Ik ben geen programmeur ik heb dit 8 jaar geleden gemaakt. In de code zit nogal wat hardcoded verwijzingen naar de sql database. Van een php developer zou ik het nooit zo willen hebben ;)


Bijlage:

Bestandsnaam: nautic_log.zip
Bestandsgrootte:202 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepslog 04 juni 2013 19:34 #403719

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2295
Yellow Boat schreef :
En een kruisje op de papieren kaart af en toe doet het toch ook?( ja dat doe ik nog wel , als ik het niet vergeet... ;) )
Ad
Werkt inderdaad prima, indertijd nog gepropageerd door Eric Hiscock, de schrijver van Cruising under Sail, vroeger mijn Engelse zeezeilbijbel. Ook al is het niet de zeezeilschoolmethode.
Wel is het inderdaad belangrijk om bij het kruisje naast de tijd ook de kompaskoers en gezeilde afstand te noteren. Als je een logboek gebruikt is dit ook noodzakelijk. Vervolgens gebruiken we koerslineaal en passer om te controleren of de geplotte GPS-positie overeenkomt met de gezeilde koers en afstand. Het getij kunnen we hier meestal verwaarlozen, het gaat maar om een controle.
Op de eettafel thuis is plotten van een positie gemakkelijk. Op zee maak ik daar heel gemakkelijk fouten mee, als de boot telkens een schuiver maakt op het moment dat ik mijn potlood op de kaart wil zetten.

Jan
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepslog 05 juni 2013 06:01 #403831

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Mi Dushi schreef :
Op de eettafel thuis is plotten van een positie gemakkelijk. Op zee maak ik daar heel gemakkelijk fouten mee, als de boot telkens een schuiver maakt op het moment dat ik mijn potlood op de kaart wil zetten.

Jan

Dat is precies de reden dat ik liever een regeltje in een log invul, kost een stuk minder moeite en is nauwkeuriger dan op een kaart uitzetten.

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepslog 05 juni 2013 20:27 #404210

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2295
snelem schreef :
Dat is precies de reden dat ik liever een regeltje in een log invul, kost een stuk minder moeite en is nauwkeuriger dan op een kaart uitzetten.

Erik

Ik vul het logboek ook in, maar de positie zet ik wel in de kaart. Dan krijgt die positie pas betekenis, kan je hem gebruiken om een veilige koers uit te zetten enzovoort. Maar dan moet de in de kaart geplotte positie wel juist zijn. Vandaar de noodzaak van een controle met behulp van de gezeilde koers en afstand.

Jan
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepslog 05 juni 2013 20:31 #404212

ja klopt, even met de passer tussen de kruisjes , moet over een komen met wat de gps aan geeft en in je log boek staat. valt de stroom uit of zo dan weet je in ieder geval waar je bent en kun je met behulp van je voorgaande aantekeningen op de gis verder gaan, je weet de afwijkingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepslog 06 juni 2013 06:23 #404276

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Als je op de kaart navigeert lijkt me dit de juiste methode. Ik gebruik het log alleen maar als backup voor als mijn plotter uit zou vallen. De positie, gevaren koers etc zie ik dus op de plotter. In het geval dat de plotter uit zou vallen moet ik dus wel werk doen, maar dat is tot nu toe nog nooit gebeurt.
Voor mijn situatie lijkt mij het log (waarin dus veel details staan die je nodig hebt voor navigatie op gegist bestek) voldoende.

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepslog 06 juni 2013 07:54 #404313

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Voor langere trips gebruiken wij Sailbook op de iPad.

Verder houden we van elke tocht een track bij op de iPad, en noteren we na afloop altijd motoruren en logstanden.

Mocht onze kaartplotter uitvallen dan hebben we de iPad (met GPS) en actuele track als back-up. Mocht die ook uitvallen dan hebben we de iPhone (met GPS) een oude Garmin hand GPS en natuurlijk de papieren kaarten.
Bij onweer gaat de iPhone, de Garmin en eventueel ook de iPad in de magnetron (kooi van Faraday).

Nog geen situaties tegengekomen dat we onvoldoende (back-up) informatie hadden om veilig te navigeren.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepslog 22 apr 2014 17:16 #508343

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Om een oude weer eens naar boven te halen.
Ik wilde toch gaan bijhouden wat en wanneer ik iets aan de boot gedaan heb en bijvoorbeeld wat voor verf of AF ik gebruikt heb.

Ik heb een blog aangemaakt.
Een pagina met info over de boot. Technische aspecten, foto's van het touwwerk, enzovoort.
Een pagina met een vaarlog waar ik mijn trips kan neerzetten.
Een pagina met een onderhoudslog met alles mbt onderhoud.
Een pagina met een kluslijst.

Een blog hoef je niet openbaar te zetten zodat je het gewoon voor jezelf kan houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepslog 22 apr 2014 18:15 #508362

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
lourens schreef :
Ik heb een blog aangemaakt.
Slim!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepslog 22 apr 2014 18:23 #508365

Evernote...

(en ook lui, hou geen afstanden bij etc. Log van klussen, en dingen die me opvallen die gedaan moeten worden, tripjes, wie was er mee etc).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl