Hen3 schrijft:sailbleu schrijft:Is Londen al ter sprake gekomen ?
Leuke bestemming.
Lijkt me een geweldige bestemming, maar het lijkt me dat je dan wel een paar dagen extra moet uittrekken... De Theems opvaren kost ook wel de nodige tijd denk ik!
Hen3 ,
we deden dat in de zomer van 2009 en vertrokken ter hoogte van Herne bay (even opzoeken op google earth) waar we voor anker nog een avondmaal namen om dan tegen de schemering te vertrekken richting Londen.
De beslissing om Londen aan te doen werd daar terplekke genomen en was dus absoluut niet voorbereid.
Met voorbereiding bedoel ik dus zeker het getij kennen en ook de haven st Katherine dock contacteren voor de ' availability '.
Niets van dat alles dus.
Op welk tijdstip mbt tot het getij we juist vertrokken wist/weet ik niet , maar toen we de zeiltocht aanvatten had ik de indruk dat we al stilaan naar de kentering gingen. Maw , het water begon op te komen en dat heb je dus nodig om in Londen te geraken.
Inmiddels weet ik wel dat je dat niet tegen de tij in moet doen , de stroming die ermee gepaard gaat is op sommige plaatsen (vernauwingen) van de Thames ontzagwekkend..
Hoedanook , noem het beginners geluk , maar we zaten zonder het zelf te weten in het ideale getijvenster voor de tocht naar Londen.
Ik heb heel de nacht doorgevaren terwijl de anderen lekker lagen te pitten en rond dageraad passeerde ik de Thames barrier , noem het een engels neeltje jans , dat Londen kan beschermen tegen extreem hoge waterstand.
Vergeet niet the barrier via VHF op te roepen enkele kilometers ervoor om toelating voor de passage. Zij zullen je dan zeggen door welke poort je mag , kwestie van het op en afgaand verkeer wat te coordineren.
In de pilot staat het VHF nummer , maar dat staat ook gemarkeerd op een groot bord langs de kant met de uitdrukkelijke boodschap op the barrier te contacteren alvorens te benaderen.
Een uurtje later riep ik st Katherine dock op voor de schutting naar het dok.
Ik kreeg prompt de vraag of ik had gereserveerd !!
Mijn antwoord , i'm afraid not , would that be a problem ?
Hun antwoord , ... we think so , but hold on we'll have a look , draft and lenght please.
.......
.......
.......
Even stilte , om dan het verlossende nieuws te horen dat iemand had afgebeld en dat er nog 1 vacancy was.
But only for 2 nights sir !
Mijn antwoord , more than enough sir thank you very much.
De sluis was net dichtgegaan , en speciaal voor ons werd nog een extra schutting uitgevoerd.
Iets later en dat was niet gebeurd, dan hang je aan de boei tot volgend hoogwater. Reken maar uit.
We hebben toen besloten om het lot niet meer te tarten en ons voortaan beter voor te bereiden.
Een raad die ik geïnteresseerden voor een tochtje Londen graag meegeef.
Voor de rest , een gezellige (weliswaar vrij dure ) haven , maar wat is duur , ik betaalde voorbije zomer in Italie 120 Euro voor een nachtje, das pas duur.
Maar je zit daar in het hartje Londen
The underground (metro) is vlakbij
Zeker een tripje waard.
Bij het verlaten van de haven kan je met het getij niet fout zitten , de haven opent de sluizen op het geschikte moment.
We vetrokken in de ochtend en hadden de ganse terugtocht (op zeil) op the Thames de stroming mee.
Gezellig om dat met daglicht te doen.
24uur na ons vertrek vanuit Londen meerden we aan in de haven van Nieuwpoort.
Om je een idee te geven van tijd en afstand.
Beste groeten