Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Test Radarreflectoren

Re: Test Radarreflectoren 03 feb 2012 07:44 #261176

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Zolang en/of radar en/of AIS niet verplicht zijn op alle boten maakt het dus allemaal geen biet uit. Het beste is en blijft zelf uit je doppen kijken en niet blind vertrouwen op techniek en hopen dat andere schepen je wel waarnemen. Daar zijn al genoeg levens door verloren gegaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test Radarreflectoren 03 feb 2012 07:44 #261177

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
YELLOW BOAT schreef :
Maar die is , meesal alleen bij slecht, zicht wel op veel plaatsen verplicht!
Ad

Nou ja, dan is het recept voor als je nog niets hebt en wel echt in veiligheid wilt investeren bij deze duidelijk:
- goedkope radar reflector
- AIS transponder

Je voldoet aan de eisen en bent ook nog zichtbaar....

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test Radarreflectoren 03 feb 2012 08:09 #261195

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
har.vogel schreef :
Toxiq, ik wil graag met je mee schoppen, draadje weer actueel:
Stelling: met een AIS transponder is een radarreflector overbodig.
<KNIP>Ik zie geen noodzaak meer voor een radarreflector.....

Zolang op die grote bakken AIS Transponder Klasse-B signalen "tijdelijk" eruit kunnen filteren laat ik mijn reflector lekker in de mast hangen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test Radarreflectoren 03 feb 2012 08:23 #261198

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
Wallaby schreef :

8<
Het beste is en blijft zelf uit je doppen kijken en niet blind vertrouwen op techniek
8<

[beetje oftopic]

Ik neem aan dat jij ook stopt bij ieder stoplicht ongeacht groen, orange, rood, als je de kruising niet kan over zien, stoplichten zijn immers ook techniek.
Ook bij de bewaakte automatische spoorweg overgang stop jij als de bomen omhoog zijn en de lichten uit, die techniek kan ook falen.
Je auto, ik weet niet wat voor merk je rijd, maar de meeste moderne auto's zijn drive by wire, tjee dat kan ook falen.

Het zal allemaal wel los lopen denk je ook niet.

[/beetje offtopic]
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 03 feb 2012 08:24 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test Radarreflectoren 03 feb 2012 08:31 #261200

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Ja gek genoeg doe ik dat ja, niet in extreme mate zoals je hierboven suggereert, maar ik blijf wel uit mijn doppen kijken. Maar je kan nu allles wel in het belachelijke trekken, maar het gaat uiteindelijk ook over gezond verstand. Heel veel ongelukken zijn optelsommen van gebeurtenissen en hadden soms voorkomen kunnen worden door het gebruik van gezond verstand. In de discussie hier gaat het erom wat je beter zichtbaar maakt, maar dat gaat alleen op als iedereen hetzelfde systeem aan boord heeft en gebruikt! En dat is niet het geval......vandaar dus niet blind vertouwen op techniek en uit je doppen kijken!
Laatst bewerkt: 03 feb 2012 08:34 door Wallaby.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test Radarreflectoren 03 feb 2012 08:52 #261204

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
met een uitspraak vertrouw niet op de techniek, trek je een hoop beroepsgroepen naar beneden.
Ik denk dat de techniek de laatste jaren zijn betrouwbaarheid wel heeft bewezen.
Ik kijk ook naar aircrash investigation, en toch is het meestal het interpreteren van meldingen/signalen die door de techniek worden gegeven waardoor het fout gaat. maw de mens weet het beter dan de techniek.
En daar gaat het dus fout, zeg maar bij de computer error 40. (de fout zit 40cm van het beeldscherm)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test Radarreflectoren 03 feb 2012 09:04 #261213

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Ik trek de betrouwbaarheid van de techniek niet geheel in twijfel (betrouwbaarheid neemt steeds meer toe, maar kan nog steeds stuk), maar wel of het wel of niet gebruikt wordt. Genoeg voorbeelden van scheepbruggen die niet of slecht bemand worden, AIS die bewust wordt uitgezet, het niet kunnen interpreteren van radarbeelden, etc.....Als je dan blind vertrouwd op technologische oplossingen ben je te arm bezig in mijn ogen. Zeker als er niet een uniform systeem gebruikt wordt door iedereen.
Laatst bewerkt: 03 feb 2012 09:05 door Wallaby.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test Radarreflectoren 03 feb 2012 09:10 #261216

Ik denk dat het niet zinvol is om te investeren in een actieve radarreflector, dat geld kun je beter uitgeven aan een AIS transponder. Echter ik zou ook een goede passieve reflector monteren. Al is het alleen maar voor mijn eigen gemoedsrust. (Schijnveiligheid?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test Radarreflectoren 03 feb 2012 09:13 #261218

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
snelem schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Maar die is , meesal alleen bij slecht, zicht wel op veel plaatsen verplicht!
Ad

Nou ja, dan is het recept voor als je nog niets hebt en wel echt in veiligheid wilt investeren bij deze duidelijk:
- goedkope radar reflector
- AIS transponder

Je voldoet aan de eisen en bent ook nog zichtbaar....

Erik

Erik,

Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik heb een Sea-me en een AIS ontvanger. Ik heb meerdere malen op zee op mijn AIS scherm kunnen zien (terwijl er nog geen visueel contact was!) dat grote zeeschepen bewust voor me uitweken en achter me langs gingen om vervolgens weer hun oude koers te gaan varen.

Als ik zou moeten kiezen, dan zou ik voor een goede (actieve) radar reflector kiezen in plaats van een AIS zender. Maar mijn voorkeur gaat naar beiden!

Gr, Robert
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test Radarreflectoren 03 feb 2012 09:27 #261223

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Ja grappig, Robert, ik heb dezelfde ervaring met de AIS transponder, schepen wijken voor me uit. Maar ik heb Tri-Lens reflector (die het dus wel goed zou moeten doen....) en daarbij (voordat ik de transponder had) kreeg ik veel minder het idee dat ze voor me uitweken. Dus of ze me niet zagen of toch anders reageren op mijn AIS signaal dan op mijn (vast ook ontvangen) radar reflectie, jij mag het zeggen!
Mijn ervaringen met de transponder zijn in ieder geval erg positief en als je wel geld hebt voor 1 van de twee dan zou ik toch voor de AIS transponder gaan! En als ik echt geld over had wellicht alletwee!

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test Radarreflectoren 03 feb 2012 10:39 #261239

Kan ik het zo samenvatten: AIS transponder is ´t beste, in combinatie met een
goede passieve reflector.
Actieve reflectors (sea me etc.) zijn ingehaald door de AIS techniek. Mocht je
net zo´n ding aangeschaft hebben dan begrijp ik dat je die aankoop nog
enigszins dient te verdedigen (de beroemde cognitieve dissonantie), maar het ontbreekt eigenlijk aan serieuze argumenten.
(ok, ik zet het een beetje op scherp om de discussie helder te houden, ieder moet
vooral gebruiken wat hij zelf prettig acht).

H
Laatst bewerkt: 03 feb 2012 10:40 door harryvogel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test Radarreflectoren 03 feb 2012 10:54 #261246

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Lijkt mij een prima samenvatting, beide systemen zijn complementair aan elkaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test Radarreflectoren 03 feb 2012 10:58 #261247

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
Wallaby schreef :
Lijkt mij een prima samenvatting, beide systemen zijn complementair aan elkaar.


Hmmmz, je mening bijgesteld ?
Toch een technische oplossing ?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test Radarreflectoren 03 feb 2012 11:12 #261252

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Sprokkie schreef :
Wallaby schreef :
Lijkt mij een prima samenvatting, beide systemen zijn complementair aan elkaar.


Hmmmz, je mening bijgesteld ?
Toch een technische oplossing ?

Nee hoor, blijf bij mijn mening dat uit je doppen kijken altijd nog noodzakelijk zal blijven. Maar als je aan boord je zichtbaarheid wilt vergroten dan is het installeren van beide systmen complementair aan elkaar. Maar kennlijk kan je niet genuanceerd denken en kan je niet geheel begrijpend lezen.........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test Radarreflectoren 03 feb 2012 13:37 #261288

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
AIS is voor ons geen vraag, die komt er, afhankelijk wat er nog aan budget over is zal het een transponder worden of anders een ontvanger.

Een radarreflector vindt ik toch wel prettig, zoals terecht opgemerkt kan je nog steeds weggefilterd worden.
Toen ik die prijs zag bij kniest dacht ik dat de prijs wellicht enorm gezakt was doordat men steeds meer kiest voor AIS, achteraf fout gezien.

Door de hoge prijs van de actieve reflector laat ik deze maar varen en ga naar een gewone reflector kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test Radarreflectoren 03 feb 2012 14:48 #261302

wallaby schreef:
Nee hoor, blijf bij mijn mening dat uit je doppen kijken altijd nog noodzakelijk zal blijven. Maar als je aan boord je zichtbaarheid wilt vergroten dan is het installeren van beide systmen complementair aan elkaar. Maar kennlijk kan je niet genuanceerd denken en kan je niet geheel begrijpend lezen.........[/quote]

voor duizende euro's apparatuur aan boord en dan op de autopilot om koffie te zetten,wc bezoeken,vieze boekjes lezen,eten koken enz
En heb ik het nog niet over Polen die hier niet meer op vrachtauto's mogen rijden en nu maar op de binnenvaart zitten
op een mooie dag op het Hollands diep eens tellen hoeveel mensen je op de brug van de binnenvaartschepen ziet,en wij maar denken dat we veilig zijn met onze radarreflectors en andere hulpmiddelen

ik vertrouw ook eerst op mijn eigen doppen en ga er altijd vanuit dat de ander mij niet gezien heeft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test Radarreflectoren 03 feb 2012 15:11 #261313

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
pantaleimon schreef :
op een mooie dag op het Hollands diep eens tellen hoeveel mensen je op de brug van de binnenvaartschepen ziet,en wij maar denken dat we veilig zijn met onze radarreflectors en andere hulpmiddelen

ik vertrouw ook eerst op mijn eigen doppen en ga er altijd vanuit dat de ander mij niet gezien heeft

Nu heb ik vele jaren op het Hollands Diep gevaren en ik heb werkelijk nog nooit een onbemande brug van de binnenvaart daar gezien.
Overigens ben je als jachtschipper verplicht de geul er haaks over te steken en heeft de beroepsvaart er hoe dan ook voorrang.
Maar onbemande bruggen op het Hollands diep, neen, het kan er ook nauwelijks omdat de koers bijna constant moet worden aangepast en de drukte van de berpoepsvaart laat het er ook niet toe.
Hou er wel rekening mee dat de brug van een binnenvaartschip vele malen hoger is dan de ooghoogte op een jacht, het manneke of vrouwke kan dus soms voor je wat minder zichtbaar aanwezig zijn.

Maar je hebt natuurlijk gelijk daar waar het gaat op het vertrouwen in de eigen "doppen", je kunt buiten de geul ook nog wel eens een jachtschipper tegenkomen die het "noorden" wat kwijt is. :S

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test Radarreflectoren 03 feb 2012 15:21 #261317

ik heb er genoeg gezien om er een eind uit de buurt te blijven(niet alleen op het hollands diep trouwens)
navraag gedaan bij iemand die daar regelmatig voer(antwerpen-schiphol)en die vertelde mij dat de autopilot er altijd opstond
bij het laden in antwerpen de hele bemanning wakker en thv H.D iedereen in diepe slaap behalve de roerganger.
maak het verhaal zelf af en kleur de plaatjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test Radarreflectoren 03 feb 2012 18:44 #261363

  • Forte
  • Forte's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
pantaleimon schreef :
dat de autopilot er altijd opstond
bij het laden in antwerpen de hele bemanning wakker en thv H.D iedereen in diepe slaap behalve de roerganger.
maak het verhaal zelf af en kleur de plaatjes

Bovenstaand is de normale werksituatie in de binnenvaart. Autopiloot gaat er voornamelijk alleen af bij het maneouvreren. Er is altijd maar 1 persoon aktief aan het varen. Overige bemanningsleden zijn bezig met ( onderhouds) werkzaamheden of slapen.

Wat is hier zo bijzonder aan dat men extra afstand ( buiten normale voorgeschreven regels) zou moeten houden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test Radarreflectoren 03 feb 2012 21:52 #261425

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
har.vogel schreef :
Actieve reflectors (sea me etc.) zijn ingehaald door de AIS techniek. Mocht je
net zo´n ding aangeschaft hebben dan begrijp ik dat je die aankoop nog
enigszins dient te verdedigen (de beroemde cognitieve dissonantie), maar het ontbreekt eigenlijk aan serieuze argumenten.

H

LOL :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test Radarreflectoren 04 feb 2012 07:14 #261452

Forte schreef :
pantaleimon schreef :
dat de autopilot er altijd opstond
bij het laden in antwerpen de hele bemanning wakker en thv H.D iedereen in diepe slaap behalve de roerganger.
maak het verhaal zelf af en kleur de plaatjes

Bovenstaand is de normale werksituatie in de binnenvaart. Autopiloot gaat er voornamelijk alleen af bij het maneouvreren. Er is altijd maar 1 persoon aktief aan het varen. Overige bemanningsleden zijn bezig met ( onderhouds) werkzaamheden of slapen.

Wat is hier zo bijzonder aan dat men extra afstand ( buiten normale voorgeschreven regels) zou moeten houden?

dat je er nooit vanuit moet gaan dat ze je zien met al je apparatuur en altijd uit je doppen moet blijven kijken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test Radarreflectoren 04 feb 2012 09:19 #261478

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Actieve reflectors.
Allemaal prachtige techniek, maar je installeert zo iets.
Hoe weet je of dit werkt?
Alleen als je zoiets nodig heb?
En dan, niet werkend?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test Radarreflectoren 15 apr 2023 17:17 #1473336

Ik heb toch zo mijn twijfels. Als de reflector aan de zijkant van de mast hangt, en de mast tussen de radar en de reflector zit, wordt daarmee niet de reflectie verstoord of onmogelijk gemaakt? Vooral bij metalen (Aluminium) masten. Ik denk minder bij houtmasten.
Naar mijn inzicht is de beste plaats bovenop de mast, in regenvanger opstelling in der daad. Zichtbaar rondom.
Helmut M.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test Radarreflectoren 15 apr 2023 17:35 #1473338

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
Helmutmuhr schreef :
Ik heb toch zo mijn twijfels. Als de reflector aan de zijkant van de mast hangt, en de mast tussen de radar en de reflector zit, wordt daarmee niet de reflectie verstoord of onmogelijk gemaakt? Vooral bij metalen (Aluminium) masten. Ik denk minder bij houtmasten.
Naar mijn inzicht is de beste plaats bovenop de mast, in regenvanger opstelling in der daad. Zichtbaar rondom.
in dit topic niet relevant, bovendien dubbel gepost
zeilersforum.nl/index.php/foru...tor?start=25#1473327
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test Radarreflectoren 15 apr 2023 17:41 #1473339

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Goede constatering na 11 jaar
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.336 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl