Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: ICP

Re: ICP 24 feb 2012 06:09 #265687

  • Calypso
  • Calypso's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 514
Wat is ICP?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ICP 24 feb 2012 07:09 #265695

Calypso schreef :
Wat is ICP?

internationaal certificaat pleziervaartuigen
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ICP 24 feb 2012 09:01 #265715

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6133
Die is bij mij geldig totdat ik 70jr wordt.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ICP 24 feb 2012 09:28 #265716

Jutter schreef :
Die is bij mij geldig totdat ik 70jr wordt.

Dat is heen ICP maar een ICC! :whistle: :laugh: ICP is voor de boot, ICC is vaarbewijs.
Zou wel merkwaardig zijn , 70 jaar als einde ICP... :ohmy:
Ad
Laatst bewerkt: 24 feb 2012 09:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ICP 24 feb 2012 09:31 #265718

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6133
Ohw.. dan was ik in de war. Maar waar heb je dan een certificaat van je boot voor nodig?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ICP 24 feb 2012 09:37 #265720

Jutter schreef :
Ohw.. dan was ik in de war. Maar waar heb je dan een certificaat van je boot voor nodig?
Douanebeambten in het buitenland willen weten wiens eigendom het schip is waarmee je vaart. Doordat in Nederland voor de meeste categorieën pleziervaartuigen geen registratieplicht bestaat, ontbreekt vaak een eigendomsverklaring. Het is daarom bij een bezoek aan het buitenland raadzaam een Internationaal Certificaat Pleziervaartuig (ICP) mee te nemen. In sommige landen is het ICP zelfs verplicht.

Het ICP is een officieus eigendomsbewijs dat in de praktijk uitstekend voldoet. In vrijwel heel Europa wordt het document geaccepteerd als identiteitsbewijs van de boot. Dit geldt ook voor kano’s, roeiboten, zeilplanken en jetski's.




Het ICP bevat de gegevens van de eigenaar en een beschrijving van het schip. Het document is in het Nederlands, Engels en Frans gesteld. Ook de inventaris zoals marifoon en de motor staat erop. Je kunt daarmee aantonen dat de apparatuur bij het schip hoort. Het ICP is op alle Europese binnen- en kustwateren geldig.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ICP 24 feb 2012 09:39 #265721

In sommige landen wordt een officieel eigendomsbewijs verlangd bij cntrole . Daarvoor kan een ICP dienen.
Zie www.anwbwatersport.nl/vaarinfo...varen-in-europa.html
en www.anwbwatersport.nl/vaarinfo...eziervaartuigen.html
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ICP 24 feb 2012 09:48 #265724

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6133
Ik kom regelmatig in Belgie en soms in Frankrijk met mijn boot, maar er is nog nooit naar gevraagd of ik aan kan tonen dat die 4e handse boot mijn eigendom is. Heb ik nu puur geluk gehad of is het maar een bedacht regeltje om iedere 2 jaar weer wat Euro's uit je zak te kloppen. In welk land het echt verplicht is lees ik nergens. Wie heeft het echt nodig gehad en waar?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ICP 24 feb 2012 09:55 #265726

Hier : www.anwbwatersport.nl/vaarinfo...varen-in-europa.html
kun je zien waar het ICP of vergelijkbaar verplicht is.
Je ziet daar dat dat bijna overal in Europa het geval is.
Ik heb het in de 20 jaar dat ik in scandinavie rondgevaren heb één keer nodig gehad in Denemarken en in Duitsland (daar inderdaad verplicht).
Maar ja , de kans op douanecontrole is ook i.h.a. erg klein. Maar vooral de Duitse kustwacht schijn ook nogal eens te controleren , met name op de Oostzee. Zelf trouwens nooit meegemaakt.
En wat er gebeurt als je geen ICP hebt weet ik ook niet. Maar ik denk dat een duideljk koopcontract ook wel voldoende zal zijn.
Ad
Laatst bewerkt: 24 feb 2012 09:59 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ICP 24 feb 2012 18:39 #265806

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Frankrijk schijnt lastig te kunnen zijn. Bij twijfel leggen ze je schip aan de ketting.

Zelf heb ik het ICP nu drie maal moeten laten zien, alle keren in Engeland.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ICP 24 feb 2012 19:08 #265811

  • Nautilus
  • Nautilus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 131
In Dieppe (Port de Plaisance Jehan Ango) wordt ook naar je papieren gevraagd.

Herman
Zin in zeezeilen? Welkom bij PZV Zeezeilvereniging, voor schippers en opstappers. www.pzv-zeezeilen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ICP 01 juli 2013 03:40 #412041

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Hallo Allen,

Zoals jullie wellicht al gezien hebben, hebben wij sinds afgelopen zaterdag een nieuwe boot. Komende zaterdag gaan wij op vakantie. We zakken af richting het zuiden (gravelines als verste waarschijnlijk). Aangezien dit frankrijk is zullen we een ICP moeten aanvragen? Met een spoedaanvraag (4 werkdagen) zou dit nog moeten lukken. Er zit momenteel een shipmate 8100 in de boot. Deze halen wij eruit en plaatsen een nieuwe marifoon (ook komend weekend). Daar heb ik natuurlijk nog geen nummer van. Enig idee hoe ik dit aanpak bij de aanvraag van de ICP?

Groeten,

Joost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ICP 01 juli 2013 04:53 #412048

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Joostg schreef :
Hallo Allen,

Zoals jullie wellicht al gezien hebben, hebben wij sinds afgelopen zaterdag een nieuwe boot. Komende zaterdag gaan wij op vakantie. We zakken af richting het zuiden (gravelines als verste waarschijnlijk). Aangezien dit frankrijk is zullen we een ICP moeten aanvragen? Met een spoedaanvraag (4 werkdagen) zou dit nog moeten lukken. Er zit momenteel een shipmate 8100 in de boot. Deze halen wij eruit en plaatsen een nieuwe marifoon (ook komend weekend). Daar heb ik natuurlijk nog geen nummer van. Enig idee hoe ik dit aanpak bij de aanvraag van de ICP?

Groeten,

Joost

Dat ICP is wel handig bij contrôle in Frankrijk. voor die marifoon zou ik me geen zorgen maken, gewoon je aankoopbon bij de scheepspapieren.
De douane banjert wel eens over de steigers.

Jehan Ango Dieppe vraagt het wel om de scheepsgegevens over te nemen.
Veel havens vragen ook van waar je komt en wat de bestemming zal zijn, zij registreren dat.
Laatst bewerkt: 01 juli 2013 05:00 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ICP 01 juli 2013 04:58 #412049

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
ANWB :

Het ICP bevat de gegevens van de eigenaar en een beschrijving van het schip. Het ICP is op alle Europese binnen- en kustwateren geldig voor een termijn van 2 jaar.

Kosten niet leden : 26 euro

Binnenschepenregister
Je kunt het schip ook laten opnemen in het schepenregister van het Kadaster. Daarmee is het ‘registergoed’ geworden en heb je voor de Nederlandse wet de zwaarste eigendomsregistratie die maar mogelijk is. Deze registratie kan alleen veranderd worden door een notaris of een beëdigd scheepsmakelaar. Als je het schip laat opnemen in het binnenschepenregister krijg je een Certificaat. Ook dit document is voldoende voor de Europese binnenwateren. Een ICP is dan niet nodig, maar omdat in het buitenland de Nederlandse documenten vaak niet worden herkend is het toch aan te raden om toch een ICP aan te vragen

ICP bij Watersportverbond-leden: € 16,- ,niet leden € 21,-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ICP 01 juli 2013 06:54 #412077

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Ehm nardus? Ik snap de reactie niet. Die info is inderdaad op internet te vinden. Wat wil je ermee zeggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ICP 01 juli 2013 08:12 #412104

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
nardus schreef :
ANWB :



een notaris ( ja!!) of een beëdigd scheepsmakelaar ( nee!!). Als je het schip laat opnemen in het binnenschepenregister krijg je een Certificaat. Ook dit document is voldoende voor de Europese binnenwateren. Een ICP is dan niet nodig, maar omdat in het buitenland de Nederlandse documenten vaak niet worden herkend ( misschien niet, erkend wel !!) quote]
Laatst bewerkt: 01 juli 2013 08:13 door Poohboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ICP 01 juli 2013 09:31 #412126

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Joostg schreef :
Ehm nardus? Ik snap de reactie niet. Die info is inderdaad op internet te vinden. Wat wil je ermee zeggen?

Geen reactie, was een atwoord op uwe vraag : " Aangezien dit frankrijk is zullen we een ICP moeten aanvragen?" ;)
+ wat info dat je deze niet bij de ANWB moet gaan halen.
Laatst bewerkt: 01 juli 2013 09:32 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ICP 01 juli 2013 11:56 #412174

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Helder! Dank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ICP 01 juli 2013 12:17 #412180

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
In 2010, op 14 juli, hadden we voor Boulogne een visnet in de schroef toen de wind helemaal wegviel. We werden door de Marine National naar de jachthaven teruggesleept.

Na een half uurtje melde de majoor en zijn luitenant zich bij ons aan boord voor het opmaken van een "sleepovereenkomst"

De verhalen dat Franse beambten van de "Gendarmerie" waar zij toe behoorde lastig en bureaucratisch zouden zijn lijken ons, gezien onze eigen ervaringen wel ernstig overdreven. Uiteraard hadden wij een geldig ICP aan boord, evenals alle overige bescheiden, ICC's, registratie Dienst Telecom van marifoons en MMSI enz.

Toen bleek er toch nog een probleem. Op het voorbereidde formulier van de sleepovereenkomst was een veld waar het registratienummer van onze boot moest worden ingevuld!!!! Dat hadden we dus niet. Ik probeerde aan de Fr'anglais sprekende lieutenant uit te leggen dat in Nederland schepen die harder kunnen varen dan 20 km. per uur zo'n registratienummer en letters hebben en dat schepen die te boek gesteld zijn bij het kadaster een registratie hebben. De Lieutenant vertaalde dat voor de puur Franstalige Major (kapitein van het patrouillevaartuig). Hoewel de functionarissen niet onwillig waren hadden ze toch enige schroom om het formulier "incompleet" ingevuld naar Cherbourg, waar hun sectorcommando was gevestigd, wilde sturen. (Meer onzeker dan onwillig).

Onze ORC wedstrijdbrief (meetbrief) bood de oplossing NED212 was het type registratie dat in ieder geval ingevuld kon worden. Voorts moest de locatie waar dit registratienummer was aangebracht nog worden ingevuld. Op de meetbrief stond het getal duidelijk ingetekend op het grootzeil. Vriendelijk groetend verlieten de Major en de Lieutenant ons bootje. Pas in december 2010 kregen we de rekening van het ministerie van defensie.
:-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ICP 01 juli 2013 19:15 #412332

xkipper schreef :
In 2010, op 14 juli, hadden we voor Uiteraard hadden wij een geldig ICP aan boord, evenals alle overige bescheiden, ICC's, registratie Dienst Telecom van marifoons en MMSI enz.

Toen bleek er toch nog een probleem. Op het voorbereidde formulier van de sleepovereenkomst was een veld waar het registratienummer van onze boot moest worden ingevuld!!!! Dat hadden we dus niet. Ik probeerde aan de Fr'anglais sprekende lieutenant uit te leggen dat in Nederland schepen die harder kunnen varen dan 20 km. per uur zo'n registratienummer en letters hebben en dat schepen die te boek gesteld zijn bij het kadaster een registratie hebben.
:-)

Het ICP heeft toch een certificaatnr. Dit is voor mij het registratienr als je een ICP hebt en geen zeebrief. Ik heb dit nr ook op de boot staan (vaar in Spanje), SB en BB op de opbouw. Het nadeel is dat je om de 2 jaar (geldigheid ICP) dit nr moet vervangen.
gr,

Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ICP 02 juli 2013 05:12 #412370

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Spirit of Mary schreef :

Het ICP heeft toch een certificaatnr. Dit is voor mij het registratienr als je een ICP hebt en geen zeebrief. Ik heb dit nr ook op de boot staan (vaar in Spanje), SB en BB op de opbouw. Het nadeel is dat je om de 2 jaar (geldigheid ICP) dit nr moet vervangen.
gr,

Ger

Klopt Ger, maar dat nummer is bij ons niet op het vaartuig aangebracht. In het formulier werd duidelijk gevraagd naar registratie letters en cijfers die op het vaartuig waren aangebracht. Ik zie in Frankrijk idd steeds bootje met registraties als "DK2103" (in dit geval Dunkerque). Het hielp gewoon snel een probleem op te lossen, iedereen gelukkig.
Laatst bewerkt: 02 juli 2013 05:13 door xkipper. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP 16 jan 2017 17:37 #800641

  • Krabke
  • Krabke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
In oktober kocht ik me een grotere boot, een FS26.
Die was nooit geregistreerd geweest in NL.
Pas toen ik deze in België wou inschrijven bleek dat de Duitse motor uit 2010 geen CE attest had. De Duitse fabrikant heeft dat niet en is dat ook niet van plan.
Na veel gezever belde het FOD in België me dat ik de FS26 uit 1981 NIET kan inschrijven in België met deze motor.
Bijzonder onnozel vind ik dat, want hij vaart al doodleuk 6 jaar rond in Nederland met deze Farymann motor.

Ik zal hem dus moeten registreren in Nederland om mijn marifoon wettelijk te krijgen.
Nu verneem ik dat ik best een ICP aanvraag, ook in Nederland, waar ik dan een 'vertegenwoordiger' in Nederland voor nodig heb.
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ICP 16 jan 2017 18:54 #800667

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
@Nardus

Let op een Certificaat is alleen geldig voor de binnenwateren. Destijds verklaarde het Kadaster anders.

We werden op zee aangehouden door de Franse Douane en meegenomen naar Duinkerken. Vervolgens moesten we een boete betalen. Met een Douane autootje langs de betaalautomaten, die op 15 juli bijna overal leeg waren.

Na lange discussies met de Franse Douane en het Kadaster bleek dat de Fransen gelijk handen. Het Kadaster heeft toen onze boete betaald.

Een Certificaat is alleen geldig als je Frankrijk binnenkomt via de binnenwateren. Kom je vanaf zee, dan moet je een Zeebrief hebben.

Een Z registratie is zeker aan te bevelen en je verkijgt daarmee een Zeebrief die nu onbeperkt lang geldig is. Kosten zijn eenmalig.

Een ICP is zeker geen eigendomsbewijs. Inschrijving in het Kadaster is dat zeker wel en is een eis als je een scheepshypotheek wilt afsluiten.
Laatst bewerkt: 16 jan 2017 18:55 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ICP 16 jan 2017 19:46 #800689

brambo schreef :
@Nardus

Een Certificaat is alleen geldig als je Frankrijk binnenkomt via de binnenwateren. Kom je vanaf zee, dan moet je een Zeebrief hebben.

Uitleg bij het Watersportverbond stelt toch dat een ICP geldig is voor Binnen én Kustwater.
www.watersporters.nl/icp-aanvr...t-pleziervaartuigen/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP 16 jan 2017 19:47 #800690

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2406
Voor Frankrijk weet ik het niet, maar in Duitsland en in Denemarken neemt men echt wel genoegen met een ICP. In Duitsland gecontroleerd zowel op Norderney als in het Mittellandkanal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl