BartWNL schreef :
WADnWIND schreef :
(...)
1- weet bijna niemand wat het betekend in morse.
2- Er bestaat geen officieel noodsein meer voor morse, omdat morse geen officeele wijze van noodverkeer meer is.
(...)
@1
't lijkt mij dat iedereen die op zee vaart de morse code kent.
In iedergeval alle beroepsvaart. Die hebben namelijk allemaal hun Marcom-A diploma, en daar maakt het gewoon onderdeel van uit.
't lijkt me dat andere communicatie diplomas die voor open zee gelden ook morse code in hun examen/cursus hebben.
verder is morse niet alleen van belang voor communicatie, maar ook voor het onderschiedt van verschillende boeien, die knipperen nogal eens in morse code. welke dan op de kaart weer terug te vinden is.
Een boei identificeren is nogaltijd makkelijker dan de gps positie in de kaart zetten.
Ik weet het niet helemaal zeker meer maar volgensmij moest je minimaal een 80% score hebben op het Morse onderdeel van het Marcom-A examen.
@2
sorry maar hier ben ik nog scepticer over dan over puntje 1, welke instantie heeft dit besloten? in welke publicaties staat dit?
En vooral SOS zal iedereen toch wel herkennen.
het lampje van elk zwemvest knippert in sos. het lampje op vlot en reddingboot knippert in sos.
Maar als je in een nood situatie zit waarbij je alleen nog maar van morse gebruik kan maken heb je of ontzettend veel pech gehad. of ben je te laat met je realiseren dat je in een nood situatie zit.
Bart
@1
Ik weet niet waar jij je kennis vandaan haalt, maar marcom-A heeft NOOIT morse als inhoud gehad. Zelfs de voorloper, het algemeen radiotelefonie certificaat bevatte géén morse.
Alleen voor KHV most je wat morse kennen en de sparks natuurlijk. Op 1-2-1999 is morse officieel afgeschaft wegens het volledig in werking treden van de laatste fase GMDSS, alle schepen zijn toen ontheven van de morse plicht.
Er is bijna niemand meer die morse kent op zee, behalve antieke lieden en soms zendamateurs. Ik weet niet tot welke categorie je behoort?
@2
In 1927, the International Radiotelegraph Convention of Washington adopted the voice call MAYDAY in place of the SOS Morse Code call.
en.wikipedia.org/wiki/Mayday
SOS is dus vaak een creatief verzinsel van leveranciers en fabrikanten, om het dat als grootst mogelijke historische onwaarheid op knopjes te zetten. Niet onwaarschijnlijk sterk geromantiseerd door Titanic verhalen. Zelfs de 1e GMDSS apparatuur had die fout, tegenwoordig mag dat al lang niet meer en moet er b.v. "Distress" bij staan.
ETSI EN 301 403 V1.1.1
f) The distress button should be red in colour and marked DISTRESS. Where a non-transparent protective lid or cover is used, it should also be marked DISTRESS, as stated in IMO MSC/Circular 862 [8], clause 1.2.