Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Navigatie: drift

Re: Navigatie: drift 07 mei 2014 17:54 #512951

  • Einder
  • Einder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 134
mss een cursus vaarbewijs 2 doen?

wat betreft drift kan je als uitgangspunt nemen dat dit ieder keer weer anders is. variabele zoals zeilvoering, richting van de boot, lading(gewicht),wind, stroming etc. zijn bijna nooit gelijk. dus drift zal altijd anders zijn.
met een cursus wordt het duidelijker denk ik. gr ton
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 07 mei 2014 17:56 #512952

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Drift kun je ongeveer peilen: achteruit peilen van je zog.
Hoog aan de wind en op ruime koers met een goede zee (hoge golven): wordt schatten, maar de koers is toch al niet stabiel. Vaak ben je al blij als de schommelingen binnen +/- 15 graden blijft.
Laatst bewerkt: 07 mei 2014 18:00 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 07 mei 2014 17:57 #512954

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Einder schreef :
mss een cursus vaarbewijs 2 doen?

wat betreft drift kan je als uitgangspunt nemen dat dit ieder keer weer anders is. variabele zoals zeilvoering, richting van de boot, lading(gewicht),wind, stroming etc. zijn bijna nooit gelijk. dus drift zal altijd anders zijn.
met een cursus wordt het duidelijker denk ik. gr ton

Zit met m'n neus in het ANWB boek :) deze vraag wordt daar niet beantwoord
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 07 mei 2014 17:59 #512955

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Airgead schreef :
Drift kun je ongeveer peilen: achteruit peilen van je zog.

Helder...dat lijkt me een goed begin :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 07 mei 2014 18:04 #512960

  • Einder
  • Einder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 134
anwb heb ik gauw weggedaan. ik twee boeken van VBO gebruikt. erg duidelijke uitleg ! en cum laude geslaagd !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 07 mei 2014 18:12 #512964

  • vriesjan
  • vriesjan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Als je toch een app gaat gebruiken met GPS kun je ook een driftmeting doen, liefst in stilstaand weinig golvend water over bv een mijl.
Aan de wind varend begin en eind positie bepalen en kompaskoers aflezen.
Vervolgens op je GPS je ware positie aflezen en het verschil bepalen tussen je kompaskoers en ware koers. Let wel op, voor stroming moet je apart corrigeren en hoort niet bij de drift gerekend te worden, omdat die afhankelijk is van de hoek waaronder je de stroming aanvaart.
dat kun je herhalen voor halve en ruime wind. Als het goed is nadert de drift dan naar 0 graden voor de wind.
Succes met uitproberen.
gr Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 07 mei 2014 19:07 #512982

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3448
Ejob schreef :
Ik ben me aan het verdiepen in de theorie van navigeren.
(praktijk zal wel zijn dat ik een app ga gebruiken, maar wil graag de basics ook beheersen, al is het maar voor noodgevallen)
Ik zou de basics proberen te beheersen en de app voor nood.

Drift zal per schip verschillen, hoe kom ik er achter hoe dat bij mijn lm 27 zit?
Een draadje achter je schip aan slepen en de hoek meten tussen draad en hartlijn van je boot.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 07 mei 2014 19:08 #512983

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Dat geeft je een indrukk. Maar houdt er wel rekening mee dat als je op sterk golvend water vaart de drift veel groter kan worden/. Dus het blijft een kunst in plaats van een kunde om dit te schatten.
De truc met het zog werkt (zo onnauwkeurig als deze is) wel altijd. Als je het nog iets duidelijker wilt zien dan kan je ook een wat langere lijn aan je achterkikker binden en in het water gooien, dat kijkt nog wat gemakkelijker dan het zog.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 07 mei 2014 20:51 #513005

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3710
Naast de kompaskoers en ware koers zijn er nog meer koersen:

Bijlage koersen.png niet gevonden

De drift het verschil tussen de 'ware koers' (de richting waar de boeg van het schip naar toe wijst) en de 'behouden ware koers' (de richting waar het schip zonder stroming naar toe zou bewegen).
De koers die je in een app of op de GPS afleest is de 'grondkoers' of Course Over Ground (COG), en daar zit dus ook de stroming in verwerkt.
Laatst bewerkt: 07 mei 2014 20:51 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 07 mei 2014 22:26 #513010

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Ejob schreef :
Kloppen mijn onderstaande veronderstellingen?
- hoe scherper aan de wind, des te groter de de drift, en daarmee de correctie op de kompaskoers?
Doorgaans wel inderdaad. Het verband zal in werkelijkheid zelden linear zijn, maar als vuistregel is het goed genoeg.
- hoe lager de snelheid, des te groter de drift
Bij ongeveer gelijke windsnelheid klopt dit inderdaad. In de praktijk doe je hier niet zo veel mee.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 07 mei 2014 22:28 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 02:22 #513013

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
vriesjan schreef :
Als je toch een app gaat gebruiken met GPS kun je ook een driftmeting doen, liefst in stilstaand weinig golvend water over bv een mijl.

Dit suggereert dat drift een constante is. Dat is niet zo, het is afhankelijk van je koers (vergelijk aan de wind met voor de wind), de windsnelheid, en je zeilvoering. Ook golfslag kan een factor zijn. Van te voren een driftmeting doen en die dan toepassen is dus niet juist, je maakt een schatting op basis van je ervaring met het schip, koers en de heersende condities. Als je er één of twee graden naast zit is er overigens geen man overboord.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 04:12 #513022

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
Inderdaad, Onno.

Als je zelf op kompas binnen de 5 graden kan sturen over langere tijd, neem ik mijn suffe hoedje voor je af. Zeker als er nog wat zeegang bij komt.

Als je helemaal theoretisch wilt kijken, is drift (in meters) afhankelijk van koers, windsnelheid, zeilvoering en scheepsontwerp.

De gemiddelde voorwaartse snelheid is afhankelijk van al die dingen, plus golfslag. Immers: iedere keer dat je een golf in duikt, en stil ligt, heb je minder voortgang, maar wel drift.

De drifthoek is dus geen makkelijk vast te pakken begrip. In de cursus en de boeken doet men alsof dat wel zo is. Dat is in de praktijk onzin, maarja, je moet ergens je oefen en examen opgaven op baseren.

Ik heb wel eens een vuist regel gehoord van rond de 6 graden aan de wind. Als de zeegang groter is reken ik zelf maar zo met 10 of 15 graden. Te veel? Ach, dan kom ik in ieder geval niet te kort. Hoogte verliezen is meestal zo gedaan.

De invloed van stroom is er trouwens ook nog. Vergeet die niet! Die kan ook fors zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 04:54 #513027

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15001
Bij analyse van mijn log’s op het IJsselmeer van COG , SOG, WIND en Heading (kompaskoers) Kom ik toch tot de conclusie dat de drift over het algemeen voor mijn boot bij een wind tussen de 45 en 120 graden en minder dan 20 knoop, behoorlijk kleine variaties heeft. Tussen de 3 en de 6 graden. Zodra de boot niet “loopt” wordt het dramatisch veel.
Voor het gemak er van uitgaand dat de stroom op het IJsselmeer over het algemeen verwaarloosbaar is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 04:55 #513028

Xiphias schreef :
Naast de kompaskoers en ware koers zijn er nog meer koersen:

Bijlage koersen.png niet gevonden

De drift het verschil tussen de 'ware koers' (de richting waar de boeg van het schip naar toe wijst) en de 'behouden ware koers' (de richting waar het schip zonder stroming naar toe zou bewegen).
De koers die je in een app of op de GPS afleest is de 'grondkoers' of Course Over Ground (COG), en daar zit dus ook de stroming in verwerkt.

Da's een mooi stukje theorie, maar wat heb ik eraan in de praktijk? Is er hier iemand die op deze manier navigeert?

Ik denk dat er in de praktijk (bijna) niemand rekent met drift in zijn navigatie, simpelweg omdat die drift heel moeilijk te meten is. Maar je moet wel weten dat ie er is en welke invloed hij kan hebben op je ware koers. O nee, ik moet zeggen: grondkoers :-). Zodat je niet bedrogen uitkomt en ergens anders landt dan waar je volgens je berekeningen uit had moeten komen.
Wat mij betreft een kwestie van gezond verstand gebruiken. Navigeren is een kwestie van check, check and double check: altijd datgene wat je op je kaart of plotter hebt bedacht controleren met wat je om je heen ziet: boeien, landmarks, GPS posities, stroomranden, waar varen andere schepen, dieptepeilinge, etc. Dan kan er weinig fout gaan.

Bart
Laatst bewerkt: 08 mei 2014 04:57 door Smooth Operator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 05:53 #513041

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7661
ilCigno schreef :
Ejob schreef :
Kloppen mijn onderstaande veronderstellingen?
- hoe scherper aan de wind, des te groter de de drift, en daarmee de correctie op de kompaskoers?
Doorgaans wel inderdaad. Het verband zal in werkelijkheid zelden linear zijn, maar als vuistregel is het goed genoeg.
- hoe lager de snelheid, des te groter de drift
Bij ongeveer gelijke windsnelheid klopt dit inderdaad. In de praktijk doe je hier niet zo veel mee.

En zet er ook nog maar bij, hoe hoger de windsnelheid hoe groter de drift.

En eigenlijk is de drift voor elk schip of scheepstype verschillend.
Alleen ervaring zal je een betrouwbaar restultaat geven.
Dus zo veel mogelijk zelf bepalen, of vooraf berekenen en controleren met de behaalde resultaten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 06:27 #513053

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ik heb nooit de behoefte gehad de drift exact te kennen. Wel reken ik afhankelijk van het weer, de koers en het water tussen de 3 en 5 graden. Bij meer wind en choppy water reken ik 5 graden. Hierdor compenseer ik iets, echter is mogelijk meer gevoel dan waarheid. Op 5 graden nauwkeurig sturen lukt namelijk niet en als het kan, dan wil je het niet.om snel te gaan, moet de boot immers zijn dansje kunnen doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 06:54 #513067

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Smooth Operator schreef :
Da's een mooi stukje theorie, maar wat heb ik eraan in de praktijk? Is er hier iemand die op deze manier navigeert?

Ik denk dat er in de praktijk (bijna) niemand rekent met drift in zijn navigatie, simpelweg omdat die drift heel moeilijk te meten is. Maar je moet wel weten dat ie er is en welke invloed hij kan hebben op je ware koers. O nee, ik moet zeggen: grondkoers :-). Zodat je niet bedrogen uitkomt en ergens anders landt dan waar je volgens je berekeningen uit had moeten komen.
Wat mij betreft een kwestie van gezond verstand gebruiken. Navigeren is een kwestie van check, check and double check: altijd datgene wat je op je kaart of plotter hebt bedacht controleren met wat je om je heen ziet: boeien, landmarks, GPS posities, stroomranden, waar varen andere schepen, dieptepeilinge, etc. Dan kan er weinig fout gaan.

Bart

Nou, ik moet niet te fel reageren, want ik gebruik zelf lekker de GPS. ;) Maar als je op gegist bestek vaart en je houdt geen rekening met drift, dan kom je op een oversteekje naar de UK al aardig uit de richting!
En laten we nou wel wezen, er zijn in het diagrammetje maar een paar onbekenden:
- deviatie: is bekend
- variatie: is bekend
- stroming: met de juiste stroomkaarten kan je die aardig benaderen
- dus drift is de enige die je echt moet schatten
En dan is dus de vraag van TS volgens mij bij varen op gegist bestek heel gegrond!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 07:01 #513071

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Bij stroming zoals bijvoorbeeld op de Wadden wordt het iets gecompliceerder, daar kunnen echt grote afwijkingen ten opzichte van de kompaskoers ontstaan, wat leidt tot 'kommavaren' bij het volgen van een boeienlijn (zie bijgaande schets). Een GPS / plotter is dan een uitkomst, je kunt dan direkt je grondkoers aflezen.


Bijlage kommavaren.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 07:01 #513072

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Voor mij komt het heel apart over hoe we hier over "enkele graden" tot een graad of 5-6 praten bij normale omstandigheden.
Wil je daarop sturen dan wordt je helemaal horendol van het gestaar op je kompas!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 07:08 #513075

Als ik mijn stuurautomaat naar een waypoint laat sturen, dan is het verschil tussen de kompaskoers en de grondkoers (ware koers) toch de drift?

Toevallig heb ik dat een paar dagen geleden gedaan en dat was bij een aan de windse koers toch zeker een graad of 30.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 07:14 #513078

Free Bird schreef:
Als ik mijn stuurautomaat naar een waypoint laat sturen, dan is het verschil tussen de kompaskoers en de grondkoers (ware koers) toch de drift?

Toevallig heb ik dat een paar dagen geleden gedaan en dat was bij een aan de windse koers toch zeker een graad of 30.


Behalve als er stroom staat . Maar goed , als je dat ook tot de drift rekent
Maar de deviatie van het kompas zit uiteraard ook in dat verschil en dat heeft niks met drift te maken. Tenminste als de gps niet op magnetische Noorden maar op het ware Noorden staat anders komt de variatie er ook nog bij.
Ad
Laatst bewerkt: 08 mei 2014 07:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 07:46 #513090

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
Sunday schreef :
Voor mij komt het heel apart over hoe we hier over "enkele graden" tot een graad of 5-6 praten bij normale omstandigheden.
Wil je daarop sturen dan wordt je helemaal horendol van het gestaar op je kompas!

De verdeling op de roos van de 2 kompassen op mijn boot is al in stappen van 5 graden, en op 5 graad nauwkeurig sturen op een 17-voeter lukt nauwelijks, inderdaad erg vermoeiend.. :side:
Drift reken ik tussen de 5 en de 10 graden, aan de wind eerder 10 dan 5... :huh:

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 07:54 #513094

CeesS schreef :
Bij stroming zoals bijvoorbeeld op de Wadden wordt het iets gecompliceerder, daar kunnen echt grote afwijkingen ten opzichte van de kompaskoers ontstaan, wat leidt tot 'kommavaren' bij het volgen van een boeienlijn (zie bijgaande schets). Een GPS / plotter is dan een uitkomst, je kunt dan direkt je grondkoers aflezen.


Bijlage kommavaren.jpg niet gevonden


Leuk voorbeeld, maar op het Wad is varen op kompas niet altijd een goed idee. Zolang je de boeien kunt zien, en weet hoe je moet peilen, kun je gewoon op zicht sturen. Mits je weet hoe de stroming staat en deze ook kunt "lezen". Achterom kijken is ook geen overbodige luxe, dan zie je of je door de stroom naast de geul wordt gezet.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 08:06 #513097

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
Free Bird schreef :
Als ik mijn stuurautomaat naar een waypoint laat sturen, dan is het verschil tussen de kompaskoers en de grondkoers (ware koers) toch de drift?

Toevallig heb ik dat een paar dagen geleden gedaan en dat was bij een aan de windse koers toch zeker een graad of 30.

Inderdaad Ad, Kompas is Kompaskoers, GPS is Grondkoers. Dus daar zit werkelijk de hele trein tussen.

Maar een andere vraag: Zeilen met de AP op waypoints is bijna niet te doen: als er een XTE optreedt, reageert de AP te hard om te kunnen zeilen. Daarom volg ik de volgende strategie: Wel de route aanmaken en in de GPS zetten. Sturen op Kompaskoers, en die bijstellen naar aanleiding van COG en BTW. Dan kom ik precies uit waar ik wezen wil.

En ja, ik leun daarbij zwaar op de apparatuur. Daarom maak ik ook een stuurlijst op papier, zodat ik verder kan als de hele klimbim niet werkt.

De kennis over KK, MK, WK, BWK en GK is vooral onontbeerlijk voor gegist bestek. Maar ook nu nuttig. Al was het maar om te snappen wat er gebeurt en daarmee te kunnen spelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 08:15 #513101

Joop66 schreef :
Free Bird schreef :
Als ik mijn stuurautomaat naar een waypoint laat sturen, dan is het verschil tussen de kompaskoers en de grondkoers (ware koers) toch de drift?

Toevallig heb ik dat een paar dagen geleden gedaan en dat was bij een aan de windse koers toch zeker een graad of 30.
...Zeilen met de AP op waypoints is bijna niet te doen: als er een XTE optreedt, reageert de AP te hard om te kunnen zeilen...
Die ervaring heb ik helemaal niet. Ik heb een simpele ST2000 en die deed het prima. Vanaf Urk naar de Trintelhaven was er af en toe een XTE van 0,01 tot 0,03 nm bij windkracht 5-6. Maar dat was het dan ook. De koerscorrecties gingen heel geleidelijk tot dat de XTE weer 0 was.
Laatst bewerkt: 08 mei 2014 08:16 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl