Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe mis kan het gaan

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 11:30 #532860

  • FransV
  • FransV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Er wordt een paar keer geschreven over almanaks, plotters en pilots die voor dit gebied de stroming rond iedere inham zouden beschrijven. Daar wil ik graag meer over weten. De literatuur die wij gekocht hadden en openCPN met kaarten uit 2012 gaf namelijk deze informatie niet. Ook de Raymarine chartplotter/radar gaf deze info niet, maar het kan natuurlijk ook zijn dat het apparaat verkeerd stond ingesteld. Als er werkelijk dingen bestaan die dit op voorhand kunnen aangeven dan ben ik er erg geinteresseerd in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 11:33 #532862

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
FransV schreef :
Er worden maar weinig mensen met ervaring geboren dus voor iedereen geldt dat ie toch een keer de zee op moet met weinig ervaring.

+1

Allereerst is het achteraf altijd makkelijk om "had ik maar" of "je had dit of dat moeten doen" te schrijven; in het moment zelf heb je immers niet de tijd om eens lekker onderuit over het probleem na te denken. Hebben wij wel terwijl we zitten te lezen :)

Daarbij: ervaring krijg je alleen door te doen, dus precies zoals Frans zegt: je zal toch alles een keer voor het eerst moeten doen ... Iemand dan aandragen dat hij/zij niet ervaren genoeg was vind ik een open deur in trappen, geen argument.
Tenzij je wilt zeggen dat iedereen maar in de haven moet blijven liggen waar de boot gekocht is, want anders moet je toch een keer voor het eerst van je leven een box uit varen en een tochtje maken. En als je dan schade oploopt is dat je eigen schuld want 'niet genoeg ervaring' ;)

Ik heb gisteravond het hele verslag gelezen terwijl mijn scheepje lekker veilig in de box lag. Aangrijpend verhaal, en wat mij betreft diep respect voor de manier waarop jullie gehandeld hebben en er achteraf mee om zijn gegaan.

Er zijn genoeg mensen die na zo'n ervaring het bijltje erbij neer gooien. Jullie hebben eerlijk & goed zitten evalueren, durven dat ook online te posten en staan erg positief & krachtig tegenover alles wat nu komen gaat qua verzekering, reparatie en het nog steeds waarmaken van de zeildroom. Ik denk dat menig ervaren schipper daar nog een uitdaging aan zou hebben B)

Terzijde: een doorwinterde cruiser zei ooit: "nothing like experience to help you get it wrong" ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 11:43 #532866

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
FransV schreef :
De literatuur die wij gekocht hadden en openCPN met kaarten uit 2012 gaf namelijk deze informatie niet. Ook de Raymarine chartplotter/radar gaf deze info niet, maar het kan natuurlijk ook zijn dat het apparaat verkeerd stond ingesteld. Als er werkelijk dingen bestaan die dit op voorhand kunnen aangeven dan ben ik er erg geinteresseerd in.

Heb met veel moeite het stroompatroon geinstalleerd op mijn plotter,
heel erg handig, zit op de meeste plotters, maar je moet ook goed kijken
of de plotter op de juiste tijd en datum staat.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 12:17 #532875

vraag me af of zo een raar lokaal gebiedje wel goed wordt weergegeven hoor. Het zal meer een algemeen beeld zijn.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 13:22 #532895

Kapiteinmomo schreef :
Jammer eigenlijk, lees in het bericht veel gemiste kansen, gehele focus
op de reddingsdienst, gewoon veel meer je eigen broek ophouden.

Afstand tot de haven is minimaal, het stranden van dit jacht had echt niet gehoeven.
Hoe ervaren is de schipper?

Ik begrijp deze manier van reageren niet. Iets meer dan een jaar geleden (feb 2013) wist je nog niet eens wat passaatwinden waren, moest rev je uitleggen hoe je rondje carieb moest varen ( wat in 2013-2014 zou gaan gebeuren, ben je al weg?) wilde je in het stormseizoen de golf van biskaje oversteken en moesten we je vertellen dat er pilots waren.
Wat als iedereen net zo zou reageren? Dat geeft toch geen meerwaarde?
Ik vaar momenteel zelf in Tenerife. Je hebt hier acceleratiezones, valwinden en snel wisselende omstandigheden. Binnen een mijl kan het van vlak water en 12 kts wind veranderen naar 30kts en golven van 2,5m+.
De bodem is puur vlijmscherpe lava, en lang niet iedere rots is goed in kaart gebracht. De stroming wil soms ook in een draaikolk vorm komen, zeker aan de zuidkant.
Aangezien Tenerife een eiland is zul je , zeker in de zomer, altijd lagerwal varen aan de oostzijde. Hogerwal is Marokko. Ga je te ver buiten de kust, kom je in de acceleratiezones. Verstandig dat Frans daar niet voor kiest.
Ik zat bij JazzyO op de boot tijdens het lek. We waren met 4 ervaren en niet bange mannen. We konden het water pompend bijhouden en op eigen kracht verder. Als dat niet was geweest, en water zou blijven binnenkomen, dan zou de situatie snel verslechteren. Electronica die uitvalt etc. Bij Frans gebeurde dat. Hulp inroepen is een wijze keuze. Je eigen broek ophouden vind ik dan grootspraak
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 13:22 #532896

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
FransV schreef :
Er wordt een paar keer geschreven over almanaks, plotters en pilots die voor dit gebied de stroming rond iedere inham zouden beschrijven. Daar wil ik graag meer over weten. De literatuur die wij gekocht hadden en openCPN met kaarten uit 2012 gaf namelijk deze informatie niet. Ook de Raymarine chartplotter/radar gaf deze info niet, maar het kan natuurlijk ook zijn dat het apparaat verkeerd stond ingesteld. Als er werkelijk dingen bestaan die dit op voorhand kunnen aangeven dan ben ik er erg geinteresseerd in.

Ik ben mij ook niet bewust dat stroomgegevens op mijn Raymarine e125/e7 plotters afgebeeld kunnen worden, heb het nog nergens kunnen vinden.

Normaal gesproken kun je echter wel lokale stroomkaarten kopen bij de watersportwinkel. Ik ben niet op Tenerife geweest maar het lijkt me zeer aannemelijk dat die wel te vinden zijn.

SeaForceOne maakt een aantal valide punten, die ik nog niet allemaal had geapprecieerd. Zo blijven we leren.


Onno
Laatst bewerkt: 15 juli 2014 13:25 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 13:23 #532897

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
FransV,

Mijn respect dat je hier, in dit gezelschap van walschippers, je nek durft uit te steken. Inderdaad: je gaat tenminste. En inderdaad: de meesten van ons niet, ondanks al onze "kennis en ervaring".

Succes gewenst vooral, met het opknappen van je schip en het vervolg van je reis.

Ik neem aan dat je de site van Duende kent? Zij hebben net 3 jaar gevaren. En ook de boot gerepareerd en ondanks veel pech steeds doorgegaan.

www.sy-duende.com

Misschien kun je met hen contact opnemen en heb je wat aan hun expertise.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 13:33 #532900

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
JazzyO schreef :
Ik ben mij ook niet bewust dat stroomgegevens op mijn Raymarine e125/e7 plotters afgebeeld kunnen worden, heb het nog nergens kunnen vinden.

De Navionics website geeft aan dat je met Platinum+ kaarten getijde en stroominformatie kan krijgen. Misschien dat dat het verschil maakt. Heeft iemand daar ervaring mee?


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 13:41 #532903

de getijde en stroomgegevens op electronische kaarten zijn over het algemeen alleen voor erg grote gebieden. Kleine stroomdetails zoals Frans deze ervaren heeft krijg je daarop niet. Dat is meestal locale kennis.

gr Pieter
Zeilen om de wereld; Delivery skipper
YouTube kanaal; Pieter Sailing NED6589
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 13:55 #532908

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Sea Force One schreef :
Kapiteinmomo schreef :
Jammer eigenlijk, lees in het bericht veel gemiste kansen, gehele focus
op de reddingsdienst, gewoon veel meer je eigen broek ophouden.

Afstand tot de haven is minimaal, het stranden van dit jacht had echt niet gehoeven.
Hoe ervaren is de schipper?

Ik begrijp deze manier van reageren niet. Iets meer dan een jaar geleden (feb 2013) wist je nog niet eens wat passaatwinden waren, moest rev je uitleggen hoe je rondje carieb moest varen ( wat in 2013-2014 zou gaan gebeuren, ben je al weg?)

Gaat spoedig gebeuren het eerste traject (je) begin augustus
Vorige boot was te langzaam en had geen goed gedrag in de golven.
Intussen een veel snellere boot gekocht samen met mijn zoon.


Nog heel hartelijk bedankt voor wat info indertijd, dit ongeluk had ook kunnen gebeuren op één van de kanaaleilanden daar heb je ook vlijmscherpe rotsen en een giga stroom.

Gebied maakt dus niet veel uit, handelswijze wel.
Maar goed lees het nog maar keer aandachtig door dit verslag
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 14:00 #532913

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Sea Force One schreef :
Ik begrijp deze manier van reageren niet. </> Je eigen broek ophouden vind ik dan grootspraak

Ik dacht het, jij bracht het heel mooi onder woorden.

Terzijde: het valt me wel eens op dat vooral de mensen die zelf wel de dromen hebben maar bij wie het er om welke reden dan ook maar niet van komt het hardste zijn tegen mensen die de stap wel nemen. Wellicht speelt daar dus iets meer mee. Mede vertrekkers / cruisers zijn vaak juist het meest begripvol.

Maar goed, dat is OT (sorry). En voor iemand het vraagt: ik ben ook zo'n dromer die de stap nooit zal nemen. Maar in elk geval heb ik niets dan respect voor de mensen die het wel doen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 14:21 #532920

  • FransV
  • FransV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Sea Force One schreef :
Ik vaar momenteel zelf in Tenerife. Je hebt hier acceleratiezones, valwinden en snel wisselende omstandigheden. Binnen een mijl kan het van vlak water en 12 kts wind veranderen naar 30kts en golven van 2,5m+.
Ga je te ver buiten de kust, kom je in de acceleratiezones. Verstandig dat Frans daar niet voor kiest.
Leuk dat iemand de plaatselijke situatie kent!
Ik ben van de top van het eiland via de acceleratiezone naar San Miguel gevaren. Dat was maximaal gereefd en dan nog 8 tot 9 knopen op het log. Ik wist dus heel goed wat die acceleratiezones inhouden en wilde daar met die bak water aan boord liever niet in komen. Anders hadden we de boot inderdaad wel veel verder de oceaan opgestuurd.
Helaas werkten alle omstandigheden tegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 14:44 #532926

  • Cobra700
  • Cobra700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Wat een verhaal, met spanning gelezen. Er wordt hier nu veel gesproken over eventuele fouten, wat mij echter het meest opvalt in het verhaal is
hoe goed er mentaal is omgegaan met deze noodsituatie. Er is een groot adaptief vermogen getoond en er is continu wilskracht om er het beste van te maken.
Veel respect voor!

Hopelijk houden jullie ons op de hoogte de komende tijd hoe het de Omweg vergaat!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 16:01 #532934

FransV schreef :
Sea Force One schreef :
Ik vaar momenteel zelf in Tenerife. Je hebt hier acceleratiezones, valwinden en snel wisselende omstandigheden. Binnen een mijl kan het van vlak water en 12 kts wind veranderen naar 30kts en golven van 2,5m+.
Ga je te ver buiten de kust, kom je in de acceleratiezones. Verstandig dat Frans daar niet voor kiest.
Leuk dat iemand de plaatselijke situatie kent!
Ik ben van de top van het eiland via de acceleratiezone naar San Miguel gevaren. Dat was maximaal gereefd en dan nog 8 tot 9 knopen op het log. Ik wist dus heel goed wat die acceleratiezones inhouden en wilde daar met die bak water aan boord liever niet in komen. Anders hadden we de boot inderdaad wel veel verder de oceaan opgestuurd.
Helaas werkten alle omstandigheden tegen.
Dan werkt montana roja ook nog eens tegen, geeft de wind een aparte draai. Respect voor je handelen. Heb je de baai van el medano overwogen? Een van de weinige plekken met zandgrond op tenerife. Aan de andere kant, geen kraan.
Dat je vol moet reven kan ik me voorstellen. Deze hoek van Tenerife staat bekend als high wind area.
In ieder geval blij dat er geen persoonlijke ongelukken zijn gebeurd.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 16:18 #532936

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Sea Force One schreef :
Ik zat bij JazzyO op de boot tijdens het lek. We waren met 4 ervaren en niet bange mannen. We konden het water pompend bijhouden en op eigen kracht verder. Als dat niet was geweest, en water zou blijven binnenkomen, dan zou de situatie snel verslechteren. Electronica die uitvalt etc. Bij Frans gebeurde dat. Hulp inroepen is een wijze keuze. Je eigen broek ophouden vind ik dan grootspraak

Jazzy O kon wel zijn eigen broek ophouden, compliment hiervoor.
Bij de Omweg is dit in principe niet gebeurd.
Bij Frans is de elektronica niet uitgevallen.
Zou eens een leesbrilletje kopen.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 16:20 #532937

Kapiteinmomo schreef :
Gaat spoedig gebeuren het eerste traject (je) begin augustus
Vorige boot was te langzaam en had geen goed gedrag in de golven.
Intussen een veel snellere boot gekocht samen met mijn zoon.


Nog heel hartelijk bedankt voor wat info indertijd, dit ongeluk had ook kunnen gebeuren op één van de kanaaleilanden daar heb je ook vlijmscherpe rotsen en een giga stroom.

Gebied maakt dus niet veel uit, handelswijze wel.
Maar goed lees het nog maar keer aandachtig door dit verslag
A) gebied maakt wel uit.
B) kanaaleilanden kennen niet de acceleratiezones zoals die op tenerife.
C) kanaaleilanden kennen wisselende winden, afhankelijk van een depressie, tenerife heeft een passaat.
D) kanaaleilanden hebben geen bergen. In tenerife ligt swinters sneeuw, zo hoog is de berg. Deze geeft enorme valwinden.
E) rots is rots, maar vulkanische rots is vlijmscherp.
F) Kanaaleilanden liggen op continentale plaat, relatief ondiep. Tenerife verrijst uit de ocean. Golven zijn hier volledig anders
G) kanaaleilanden hebben betere infrastructuur dan tenerife, ook qua hulpdiensten en proffesionele berging en hulpdiensten.
H) Door bijvoorbeeld de berg montana roja, krijg je draaiwinden. Daardoor kom je bij san miguel aan lage wal terwijl de wind N.O. was.
Er zijn dus wel degelijk verschillen. Toch even je pilots lezen voordat je hier komt.


Hen3: quote hersteld.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Laatst bewerkt: 15 juli 2014 21:19 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 16:33 #532942

Kapiteinmomo schreef :
Sea Force One schreef :
Ik zat bij JazzyO op de boot tijdens het lek. We waren met 4 ervaren en niet bange mannen. We konden het water pompend bijhouden en op eigen kracht verder. Als dat niet was geweest, en water zou blijven binnenkomen, dan zou de situatie snel verslechteren. Electronica die uitvalt etc. Bij Frans gebeurde dat. Hulp inroepen is een wijze keuze. Je eigen broek ophouden vind ik dan grootspraak

Jazzy O kon wel zijn eigen broek ophouden, compliment hiervoor.
Bij de Omweg is dit in principe niet gebeurd.
Bij Frans is de elektronica niet uitgevallen.
Zou eens een leesbrilletje kopen.

Ik citeer: Enfin, resumerend bevinden we ons dus op een boot die water maakt waarbij de onderliggende oorzaak en dus leksnelheid onbekend zijn, een boot met een uitgevallen motor, een elektrisch systeem dat er wellicht spoedig mee op zal houden waarbij de VHF, GPS, en lenspompen eveneens uitvallen, e

Mag ik hieruit opmaken dat jij vindt dat je pas hulp mag oproepen als het technisch onmogelijk wordt. Je hebt gelijk, het werkte nog wel, maar zoals je kunt lezen was de verwachting dat de electronica zou uitvallen.
Als bij JazzyO het water zou zijn blijven steigen waren we in dezelfde situatie terecht gekomen. Ook wij hadden geen idee waar het water vandaan kwam.
Je broek ophouden is dus echt onzin. Iedereen kan pech hebben, en murphy staat altijd klaar.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 16:35 #532944

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Hartelijk dank voor je samenvatting SFO, ik kijk gewoon naar de omstandigheden tijdens dit ongeluk, zie geen gevaarlijke golven o.i.d.

Ik weet dat er mensen gaan boos worden, maar ik geef geen compliment aan de schipper, en heb geen diep respect.
zal wel weer een bericht met -1 opleveren.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 17:48 #532952

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
de-verleiding schreef :
Deze mensen net een boot gekocht met mooie plannen
tot ik vanmorgen een mailtje kreeg..
één van de mensen van de alternatieve vertrekkersdag via zeilersforum georganiseerd.

www.omweg-op-zee.nl/nl/on-the-rocks.html

Ik vind het vooral moedig hoe ze er onder gebleven zijn en hoe ze hun verhaal doen, met gevolg en conclusie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 17:52 #532954

  • FransV
  • FransV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Kapiteinmomo schreef :
Jazzy O kon wel zijn eigen broek ophouden, compliment hiervoor.
Bij de Omweg is dit in principe niet gebeurd.

Het klinkt alsof je het iets waard vindt of iemand zijn "eigen broek" heeft opgehouden. Sorry dat ik het zeg maar mensen met zo'n instelling zijn ronduit gevaarlijk in een noodsituatie.

In een noodsituatie wil je geen ego's redden, maar mensen, en in 2e instantie materieel. Je handelt niet naar wat "stoer" lijkt, maar wat de hoogste kans op succes geeft. Midden op de oceaan zou ik net als Jazzy O mijn eigen broek hebben opgehouden omdat dat de beste kansen zou bieden, maar vlak bij een haven mag je ervan uitgaan dat de kans op een goede uitkomst hoger wordt als je hulp van buitenaf inroept. Ik ken Jazzy O niet maar het zou me niets verbazen als die vlak bij een haven liggend dezelfde conclusie zou hebben getrokken als ik.

Nu heb ik toevallig ook een opleiding in de luchtvaart gehad. Naast vakken als meteo, navigatie, aerodynamica (allemaal toepasbaar op zeezeilen, dus zo onervaren zijn we nou ook weer niet) hebben we ook nog het vak "human factors". Daar leren ze je dit soort dingen, hoe je beslissingen neemt, en op basis waarvan. Een belangrijk gegeven is dat je zo snel mogelijk hulp inroept en niet zelf een potje gaat lopen troubleshooten. Voor ego's is geen plaats. De terminologie "eigen broek ophouden" is er onbekend. Wel zijn er gezegden als "there are bold pilots and there are old pilots, but there are no old bold pilots".

Ik zal ongetwijfeld fouten hebben gemaakt in de beschreven situatie, maar ik denk niet dat het tijdig hulp inroepen een foute beslissing was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 17:58 #532956

  • FransV
  • FransV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Kapiteinmomo schreef :
Hartelijk dank voor je samenvatting SFO, ik kijk gewoon naar de omstandigheden tijdens dit ongeluk, zie geen gevaarlijke golven o.i.d.
Ik kreeg niet de indruk dat jij bekend was met de omstandigheden daar. Dit in tegenstelling tot SFO.
Kapiteinmomo schreef :
Ik weet dat er mensen gaan boos worden, maar ik geef geen compliment aan de schipper, en heb geen diep respect.

Ik ben de laatste die er boos om zal worden. Oordelen vind ik pas interessant als ze komen van mensen die weten waarover ze praten, en tot die categorie lijk jij niet te behoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 18:09 #532963

  • FransV
  • FransV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Joop66 schreef :
FransV,

Mijn respect dat je hier, in dit gezelschap van walschippers, je nek durft uit te steken. Inderdaad: je gaat tenminste. En inderdaad: de meesten van ons niet, ondanks al onze "kennis en ervaring".

Succes gewenst vooral, met het opknappen van je schip en het vervolg van je reis.

Ik neem aan dat je de site van Duende kent? Zij hebben net 3 jaar gevaren. En ook de boot gerepareerd en ondanks veel pech steeds doorgegaan.

www.sy-duende.com

Misschien kun je met hen contact opnemen en heb je wat aan hun expertise.

Dank voor je hart onder de riem, dat geldt trouwens voor iedereen hier, Ilona en ik waarderen dat zeer.

De site van duende kende ik al. Ik zag net dat hun boot nu te koop staat, afhankelijk van hoe de situatie met onze Omweg uitpakt biedt deze boot die al kant en klaar ligt voor een wereldreis misschien een interessant alternatief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 18:16 #532966

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Kapiteinmomo schreef :
maar ik geef geen compliment aan de schipper, en heb geen diep respect.

Laten we hopen dat je nooit aan den lijve zult hoeven te ondervinden hoe het is om zoiets mee te maken. Niet alleen gun je dat niemand, maar ook omdat het bij iemand die vooral "de eigen broek ophouden" als 1e prio heeft snel erger kan aflopen dan strikt noodzakelijk ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 18:17 #532968

Erg jammer dat het draadje nu zo is doorgedraaid dat er posters mekaar gaan 'bashen'.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 18:23 #532970

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
FransV schreef :
Kapiteinmomo schreef :
Ik weet dat er mensen gaan boos worden, maar ik geef geen compliment aan de schipper, en heb geen diep respect.
Ik ben de laatste die er boos om zal worden. Oordelen vind ik pas interessant als ze komen van mensen die weten waarover ze praten, en tot die categorie lijk jij niet te behoren.

Dit vind ik wel een goeie! :cheer:
Een vriend van mij heeft een soortgelijke situatie gehad en ook heel veel schade (alleen niet op rotsen o.i.d.maar "alleen" waterschade door o.a. een verdwenen logwieltje wat hij ondanks zoeken ook niet vond) maar die heeft geen vertrouwen meer in de boot gehouden en alhoewel er vrijwel niks meer aan mankeerde toen die weer opgeknapt de boot wel verkocht i.v.m dat verdwenen vertrouwen.


Hen3: quote hersteld.
Laatst bewerkt: 15 juli 2014 21:24 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl