Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Overboord = dood of toch niet?

Re: Overboord = dood of toch niet? 28 juli 2014 18:56 #535869

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
En welk deel van "Boeit natuurlijk niks tov een leven" begreep je niet helemaal?
Tist schreef :
maar de lengte van de lifeline is hier niet het onderwerp daar gaan al meerdere draadjes over.

Ja, zeg, we hebben het over het aan boord terug komen, als je dan niks mag benoemen dat al een keer beschreven is wordt het wel heel flauw allemaal. De lengte van de lijn is een hele belangrijke factor in dit verhaal.
Laatst bewerkt: 28 juli 2014 21:22 door Espiritu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overboord = dood of toch niet? 07 nov 2014 18:02 #568599

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ook in de haven: www.lc.nl/friesland/lichaam-ge...avoren-17906183.html
Dood gaan kan je overal als je overboord gaat.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overboord = dood of toch niet? 07 nov 2014 18:15 #568603

  • edposse
  • edposse's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 284
Ed zegt ook even wat ( mensen hier zien me niet als het zeilmeisje maar de zeilidioot :) ), : sommige boten hebben ook zo een handig opstapje inclusief trappetje aan de achterkant, niet alleen maar handig als je puberende dochter wil gaan zwemmen, maar ook dus in noodgevallen als je over boord raakt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overboord = dood of toch niet? 07 nov 2014 18:24 #568611

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Ed, de boot vaart door als je overboord valt. Vrijwel alle boten hebben een dergelijke trap, maar de kans dat je die kunt pakken is niet altijd even groot.

Als het goed is hang je aan de lijn, maar als daar iets mis mee gaat (of je zat om één of andere reden helemaal niet vast) dan wacht de boot niet tot je naar het trapje bent gezwommen.

Desalniettemin fijn dat je het forum wijst op het bestaan van zwemtrappen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overboord = dood of toch niet? 07 nov 2014 18:31 #568613

  • edposse
  • edposse's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 284
Espiritu schreef :
Ed, de boot vaart door als je overboord valt. Vrijwel alle boten hebben een dergelijke trap, maar de kans dat je die kunt pakken is niet altijd even groot.

Als het goed is hang je aan de lijn, maar als daar iets mis mee gaat (of je zat om één of andere reden helemaal niet vast) dan wacht de boot niet tot je naar het trapje bent gezwommen.

Desalniettemin fijn dat je het forum wijst op het bestaan van zwemtrappen ;)
het filmpje scheelt ook nog wel beetje aan, de man ligt in het water en zijn reddings touw heeft maar 30 cm speling en ik neem aan dat mensen een touw hebben van veel meer lengte,

wel een probleem als je in het water komt en je touw aan boord zit klem ergens achter,,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overboord = dood of toch niet? 07 nov 2014 18:42 #568617

  • edposse
  • edposse's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 284
Wat kan een ongeluk dan in een klein hoekje zitten, dat je in het water ligt en niet aan boord kan?, en een oplossing die je op dat moment leven zou kunnen redden, dat zou een boot zijn die niemand wil kopen maar wel levend thuis brengt, een boot met aan elke kant 10 trapjes aan de buitenkant.Het ziet er lelijk uit , maar de snelheid van je boot zal er bijna niet minder om worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overboord = dood of toch niet? 07 nov 2014 18:52 #568622

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Precies, dus een boot met 30 trapjes vaart net zo snel van je weg als een boot met 1 trapje. Helpt dus niet echt.
Bovendien zitten ze wel in de weg met zeilen.
Laatst bewerkt: 07 nov 2014 18:54 door Espiritu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overboord = dood of toch niet? 07 nov 2014 18:57 #568625

Er zijn toch systemen voor je stuurautomaat die de boot in de wind draaien zodra jij (met afstandsbediening) verder dan x meter van de boot bent?

Al ben je in een stevig windje op zee op 50 meter van je boot alsnog dood... Dat probleem heb ik al (OK. Dood is overdreven) als ik weer eens een paar meter ben weggeslingerd van de windsurf...
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overboord = dood of toch niet? 07 nov 2014 18:58 #568628

  • edposse
  • edposse's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 284
Espiritu schreef :
Precies, dus een boot met 30 trapjes vaart net zo snel van je weg als een boot met 1 trapje. Helpt dus niet echt.
Bovendien zitten ze wel in de weg met zeilen.
Ha nee, die trappetjes mogen best licht gewicht zijn, en maken de boot alleen maar 2% slomer. en zitten aan de buitenkant dus heb je er geen last van, Alleen ziet het er onwijs josti uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overboord = dood of toch niet? 07 nov 2014 19:01 #568629

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Ik snapte al dat ze aan de buiten kant zitten (joh!) maar lijkt mij niet optimaal zeilen met al die trappen die je door het water moet sleuren ... Hoe heb je die 2% berekend?
En heb je al een oplossing voor het feit dat je romp met 30 trapjes van je weg zeilt en sneller is dan jij kunt zwemmen?
Laatst bewerkt: 07 nov 2014 19:02 door Espiritu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overboord = dood of toch niet? 07 nov 2014 19:05 #568631

  • edposse
  • edposse's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 284
Espiritu schreef :
Ik snapte al dat ze aan de buiten kant zitten (joh!) maar lijkt mij niet optimaal zeilen met al die trappen die je door het water moet sleuren ... Hoe heb je die 2% berekend?
En heb je al een oplossing voor het feit dat je romp met 30 trapjes van je weg zeilt en sneller is dan jij kunt zwemmen?
Aan het gewicht van de trappetjes zal het niet liggen als je het van mega licht en dun en sterk materiaal maakt en je kan ze ook zo maken dat ze gestroomlijnd zijn en dus maar een piepklein beetje je boot vertragen,

Alleen de looks van de boot met 20 trappetjes? Nee, dat gaat echt niemand kopen.

Beetje hetzelfde idee van een invalide greep naast je toiletpot! Ziet er zo hulpbehoevend en bejaard uit. :)
Laatst bewerkt: 07 nov 2014 19:06 door edposse.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overboord = dood of toch niet? 08 nov 2014 08:29 #568788

Een paar goede handgrepen bij het toilet zijn ook voor niet invalide zeilers op zee erg prettig.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overboord = dood of toch niet? 08 nov 2014 13:50 #568889

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
ISO788 Hans schreef :
Een paar goede handgrepen bij het toilet zijn ook voor niet invalide zeilers op zee erg prettig.

Ik ga op mijn giek aan beide kanten handgrepen monteren, dan heb ik wat meer houvast als ik van het voordek(je) de kuip weer in wil. Zal tzt. wel een foto plaatsen :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overboord = dood of toch niet? 08 nov 2014 14:06 #568893

Dan lijken me flinke handgrepen op het kajuitdak en voordek beter.
Op de giek werkt trouwens alleen als die (bijna) midscheeps goed vast staat.
Anders hang je op een gegeven moment aan een uitgezwaaide giek boven water. En omdat de boot dan tevens die kant op helt kom je niet meer terug ook.
Nee , er is maar een manier om te voorkomen dat je overboord gaat.
Buiten de kuip (en bij zwaar weer ook in de kuip!) altijd lifeline en harnas aan en wel met een zó kort lijn dat je niet overboord kunt.
Want uit het water weer aan boord klimmen kun je vaak wel vergeten en meestal is de lijn te kort om nog bij de zwemtrap op de spiegel te komen :ohmy: .
Op een kleine boot als de L17 zijn denk ik loopbanden niet nodig , in gangboord en op het voordek een oog om in te pikken is genoeg. Dan uiteraard wel een lifeline met twee einden en twee sluitingen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overboord = dood of toch niet? 08 nov 2014 16:41 #568962

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
Yellow Boat schreef :
Dan lijken me flinke handgrepen op het kajuitdak en voordek beter.
Op de giek werkt trouwens alleen als die (bijna) midscheeps goed vast staat.
Anders hang je op een gegeven moment aan een uitgezwaaide giek boven water. En omdat de boot dan tevens die kant op helt kom je niet meer terug ook.
Nee , er is maar een manier om te voorkomen dat je overboord gaat.
Buiten de kuip (en bij zwaar weer ook in de kuip!) altijd lifeline en harnas aan en wel met een zó kort lijn dat je niet overboord kunt.
Want uit het water weer aan boord klimmen kun je vaak wel vergeten en meestal is de lijn te kort om nog bij de zwemtrap op de spiegel te komen :ohmy: .
Op een kleine boot als de L17 zijn denk ik loopbanden niet nodig , in gangboord en op het voordek een oog om in te pikken is genoeg. Dan uiteraard wel een lifeline met twee einden en twee sluitingen.
Ad

Ik gebruik inderdaad een life-line, geïntegreerd in m´n reddingsvest, met een zwaar oog in de kuip. Als ik daar aan vast zit kan ik net niet overboord, maar wel overal bij. Zelfs de kajuit in :) En als ik een keertje voor op het dek moet zijn, doe ik de lifeline om de mastvoet. Stevige handgrepen zitten er standaard al op het kajuitdak.
Looplijnen op een Leisure17, lijkt me geen goed idee...

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overboord = dood of toch niet? 09 nov 2014 10:14 #569161

mrtnm schreef :
Looplijnen op een Leisure17, lijkt me geen goed idee...

Martijn :)

Dat schreef ik daarom al.
Hoewel, waarom zou dat eigenlijk niet kunnen?
Had ik ook op mijn Varianta en die was ook maar 6,3 meter.
Alleen lijkt me een oog halverwege en een op het voordek voldoende.
Nadeel is wel dat je dan moet overpakken . Niet dat dat moeilijk is maar je hebt er uiteraard een duppele lifeline voor nodig , bij voorkeur met een langer eind en een korter.Maar dat hebben de betere lifelines altijd.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 09 nov 2014 10:26 #569167

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3448
boarderbas schreef :
In een brainstorm wel eens uitgekomen op een strakgespannen dyneema lijn onderaan langs de zeerailing. Als je overboord valt, 2e shackle van je lifeline aan vast maken, andere doorsnijden en je zoeft naar je zog. Je zog is altijd beter dan aan de zijkant + je hebt toegang tot een trap, of in ons geval de open spiegel.
Lijkt mij een slim idee. Als je daar dan ook een lijntje hebt zitten waarmee je de stuurautomaat kunt uitschakelen..........
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overboord = dood of toch niet? 09 nov 2014 10:38 #569171

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3448
edposse schreef :
Ed zegt ook even wat ( mensen hier zien me niet als het zeilmeisje maar de zeilidioot :)
Ach Ed, ook het zeilmeisje heeft een fase moeten doormaken waarin niet alle mensen haar kwaliteiten konden of wilden waarderen. Nog even geduld dus.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 09 nov 2014 10:48 #569177

zeekraal schreef :
boarderbas schreef :
In een brainstorm wel eens uitgekomen op een strakgespannen dyneema lijn onderaan langs de zeerailing. Als je overboord valt, 2e shackle van je lifeline aan vast maken, andere doorsnijden en je zoeft naar je zog. Je zog is altijd beter dan aan de zijkant + je hebt toegang tot een trap, of in ons geval de open spiegel.
Lijkt mij een slim idee. Als je daar dan ook een lijntje hebt zitten waarmee je de stuurautomaat kunt uitschakelen..........

Dat laatste is dan echt wel nodig want als de boot een beetje snelheid heeft ben je echt niet meer in staat om jezelf naar de zwemtrap te trekken.
Gooi maar eens de puts helemaal onder water iets van een meter achter de spiegel .
Op een of andere manier moet je echt wel de vaart uit de boot halen.
Er is trouwens in ieder geval één geval bekend dat iemand aan een lifeline overboord ging en de enige andere opvarende niet in staat was hem aan boord te krijgen.Ik meen dat dat ergens in het oosstzeegebied was.
Bij aankomst in de haven was de man heelaas overleden. :(

Gewoon zorgen dat je überhaupt niet overboord kunt gaan, zeker als je solo zeilt ( kwestie van proberen en eventueel de lifeline inkorten) is m.i. de enige zekere methode.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl