Nah, ook maar even dan. Geen echte brand, wel een bijna-brand...
Paar maanden terug was ik bezig m'n boot klaar te maken om via de Franse kanalen naar Nederland te komen (halverwege tot nu toe...); dus, marifoon mag wel van z'n electra af want geen antenne, want geen mast. De vorige eigenaar van m'n boot had die marifoon dus als een "altijd aan" aangesloten, dus geen aparte schakelaar op het elektrapaneel. Ik dacht van gut, die hoek boven m'n navigatietafel is zo verrekte donker, ik ga die kabel van de marifoon gewoon gebruiken om een led strip aan te sluiten, want dat is wel handig.
En toen deed ik het dus heel erg fout; normaal gesproken haal ik altijd de hoofdschakelaar om, maar deze keer niet. Dus die kabel hangt daar netjes met z'n 2 adertjes (niet mijn keuze, maar goed, hij zit onder het plafond en achter de betimmering, ik gebruik zelf liever 2 aparte draadjes) terwijl ik even nog die led strip op de juiste lengte knip.
Terwijl ik daar mee bezig ben denk ik wat ruik ik nou toch, ik kijk om, en die 2 aderige kabel, tja, die adertjes hebben elkaar geraakt en staan nu roodgloeiend, en rook. Vooral veel rook. Van het stuk wat er hing, en achter m'n elektrapaneel vandaan. Dus ik meteen subiet de 90A zekering uitgegooid.
En toen ging 't nog steeds door.
Toen snel maar de hoofdschakelaar uitgezet, en toen was 't gelukkig voorbij. Voor de duidelijkheid, tussen accu en de rest van de boot zit zo'n lekker grote aan/uit schakelaar, en op het 12v paneel zit een aparte 90A zekering (zelfde idee als voor een ankerlier). Bleek die marifoonkabel dus gewoon direct op de accu te zitten, zonder eigen zekering, en buiten die 90A zekering om.
Toen heb ik wel even eerst een van de vorige eigenaren vervloekt, en daarna mezelf omdat ik verdomd goed wist dat de electra op een ouwe boot vaak "creatief" is, maar dan toch nog effe snel...
Nu dus opgelost door alle bekabeling achter het paneel eens los te halen, en alles opnieuw te installeren, met busbars, met nette kabelhouders, alle overbodige (en ouwe) zut er uit gehengeld, en nu alles gewoon netjes achter die 90A zekering gehangen, en alles via het paneel laten lopen waar dan nog aparte zekeringen zitten voor elke verbruiker (of groep-van-verbruikers).
Eind van het jaar gaat alle electra er uit, en ga ik alles opnieuw installeren, omdat we toch het interieur van de boot onder handen gaan nemen, dus dan kan ik net zo goed alle bekabeling ook opnieuw trekken.
Dus. Electra +1. En ook: een ongeluk met electriciteit zit in een heel klein hoekje, en zelfs een klein 2 aderig kabeltje kan zorgen voor dikke vette fik als je het niet in de gaten hebt.