Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Van Maasbracht via Utrecht naar Heerenveen

Re: Van Maasbracht via Utrecht naar Heerenveen 24 jan 2009 16:55 #56109

Hoi Traudes,

ik heb omdat ik in Nijmegen woon en de waal een beetje ken dit onderwerp gevolgd. Een kennis van me zit bij de waterpolitie in Nijmegen.
hij raad het niet af, maar je moet je goed voorbereiden (zoals al eerder genoemd, voldoende brandstof etc.) m.n. voor het traject sluis Weurt tot Giesbeek (Rhederlaag). Hij gaf aan dat je voor advies ook altijd met hen kunt bellen. Succes met je reis.

Hoeveel tijd denk je eigenlijk nodig te hebben, ik kom toch wel op een dag of 5 ?

Groet Martin
Mika onze Victoire 933 -110
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Maasbracht naar Heerenveen 25 jan 2009 15:45 #56183

  • Linux
  • Linux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 99
Rakadam dank voor advies t.a.v. halfgestreken mast die zodanig niet langer door door de verstaging zijwaarts in z'n beweging beperkt wordt dat ie de bevestiging op het dek verbuigt of zelf het dek kan doen scheuren. Dank voor de uitdrukking "naar z'n ouwemoer" die ik niet meer had gehoord sinds ik in 1968 Amsterdam-West verliet.
RM271 ook bedankt voor de reaktie. Nijmegen.... Waar ik in '67 mijn eerste meisje - de binnenvaartschippersdochter uit Velp - ontmoette met carnaval..... Leuke stad. Toen was de Waalkade nog 'woest'.
Waar vind ik informatie over de stroomsnelheid van de Waal? Ben je er ooit op geweest? In die grote W tussen Nijmegen en Pannerden, is er ergens een plek om aan te leggen, tank bij te vullen, even te piesen, benen te strekken, dan weer verder? Of is het vier uur stroomopwaarts ploegen met 4,5 min 2,5 is 2 knopen? Kan je politiekennis een sleepje regelen?
Wat bedoelt hij met voorbereiden? Brandstof en motorconditie, maar wat nog meer?
Ja, ik denk/hoop wel een weekje bezig te zijn. Ik kom drie weken naar Nederland. Doe eerst nog even examens bij Vamex - vaarbewijs I en marifoon - en hoop in Heerenveen nog een uurtje te schaatsen in Thialf. Verder varen, varen, varen. Wat is het nummer van de waterpolitie aldaar?
Boten: 17\' Thistle genaamd Anchor Management en een 12\' Paisley Catboat genaamd Barquito
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Maasbracht via Utrecht naar Heerenveen 25 jan 2009 15:56 #56186

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
htraudes,
de stroom snelheid op de waal fluctueerd met de rivier afvoer. De meest actuele waarde over deze stroomsnelheid (namelijk de gemeten waarde) kan je krijgen op: http://www.actuelewaterdata.nl/afvoeren/ Bij Lobith zie je alleen de afvoer, maar als die stijgt, kan je er van uitgaan dat de stroomsnelheid mee stijgt en andersom. Het geeft dus een indicatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Maasbracht via Utrecht naar Heerenveen 25 jan 2009 18:40 #56209

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Stroomopwaarts varend op de Waal kun je met een kleine boot je snelheid verhogen door gebruik te maken van de tegenstroom tussen de kribben, er vanuit gaande dat de diepgang van jouw boot meevalt. Je vaart dan voorbij een krib een kribvak in en vlak voor de volgende krib er weer uit. Bijkomend gevolg is dat je vrijwel buiten de koers van de beroepsschepen blijft. De kribvakken op de Waal zijn over het algemeen vrij lang en breed, zodat dit goed kan. Echter juist op het traject stroomopwaarts van Nijmegen zijn er enkele riviergedeelten zonder kribben. Daar is het gewoon doorploegen door de tegenstroom.
In geval van nood lijkt het me dat je in een kribvak goed kunt ankeren. Ik heb dat echter zelf niet geprobeerd.
Groeten,
- Marti
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Maasbracht naar Heerenveen 25 jan 2009 21:26 #56232

  • Linux
  • Linux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 99
Postman dank. m3/sec en m/sec lopen natuurlijk niet lineair op en neer, aangezien de rivierdoornee en dus de waterstand ook in de formule zit, maar je hebt gelijk dat als een oploopt de ander dat ook doet. Ik dacht dat m/sec en waterstand belangrijker gegevens waren voor de scheepvaart, maar Rijkswatersaat volhardt maar in het verstrekken van m3/sec, zonder ergens per lokatie een formule te verschaffen voor een omrekening. Beter iets dan niets, maar in andere landen zie je vaker de stroomsnelheid vermeld.
www.natuurdichtbij.nl levert wat gemiddelde en nominale waarden van Maas en Waal, maar plaatselijk kan de stroom tig malen sneller zijn. Kijk maar onder de brug van Maastricht. Vooral momenteel, maar eigenlijk altijd.
Boten: 17\' Thistle genaamd Anchor Management en een 12\' Paisley Catboat genaamd Barquito
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Maasbracht via Utrecht naar Heerenveen 25 jan 2009 21:42 #56234

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
:D htraudes, wat je zegt klopt natuurlijk helemaal, maar ik wilde je niet helemaal vervelen met mijn vak (hydroloog). Het geeft ook een indicatie.

De gegevens die rws op de door mij aangegeven website verstrekt zijn in eerste instantie helemaal niet bedoeld voor de scheepvaart. Daar worden ze ook niet voor gemeten en zouden ze ook niet betrouwbaar genoeg voor zijn. De stroomsnelheid is afhankelijk van de plaats in het profiel (in de buitenbochten stroomt het bijvoorbeeld veel sneller als in de binnenbochten. Net onder het oppervlak weer sneller als op de bodem enz).

De metingen van rws zijn bedoeld voor de waterbeheerders zowel voor kwantiteit als kwaliteteisbeheer (maar nu wordt ik wel heel erg off topic) :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Maasbracht via Utrecht naar Heerenveen 28 feb 2009 02:48 #60926

  • Linux
  • Linux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 99
Heb definitief voor de Utrecht - Muiden route gekozen. Op Maas, Waal en IJssel komt het met mijn masthoogte toch niet tot zeilen. Nou kan dat op de randmeren. Kan ik meteen een pak folders naar Staphorst terugbrengen. :lol:
De omgekeerde route, IJssel op, etc, en dan door naar Frankrijk, doen we komende jaren een keer met een motorboot.
Allen dank voor de wijze raden. :)
Boten: 17\' Thistle genaamd Anchor Management en een 12\' Paisley Catboat genaamd Barquito
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl