Nachtvlinder schreef :
Ga namelijk niet in de mist recht op tonnetjes varen, al helemaal nooit op dieptelijnen (die kunnen tot 15 jaar oud zijn - afhankelijk van de uitgave (niet: editie) van een kaart. Ik probeer meer op de gedachte achter de betonning te letten: dus "wat betekent die kardinaal daar" en niet "exact daar ligt een kardinaal waar ik blind heen wil kunnen varen". Als, bij normaal zicht een paar tonnetjes 50 m ofzo zijn opgeschoven dan maakt dat helemaal niets uit: je kent hun functie toch?
Dat lijkt me een heel gezond uitgangspunt, Nachtvlinder.
Kaarten zijn bijna per definitie verouderd. Bijwerken met BaZ's brengt daar natuurlijk verbetering in, maar geeft nooit 100% garantie. Het is beter om goed om je heen te kijken en af te gaan op de lokale betonning. Daar zit een bepaald systeem in en als je dat snapt en volgt, kom je er meestal wel uit.
En ook de betonning hoeft niet altijd 100% te kloppen. Soms veranderen lokale omstandigheden zo snel (bijvoorbeeld op het Wad), dat de instanties de tonnetjes nog niet hebben kunnen verplaatsen.
Moraal van mijn verhaal: heb altijd een gezond wantrouwen jegens kaarten (papier en electronisch), het zijn navigatie
hulpmiddelen. Blijf daarnaast altijd je gezond verstand en je ogen goed gebruiken.
Bart