Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: ICC nodig. Vaarbewijs of TKN?

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 28 nov 2014 08:48 #575410

  • sundance
  • sundance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
wiack schreef :
Wat nu interessant is: voer je op een in Frankrijk geregistreerde boot?

Boot is geregistreerd in België, Nederlandse thuishaven.
Maar ... dat heeft toch niets met het ICC te zien ?

Is toch interessant, omdat naar mijn ervaring (14 jaar)in Frankrijk niet specifiek wordt gevraagt naar een ICC
in een zeehaven. Alleen eigendomsbewijs en identificatie. Of zat het ICC toevallig bij alle scheepspapieren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 28 nov 2014 09:14 #575425

  • Armin
  • Armin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
Ik ben zelf ook in diverse Franse havens geweest, zowel Atlantische-/Kanaalkant als aan de Middellandse Zee, nog nooit is er bij mij om een ICC gevraagd! (en das maar goed ook...... :S )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 28 nov 2014 10:12 #575447

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27706
wiack schreef :
Wat nu interessant is: voer je op een in Frankrijk geregistreerde boot?

Boot is geregistreerd in België, Nederlandse thuishaven.
Maar ... dat heeft toch niets met het ICC te zien ?

Toch wel. In één van mijn vorige potsen in deze draad (www.zeilersforum.nl/index.php/...bewijs-of-tkn#574941) trek ik, aan de hand van info op een website, de conclusie dat schippers van in Frankrijk geregistreerde boten wel om een 'permis' of equivalent daarvan (het ICC) kan worden gevraagd. Ook als die schipper een buitenlander is. Voor buitenlandse schippers, op een schip dat niet in Frankrijk is geregistreerd, geldt die verplichting niet.

Het gegeven dat jij in Frankrijk wel een ICC moest laten zien, maakt duidelijk dat de situatie in Frankrijk dus niet zo eenduidig is als deze website (en sommige andere deelnemers aan deze draad) voorspiegelen.

De voorlopige conclusie moet dus misschien zijn dat het hebben van een ICC in Frankrijk op z'n minst handig is.

Was het de autoriteiten waarmee je te maken had wel duidelijk dat je een buitenlander op een buitenlands schip was?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 28 nov 2014 15:55 #575522

  • wiack
  • wiack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 159
Er hangt een Belgische vlag achteraan en de thuishaven "BRESKENS" staat er in koeien van letters op. ICC zat niet bij de scheepspapieren, zat in mijn portefeuille, en ze hebben er specifiek om gevraagd na het controleren van de scheepspapieren. Waren wel heel vriendelijk en 't heeft ook niet lang geduurd.
Ik vond het eigenlijk normaal en had me speciaal het ICC aangeschaft omdat mijn boot naar Frankrijk ging. Vooraf had ik me overal geinformeerd over het wel en niet moeten hebben van een ICC, ook bij de Belgische overheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 28 nov 2014 16:24 #575529

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Toch een beetje verwarrend. Vreemd dat je de vlag van de thuishaven OF de vlag van het land waar de eigenaar woont mag voeren. En dan ook nog de naam van de thuishaven in een ander land er op zet.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 28 nov 2014 17:04 #575538

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Breskens is een soort reserve België..dus klopt wel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 28 nov 2014 19:25 #575571

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8488
Proost schreef :
Toch een beetje verwarrend. Vreemd dat je de vlag van de thuishaven OF de vlag van het land waar de eigenaar woont mag voeren. En dan ook nog de naam van de thuishaven in een ander land er op zet.

Thuishaven is voor de pleziervaart niet van belang en dus vrij te kiezen.
Wij hadden een Belgische vlaggenbrief en op de boot stond een Nederlandse haven.
Gecontroleerd door Franse douane. Enkel vlaggenbrief en identiteitsbewijzen moeten geven (anno 2011). ICC bestond toen nog niet in België, in Frankrijk al wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 28 nov 2014 22:23 #575617

  • wiack
  • wiack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 159
En dan ook nog de naam van de thuishaven in een ander land er op zet.
tja, als je aan de grens woont wordt er daar niet zo opgelet. Alles loopt hier door elkaar, eigendommen, gaan winkelen, werk, diensten enz. mensen laten laten zich niet sturen door een denkbeeldige lijn, praktische dingen gaan voor. Je moet er geboren zijn om het te begrijpen :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 28 nov 2014 23:25 #575620

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2187
Helemaal juist. Zo zit het ook met nationaliteitswissel. Als je dan in Nederland werkt, woont en er vrouw en kind hebt, waarom dan ingeborene blijven van een landje waar je ooit werd geboren.
Hier in de Med zijn meer dan 50% van de jachten gevlagd onder “ Makkelijke” landen. Turken en Grieken kiezen vaak Delaware, en word een jacht tweedehands verkocht behoud bijna iedereen de vlag die het jacht reeds had. Flink wat Grieken varen rond met Nederlandse vlaggen. Fransen kiezen vaak voor België omdat de veiligheidskeuring daar zwak is.
Mijn bootje is het oudste onder Belgische vlag varende jacht. Had ooit zeilnummer B 4.
Een varend monument, daarom heb ik ervoor gekozen niet om te vlaggen.

Mij is in de Med vaak naar de “Papieren “ gevraagd. Het valt dan op dat geen enkele zuiderling Nederland of Frans kan lezen, men bekijkt het document met geveinsde aandacht en geeft het dan terug. Je kon die mensen evengoed de geschiedenis van klein duimpje voorleggen, als er maar genoeg indrukwekkende stempels opstaan is het oké.
Dat zal met het ICC veranderen, iedereen kan het herkennen.
Dat is idem voor een soort CE kaartje. ( SSR ) Word reeds om gevraagd, gewoon omdat Engelsen dat soms hebben. Vergeet niet, hoe meer een official kan controleren hoe belangrijker hij is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 29 nov 2014 08:10 #575631

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27706
OldBawley schreef :
Mij is in de Med vaak naar de “Papieren “ gevraagd. Het valt dan op dat geen enkele zuiderling Nederland of Frans kan lezen, men bekijkt het document met geveinsde aandacht en geeft het dan terug. Je kon die mensen evengoed de geschiedenis van klein duimpje voorleggen, als er maar genoeg indrukwekkende stempels opstaan is het oké.
Dat zal met het ICC veranderen, iedereen kan het herkennen.
Dat is idem voor een soort CE kaartje. ( SSR ) Word reeds om gevraagd, gewoon omdat Engelsen dat soms hebben. Vergeet niet, hoe meer een official kan controleren hoe belangrijker hij is.

Daar kun je wel over klagen, maar eerder schreef ik al dit:

Tja. Misschien is het omdat ik zelf na 35 jaar varen afgelopen mei vaarbewijs 1 en 2 heb gehaald (dat je vervolgens uitgereikt krijgt als een internationaal certificaar van competentie - Coastal), maar het is een kleine moeite om het te halen en als ik me niet vergis is de trend tamelijk onomkeerbaar richting dit soort papierwinkel. De vaarbewijsplicht in Nederland komt er ook nog wel een keer, denk ik. Al was het alleen maar om te voldoen aan aan wat zo langzamerhand in Europa de norm is. In veel Europese landen geldt voor de eigen burgers namelijk een vaarbewijsplicht.

Na de tijd dat je kon lachen om officials die niet wisten waar ze naar keken, breekt nu langzaam maar zeker de tijd aan waarin diezelfde officials wèl weten waar ze naar moeten vragen.

Deal with it, zou ik zeggen.

--
stegman
Laatst bewerkt: 29 nov 2014 08:11 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 29 nov 2014 08:18 #575632

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27706
wiack schreef :
Ik vond het eigenlijk normaal en had me speciaal het ICC aangeschaft omdat mijn boot naar Frankrijk ging. Vooraf had ik me overal geinformeerd over het wel en niet moeten hebben van een ICC, ook bij de Belgische overheid.

"Aangeschaft"? We praten hier toch wel over een ICC en niet over een ICP?
Voor een ICC betaal je examengeld, maar je kunt het niet kopen. In Nederland niet, tenminste..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 29 nov 2014 08:38 #575636

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
Vaar al jaren rond met een shitload aan papierwinkel. Zeebrief,marcom,icc’s enz. Alles wat je geacht wordt te hebben,en te betalen. Wordt echter zelden aangesproken door dienders. En als dat al gebeurd dan deinst met terug bij het zien van de zeebrief. Ziet er ‘te’ officieel uit kennelijk en daar wil men niet zijn vingers aan branden. Maar ga niet b.v. met een ais transponder naar Venezuela. Daarna kun je verzekerd zijn van een niet aflatende belangstelling.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 29 nov 2014 08:58 #575642

  • wiack
  • wiack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 159
"Aangeschaft"? We praten hier toch wel over een ICC en niet over een ICP?
Voor een ICC betaal je examengeld, maar je kunt het niet kopen. In Nederland niet, tenminste..

Aangevraagd was beter.

Wel degelijk ICC. ICP kan je niet krijgen in België. Onze vlaggenbrief volstaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 29 nov 2014 09:05 #575645

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27706
3Noreen schreef :
Vaar al jaren rond met een shitload aan papierwinkel. Zeebrief,marcom,icc’s enz. Alles wat je geacht wordt te hebben,en te betalen. Wordt echter zelden aangesproken door dienders. En als dat al gebeurd dan deinst met terug bij het zien van de zeebrief. Ziet er ‘te’ officieel uit kennelijk en daar wil men niet zijn vingers aan branden. Maar ga niet b.v. met een ais transponder naar Venezuela. Daarna kun je verzekerd zijn van een niet aflatende belangstelling.

Een Zeebrief zou ik ook wel willen, maar dan moet de boot worden ingeschreven in het kadaster. Dat kost een paar centen, zoals bekend. De zeebrief zelf is ook niet gratis, trouwens. Bij elkaar een operatie die rond € 700,- kost, schat ik.

Voorlopig eerst maar eens wat vaker in het buitenland varen. Als ik ooit wat meer tijd krijg en buitenlandse reizen wat regelmatiger worden, zou ik zo'n zeebrief serieus overwegen. Het is een eenmalige uitgaaf, maar dan heb je ook wat..

--
Stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 29 nov 2014 09:38 #575664

OldBawley schreef :
Hier in de Med zijn meer dan 50% van de jachten gevlagd onder “ Makkelijke” landen. Turken en Grieken kiezen vaak Delaware

Delaware is niet echt een land, natuurlijk. Het is gewoon een staat in de USA.
Wel een staat met erg lage belastingen, en met erg interessante wetten voor bedrijven.
Niet voor niets worden veel contracten tussen bedrijven vaak in Delaware gesloten, ook als die bedrijven geen enkele binding met Delaware hebben.

Wat voor vlag varen de genoemde turken en grieken dan, de Stars and Stripes? En de turken dan met halve maantjes ipv sterren?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 nov 2014 09:39 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 29 nov 2014 10:40 #575679

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2187
Turkse en Griekse superjachten varen bijna uitsluitend met de Amerikaanse vlag, registratie Delaware. Ook de Engelse vlag is erg in.
Ik overwinter in Poros ( Saronic ) en ook vandaag ligt een Turks superjacht met Amerikaanse vlag en Delaware thuishaven hier te winteren. De Griekse havens en stadskades zijn erg goedkoop vergeleken met Turkije.
Toen in 2010 de trend begon om Turkse superjachten de winter in Griekse havens te laten doorbrengen was men op Rhodos wel blij. Men dacht er mooi geld aan te verdienen. Helaas voor de Griekse vissers en winkeliers zijn het gewoon liggers met enkel een paar onderbetaalde Turken en Filipinos aan boord. Resultaat nul omzet en de kade bezet.
Het blij zijn is over, ook al omdat veel van die “Turkse “ supers eigenlijk door Russen gebruikt worden. Die hebben een slechte reputatie, ook ik haal m´n anker op en verdwijn als er een charterjacht met twaalf vrolijke Russen naast ons ankert. Zoals altijd heb je goede en slechte bemanningen, heb beide meegemaakt en m´n lesje geleerd.

De echte Amerikaanse cruisers ergeren zich dood aan het lenen van hun vlag, Persoonlijk vind ik vlagge etiquette een beetje passé. Hier in Griekenland vaar ik reeds jaren rond met een extra grote Zeeuwse vlag. Daar zet ik s´nachts en op linke ankerstekken een led spot op in de hoop dat het beweging van de vlag zal opgemerkt worden.
Niemand in Griekenland heeft ooit gevraagd wat of hoe.
Turkije was anders. Daar kreeg je om de haverklap de “Vlaggepolitie” op bezoek. Meestal een rigide dingy met vier tot de tanden gewapende pubers die ook nog een keer machinepistolen in alle richtingen zwaaiden en een onderofficier die kwam vertellen dat een nieuwe gastenvlag moest gehesen worden want het rode veld was door de zon verkleurd.
Gezien er slechts drie jachten s´winters zeilden in ons overwintergebied hadden we minstens om de veertien dagen controle. Altijd beleefd en netjes, dat wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 29 nov 2014 20:09 #575809

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Je moet toch naar de Vamex voor VB1.

Als je snel je ICC moet hebben zou ik kiezen voor VB1 + VB2. De examens zijn vaker en volgens mij is het goedkoper.

Als je met z'n tween zeilt zou ik zeggen, probeer het beide te halen. Je kunt samen leren en mocht de een niet slagen kan de vakantie doorgaan. En voor het geval je erom vraagt: ik zag verschillende mensen die voor een motorboot een VB moesten hebben en zakten, iets wat mij onmogelijk leek omdat ik met de meeste van die regels ben opgegroeid.

Als je wat wil leren over navigatie bij het zeilen ligt de route TKN+VB1 meer voor de hand. Buiten het ICC verhaal is TKN alleen nuttig als je het CWO-programma voor zeezeilen wil volgen (en pas bij het examen CWO-ZZ3).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 11 juli 2015 09:50 #642875

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 446
Vanochtend na zelfstudie in een keer vb1 en vb2 gehaald. Het ICC kan ik dus tonen als daar straks in Frankrijk naar gevraagd wordt.
Overigens raad ik aan de examens vb1 en vb2 afzonderlijk te doen. De stof is toch wat meer omvattend dan de stof voor de twee marifoonexamens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 11 juli 2015 10:35 #642884

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18198
Proficiat John, nu op weg naar het zuiden!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 11 juli 2015 11:53 #642894

Er is nog een andere route om een ICC te verkrijgen als Nederlander, buiten VB I+II/TKN. Als je een RYA cursus Day Skipper of Coastal Skipper hebt gedaan kun je bij de RYA in Engeland een ICC Coastal aanvragen. Hoewel Nederland wel behoort tot de UNECE/resolution 40 landen, heeft de Nederlandse regering als enige land een uitzondering gemaakt voor Nederlanders om van de RYA een ICC te verkrijgen. Als je dat toch doet dan kun je gelijk de CEVNI test doen, en dan kun je ook het ICC Inland aanvragen bij de RYA. De CEVNI test is een erg gemakkelijke test die je voor een gering bedrag kunt doen en waarvoor je online examen kunt doen bij diverse Engelse aanbieders. De meeste Nederlandse zeilscholen zullen je vertellen dat het niet kan maar ik heb al een paar weken m'n ICC Inland en Coastal binnen. Doe er je voordeel mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 11 juli 2015 12:42 #642903

Wat is het voordeel dan??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 11 juli 2015 13:11 #642911

Het voordeel is dat als je toch een RYA Day/Coastal hebt gedaan of wilt gaan doen, je niet de hele theorie van VB I/II hoeft te doen. Dat kost toch een aanzienlijk aantal studie uren. Als je bv. alleen de binnenwateren van Frankrijk wilt bevaren ben je alleen met een CEVNI test al klaar voor ICC Inland, zonder dat een RYA cursus nodig is. Het RYA papiertje is wel 5 jaar geldig, VB I en II zijn onbeperkt geldig. Dit staat los van de inhoud van de studiestof van VB I/II/TKN en de stof die je leert in een RYA cursus. Voor de kennis van de theorie en de praktijk heeft iedereen een eigen verantwoordelijkheid. Ik heb bv. wel de studiestof gedaan voor VB I/II maar vond het niet nodig examen te gaan doen. Als je met een RYA Day/coastal zeilcursus een ICC aanvraagt is dat ook geldig voor motorboten tot 10 meter lengte.
Laatst bewerkt: 11 juli 2015 13:17 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 11 juli 2015 13:16 #642913

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het verkregen icc via buitenlandse route heeft als nadeel tegenover vb1 en vb2 dat je niet in binnenlandse wateren beschikt over de juiste papieren en dat geldt eigenlijk al wanneer je in een zeehaven vaart. Althans in Nederland met de juiste bootlengte als het vereist is. Maarin het buitenland zal het niet een punt zijn.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 11 juli 2015 13:20 #642914

Voor zeilboten tot 15 meter is geen enkel vaarbewijs nodig in NL. Dus voor NL is een ICC dan irrelevant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICC nodig. Vaarbewijs of TKN? 11 juli 2015 13:43 #642917

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18198
Ach, zo ingewikkeld is VB1+2 nu ook weer niet en je steekt er nog wat van op ook. Dat het niet verplicht is wil nog niet zeggen dat het niet nuttig kan zijn.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl