@Mavare, bedankt voor de uitleg. Ik had vooraf even gezocht op OXO en daarbij vond ik een eerder berichtje op het zeilersforum (met goede omschrijving in het nederlands). Dus ging ik er gemakshalve vanuit dat dit algemeen bekend was.
wilweg schreef :
Ik beleg altijd kruislings.. eerst een rondje, dan 2/3 kruisjes en dan een kruisje de andere kant op, geen idee hoe dat heet. Heb het van mijn vriend geleerd en die heeft het weer van een zeilschool geleerd.
De "standaard" Nederlands methode (ook aangeraden voor de vaarbewijs theorie) is O en X, maar dan een lus die de lijn afknelt. Werkt vrij goed, alleen als je lijn bevroren is krijg je hem zeer moeilijk los. Ik gebruik normaal niet de Engelse methode, maar bij vorst is het voordeel volgens mij zeer groot.
Helemaal als iemand een bevroren lijn "ontdooit" door hem even in het water te gooien (hoewel het een korte termijn oplossing is en alleen geschikt voor enkele graden vorst zoals in Nederland gebruikelijk, werkt dat).
BTW, het was je al opgevallen dat als je zeilt in de winter, dat zeilen in december vaak warmer is dan zeilen in maart (watertemperatuur).