Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nederlandse zeiler spoorloos

Nederlandse zeiler spoorloos 21 jan 2015 09:38 #589086

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
HPV schreef :
Wie zal het zeggen...
kleine boten kleine problemen, grote boten grote problemen.
Bij een kleine boot kan je met spierkracht naar verhouding meer doen, maar als de boot groter wordt wordt je zelf niet sterker. Je zelfredzaamheid neemt niet toe met het formaat van de boot

In zwaar weer zijn golven (brekers) het grootste gevaar. Een smallere boot kan door een kleinere golf omgelegd worden. Daarom is een grotere boot veiliger - in dezelfde situatie met dezelfde schipper en dezelfde veiligheidssystemen. Neemt niet weg dat groter ook problemen met zich mee kan brengen, met name indien er niet op tijd gereefd of gestreken wordt, of indien de mast overboord gaat - dan is het moeilijker die van het schip los te krijgen.

Maar voordat het misgaat is een grotere boot zeker veiliger en het duurt dus langer voor het misgaat.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse zeiler spoorloos 21 jan 2015 12:34 #589136

Bestaat er zoiets als:

Chipje in je zeilpak, zolang je binnen de 15m1 vd stuurautomaat bent gebeurt er niks, op het moment dat je buiten de 15m1 cirkel bent, dat de automaat dan automatisch de boot in de wind stuurt ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse zeiler spoorloos 21 jan 2015 12:55 #589141

Die bestaan inderdaad, de afstand is dan in te stellen. Werkt niet op metalen boten tenzij je de computer buiten monteerd.
Zit standaard op NKE stuur automaten, en voor Raymarine en Simrad kun je die er los bij kopen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse zeiler spoorloos 21 jan 2015 15:10 #589173

Henk17 schreef :
Met alle respect en medeleven, en sprekend vanuit een zeer geringe zee (laat staan oceaan) ervaring, vraag ik me af: Zou het, als overlevingstactiek in noodgevallen zoals dit, waarbij de drijvende structuur nog intact is, niet beter zijn om plaats te nemen in de kajuit, in een soort vierpuntsgordel waarin je desnoods ook ondersteboven in blijft? Zolang je water kunt drinken kun je best een poos voort en eventueel in een later, rustiger stadium proberen de boel te repareren.
Of gevonden worden, gezien het feit dat verongelukte jachten met enige regelmaat drijvend worden teruggevonden.

Heb evenmin erg veel ervaring laat staan ervaring in echte noodsituaties maar ik heb de neiging dat ik het wel met je eens kan zijn. Beter is misschien, nadat je (aangelijnd!!) ervoor gezorgd hebt dat de afgebroken mast geen verdere schade kan veroorzaken, goed gezekerd in de kuip zitten en op de motor de boot min of meer recht op de golven proberen te houden. Eventueel al epirb activeren bij weinig brandstof. In de kuip heb je ook beter overzicht.
Maarja, de beste stuurlui ....

En verder ook wat @HPV zegt: "Zegt overigens in dit geval niets of de mast voor of na het overboord gaan van de schipper is gebroken, dat kan pas blijken als er noodoplossingen zijn gemaakt, dingen zijn doorgeknipt en zo."
We tasten dankzij de gebrekkige berichtgeving hierover in het volledige duister.
Laatst bewerkt: 21 jan 2015 15:12 door Aurora D.A..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse zeiler spoorloos 21 jan 2015 15:43 #589180

  • CeesH
  • CeesH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
Als je solo zeilt is het nog belangrijker niet overboord te gaan, ook bij deze Grand Soleil kom je nooit meer aan boord. Ten alle tijde kort aangelijnd. Maar ja die verrekte praktijk..

Voor het door knippen van de Rod Rigging heb je al minimaal een hydraulische Rig Cutter nodig, zie je dat voor je in de hectiek die ontstaan is.

CeesH
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse zeiler spoorloos 21 jan 2015 16:22 #589198

CeesH schreef :
Voor het door knippen van de Rod Rigging heb je al minimaal een hydraulische Rig Cutter nodig, zie je dat voor je in de hectiek die ontstaan is.
CeesH
De hektiek is wel voor te stellen maar ik denk niet dat HPV met 'dingen zijn doorgeknipt' in eerste instantie de rod rigging bedoelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse zeiler spoorloos 21 jan 2015 16:35 #589202

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14999
Erikdejong schreef :
Die bestaan inderdaad, de afstand is dan in te stellen. Werkt niet op metalen boten tenzij je de computer buiten monteerd.
Zit standaard op NKE stuur automaten, en voor Raymarine en Simrad kun je die er los bij kopen.

Tenzij je de antenne buiten monteert. Immers de gemiddelde carbon racer is ook een kooi van Faraday
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse zeiler spoorloos 21 jan 2015 19:28 #589241

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Elke geknipte of doorgesneden stag, lijn of wat dan ook geeft aan dat iemand na de mastbreuk bezig is geweest. Overigens, swisstech heeft een schiethamer op de markt gebracht die ook rodrigging doorhaalt. Zou absoluut veiliger zijn omdat je er maar 1 hand bij nodig hebt. Heb zelf rod aan boord en zou er eentje aan boord nemen als er lange tochten zouden worden gemaakt op locaties zoals de carieb. Maar dat zit er helaas niet in...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse zeiler spoorloos 22 jan 2015 12:10 #589376

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Heb een keer rod rigging gekregen een voorstag van bijna 9mm en ik ben blij dat ik niet gelezen had hier dat je dat niet kunt knippen want heb het in 3 wat handzamere stukken geknipt met een eenvoudige betonschaar :) .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse zeiler spoorloos 22 jan 2015 12:22 #589380

Je hebt tegenwoordig ook accu haakse slijpers.
Gaat het ook heel makkelijk mee en zijn ook handig als je eens een sleutel kwijt bent..... :laugh:
Stuk goedkoper dan die schietknipper.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse zeiler spoorloos 22 jan 2015 12:24 #589381

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
wow, dat vind ik wel knap(serieus)...moet een grote, goede kwaliteit schaar zijn geweest, of rotrigging.
Nu nog op een stuiterende boot met 1 hand proberen. Had dat ook gegaan?

Edit: Een accu makita haakse slijper heb ik ook daarvoor aangeschaft, moet m alleen nog ombouwen naar 12V ivm rot accu's
Laatst bewerkt: 22 jan 2015 12:25 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse zeiler spoorloos 22 jan 2015 12:29 #589382

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Hmm net nog ff geprobeerd is Nitronic daarom heb ik het ook meegenomen.
De betonschaar is eentje van 25 piek van de plaatselijke hindoewinkel hier (wel met 50% korting) en we hebben nog guldens dus dat zal een euro of 12 zijn.
En zou me ook op dek wel lukken alleen inderdaad niet met 1 hand (schaar is te groot)
Schaar is ong 70 cm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse zeiler spoorloos 22 jan 2015 12:39 #589388

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
je bedoeld nitronic is een soort rodrigging? (Term zegt mij niets)

Maar wat je zelf aangeeft is dat het met 1 hand niet te doen is, dus hoe zich dat in de praktijk vertaalt zal nog een behoorlijke stunt zijn. Maar ook hier geldt: Iets beter dan niets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse zeiler spoorloos 22 jan 2015 14:06 #589402

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Nitronic is het materiaal wat meestal gebruikt word voor rod rigging het schijnt ook goed lasbaar te zijn en daar had ik het voor meegenomen.
Gewone rigging knip je ook niet met 1 hand er is wat dat betreft geen verschil met rod rigging natuurlijk als het de dik is word het lastig maar mij lijkt de gangbare rvs kabels lastiger te knippen als een massieve ronde staaf.
Toen ik het hier doorknipte ging die cm die ik er afknipte er wel met een rotgang vandoor,het is dus wel vrij hard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse zeiler spoorloos 22 jan 2015 14:07 #589403

HPV schreef :

Edit: Een accu makita haakse slijper heb ik ook daarvoor aangeschaft, moet m alleen nog ombouwen naar 12V ivm rot accu's

Niet zo moeilijk hoor . Voor nog geen €35 heb je een oplader die van 12 Volt instelbaar 12-24 Volt maakt .
Kun je prima mee opladen en is ook geschikt voor 230Volt aansluiting en heeft zelfs een USB aansluiting voor de laptop.Gebruik ik ook omdat de bij mijn laptop geleverde er na nog geen jaar de brui aan gaf. :evil:
www.dx.com/nl/p/meind-100w-uni...-275897#.VMED9EeG-rQ
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse zeiler spoorloos 22 jan 2015 14:16 #589406

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ik vraag me af of deze omvormer voldoende stroom levert om een haakse slijper te kunnen voeden... Ik denk dat die meer dan 100W verbruikt.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse zeiler spoorloos 22 jan 2015 14:26 #589409

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
als ie van 12V 12V maakt heb ik daar geen omvormer voor nodig :silly: , maar die makita draait op 7,2V en dat scheelt toch wel iets. Zal er niet meteen van doorfikken maar misschien is er nog iets simpel handigs voor te verzinnen om m toch te kunnen gebruiken op de boordaccu.

100W? hm, zou 14A uit een 7,2V accu zijn....misschien iets te hoog geschat maar misschien kan het wel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse zeiler spoorloos 22 jan 2015 15:38 #589434

Ik bedoelde ook niet dat je dat apparaat rechtstreeks op die omvormer moet gebruiken maar dat je er de accu ( advies ; zorg ook voor een reserve accu) mee kunt opladen.
Maar dan moet je er inderdaad wel een van tussen 12 en 24 Volt hebben.
Of dat omvormertje genoeg levert kun je wel afleiden van de bijgeleverde 230 Volt lader.
Overigens zijn er vast ook wel omvormers te vinden die 12 Volt ook naar lagere Voltages kunnen omvormen.
Maar eentje uitzoeken voor 12-14 Volt is handiger.Alleen zijn die waarschijnlijk duurder.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse zeiler spoorloos 22 jan 2015 19:01 #589506

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Als je bedoelt dat de accu van de makita ermee opgeladen kan worden dan is dat juist niet wat ik zoek, ik wil m regelrecht op de boordaccu aansluiten met een kabel. Is alleen maar voor noodgevallen en dan wil ik niet afhankelijk zijn van een paar net niet opgeladen makita accus. Maar we zijn een tikkie off topic inmiddels....onderwerp is al treurig genoeg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl