Henk17 schreef :
Met alle respect en medeleven, en sprekend vanuit een zeer geringe zee (laat staan oceaan) ervaring, vraag ik me af: Zou het, als overlevingstactiek in noodgevallen zoals dit, waarbij de drijvende structuur nog intact is, niet beter zijn om plaats te nemen in de kajuit, in een soort vierpuntsgordel waarin je desnoods ook ondersteboven in blijft? Zolang je water kunt drinken kun je best een poos voort en eventueel in een later, rustiger stadium proberen de boel te repareren.
Of gevonden worden, gezien het feit dat verongelukte jachten met enige regelmaat drijvend worden teruggevonden.
Heb evenmin erg veel ervaring laat staan ervaring in echte noodsituaties maar ik heb de neiging dat ik het wel met je eens kan zijn. Beter is misschien, nadat je (aangelijnd!!) ervoor gezorgd hebt dat de afgebroken mast geen verdere schade kan veroorzaken, goed gezekerd in de kuip zitten en op de motor de boot min of meer recht op de golven proberen te houden. Eventueel al epirb activeren bij weinig brandstof. In de kuip heb je ook beter overzicht.
Maarja, de beste stuurlui ....
En verder ook wat @HPV zegt: "Zegt overigens in dit geval niets of de mast voor of na het overboord gaan van de schipper is gebroken, dat kan pas blijken als er noodoplossingen zijn gemaakt, dingen zijn doorgeknipt en zo."
We tasten dankzij de gebrekkige berichtgeving hierover in het volledige duister.