Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: SRC

SRC 03 feb 2015 08:55 #593482

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
La Mavare schreef :
GMDSS Restricted Operator's Certificate (ROC)

Reduced content GMDSS certificate appropriate to ships sailing exclusively in areas covered by VHF coast stations. = A1 Requires practical knowledge of GMDSS sub-systems and equipment specified for ships sailing wholly within the range of VHF coast stations, ability to send and receive corrfectly by radiotelephone.

Short Range Radiotelephone Operator's Certificate
Basic knowledge of VHF radiotelephony operation including GMDSS frequencies and techniques.

Is dit een antwoord op je vraag? Nog meer info op de site van AMERC

In UK is het verschil dus net zo knullig als in NL tussen SRC en marcom-B.
SRC is een soort praktisch zoethoudertje voor jachten.
Maar ja, als je toch niet van plan bent die kennis te gebruiken is het prima voor de doelgroep.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC 03 feb 2015 08:56 #593483

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
Ad, waarom twijfelen als anderen het je vertellen?
Aquaplanning leeft er van.

Erkenning volgens art.18 Examenregeling 2008.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC 03 feb 2015 09:03 #593491

WADnWIND schreef :
Maar ja, als je toch niet van plan bent die kennis te gebruiken is het prima voor de doelgroep.
sorry, maar wat heeft een gemiddelde zeiler nu aan "die" kennis?
Noem nu es 1 ding wat je wel leert bij marcom b en niet bij src, wat relevant is voor deze groep van recreanten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC 03 feb 2015 09:09 #593495

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
WADnWIND schreef :

In UK is het verschil dus net zo knullig als in NL tussen SRC en marcom-B.
SRC is een soort praktisch zoethoudertje voor jachten.
Maar ja, als je toch niet van plan bent die kennis te gebruiken is het prima voor de doelgroep.

Met alle respect Jugo, ik heb zowel Marcom-B als Marcom-A gedaan. Leuke achtergrondkennis, maar in de praktijk gebruik je op een jacht daar weinig van. Ook op de grote zeilvaart is een groot deel van die kennis weinig praktisch. De handleiding van alle apparatuur lezen is belangrijker en een goede kennis van de SMCP natuurlijk.
Met name Topo is belachelijk en de techniek is leuk voor doe-het-zelvers op kleine schepen. Als stuurman wordt ik geacht daar af te blijven.

Collega tijdens een gesprek: "Yes Sir, but we are sailing" Antwoord: "We are sailing too".
Voor de niet kenners: We are under sail, is zeilen. Sailing is varen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC 03 feb 2015 11:09 #593539

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
La Mavare schreef :
(...) De handleiding van alle apparatuur lezen is belangrijker (...)

Ik zat net dit topic te lezen en La Mavare zegt hier precies wat ik ook dacht.

Als iemand die een Marcom-A papiertje meeheeft gekregen van uit school, heb ik al gemerkt dat je dan misshcien op papier de kennis wel hebt, maar dat als je een Marifoon van een andere fabrikant voor je neus krijgt dan die waar je mee geoefent heb, de PTT knop de enige is die je op dezelfde plek kan verwachten.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC 03 feb 2015 11:18 #593542

Een paar antwoorden op vragen hierboven:
- Het SRC is geldig op schepen die vrijwillig SOLAS apparatuur aan boord hebben. Zodra je verplicht onder de SOLAS regels valt is Marcom-B / A nodig. De grens ligt bij schepen boven de 200 Bruto Register Ton en boven de 12 betalende passagiers. Het SRC is geldig op megajachten onder LY2 / MCA. Boven de 200 ton / 12 passagiers is het SRC gelijk aan het basiscertificaat.

- Met het SRC mag je dezelfde apparatuur bedienen en registreren als met Marcom-B.

- Agentschap Telecom accepteert het SRC maar vermeld het niet op haar website omdat het SRC niet onder hun ministeriële verantwoordelijkheid valt. Klik hier voor de helpdesk.

- Het SRC valt niet onder de examenregeling frequentiegebruik 2008. Dat is immers voor Marcom-A / B.

- Het SRC valt onder de CEPT / ITU regels, die Nederland ook gebruikt. Agentschap Telecom hoeft het niet te accepteren volgens de regels, ze accepteren het op vrijwillige basis. (meerdere controleurs hebben al aangegeven dat ze gemerkt hebben dat het SRC in de praktijk goed werkt)

- Nogmaals: iedereen die het SRC niets vindt of niet weet wat hij/zij ervan moet vinden is van harte uitgenodigd om eens een cursus te bezoeken en een gefundeerd oordeel te geven.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC 03 feb 2015 12:11 #593552

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
La Mavare schreef :
WADnWIND schreef :

In UK is het verschil dus net zo knullig als in NL tussen SRC en marcom-B.
SRC is een soort praktisch zoethoudertje voor jachten.
Maar ja, als je toch niet van plan bent die kennis te gebruiken is het prima voor de doelgroep.

Met alle respect Jugo, ik heb zowel Marcom-B als Marcom-A gedaan. Leuke achtergrondkennis, maar in de praktijk gebruik je op een jacht daar weinig van. Ook op de grote zeilvaart is een groot deel van die kennis weinig praktisch. De handleiding van alle apparatuur lezen is belangrijker en een goede kennis van de SMCP natuurlijk.
Met name Topo is belachelijk en de techniek is leuk voor doe-het-zelvers op kleine schepen. Als stuurman wordt ik geacht daar af te blijven.

Collega tijdens een gesprek: "Yes Sir, but we are sailing" Antwoord: "We are sailing too".
Voor de niet kenners: We are under sail, is zeilen. Sailing is varen.

Ik schreef al dat het voor de doelgroep prima is....
Dat Topo onzin is ben ik met je eens.
De hoeveelheid techniek die "men" wil dat je leert is ook overdone, dat skip ik meestal. De kennis daarvan draagt niet bij tot meer veiligheid. Maar kán soms handig zijn voor sommigen.

Trouwens dat sailing gaat of is veranderd sinds het AIS tijdperk. Dat sailing varen was, is een grote publieke fout van de vorige eeuw, ontstaan uit luiheid etc.
Als je nu sailing in je AIS zet als navstatus en je komt op de motor een VTS binnen, moet je een goed verhaal hebben......
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 feb 2015 12:12 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC 03 feb 2015 12:21 #593554

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
La Mavare schreef :
Met alle respect Jugo, ik heb zowel Marcom-B als Marcom-A gedaan. Leuke achtergrondkennis, maar in de praktijk gebruik je op een jacht daar weinig van.

Dat is natuurlijk met elke opleiding zo. Hoeveel van de geleerde kennis gebruik je en heb je paraat voor elke dag dat je vaart?

Ik zelf ben geen maatstaf, omdat ik erg breed georiënteerd en geïnteresseerd ben in (prof.) scheepvaart. Maar voor een sextant en de almanak moet ik wel weer even diep graven.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC 03 feb 2015 12:23 #593555

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
BartWNL schreef :
La Mavare schreef :
(...) De handleiding van alle apparatuur lezen is belangrijker (...)

Ik zat net dit topic te lezen en La Mavare zegt hier precies wat ik ook dacht.

Als iemand die een Marcom-A papiertje meeheeft gekregen van uit school, heb ik al gemerkt dat je dan misshcien op papier de kennis wel hebt, maar dat als je een Marifoon van een andere fabrikant voor je neus krijgt dan die waar je mee geoefent heb, de PTT knop de enige is die je op dezelfde plek kan verwachten.

Bart

Het probleem is dat daar niet of vrijwel nooit in staat hoe je moet handelen bij een per ongeluk vals alarm (distress), en welke gang van zaken dan van je verwacht wordt. Ook ontbreekt je dan het overzicht en inzicht welke radaren dan voor jou in gang gezet worden en welke onnodige kosten daar aan vast zitten.

Dat soort besef is m.i. wel van belang.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 feb 2015 12:25 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC 03 feb 2015 12:27 #593556

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Aquaplanning schreef :
- Nogmaals: iedereen die het SRC niets vindt of niet weet wat hij/zij ervan moet vinden is van harte uitgenodigd om eens een cursus te bezoeken en een gefundeerd oordeel te geven.

Hoe geschied de controle op de kwaliteit? gecommitteerde? externe toetsing van kennis? Eindreslutaten?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC 03 feb 2015 15:39 #593624

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Is de SRC instructeur ook examinator en de verstrekker van het certificaat?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC 03 feb 2015 16:02 #593636

  • Puffin
  • Puffin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 271
Wat een geweldige uiteenzetting via dit forum. De 'voors' en 'tegens' vliegen over het scherm. Duidelijk is voor mij als hobby-zeiler op een (nu nog) 25 voetertje inmiddels wel dat ik voor een SRC ga. Hoe vaak zul je immers alles wat je hebt moeten aanleren met een GMDSS-cursus in de praktijk brengen? Na een jaartje ben je daarvan veel vergeten. (Dit in tegenstelling tot een TKN-cursus, waarvan ik vind dat dat wel zin heeft als aanvulling op VB1 en 2. Die kennis kun je immers elke keer als je vaart in praktijk brengen.) Zal binnenkort ook eens een SRC-datum prikken. Vooralsnog even illegaal bezig....met mijn basis-certificaat.
Nice to see you...to see you nice...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC - eisen aan school, instructeur en examinator 03 feb 2015 16:56 #593650

Leuk om te merken dat er zoveel interesse is in de kwaliteit van het SRC. ;)

SRC assessor worden:
- Tweedaagse training. Je wordt pas toegelaten als je RYA instructeur bent in een praktijkdiscipline (praktijkinstructeursopleiding is minimaal 4 dagen) zodat je didactische vaardigheden zijn getoetst. (dus in totaal minimaal 6 dagen didactische training, in de praktijk wordt meer van je verwacht) Er zakken regelmatig kandidaten voor deze training.
SRC assessor blijven: verplichte herscholing om de paar jaar.
Hoe wordt je een RYA Instructeur

SRC training center worden:
- Tweedaagse inspectie van: leslocatie, lesplannen, uitrusting, lesmateriaal dat naar cursist wordt verzonden en aanpassing van cursusmateriaal naar lokale omstandigheden en wetgeving.
- Verzekering, klachtregeling en annuleringsregeling verplicht.
- Daarna jaarlijkse inspectie en regelmatig een onaangekondigde inspectie tijdens een cursus.
70 bladzijden tekst over het opzetten van een RYA school

SRC examens afnemen:
- Theorie-examen is voorgeschreven, ingevulde examens moeten tot minimaal de eerstvolgende inspectie worden bewaard.
- Praktijk-examen: vorm wordt getoetst tijdens inspectie, 1 op de 4 cursisten wordt gebeld om te vragen of het examen correct is uitgevoerd.
- Alle cursisten krijgen een uitnodiging vanuit de RYA om anoniem feedback te geven. Gerichte vragen naar examenduur, aantal kandidaten, gebruikte apparatuur en dergelijke.
- Examinator moet losstaan van de cursus. Daarom ontvangen alle deelnemers vooraf een online cursus die is getoetst door de Britse Kustwacht en de Britse Office of Communications. Deelnemers die de online cursus niet hebben gemaakt worden geëxamineerd door een onafhankelijke examinator die wordt betaald door de RYA, dus niet door degene die de cursus heeft gegeven.
Cursisten hebben dus of de online cursus gedaan, of de klassikale cursus maar de meeste cursisten hebben zowel de online als de klassikale cursus gevolgd. Als cursisten de online cursus hebben afgerond mag ik dus de examens afnemen, ook na de klassikale cursus. Cursisten die alléén de klassikale cursus bij mij hebben gevolgd doen dus examen bij een geheel onafhankelijke examinator.

video over de nieuwe online cursus
een klein stukje van de online cursus
Voor iPad en Mac: kijk in de RYA app store.

Vergelijk dit met Marcom A/B:
Geen onafhankelijke examinator. (Als de instructeur en de examinator al verschillende personen zijn dan werken ze nog altijd bij dezelfde organisatie) Een onafhankelijke examinator is overigens wél een eis van de CEPT!
Enige formele eis aan instructeur / examinator: moet zelf Marcom A/B hebben. (Agentschap Telecom stelt overigens hogere eisen)
Geen formele eisen aan apparatuur / maximum aantal cursisten.
Hoe gaat Nederland eigenlijk om met de STCW Manilla amendements? STCW certificaten zijn sindsdien immers maar vijf jaar geldig. Moet je dan opnieuw examen doen voor Marcom A/B?

Mijn persoonlijk mening:
Een marifoonexamen is geen IQ test.
Waar kun je op zakken?
- onnodige of te lange gesprekken op 16 / 10 / blokkanaal.
- basale verschil tussen EPIRB en SART niet kennen. (bijvoorbeeld nabij een shipping lane kiezen voor een EPIRB)
- geen DSC kunnen gebruiken
- niet begrijpen waarom je na een Distress alert minimaal 4 minuten moet wachten met een Urgency Alert + Mayday Relay.
- distress knop gebruiken om panpan / mayday relay aan te kondigen

- Twijfelgevallen:
- consequent op hoog vermogen zenden.
- voorstel doen voor ship-ship kanaal op 16 zonder eerst geluisterd te hebben of het kanaal wel vrij is.


Hen3: link hersteld.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Laatst bewerkt: 03 feb 2015 17:03 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC 03 feb 2015 16:59 #593651

Proost schreef :
Is de SRC instructeur ook examinator en de verstrekker van het certificaat?.

Het SRC certificaat wordt uitgegeven door de Royal Yachting Association, op mandaat van de Britse Kustwacht MCA (Maritime and Coastguard Agency)

Voor instructeur / examinator vragen: zie reactie hierboven.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC 03 feb 2015 17:05 #593657

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Topic verplaatst vanuit Off-topic.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC - eisen aan school, instructeur en examinator 03 feb 2015 19:13 #593710

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Aquaplanning schreef :
Vergelijk dit met Marcom A/B:
Geen onafhankelijke examinator. (Als de instructeur en de examinator al verschillende personen zijn dan werken ze nog altijd bij dezelfde organisatie) Een onafhankelijke examinator is overigens wél een eis van de CEPT!
Enige formele eis aan instructeur / examinator: moet zelf Marcom A/B hebben. (Agentschap Telecom stelt overigens hogere eisen)
Geen formele eisen aan apparatuur / maximum aantal cursisten.
Hoe gaat Nederland eigenlijk om met de STCW Manilla amendements? STCW certificaten zijn sindsdien immers maar vijf jaar geldig. Moet je dan opnieuw examen doen voor Marcom A/B?

Misschien moet ik toch wat nuance aanbrengen vanuit de praktijk.
Mijn bezwaar is ook dat er niemand van A.T. toetst of de docent marcom wel zijn kennis bijhoudt of actueel is. Het veranderd elk jaar wel wat. Schijnbaar valt dat onder de verantwoording van de onderwijs instituut? Ik heb dat de pech/geluk dat ik elk jaar 3 audits moet ondergaan op GMDSS en radio gebied door klasse bureau's en ILT. Daarmee is dan wel gewaarborgd dat ik (wij) de kennis altijd op de rit hebben, maar dat is zuiver een persoonlijke situatie. Ik ben ook niet te beroerd om een auditor tijdens een audit te vertellen hoen het nu werkelijk zit ;)

De eisen voor Marcom-A apparatuur zijn er wel degelijk; alles Wheelmark. Wij konden daar niet meer aan voldoen met onze radiokamer uit 1996. Om finaciele redenen hebben we de radiokamer na 19 jaar opgeheven en gebruiken we een goedgekeurde Transas simulator die werkelijk griezelig echt en accuraat is.

Met STCW Manilla is het zo dat met met marcom-A en beroeps matig gebruik je elke 5 jaar opnieuw moet. Maar of dat een refresher is of een hele cursus is mij nog niet bekend.

Wel is er soms meerdere keren per jaar overleg in Amersfoort bij A.T. over het onderwijs beleid en inhoud. Daar blijkt vooral dat bij docenten van grote zeevaartscholen de peniskoker vreselijk in de weg zit :woohoo:
Maar wel zielig hinderlijk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 feb 2015 19:14 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC 16 feb 2015 22:06 #597768

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 407
Ik heb een nieuwe (combi)marifoon gekocht (oude kon ik alleen mee luisteren en had geen atis) en wil/moet nu marcom B of SRC halen. Ik heb mijn basis certificaat lang geleden (+/- 30 jaar terug) een keer gekregen.
Toen was het nog simpel, als je een marifoon op je bootje installeerde kwam er een mijnheer langs die de (inbouw van) installatie keurde en dan terloops vroeg of je wist hoe je het apparaat moest bedienen. Als je antwoorde met JA! Dan kreeg je enige tijd later een bedieningscertificaat opgestuurd.
Aangezien ik misschien ook nog Marcom A wil halen (voor de lol, het is toch een hobby?) ga ik voor Marcom B.
Heeft iemand nog advies over welke opleider dan goed of minder goed is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC 16 feb 2015 23:18 #597786

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Een opleider? Het is een boekje van 100 pagina's dat je moet kennen, daar ga ik geen opleider voor zoeken. Boekje lezen, avondje stampen en je examen doen bij een van de zeevaartscholen is genoeg :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC 17 feb 2015 08:29 #597822

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 407
OK, maar de praktijkoefeningen en het examen daarbij heb je toch wel een opleider voor nodig?
Of zie ik het te moeilijk?

Johan
Laatst bewerkt: 17 feb 2015 08:30 door Serus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC 21 feb 2015 18:24 #599164

Serus schreef :
Ik heb een nieuwe (combi)marifoon gekocht (oude kon ik alleen mee luisteren en had geen atis) en wil/moet nu marcom B of SRC halen. Ik heb mijn basis certificaat lang geleden (+/- 30 jaar terug) een keer gekregen.
Toen was het nog simpel, als je een marifoon op je bootje installeerde kwam er een mijnheer langs die de (inbouw van) installatie keurde en dan terloops vroeg of je wist hoe je het apparaat moest bedienen. Als je antwoorde met JA! Dan kreeg je enige tijd later een bedieningscertificaat opgestuurd.
Aangezien ik misschien ook nog Marcom A wil halen (voor de lol, het is toch een hobby?) ga ik voor Marcom B.
Heeft iemand nog advies over welke opleider dan goed of minder goed is?

Als je ooit Marcom-A wilt halen kun je Marcom-B beter overslaan.
Ik doe geen uitspraak over kwaliteit, maar kijk eens op www.ezs.nl .
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC 21 feb 2015 18:25 #599165

Voor zowel SRC als Marcom-B is tegenwoordig (sinds 2008) een praktijkexamen bij een opleider nodig.
Basiscertificaat is wel met zelfstudie + VAMEX examen te halen.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC 01 mrt 2015 20:34 #601415

  • Falathar
  • Falathar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 487
Vandaag examen gedaan bij Geert-jan / Aquaplanning in Lelystad en geslaagd, het is mij erg goed bevallen, praktijk gericht, ik had mij thuis wel goed voorbereid en ik vond het prima te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC 01 mrt 2015 22:41 #601462

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Gefeliciteerd! Ik ga dinsdag!
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC 02 mrt 2015 04:37 #601471

  • Falathar
  • Falathar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 487
Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SRC 11 apr 2015 15:29 #615183

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Vandaag de SRC cursus gedaan en geslaagd. :woohoo:

Vond de online cursus goed en het praktische/theoretische gedeelte vandaag erg leerzaam.
Veel met de marifoon in het "echt" werken.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl