Tony2920 schreef :
Happydart schreef :
De meeste geluidsboeien zijn weggenomen ook die bij de goodwin , wel een gemis dat geluid was inderdaad thrillerachtig en deed wat
Tegenwoordig zijn er meer Racon bakens die komen op je radar met een lettercode tevoorschijn als een segment.
Wel dien je bij mist nog steeds geluidsignalen te geven hoorn of bel, de wetgeving is hier duidelijk in.
In hoeverre het geven van geluidsignalen nog nuttig is, met de tegenwoordige volledige gesloten stuurhutten, en het geluid van de krachtige motoren is natuurlijk wel een vraag.
De enige die ze zal horen is een zeiler. Op een vrachtschip van enig formaat kan je het vergeten, het geluid van de ruitenwisser bvb is luider dan het geluid van jou of mijn scheepsbel.
Over vissersschepen wil ik niet beginnen. Ik verwacht dan ook dat deze verplichting binnen de 10 jaar afgeschaft zal worden.
Een zeeschip met een gesloten brug, d.w.z. gesloten brugvleugels zijn verpicht voorzien van een SRS, Sound Reception System.
Dit systeem bestaat in de basis uit vier microfoons en een display die, zodra ergens een scheepshoorn of ander opvallend geluid het schip bereikt, dit op een display weergeeft waarop bij benadering de richting waarvan het geluid afkomstig is aangeeft. Tevens wordt er een alarm signaal op de brug afgegeven. Zie tekeningetje:
Bijlage Capture_2015-02-05.jpg niet gevonden
Of het systeem ook brulboeien weergeeft, weet ik niet..