Hey, ex buurman,
Ik denk dat Laathetmaarvaren het binnenlopen van Zeebrugge bedoelt...
Even een meteo-licht op de zaak:
Zaterdag hebben we in de hoogte te maken met een flink ontwikkelde hoogterug, die in de ochtend met zijn as passeert. Aan de grond bevindt de rug zicht reeds ten oosten van de regio, en er zet zich in de vroege ochtend (nanacht) dan ook een krimpende en toenemende tendens in. ZW tot ZZW-wind dus, in de ochtend en voormiddag kort uit de kust nog 15-20kt, maar later toch wel ruim 20 tot 25kt. Een eerste occluderend front loopt al tegen de voormiddag in de rug in, het is niet bijster actief, maar perioden van lichte regen zijn wel te verwachten. Daarnaast kan de wind bij passage uithalen tot 30-35kt. Op zee, eens uit de luwte van hogerwal, moet je rekenen met gemiddeld 25kt en na frontpassage rond de middag 30kt. Daar kunnen stoten voorkomen tot ongeveer 35kt. Inderdaad loopt het front in op hogedruk, en dan 'kan het zijn' dat de ruwe cijfers van de modellen de zaken licht overschatten.
Zondag is een andere situatie!
In de hoogte bevindt zich in eerste instantie een glijbaan van Groenland naar Ierland. De straalstroom voert hier een belangrijke golf in het polaire front naar onze regio. Als je korter bij gaat kijken, splitst zich in de nacht naar zondag een apart takje af van de straalstroom welke via het Kanaal (06Z) naar Noord Frankrijk (12Z) trekt. We komen dus aan de koude kant van de jet terecht, meer nog: duidelijk in de linker uitgang van die jetstreak. In zo'n uitgang vindt je meestal (zeker in dit mooie schoolvoorbeeld) een uitdiepende depressie terug. Als je de grond erbij neemt, zie je in de periode zaterdagnacht naar zondag, een depressie van de Ierse Zee, via centraal UK naar de Noordzee trekken. En inderdaad nog uitdiepen tot in de namiddag deze kern zijn link met de linker uitgang in de hoogte verliest. Dan begint het zich langzaam op te vullen, en wordt de beweging eerder NO dan ONO (het wordt opgenomen in het algeheel stromingspatroon). Later in de namiddag en avond zal de atmosfeer wel wat op rust komen op nadering van een grondrug, maar dat is in dit topic buiten de kwestie.
Het bijhorende frontensysteem trekt al in de nacht van zaterdag naar zondag over de regio, waarbij het koufront rond 06Z de kust passeert. Daarna wordt met een W tot WNW wind, onstabiele en vochtige zeelucht aangevoerd. Hierin zullen buien voorkomen, zeker in de nabijheid van de ingekrulde occlusie. Die occlusie lijkt zelfs als een backbent over te gaan trekken (vooral over de noordelijke Belgische territoriale wateren) waarbij ik ook weer de bedenking maak dat dit meestal een recept is voor onderschatten van wind op zee (door modellen en niet ervaren meteo's). Twee bedenkingen dus: onderschat het model de doortocht van de depressie tijdens de ochtend (wat wel vaker gebeurt bij uitdiepende tendensen), en 2. onderschat het model de wind behorende bij die terugkerende occlusie?
Ik vaar niet!
In cijfers: zondag voor de Belgische kust: Tijdens de vroege ochtend betrokken met regen waarbij de wind reeds in de nanacht of vroege ochtend ruimt van Z naar W tot WNW (tijdelijk NW). Vanaf dat moment wordt de atmosfeer erg onstabiel, met buien, soms geklusterd op nadering van de occlusie in de vroege namiddag. (nvdr: ik verwacht toch nog enigszins schaduweffect van UK en een ietsje gunstige invloed van het feit dat de jet geleidelijk over de kust komt de liggen, waardoor de Westkust nog wel eens de droogste en zonnigste papieren zou kunnen hebben). De wind wordt gemiddeld 30-35kt met rukwinden tot 40-50kt. In het licht van bovenstaande redeneringen, zou het me niet verbazen, mocht dit nog onderschat worden. Dieper de zee op, hink je sowieso tegen de 40kt gemiddeld, soms 45kt aan, met stoten tot 55kt. Ok, de wind neemt naar de avond toe wel af.