Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Drama bij de Azoren

Re:Drama bij de Azoren 09 mei 2015 07:28 #623508

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8488
Noballast schreef :
La Mavare schreef :
Cats op de kop zijn zeer stabiel .... en hebben een ontsnappingsluik ...

Ergo: alles afsluiten, vlot binnen bewaren, dan gaat het goed.
Het schijnt dat deze Cat gezonken is. Vind ik ook niet gek voor zo'n 40 voets drijvend appartement van ik schat 14-15 ton beladen.
CE-A had die wel, net als vele andere multihulls.
Doe mij toch maar een onzinkbare multihull, met of zonder CE.

Of een boot zinkt of niet heeft niet alleen met de massa te maken natuurlijk.
Deze cat. had niet mogen zinken, als hij al gezonken is, en niet mogen kapseizen. Vermoedelijk teveel zeil en een ongelukkig manoeuvre tezamen.

Ik kan me als vader niets ergers voorstellen dan urenlang vechten voor het leven van je dochter en haar uiteindelijk toch moeten laten gaan....
De twee hadden blijkbaar maar 1 reddingsvest waar ze zich aan vast trachtten te klampen.
Laatst bewerkt: 09 mei 2015 07:28 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 09 mei 2015 09:55 #623553

triest als je dochter het leven laat waar je bij bent en op dat moment niets kan doen.
was er geen reddingsvlot aan boord, of geen tijd genoeg om overboord te mikken?
die Swan dobbert nog prima, zonder letsel zou ik niet van boord stappen, maar met een klein voorzeiltje een veilige haven opzoeken, dat zal weel een aantal dagen duren om 700 mijl te overbruggen.
maar alle feiten zijn nog niet bekend, en de beste stuurlui.......
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Re:Drama bij de Azoren 09 mei 2015 11:44 #623578

  • Garfield
  • Garfield's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
Ilex schreef :
Ik kan me als vader niets ergers voorstellen dan urenlang vechten voor het leven van je dochter en haar uiteindelijk toch moeten laten gaan....

Precies.
De tranen schieten in m'n ogen als ik die gedachte even op me laat inwerken.
Wat een afschuwelijke tragedie.
Laatst bewerkt: 09 mei 2015 11:44 door Garfield.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 10 mei 2015 08:23 #623834

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5296
We weten natuurlijk niks maar opvallend is een multihull die zinkt, het onzinkbare is nu juist het voordeel van een multihull.
Ook is duidelijk dat een reddingsvlot geen eenvoudige zaak is, vader en dochter konden er niet bij of in komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 10 mei 2015 08:30 #623838

Waterblok schreef :
We weten natuurlijk niks maar opvallend is een multihull die zinkt, het onzinkbare is nu juist het voordeel van een multihull.
Bij dat soort schepen raken de voordelen van de multihull verloren ten behoeve van nog meer comfort. Een ingebouwd upside down overlevings compartiment is bepaald geen verkoopargument voor iemand die een zeilend appartement zoekt.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 10 mei 2015 09:19 #623859

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
helmsman 38 schreef :
triest als je dochter het leven laat waar je bij bent en op dat moment niets kan doen.
was er geen reddingsvlot aan boord, of geen tijd genoeg om overboord te mikken?
die Swan dobbert nog prima, zonder letsel zou ik niet van boord stappen, maar met een klein voorzeiltje een veilige haven opzoeken, dat zal weel een aantal dagen duren om 700 mijl te overbruggen.
maar alle feiten zijn nog niet bekend, en de beste stuurlui.......

Inderdaad. Stel hij had tijdens zijn rol de kajuit niet afgesloten... Veel water binnengekregen. Kortsluiting en geen stroom voorziening meer.. derhalve geen navigatie (enkel reserve hand gps) geen startaccu dus ook geen motor. Geen koelkast.... Stel....

Zou een lagoon zonder zeil niet om kunnen slaan? Lijkt mij toch evengoed mogelijk..

Mij rijst de vraag waarom niet iedereen in zo'n situatie was uitgerust met een reddingsvest.

De gebeurtenis is natuurlijk verder hartverscheurend.
Laatst bewerkt: 10 mei 2015 09:23 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 10 mei 2015 09:29 #623863

Wanneer iemand in de kajuit zit heeft ie wellicht geen vest aan.bij onsaanboord is de regel een vest aan in de kuip en op het dek. In de kajuit mag het uit.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 10 mei 2015 09:36 #623867

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Bij ons ook behalve als er wegens de weersomstandigheden anders wordt besloten door de schipper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 10 mei 2015 09:37 #623868

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5296
Nou als het echt gaat waaien moet iedereen overal een vest aan ook binnen en met echt waaien bedoel ik 35-40 knots en meer. Denk ook niet dat iemand dan bezwaar maakt met vest aan te kooi moeten als men überhaupt dan dat nog wil!

Begreep dat er ook brand was, dat kan natuurlijk makkelijk bij water innemen....
Maar nogmaals we weten niet genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 10 mei 2015 09:48 #623873

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Bij slecht weer moet je een dry-suit aantrekken... een reddingsvest is schijn veiligheid, duurt de dood alleen maar langer... bij schip verlaten..

Als je tijdens de Pinksteren overboord gaat met reddingvest en water temperatuur van 12 graden wens ik je een prettige tijd...
Laatst bewerkt: 10 mei 2015 09:49 door roberteb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 10 mei 2015 11:08 #623897

Ik ga liever dood door onderkoeling dan door verdrinking hoor, dan toch maar een vest aan. Bovendien kun je het altijd nog uit doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 10 mei 2015 13:14 #623923

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Als het écht spannend wordt, moet iedereen bij ons buiten zitten met reddingvest. Helaas heb ik meerdere keren mogen ervaren, tijdens reddings acties, dat er mensen opgesloten zaten in het schip.

Een reddingvest dragen in het schip is alleen maar een groter risico, dus iedereen buiten als het voor het menens wordt.
Met een opgeblazen reddingvest binnen, ben je volledig kansloos.
Bij vollopen kom je niet meer tegen de stroom in naar buiten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 10 mei 2015 15:34 #623946

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Opblaasbare vesten buiten en vaste vesten binnen. En mes bij de hand voor het geval je binnen per abuis met je opblaasbare vest binnen vast komt te zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 10 mei 2015 15:48 #623949

Bij mijn tripje afgelopen week bedacht dat het (zeker in dit jaar getijde) veilig zou zijn een wetsuit mee te nemen zodat je iig naar de schroef kan duiken als er wat inzit... zonder direct onderkoeld te raken.
Had ik niet bij me maar gooi ik wel in de boot wanneer we weer op pad gaan.
Geen zwemvest in de kajuit is dus zo slecht nog niet... Wel bij de hand houden.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 10 mei 2015 15:53 #623950

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
groom schreef :
Opblaasbare vesten buiten en vaste vesten binnen. En mes bij de hand voor het geval je binnen per abuis met je opblaasbare vest binnen vast komt te zitten.
En dan in paniek te hard doorstoten?
Sorry schat, zo het was niet bedoeld. :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 11 mei 2015 05:36 #624118

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Albert 45 schreef :
groom schreef :
Opblaasbare vesten buiten en vaste vesten binnen. En mes bij de hand voor het geval je binnen per abuis met je opblaasbare vest binnen vast komt te zitten.
En dan in paniek te hard doorstoten?
Sorry schat, zo het was niet bedoeld. :S

Net als bij al het gereedschap moet je wel weten hoe je het moet gebruiken :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Drama bij de Azoren 19 mei 2015 12:10 #626511

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 347
Ilex schreef :
Noballast schreef :
La Mavare schreef :
Cats op de kop zijn zeer stabiel .... en hebben een ontsnappingsluik ...

Ergo: alles afsluiten, vlot binnen bewaren, dan gaat het goed.
Het schijnt dat deze Cat gezonken is. Vind ik ook niet gek voor zo'n 40 voets drijvend appartement van ik schat 14-15 ton beladen.
CE-A had die wel, net als vele andere multihulls.
Doe mij toch maar een onzinkbare multihull, met of zonder CE.

Of een boot zinkt of niet heeft niet alleen met de massa te maken natuurlijk.
Deze cat. had niet mogen zinken, als hij al gezonken is, en niet mogen kapseizen. Vermoedelijk teveel zeil en een ongelukkig manoeuvre tezamen.

Ik kan me als vader niets ergers voorstellen dan urenlang vechten voor het leven van je dochter en haar uiteindelijk toch moeten laten gaan....
De twee hadden blijkbaar maar 1 reddingsvest waar ze zich aan vast trachtten te klampen.

Wat er gebeurd zou zijn :

Na het activeren van de EPIRP is de bulkcarier van 292 m Yuan Fu Star afgeleid naar de catamaran.
Om de overstap naar het vrachtschip mogelijk te maken is de familie overgestapt in hun reddingsvlot. Op een bepaald ogenblik is het vlot omgeslagen waardoor vader en dochter in het water zijn gekomen. Moeder en zoon zijn uiteindelijk via een net aan boord geraakt van de Yuan Fu Star en zijn meegevaren tot de Caraïben.

Vader en dochter zijn door een helikopter uit het water gehaald en aan boord gebracht van een het hospitaalschip l’Esperanza Del Mar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 19 mei 2015 12:53 #626523

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Bovenstaande uitleg geeft al wat meer inzicht.
Blijft wel wrang dat de dochter in het reddingsvlot blijkbaar geen reddingsvest droeg en nadat ze te water kwam met haar vader het moest stellen met 1 reddingsvest voor beiden.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 19 mei 2015 13:06 #626527

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8146
Ik lees elders dat beide levend uit het water gehaald zijn maar dat de dochter op een hospitaalschip aan onderkoeling bezweken is.

www.shipsdeal.com/2015/bulk-ca...from-sank-yacht.html
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 19 mei 2015 13:36 #626533

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 384
Als je op dit drama terugkijkt, dan kun je toch wel concluderen dat de omstandigheden uitzonderlijk waren. Met name de zeegang: golven van 45 ft (zeg maar 13 - 14 meter) en blijkbaar ook nog een deining daar dwars op die veel brekers veroorzaakte. Dat gecombineerd met 50 knopen wind geeft een heksenketel.
Dat zie je ook in het feit dat dit merendeels super zeewaardige schepen waren, zoals een Swan 44, die toch verscheidene malen gekapseisd is en later verlaten. En een Olle Elderlein 32,een Zweedse langkieler die zeer goed bekend staat. De eigenaren hadden de wanten extra dikte meegegeven voor de reis en dat betaalde zich uit, want de boot overleefde 8 keer een kapseis en werd verscheidene malen doorgerold. Hier is de bemanning aan boord gebleven, ze zijn nu Las Palmas ingelopen.
Dan nog een First 44.7, onduidelijk waarom die is verlaten. En twee cats: een Lagoon 44 die uiteindelijk is gezonken, en een tweemast catamaran die er een beetje als zelfbouw uitziet.
De les is dat iedereen op zo'n tocht in een situatie kan terechtkomen, die voor welk type boot dan ook teveel wordt. Denk maar aan de aluminium Koopmans die een jaar of wat geleden ook bij de Azoren in een zeer diepe depressie terechtkwam en toen is verdwenen.
Chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 19 mei 2015 13:39 #626534

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
koko schreef :
Als de boot goed afgesloten is denk ik die gewoon de storm gaat uitzingen. Als dat drijfanker het blijft houden helemaal.
groom schreef :
geen startaccu dus ook geen motor.
Die Swan is op het eind van het filmpje volgas tegen de wind in aan het varen, als niemand meer aan boord is.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 19 mei 2015 13:40 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 19 mei 2015 14:01 #626539

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
Om te begrijpen hoe de golven daar ter plekke reageren moet je even naar de zeekaart kijken en de grote diepte verschillen ter plekke opmerken. Als er een dergelijke depressie aankomt moet je kosten wat het kost zorgen dat je weg blijft van dat soort stukken zee waar het onderwater landschap zo heftig van diepte veranderd.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 19 mei 2015 15:18 #626545

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8488
Als je verscheidene keren kapseist en doorrolt, doe je dan niet iets vreselijks verkeerds?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 19 mei 2015 18:58 #626586

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 384
Ilex schreef :
Als je verscheidene keren kapseist en doorrolt, doe je dan niet iets vreselijks verkeerds?

Dit waren schepen die deels al een wereldreis achter de rug hadden - of in ieder geval duizenden mijlen. Die kun je toch moeilijk onervaren noemen. Lees Adlard Coles Zwaar Weer zeilen of de verslagen van de Fastnet ramp of van een van de recente Sydney-Hobart races om te zien hoe ook ervaren bemanningen omgerold kunnen worden. De strategie die je bij dit soort weer moet volgen, wordt nog steeds fel bediscussieerd: zeeankers over de boeg, Jordan drogues achteruit, snel door blijven varen zoals de Volvo's doen, etc....
Dit lijkt me een kwestie van de verkeerde plek en de verkeerde tijd.
Chris
Laatst bewerkt: 20 mei 2015 05:22 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl