Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: 1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer

1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 14 mei 2015 13:05 #625037

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3707
Tijd voor een Skuumkoppe!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 14 mei 2015 14:35 #625049

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Allereerst iedereen bedankt voor de hulp, voorspoedige trip geweest.

Na een tukje gedaan te hebben om de korte nacht wat in te halen even een verslagje, wellicht heeft iemand die soortgelijke touren voor het eerst wil doen er wat aan.

IJsselmeer in het donker:

Een beleving op zich! Gaaf om midden op het water de zon onder te zien gaan, en zeilen in het donker is echt een ervaring die ik niet had willen missen.

Lessons learned:

Koers houden is best een dingetje in het donker, de tillerpilot wmb dan ook onmisbaar.
Koers t.o.v. Van de wind bepalen is ook een ander spel, je ziet je zeilen nl niet. Ik deed het grotendeels opgehoor, opsturen tot je hoort dat je voorlijk klappert, dan een paar graden terug.
Ik heb een "zero torch" aan boord, die bleek super handig omdat deze rondom licht kan geven om de kuip te verlichten, ook handig om even op je windvaantje te zetten, en onmisbaar bij aanlopen van haven als "boei" spotter.
Op open water is het verder niet ingewikkeld.....met een gps. Zonder gps zou ik het nu nog niet aandurven.
Het viel me op dat inschatten van afstanden tot licht van bakens onmogelijk is, zelfs het verschil tussen een paar 100 meter en 2 mijl is wmb niet te bepalen zonder kruispeiling.
Iig de conclusie dat ik me onvoldoende verdiept had in de soorten licht die boeien geven. Volgende keer eerst zorgen dat ik vooraf een paar oriëntatie punten voorbereid, en weet of het knippert (en hoe) of niet :) Met name de aanlooproute, waar je minder tijd hebt.
Gisteren moest ik veel met m'n neus in de kaart om te snappen naar welk lampje ik keek.

Toch nog een paar het dek op gemoeten, lifeline wil je in het donker echt aan boord hebben!
Ook gisteren, bij 4bft, af en toe 5, toch golfje stampen.
Ik had een lijn van kuipnaar voordek gespannen over het midden, dus zekeren voordat je het gangboord instapt.
(die lijn had overigens te veel rek, daar moet ik nog iets op verzinnen.)

Aanlopen van makkum was prima te doen omdat ik een 2e man op de punt kon zetten met een zaklamp. Samen met rustig varen en de gps wil het dan prima, netjes midden tussen het rode en groen lampje blijven!!! Dat kon gisteren omdat we onder beschutting van de wal zaten. De omstandigheden op open water hadden dat niet toe gelaten, met een zuidenwind hadden we denk ik echt een flinke uitdaging gehad met aanlopen en boeispotten.

Dan de wadden vandaag:

Super, en eigenlijk heel gemakkelijk, planning kwam perfect uit mbt stroom. Gewoon zorgen dat je niet op een plaat vaart :), verder veel relaxter dan binnenwater. Maar...ik heb nog geen pogingen gedaan te smokkelen buiten de geul :)
Wat me opviel dat het lijkt alsof je ondieptes aan de golfslag kan herkennen. Bv het gebied noord van de D4 leek zich duidelijk af te tekenen in het water, (andere golfslag, en kopjes aan de rand) ondanks 3 meter diepte op de kaart. Dermate duidelijk dat ik er niet overheen durfde, had makkelijk gekund volgens de kaart. Klopt het dat die plaatjes idd te herkennen zijn aan de golfslag, of zie ik spoken?

En nogmaals bedankt voor alle feedback die ik gekregen heb bij de voorbereiding!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 14 mei 2015 15:13 #625052

  • Garfield
  • Garfield's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
Mooi dat je zo'n leuke en succesvolle ervaring hebt gehad en mooi dat je je ervaring & tips hier hebt gedeeld !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 14 mei 2015 16:09 #625060

Ejob schreef :



.....

Aanlopen van makkum was prima te doen omdat ik een 2e man op de punt kon zetten met een zaklamp. Samen met rustig varen en de gps wil het dan prima, netjes midden tussen het rode en groen lampje blijven!!!!.....

Wat ik me nog herinner van makkum is dat je bij het aanlopen eerst netjes tussen de rode en groene lichten moet blijven en daarna moet je de rode en groene lichten boven elkaar houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 14 mei 2015 16:21 #625063

Hartstikke leuk te lezen dat het zo goed bevallen is. Heel leerzaam om zoiets voor het eerst te doen.

Volgende keer weer met rustig weer op het IJsselmeer, GPS uit, lichtenlijst maken en het "ouderwets" proberen! Kom je je tijd wel door en leer je nog veel meer. Ben je het spoor bijster dan kun je altijd nog je GPS aanzetten toch!?

Koershouden 's nachts vereist wat oefening, ik vaar meestal op gevoel en een scheef oog op het kompas. In golven/hardere wind primair op het kompas. Stuurautomaat alleen daarom zie ik zelf niet zo, maar is wel de gemakkelijkste weg natuurlijk!

Fijne tocht verder!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 14 mei 2015 16:33 #625068

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3707
Ejob schreef :
Het viel me op dat inschatten van afstanden tot licht van bakens onmogelijk is, zelfs het verschil tussen een paar 100 meter en 2 mijl is wmb niet te bepalen zonder kruispeiling.
Als je het licht van de ton weerspiegelt ziet in het water ben je heel dichtbij :P

Wat me opviel dat het lijkt alsof je ondieptes aan de golfslag kan herkennen. Bv het gebied noord van de D4 leek zich duidelijk af te tekenen in het water, (andere golfslag, en kopjes aan de rand) ondanks 3 meter diepte op de kaart. Dermate duidelijk dat ik er niet overheen durfde, had makkelijk gekund volgens de kaart. Klopt het dat die plaatjes idd te herkennen zijn aan de golfslag, of zie ik spoken?
Je ziet bij veranderende dieptes inderdaad vaak andere golfslag, maar dat hoeft niet te betekenen dat je er niet kan varen. Ook bij een overgang van 10m naar 3m zoals in dit geval is dat te zien.
Laatst bewerkt: 14 mei 2015 16:33 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 14 mei 2015 16:45 #625070

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
Goed gedaan ejob. En leuk dat het nachtvaren zo goed is bevallen.

Zelf vaar ik in het donker graag met zo weinig mogelijk licht, dus geen schijnwerpers. Ik wordt daar alleen maar nachtblind van. Een hoofdlampje met rood licht zet ik aan als ik wat wil zoeken of om even op de kaart te kijken. Een zaklampje om even de zeilen mee te kunnen verlichten. De driekleur op de mast, in mijn geval een Nasa Tricolor, geeft voldoende licht om de windex te kunnen zien.

Verder inderdaad de lichtkarakters van de verlichte tonnen kennen. Over het algemeen kan je van verlichte ton naar verlichte ton varen in een vaargeul, zonder de blinde tonnen te raken. Mijn ervaring is dat je blinde tonnen beter ziet zonder verschijner. Meestal zijn er bij een invaart ook wel geleidelichten, beiden wit, die je boven elkaar moet houden om goed naar binnen te varen.

Ik lees graag het vervolg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 14 mei 2015 17:03 #625074

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Het viel me op dat inschatten van afstanden tot licht van bakens onmogelijk is, zelfs het verschil tussen een paar 100 meter en 2 mijl is wmb niet te bepalen zonder kruispeiling.
Iig de conclusie dat ik me onvoldoende verdiept had in de soorten licht die boeien geven. Volgende keer eerst zorgen dat ik vooraf een paar oriëntatie punten voorbereid, en weet of het knippert (en hoe) of niet
Als ik in het donker een onbekende haven moet aanlopen maak ik een 'spiekbriefje'. Een schetsje van de aanloop met lichten(lijnen) ondiepten etc. En net als met het spiekbriefje op school, als je het gemaakt hebt ben je het niet meer nodig omdat je het weet. :)
Lichtboeien in het donker, als je het licht ziet weerschijnen op het water, dan ben je dichtbij.
Edit Weerschijnen was al genoemd door Xiphias zie ik nu. Zelfde leraar gehad??
Laatst bewerkt: 14 mei 2015 17:08 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 14 mei 2015 18:38 #625093

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Het "lichten lijstje" heet in het Engels een Pilot plan. Verplichte kost bij CWO/RYA, maar eingelijk ook in de praktijk van alle dag. Zelf heb ik gemerkt dat het een enorme rust geeft: niet meer op en neer naar de kaartentafel, maar lekker rusig in de kuip de stuurman instructies geven, overzicht, rust. Zowel bij vertrek van een haven als bij aankomst.

Handig is bijvoorbeeld dat als je boei XX hebt gevonden en dwarsuit hebt, je de nieuwe te volgen koers kan doorgeven: ook al zie je de volgende boei nog niet, je weet dat je in ieder geval de goede richting op vaart, en dat ie ergens redelijk pal voor het schip moet liggen.
Laatst bewerkt: 14 mei 2015 18:41 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 15 mei 2015 20:31 #625395

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
RaRa welke ZFer ik tussen oudeschild en den oever tegenkwam...
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 15 mei 2015 21:13 #625416

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Volgens mij kwam je hem niet tegen, maar vaarde hij je gezellig voorbij... :P
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 15 mei 2015 21:54 #625430

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Mooi verslag van een mooie tocht.

Wat betreft het nachtvaren vind ik een goeie verrekijker nog onmisbaar. Heb zelf de binolyte III 7x50.
Je ziet echt heel veel meer. Een zaklamp is ook fijn sinds veel tonnen een reflectiestreepje hebben, maar dat is lang niet altijd zo. Net als visnetten en fuiken. Vaak houten palen, zonder enige vorm van reflectie of wittig iets. Die zie je best goed met een verrekijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 15 mei 2015 22:14 #625433

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Faran schreef :
Volgens mij kwam je hem niet tegen, maar vaarde hij je gezellig voorbij... :P

Uhhh....ja...en ook niet een beetje :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 16 mei 2015 07:23 #625463

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Ejob schreef :
IJsselmeer in het donker:

Een beleving op zich! Gaaf om midden op het water de zon onder te zien gaan, en zeilen in het donker is echt een ervaring die ik niet had willen missen.
Wat ik zelf een makkelijke aanloop vond om even te oefenen:
Bij schemer weg van Enkhuizen richting Lelystad aan de Markermeerkant.
Je komt dan aan bij de hele lijn met boeien van de vaargeul naar Amsterdam. Leuke oefening om de lichten te herkennen en vrij veilig omdat aan de zijde van Lelystad het overal diep is. En alle 3 ingangen zijn goed toegankelijk voor zeilboten tot 2m diep.

Lichtenlijst is al genoemd.
Ik heb een "zero torch" aan boord, die bleek super handig omdat deze rondom licht kan geven om de kuip te verlichten, ook handig om even op je windvaantje te zetten, en onmisbaar bij aanlopen van haven als "boei" spotter.
Het licht helpt en werkt je tegen. Voor koers houden is bij veel boten de tricolor voldoende. Deze staat vaak net onder de windvaan net voldoende om de stand te zien. Het ankerlicht kun je daarvoor helaas niet gebruiken.

Voor boeien vinden moet je het midden zoeken tussen je ogen laten wennen aan nachtlicht en een lamp gebruiken om onverlichtte tonnen te vinden (waardoor je minder ziet zonder lamp). Bij twijfel zou ik wel de lamp gebruiken.
Toch nog een paar het dek op gemoeten, lifeline wil je in het donker echt aan boord hebben!
Ook gisteren, bij 4bft, af en toe 5, toch golfje stampen.
Ik had een lijn van kuipnaar voordek gespannen over het midden, dus zekeren voordat je het gangboord instapt.
(die lijn had overigens te veel rek, daar moet ik nog iets op verzinnen.)
Gebruikelijke oplossing is een spanband. Voordeel: je glijdt minder snel uit over een spanband, omdat deze niet onder je voeten wegrolt. Zeker een voordeel bij een smaller gangpad.

Nadeel: wel weghalen na gebruik (UV!).

Voor de bevestiging heb ik verschillende methoden gezien, opspannen met een kort stuk dunne lijn in meerdere slagen is het meest gebruikelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 16 mei 2015 07:42 #625467

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Het licht helpt en werkt je tegen. Voor koers houden is bij veel boten de tricolor voldoende. Deze staat vaak net onder de windvaan net voldoende om de stand te zien. Het ankerlicht kun je daarvoor helaas niet gebruiken.
Wat ook goed werkt is je driekleur een beetje verbouwen. Met een gatenzaag de bovenkant eruit en weer dichtmaken met transparant plexiglas. Schijnt het licht ook naar boven naar je vaantje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 18 mei 2015 21:17 #626364

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Voor de volledigheid nog verslag van het laatste stuk:

De volgende dag van oudeschild, via den oever terug naar heeg gevaren.

Het stukje naar den oever een beetje stroom tegen, dat viel in de praktijk nogal mee.
Net uit de haven dwarsstroom mogen ervaren, wat nog even een doordenkertje opleverde:

Op de gps zag ik een boei aan bakboord liggen t.o.v. mn koers, terwijl ik deze toch echt een stuurboord zag! Even dacht ik dat die boei verlegd was echter, toen wat ik zag en wat de gps liet zien uiteindelijk samenkwamen viel het kwartje: m'n COG was door de dwarsstroom volledig anders dan m'n kompaskoers, waardoor de boei t.o.v. deze koersen over een andere boeg kon liggen.


Vlak voor den oever nog een clubje zeehonden gezien, daarna drukte in de sluis. (inclusief flauwe opmerkingen maken naar voordringende schippers)
Net de sluis uit kreeg ik het voorelkaar mezelf tijdens hijsen in het kommetje sb zijde sluis vast te lopen. Modder gelukkig, was er zo weer uit. Volgende keer toch even de kaart checken voordat ik ergens invaar :)

Daarna weer richting stavoren, net de sluis en brug gehaald, laatste restje pasta opgepeuzeld, en toen het laatste stukje (helaas)op de motor naar heeg. 22:15 binnen.

Al met al ook deze dag super gegaan.
Iedereen bedankt voor de tips en feedback, heeft wellicht weer een knrmettje gescheeld :)
Ik ga bedenken wat de volgende stap wordt. (doel is eind juni naar helgoland, dus wil zoveel mogelijk lessen leren de komende weken)
Laatst bewerkt: 18 mei 2015 21:26 door Ejob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 19 mei 2015 00:52 #626392

  • Henk17
  • Henk17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Goed gedaan man.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 23 mei 2015 21:16 #627948

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Gisteren en vandaag gelijk maar door gepakt op wat zee ervaring, gisteren naar harlingen gegaan, vandaag in den den helder, na even geproefd te hebben aan de Noordzee:

Bij den helder eruit gegaan rond 17:30 (min of meer uitgespuugd door de Waddenzee:)) en vanaf de S6A westwaarts. Wat me opviel was dat zodra ik uit de beschutting van de ondieptes ten noorden van me kwam, de golfslag veel heftiger was dan dät ik bij dit weer (N4/kleine 5 bft) verwacht had. Wel te doen, maar wel pittig.
Is dit de beruchte golfslag in dit gebied, een uitzondering, of kan ik dit standaard bij dit weer verwachten?

Was overigens een geweldige zeildag vandaag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 23 mei 2015 21:27 #627952

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
groom schreef :
Nu ben ik er nog niet uit waarom je niet over Workum bent gegaan?
Veel plezier en geniet. Je hebt er morgen mooi weer bij.


Ik had nog niet bedacht dat dät ook een optie was, nav je post en die van lamavare volgens mij gisteren wel zo gedaan....leuk tochtje!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 26 mei 2015 21:46 #628907

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701


Ik tik deze even omhoog omdat ik er graag achter wil komen of de golfslag die ik op dit punt (rode waypoints, niet de route die je ziet) gelopen zaterdag bij N 4-5 ervaren heb, rond LW, representatief is voor "de Noordzee", het was nl pittiger dan ik verwacht had. Met name vanaf het moment dat ik uit de "luwte" van ondieptes boven me kwam.

Als ik soortgelijke golfslag de hele weg naar uk kan verwachten weet ik niet of ik daar zin in heb :(
Laatst bewerkt: 26 mei 2015 21:48 door Ejob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 27 mei 2015 05:41 #628949

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Dat is lastig te zeggen zo.
Belangrijk is de golfopbouw de dagen er voor. Waar kwam de wind vanaf enkele dagen er voor vandaan, en met welke kracht? Je moet je voorstellen dat de golven zich dan hebben kunnen opbouwen vanaf honderden mijlen verder de zee op. Dat wil wel. Bij Noorden wind zit je daar aan lagerwal. Er is natuurlijk beschutting van de eilanden, maar in het zeegat tussen Texel en de Noorderhaaks door ramt het wel even door.

Verder is de stroomrichting belangrijk en natuurlijk op welk moment tussen Hw en Lw was je daar?
Stroom tegen wind geeft heel andere, nare golfslag dan wanneer je ze beide mee, of tegen hebt. Ben je daar in het midden van het tij, dan stroomt het 't hardst.

Dan is er daar nog iets aan de hand: de Noorderhaaks. Op een bepaald moment in het tij loopt het water daar om de Noorderhaaks naar buiten en om Noord holland juist naar binnen. Heel apart om te zien. Je ziet dan een witte schuimstreep op het water als een soort keurige scheidslijn.

Er zijn verschillende weerapp's die voorspelde golfhoogte laten zien. Kan handig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 27 mei 2015 05:57 #628955

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Beste TS

Lastige vraag, er zit namelijk een deel subjectiviteit in en je geeft ons inderdaad een raar stukje water ter beoordeling. Wij weten verder niet wat je verwachting was en waren ook niet aan boord en hebben dus ook niet jouw waarnemingen meegekregen. Het enige wat ik je mee kan geven is dat ik bij 5 Bft liever op zee zit boven de 10 meter dieptelijn dan op het IJsselmeer.

Je bent goed bezig. De eerste lange keer op zee straks gewoon een mooie koers uitzoeken. Geen hak en zaag werk aan de wind bij 5 Bft met stroom tegen wind. Opbouwen dus. Je bent niet alleen ervaring aan het opbouwen maar ook zelfvertrouwen en vertrouwen in je schip. Hoe hoger beiden des te meer rust aan boord. Meer rust is meer genieten.

Succes

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer Waddenzee en nachtelijke IJsselmeer 29 mei 2015 06:11 #629977

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Hoewel je vraagt niet naar de track te kijken, vraag ik het me toch af. Is dat de route die je gevaren hebt?

In dat geval ben je ook over " De Helsdeur" gevaren. Een diep gat tussen ondiepere stukken. In verschillende boekwerkjes wordt je gewaarschuwt voor nare golfslag aldaar.
Toen ik er zelf over heen voer heb ik dat niet zo ervaren. ZFers die daar regelmatig varen gaven ook aan dat het over het algemeen wel mee valt, maar met LW kan dat net even anders liggen natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl