Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr....

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 30 okt 2015 02:14 #677323

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Artikel 5.18.16
1.Een bedrijfsauto, bus of een samenstel van voertu
igen moet naar beide zijden een volledige cirkel
kunnen beschrijven binnen een ruimte die wordt begr
ensd door twee concentrische cirkels, waarvan de
buitenste een straal van 12,50 m en de binnenste ee
n straal van 5,30 m heeft, zonder dat een van de
buitenpunten van het voertuig buiten de omtrek van
de cirkels komt.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 30 okt 2015 06:42 #677331

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
DE crux zal zitten in de plek waar je de mast vastzet en hoever je hem naar voor of naar achter laat uitsteken.

Even zo een gokje van mijn knat: vastzetten op de kar, en een deel uit laten steken naar achter. Dan wordt de lengte verdeelt vanaf het scharnierpunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 30 okt 2015 07:26 #677335

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
De trailer zal ook iets voor de neus van de boot uitsteken met de dissel, zeg dat de trailer met de boot erop een kleine 8 meter lang is. Als je de mast dan midden op de boot legt en een halve autobreedte voor de dissel uit laat steken dan houd je achter nog maar een kleine anderhalve meter over. Dat kan prima met een markeringsbord lijkt me. Of je schuift de lichtbak een halve meter verder naar achteren uit, dan hoeft een bord niet eens.

Dat voor de dissel uitsteken van lading mag eigenlijk niet omdat die dan buiten de combinatie gaat uitsteken in bochten. Maar omdat een mast een heel erg smal ding is kan je dat prima een stukje doen zonder gevaarzetting. Je kan er immers niets mee spiesen omdat de mast nergens komt waar de auto zelf niet komt.

Je hebt geen oplegger maar een aanhanger, dus het onderstreepte deel is niet van toepassing. Die cirkels zullen waarschijnlijk wel lukken, doordat de mast zo smal is heb je wederom een stuk meer speelruimte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 30 okt 2015 08:43 #677353

members.ziggo.nl/arno.molenaar...illseeker/home1.html

Ervaringen met eeen grotere trailerr sailor. Neem eens contact op met Arno, die zal je wel het e.e.a. Kunnen vertellen over boot + trailerr
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 30 okt 2015 10:17 #677370

f31 origami op een karretje....

_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 30 okt 2015 10:21 #677373

Zodra je in Dld zit gelden volgende regels

Überstand der Ladung

Etwas Sperriges muss aus dem Baumarkt oder Möbelhandel nach Hause transportiert werden? Dann kommt meist ein PKW Anhänger zum Einsatz. Doch die Zeit der Fahrschule liegt meist lang zurück und in den Köpfen ist nur hängen geblieben das man ein rotes Fähnchen an die überstehende Ladung hängen muss. Doch ab wieviel Überstand und wie viel darf maximal überstehen? Wir klären auf.

Grundsätzlich darf lange Ladung bis zu einem Meter ohne besondere Kennzeichnung überstehen.

Der Ladungsüberstand darf bis zu 1,5 Meter betragen wenn Sie eine Kennzeichnung anbringen. Dies ist eine hellrote, nicht unter 30 x 30 cm große Fahne, diese muss durch eine Querstange auseinandergehalten werden. Also einfach einen roten Lappen an das Ende binden, so wie man es oft sieht, ist nicht zulässig.

Zulässig ist auch ein quer zur Fahrtrichtung pendelnd aufgehängtes, rotes Schild. Das Schild muss ebenfalls mindestens 30 x 30cm groß sein.

Die dritte Möglichkeit der Kennzeichnung ist ein zylindrischer Körper in rot und mit einem Durchmesser von mindestens 35cm.

Alle drei genannten Sicherungsmittel dürfen maximal 1,50 Meter hoch angebracht werden.
Sonderregelung zum Ladungsüberstand:

Wenn die Wegstrecke die Sie mit der Ladung zurücklegen wollen nicht größer wie 100 Kilometer ist dann darf die Ladung sogar 3 Meter hinten Überstehen, die Kennzeichnung mit den drei vorher genannten Dingen ist dann natürlich auch nötig.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 30 okt 2015 11:13 #677393

captain koek schreef :
f31 origami op een karretje....

Mooi hè.
En dan zodanig uitgedokterd dat je in minder dan een half uur kunt zeilen :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 30 okt 2015 11:29 #677400

Inderdaad, handig systeem!
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 30 okt 2015 16:01 #677446

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Wagen is 6,90 lang, van koppeling tot tussen de Assen is 4,5m, daar staat het zwaartepunt van de boot. Er is dus ruim een meter over voor de boot. Mast er op past ook binnen de 5 meter alleen dan zit je met Max halve lengte wagen dat is maar 3,45 m
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 30 okt 2015 16:20 #677450

De NL voorwaarden zijn:


Deelbare lading van een aanhangwagen mag aan de achterzijde maximaal 1 meter uitsteken.
Lading wat meer dan 1 meter achter de aanhangwagen uitsteekt, moet altijd voorzien zijn van een “lange-lading-markeringsbord” (diagonaal rood-wit gestreept, afm. 0,50 m x 0,50 m) dat ’s nachts en bij slecht zicht overdag moet zijn verlicht.
Ondeelbare lading mag aan de achterzijde van een motorvoertuig of een eenassige aanhangwagen maximaal 5 meter uitsteken, gemeten vanaf de achterste achteras
Ondeelbare lading mag aan de achterzijde van een meerassige aanhangwagen maximaal 4 m uitsteken, gemeten vanaf de achterste achteras;
echter de uitstekende lengte mag niet meer zijn dan 0,5 x de lengte van het voertuig of aanhangwagen.


Dus in jouw geval kom je op 4,50 + 3,45 + 0,55 (0,55 is schatting hart aanhanger tussen assen tot hart achteras) maakt 8,5 meter maximale totale lengte van jouw aanhanger plus lading.

Dan zal je inderdaad moeten smokkelen, voor en achter :blink:
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 30 okt 2015 16:26 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 30 okt 2015 16:39 #677452

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Als ik het goed begrijp steekt de boot achter de wagen uit? Normaliter zitten de achterlichten en kentekenplaat dan op een uitschuifbaar frame dat je uitschuift tot de achterkant van de boot. De wagen is dan plots een stukje langer en de sommetjes worden anders..

Misschien even een plaatje / tekening met wat maten toevoegen? Dat praat makkelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 30 okt 2015 21:57 #677523

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Dit is hoe we de boot hebben opgehaald.
Is een vergelijkbare wagen en zelfde laken een pak.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 30 okt 2015 23:05 #677542

Daar is volgens mij niks mis mee. Wel even de lichtbalk uitschuiven tot achterzijde boot. Het overstekende deel van de mast is dan m.i. gewoon binnen de marges. Wel een rood wit gestreept bord gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 31 okt 2015 06:58 #677558

Als je een uitschuifbare lichtbalk hebt die de aanhanger van 6.90 naar 10m kan verlengen, dan zit je goed.
De afstand van koppeling aanhanger tot achterste as is 5m. Je hebt totaal 10m nodig (lengte mast), dus nog 5m van achterste as tot achterkant kar. Dit mag niet meer zijn dan 50% vd totale lengte, kom je dus weer op 10. Minder dan 310cm uitschuifbare balk is dus in theorie strafbaar, maar of de politie zo moeilijk zal doen??
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 31 okt 2015 13:34 #677648

  • TWTB
  • TWTB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 160
hscharft schreef :
Stel je wilt lekker naar de Oostzee met je bootje

En iedereen maar Nederlandse regeltjes na snuffelen...

Zolang je goede maatjes bent met politiemannen van alle nationaliteiten kan je veel. Je bent al goede maatjes als je ze niet ziet...


Veel belangrijker is na te gaan of jij met jouw transport veilig op weg kan
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 13:36 door TWTB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 31 okt 2015 18:08 #677700

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
nou dat is momenteel zeker nog niet het geval ;)

Zelf mag ik er nog niet eens mee rijden op het moment :P moet mijn E nog gaan halen. Daarnaast moet ik eens met de verlichting aan de gang gaan. Dit topic is in eerste instantie hypothetisch bedoeld.

:)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 31 okt 2015 19:01 #677718

hscharft schreef :
nou dat is momenteel zeker nog niet het geval ;)

Zelf mag ik er nog niet eens mee rijden op het moment :P moet mijn E nog gaan halen. Daarnaast moet ik eens met de verlichting aan de gang gaan. Dit topic is in eerste instantie hypothetisch bedoeld.

:)

Waarom zou je er niet mee mogen rijden met alleen B?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 31 okt 2015 20:13 #677742

De regels voor het trekken van een (zware) aanhanger zijn nogal complex.

informatie rijksoverheid

Het is tegenwoordig zelfs zo dat er andere regels gelden als je het BE gehaald hebt na 2013.......... :huh:
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 20:14 door d35 gebruiker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 31 okt 2015 20:18 #677745

Het lijkt mij dat max. toelaatbaar aanhangergewicht plus trekkende auto bij vervoer van een D2000 niet boven de 3500 kg hoeven te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 31 okt 2015 20:25 #677747

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Het hoeft misschien niet maar je zit er HEEL gauw aan hoor :)
Plus er zit nog een addertje onder het gras bij die regel. Het trekken voertuig moet zwaarder zijn als het max toelaatbaar gewicht van de trailer.

In mijn geval zou er dus een auto voor moeten van meer als 2,5 ton.

Stel dat ik de RDW aanschrijf om de wagen op kenteken wat naar beneden te laten keuren en de boot nog net meegenomen mag worden (1100-1200kg) plus de wagen (600gk) zit je alsnog op 17 a 1800kg.

Alles bij mekaar is je E rijbewijs halen in een dag toch makkelijker.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 31 okt 2015 20:31 #677751

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Plus er zit nog een addertje onder het gras bij die regel. Het trekken voertuig moet zwaarder zijn als het max toelaatbaar gewicht van de trailer.

In mijn geval zou er dus een auto voor moeten van meer als 2,5 ton.

Lee nu net op de eerder genoemde link dat dat niet zo is. Maar goed dan is het nog steeds een bijna onmogelijke combinatie om in elkaar te puzzelen met een rijbewijs B.

Vind maar eens een auto die 1800kg geremd mag trekken van onder de 1000 kg.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 31 okt 2015 20:32 #677752

hscharft schreef :
Het hoeft misschien niet maar je zit er HEEL gauw aan hoor :)
Plus er zit nog een addertje onder het gras bij die regel. Het trekken voertuig moet zwaarder zijn als het max toelaatbaar gewicht van de trailer.

In mijn geval zou er dus een auto voor moeten van meer als 2,5 ton.

Stel dat ik de RDW aanschrijf om de wagen op kenteken wat naar beneden te laten keuren en de boot nog net meegenomen mag worden (1100-1200kg) plus de wagen (600gk) zit je alsnog op 17 a 1800kg.

Alles bij mekaar is je E rijbewijs halen in een dag toch makkelijker.

Precies, het gaat om de massa + laadvermogen van auto en aanhanger en dat is bij een trailerbare kajuitboot al heel snel > 3500 kg.
Bovendien leer je ook nog eens een boel van je E halen!
Gewoon doen, heb zelf een ochtendje gehobbeld met een vw-bus met aanhanger, en meteen dezelfde ochtend m'n rijbewijs E gehaald.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 31 okt 2015 21:29 #677775

Met 1100-1200 kg kan het wel maar is heel lastig. Ik meende dat de D2000 een stuk minder woog (800-900 kg).

Dan toch maar een E bewijsje halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 01 nov 2015 06:41 #677815

  • TWTB
  • TWTB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 160
Sydeliefde schreef :

Dan toch maar een E bewijsje halen.

Zolang je nu maar leert om met zo'n transport om te gaan.... 't Gezond verstand zegt al, dat je aanhanger niet te zwaar moet zijn in relatie tot de trekkende auto. Geeft enorme problemen, aanhanger, die een andere kant op wil dan jij enzo....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de kar met dat ding en rijden...... Maarrrr.... 01 nov 2015 10:10 #677857

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Het hangt ook gewoon van de lengte van de trailer af...mijn eigen trailer is uitgeschoven 10.50 meter lang,wat betekent dat ik theoretisch een mast van die lengte mag vervoeren.
Er kraait echt geen haan naar als de mast 1 meter voor de kogel uitsteekt dus tot 11.50 meter heb ik nog geen probleem en ik denk ook niet als de mast eventueel 50cm achter de lichtlijst steekt met een mooi markeringsbord er aan dat dat een probleem zal zijn.
Dus een langere trailer,of lichtlijst zou een oplossing zijn?

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl