Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 'Macht' van een sluismeester

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 23:34 #690267

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
JotM schreef :
Belmar2 schreef :
Leuk die link maar dit is de ETSI norm voor binnenvaartradars: daar verwees ik niet naar. Ik verwees naar de ETSI norm voor non-SOLAS radars [...]
Dat zag ik wel. En van welk deel van wetten.overheid.nl/BWBR0007588..._17-12-2015#Artikel3 , 3de lid, ga je dan uit voor het gebruik van een non-SOLAS radar in de bediscussieerde situatie?

Het antwoord op je vraag zit twee regelingen voorbij artikel 3, 3e lid onder b 1e: het daar genoemde Schepenbesluit 1965 is vervangen door Schepenbesluit 2004 (jawel....11 jaar geleden :) ) en in de op dat besluit gebaseerde Regeling Veiligheid Zeeschepen art. 35 staat non-SOLAS apparatuur benoemd. Uit de toelichting op die regeling: "Dit betekent dat ten aanzien van radio- en navigatieapparatuur waarvoor op grond van het SOLAS-verdrag geen typegoedkeuring is vereist, niet de eis kan worden gesteld dat die apparatuur alleen maar aan boord mag worden geplaatst, indien zij voldoet aan de toela- tingseisen uit de artikelen 33 en 34. Ook het aan boord plaatsen van overeenkom- stig richtlijn 1999/5/EG goedgekeurde apparatuur moet in dat geval worden toegestaan (zie artikel 35). Wel dient het dan te gaan om apparatuur die geschikt is voor gebruik in een maritieme omge- ving." De operationarisatie van die eis is de door mij bedoelde ETSI norm.
Let ook op art. 5 van de Regeling radarinstallaties: met zeeschip zijn gelijk gesteld enz.
Korte samenvatting: het mag :)
Laatst bewerkt: 18 dec 2015 00:26 door Belmar2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 23:38 #690268

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
koko schreef :
Michieltje schreef :

En geen jachten op het water tijdens mist is nog veiliger.

Stel dat jachtenradars worden toegestaan maar dan wel met de eis dat minimaal 1 persoon aan boord een radarpatent of radarwaarnemer opleiding en marifoon heeft gedaan en de ander vaarbewijs, hoeveel procent van de zeilers in het BPR gebied zouden hier dan aan voldoen?

Zou de vraag niet moeten zijn: ......aan gaan voldoen?


Het zou voor mij zeker een optie zijn om een dergelijk diploma te gaan behalen, maar de prijs speelt daar wel een rol bij. De kosten van een dergelijk grapje liegen er op dit moment niet om.
Dat is voor velen een flinke drempel denk ik zo.

Kost minder dan de helft van een radome radar en gaat langer mee :) (nou ja; meestal langer mee)
Laatst bewerkt: 18 dec 2015 00:27 door Belmar2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 23:54 #690269

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
JotM schreef :
MvN schreef :
Radarwaarnemer voor de watersport WSRW
Doelgroep

Watersporters die een radar aan boord hebben of van plan zijn een radar te kopen. De overheid vereist op bepaalde (ruime) binnenwateren een bevoegdheidsverklaring om met een (op)radar te mogen varen. Hierbij worden twee bevoegdheden onderscheiden:

Radarwaarnemer (ruime wateren en open zee);
Radarpatent Rijn- en Binnenvaart.
stc.tdplz.com

blijkbaar weten zij al meer dan de overheid zelf...
Ik zie voor BPR-wateren maar één verwijzing: wetten.overheid.nl/BWBR0003628...oofdstuk4_Artikel406 , eerste lid, onder b.
Ik hou me aanbevolen voor een verwijzing naar de andere optie.

Ok komt ie: kijk eerst eens naar art. 6.29 2e lid en 6.32 1e lid van het BPR: 'op radar' varen is iets anders dan dat wat bedoeld wordt in art. 4.06.
Verder wordt in beide artikelen verwezen naar het Reglement betreffende het scheepvaartpersoneel op de Rijn. In art. 1.11 2e lid van de Binnenvaartregeling (waarvan dat Reglement enz. op de Rijn een bijlage is) wordt voor de vaarwegen genoemd in de Regeling radarinstallaties enz. (BPR 4.06 3e lid) gelijk gesteld : en dan volgt een lijstje. De opleiding waar we het hier over hebben is de eerste genoemd onder b. van dat 2e lid. Overigens is dat papier ook geldig op alle andere BPR vaarwegen zie art. 7.13 van die zelfde Binnenvaartregeling: je mag op die vaarwegen alleen niet op een non-SOLAS radar varen dus helaas.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 18 dec 2015 00:10 #690270

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
JotM schreef :
Ook interessant?

ANWB Wateralmanak 1 - Regelgeving en tips - 2015/2016 - blz 716/717
"Watersport en de wet"
[...]
Een radar aan boord heeft voordelen als er 's nachts of met slecht zicht gevaren wordt. Een schip mag slechts van een radar gebruik maken als:
  • een typegoedgekeurde radar aan boord is. Afhankelijk van het type radar wordt door het Agentschap Telecom goedkeuring verleend voor gebruik op zee of zee en binnenwateren;
  • er een marifoon aanwezig is. Voor radargebruik door de pleziervaart moet een vergunning worden aangevraagd bij het Agentschap Telecom. Deze wordt bijgeschreven op de marifoonregistratie;
  • zich aan boord een persoon bevindt die in het bezit is van een geldig radardiploma. Deze verplichting geldt uitsluitend voor de bedrijfsmatige vaart, die naast het groot vaarbewijs tevens in het bezit moet zijn van een radardiploma.
Jachtradars vallen in de groep radars voor gebruik op zee en zijn daarom niet goedgekeurd voor gebruik op de binnenwateren.
Meer informatie over deze en andere onderwerpen is te krijgen bij de afdeling Watersport [...]

Ik ben zelf niet voorzien van een bewust niet-afgeschermde magnetron tijdens het varen, dus vraagje aan degenen die dat wel zijn: wat staat er namens A.T. op de goedkeuring/vergunning/marifoonregistratie gestempeld?

Ik vrees dat dit stukje tekst sinds een jaar of vijf niet meer bijgewerkt is door de ANWB. Voor 'radars voor pleziervaart' geldt geen registratieplicht meer: het staat bij mij op het Ship Station Licence (datum 14-10-2015) van het AT als 'Other equipment' geregistreerd: "Radar X-band 1"
Overigens onderstreept dit stukje historische tekst hoe nodig het is dat er duidelijkheid komt: niet alleen voor ons als schippers maar ook, en misschien wel juist, voor de mensen die beroepsmatig met de materie bezig zijn. Overigens staat het in het ANWB lesboek voor het vaarbewijs wél goed (20e druk p.36)."Deze zogeheten jachtenradars zijn niet toegelaten voor het gebruik op de binnenwateren, behalve op ruime wateren als IJsselmeer, Zeeuwse en ZuidHollandse Stromen en de Waddenzee." In werkelijkheid is de lijst met vaarwegen wat groter maar goed....Het is trouwens leuk dat beide uitgaven de zelfde eindredacteur hebben :(
Laatst bewerkt: 18 dec 2015 00:30 door Belmar2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 18 dec 2015 02:59 #690272

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Belmar2 schreef :
koko schreef :
Michieltje schreef :

En geen jachten op het water tijdens mist is nog veiliger.

Stel dat jachtenradars worden toegestaan maar dan wel met de eis dat minimaal 1 persoon aan boord een radarpatent of radarwaarnemer opleiding en marifoon heeft gedaan en de ander vaarbewijs, hoeveel procent van de zeilers in het BPR gebied zouden hier dan aan voldoen?

Zou de vraag niet moeten zijn: ......aan gaan voldoen?


Het zou voor mij zeker een optie zijn om een dergelijk diploma te gaan behalen, maar de prijs speelt daar wel een rol bij. De kosten van een dergelijk grapje liegen er op dit moment niet om.
Dat is voor velen een flinke drempel denk ik zo.

Kost minder dan de helft van een radome radar en gaat langer mee :) (nou ja; meestal langer mee)
Dat valt tegen: ik heb 300,-- betaald voor mijn zgan radome, inclusief originele beugel en 15mtr kabel. De bijbehorende plotter koste zgan 350,-- en is breder inzetbaar dan alleen radar.
Tegen winkelprijs had ik deze aanschaf echt niet gedaan.
Maar goed, we dwalen af. Ik vind het voortreffelijk wat er tot nu toe bereikt is met beide brieven. Complimenten voor het resultaat tot nu toe!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 18 dec 2015 06:06 #690279

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Belmar2 schreef :
JotM schreef :
MvN schreef :
Radarwaarnemer voor de watersport WSRW
Doelgroep

Watersporters die een radar aan boord hebben of van plan zijn een radar te kopen. De overheid vereist op bepaalde (ruime) binnenwateren een bevoegdheidsverklaring om met een (op)radar te mogen varen. Hierbij worden twee bevoegdheden onderscheiden:

Radarwaarnemer (ruime wateren en open zee);
Radarpatent Rijn- en Binnenvaart.
stc.tdplz.com

blijkbaar weten zij al meer dan de overheid zelf...
Ik zie voor BPR-wateren maar één verwijzing: wetten.overheid.nl/BWBR0003628...oofdstuk4_Artikel406 , eerste lid, onder b.
Ik hou me aanbevolen voor een verwijzing naar de andere optie.

Ok komt ie: kijk eerst eens naar art. 6.29 2e lid en 6.32 1e lid van het BPR: 'op radar' varen is iets anders dan dat wat bedoeld wordt in art. 4.06.
Verder wordt in beide artikelen verwezen naar het Reglement betreffende het scheepvaartpersoneel op de Rijn. In art. 1.11 2e lid van de Binnenvaartregeling (waarvan dat Reglement enz. op de Rijn een bijlage is) wordt voor de vaarwegen genoemd in de Regeling radarinstallaties enz. (BPR 4.06 3e lid) gelijk gesteld : en dan volgt een lijstje. De opleiding waar we het hier over hebben is de eerste genoemd onder b. van dat 2e lid. Overigens is dat papier ook geldig op alle andere BPR vaarwegen zie art. 7.13 van die zelfde Binnenvaartregeling: je mag op die vaarwegen alleen niet op een non-SOLAS radar varen dus helaas.....
Check. In hoofdstuk 4 wordt omschreven waar de installatie aan moet voldoen om "op radar" te kunnen (mogen) navigeren. Hoofdstuk 6 beschrijft hoe je je moet gedragen *als* je op radar navigeert.

Verder een knap staaltje speurwerk, maar uiteindelijk verwijs je naar een aan een radarpatent gelijkgesteld diploma voor scheepvaart op de Rijn. Ik hou me nog steeds aanbevolen voor "Radarwaarnemer (ruime wateren en open zee)".
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 18 dec 2015 08:26 #690300

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
JotM schreef :
Belmar2 schreef :
JotM schreef :
MvN schreef :
Radarwaarnemer voor de watersport WSRW
Doelgroep

Watersporters die een radar aan boord hebben of van plan zijn een radar te kopen. De overheid vereist op bepaalde (ruime) binnenwateren een bevoegdheidsverklaring om met een (op)radar te mogen varen. Hierbij worden twee bevoegdheden onderscheiden:

Radarwaarnemer (ruime wateren en open zee);
Radarpatent Rijn- en Binnenvaart.
stc.tdplz.com

blijkbaar weten zij al meer dan de overheid zelf...
Ik zie voor BPR-wateren maar één verwijzing: wetten.overheid.nl/BWBR0003628...oofdstuk4_Artikel406 , eerste lid, onder b.
Ik hou me aanbevolen voor een verwijzing naar de andere optie.

Ok komt ie: kijk eerst eens naar art. 6.29 2e lid en 6.32 1e lid van het BPR: 'op radar' varen is iets anders dan dat wat bedoeld wordt in art. 4.06.
Verder wordt in beide artikelen verwezen naar het Reglement betreffende het scheepvaartpersoneel op de Rijn. In art. 1.11 2e lid van de Binnenvaartregeling (waarvan dat Reglement enz. op de Rijn een bijlage is) wordt voor de vaarwegen genoemd in de Regeling radarinstallaties enz. (BPR 4.06 3e lid) gelijk gesteld : en dan volgt een lijstje. De opleiding waar we het hier over hebben is de eerste genoemd onder b. van dat 2e lid. Overigens is dat papier ook geldig op alle andere BPR vaarwegen zie art. 7.13 van die zelfde Binnenvaartregeling: je mag op die vaarwegen alleen niet op een non-SOLAS radar varen dus helaas.....
Check. In hoofdstuk 4 wordt omschreven waar de installatie aan moet voldoen om "op radar" te kunnen (mogen) navigeren. Hoofdstuk 6 beschrijft hoe je je moet gedragen *als* je op radar navigeert.

Verder een knap staaltje speurwerk, maar uiteindelijk verwijs je naar een aan een radarpatent gelijkgesteld diploma voor scheepvaart op de Rijn. Ik hou me nog steeds aanbevolen voor "Radarwaarnemer (ruime wateren en open zee)".

Ik probeerde naar dit artikel te verwijzen:

"Binnenvaartregeling (Rsp is bijlage 9 van deze regeling)

Artikel 1.11
2.
Met het radarpatent, bedoeld in artikel 6.04, tweede lid, van het Rsp, worden, voor de vaart op de scheepvaartwegen, bedoeld in artikel 4.06, derde en vierde lid, van het Binnenvaartpolitiereglement, gelijkgesteld:
a.
de stuurliedendiploma’s, afgegeven krachtens de Wet op de zeevaartdiploma’s, met uitzondering van het diploma stuurman kustsleepvaart en het diploma stuurman beperkte kleine handelsvaart;
b.
het bewijs van bevoegdheid van radarwaarnemer en het bewijs van bevoegdheid van radarnavigator, ter verkrijging van het diploma, bedoeld in onderdeel a;


Radarwaarnemer = IMO STWC Radar Navigation Operationeel Level. Op dat diploma staat letterlijk: "been found duly qualified in accordance with....."Mandatory minimum requirements for certification of officers in charge of a navigational watch on ships of 500 gross tonnage or more" en dat is het stuurliedendiploma bedoeld onder a.
Laatst bewerkt: 18 dec 2015 08:36 door Belmar2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 18 dec 2015 10:47 #690326

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Dit gaat trouwens dan ook consequenties krijgen voor de Waddenzee, ik meen mij te herinneren dat daar ook jachten bekeurd zijn die voeren op een jacht radar in de mist een paar jaar geleden
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 18 dec 2015 10:57 #690328

Hier bijv.
www.zeilen.nl/actueel/op-het-wad-de-mist-in/
Hier nog zoiets:
www.motorboot.com/nieuws/redac...kleine-boten-in-mist
En hier hadden ze mazzel:
www.watersportalmanak.nl/nieuw...-komt-aanvaring-met-
Toen staakten ze ook bij de politie :lol:
En er zijn nog meer gevallen .
Kwestie van googelen :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 18 dec 2015 11:37 #690343

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Belmar2 schreef :
[...]
Ik probeerde naar dit artikel te verwijzen:

"Binnenvaartregeling (Rsp is bijlage 9 van deze regeling)

Artikel 1.11
2.
Met het radarpatent, bedoeld in artikel 6.04, tweede lid, van het Rsp, worden, voor de vaart op de scheepvaartwegen, bedoeld in artikel 4.06, derde en vierde lid, van het Binnenvaartpolitiereglement, gelijkgesteld:
a.
de stuurliedendiploma’s, afgegeven krachtens de Wet op de zeevaartdiploma’s, met uitzondering van het diploma stuurman kustsleepvaart en het diploma stuurman beperkte kleine handelsvaart;
b.
het bewijs van bevoegdheid van radarwaarnemer en het bewijs van bevoegdheid van radarnavigator, ter verkrijging van het diploma, bedoeld in onderdeel a;


Radarwaarnemer = IMO STWC Radar Navigation Operationeel Level. Op dat diploma staat letterlijk: "been found duly qualified in accordance with....."Mandatory minimum requirements for certification of officers in charge of a navigational watch on ships of 500 gross tonnage or more" en dat is het stuurliedendiploma bedoeld onder a.

Chapeau. :)

Laat me een poging te doen de vruchten van je zoektocht tot nu toe samen te vatten:

Basisregel:Op de binnenwateren moet de radarinstallatie op schepen, niet zijnde kleine schepen die niet bedrijfsmatig worden gebruikt, van het type goedgekeurde "binnenvaartradar" zijn. Tevens moet er iemand aan boord zijn met een radarpatent of eraan gelijkgesteld radardiploma

Daarnaast bestaat er een lijst wateren, inclusief eraan gelegen havens en aanloopgebieden, waar naast de in de basisregel genoemde installatie door zeeschepen (inclusief kleine schepen die niet bedrijfsmatig worden gebruikt, reddingsvaartuigen en vissersvaartuigen) gebruik mag worden gemaakt van een onder SOLAS toegelaten radarinstallatie. Er moet dan iemand aan boord zijn die in het bezit is van een radarpatent of een daaraan gelijkgesteld diploma, danwel een houder van het stuurmansdiploma voor de grote handelsvaart of het voor dat diploma benodigde radardiploma voor de grote handelsvaart.

Eens?

Als ik nu even terugkijk naar het gewraakte onderscheid waar deze discussie mee begon, is dat dan terug te zien in de genoemde verplichtingen?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 18 dec 2015 11:39 #690346

MvN schreef :
Dit gaat trouwens dan ook consequenties krijgen voor de Waddenzee, ik meen mij te herinneren dat daar ook jachten bekeurd zijn die voeren op een jacht radar in de mist een paar jaar geleden

Ja daar was al een draadje over: www.zeilersforum.nl/index.php/...enradar-tijdens-mist
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 18 dec 2015 13:20 #690374

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29466
Michieltje schreef :
MvN schreef :
Dit gaat trouwens dan ook consequenties krijgen voor de Waddenzee, ik meen mij te herinneren dat daar ook jachten bekeurd zijn die voeren op een jacht radar in de mist een paar jaar geleden

Ja daar was al een draadje over: www.zeilersforum.nl/index.php/...enradar-tijdens-mist

Waarbij notie genomen moet worden dat een RTT&E toegelaten (jachten) radar niet is:

- type goedgekeurde "binnenvaartradar" volgens het CCR
- een onder SOLAS toegelaten radarinstallatie (Wheelmark)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 dec 2015 13:21 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 18 dec 2015 18:07 #690420

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
MvN schreef :
Dit gaat trouwens dan ook consequenties krijgen voor de Waddenzee, ik meen mij te herinneren dat daar ook jachten bekeurd zijn die voeren op een jacht radar in de mist een paar jaar geleden

Inderdaad dit gaat gevolgen hebben. Maar het begint ermee dat je een opleiding volgt die je bevoegd maakt om 'op radar' te mogen varen. je kunt van alles bij de elektronicaboer kopen maar zonder dat papiertje ga je gewoon op de bon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 18 dec 2015 19:00 #690429

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
JotM schreef :
Belmar2 schreef :
[...]

Laat me een poging te doen de vruchten van je zoektocht tot nu toe samen te vatten:

Basisregel:Op de binnenwateren moet de radarinstallatie op schepen, niet zijnde kleine schepen die niet bedrijfsmatig worden gebruikt, van het type goedgekeurde "binnenvaartradar" zijn. Tevens moet er iemand aan boord zijn met een radarpatent of eraan gelijkgesteld radardiploma

Daarnaast bestaat er een lijst wateren, inclusief eraan gelegen havens en aanloopgebieden, waar naast de in de basisregel genoemde installatie door zeeschepen (inclusief kleine schepen die niet bedrijfsmatig worden gebruikt, reddingsvaartuigen en vissersvaartuigen) gebruik mag worden gemaakt van een onder SOLAS toegelaten radarinstallatie. Er moet dan iemand aan boord zijn die in het bezit is van een radarpatent of een daaraan gelijkgesteld diploma, danwel een houder van het stuurmansdiploma voor de grote handelsvaart of het voor dat diploma benodigde radardiploma voor de grote handelsvaart.

Eens?

Als ik nu even terugkijk naar het gewraakte onderscheid waar deze discussie mee begon, is dat dan terug te zien in de genoemde verplichtingen?

Nee :), nou ja, niet helemaal.....

Basisregel: je mag in BPR gebied alleen op radar varen met een goedgekeurde binnenvaartradar en een radarpatent.

Afwijkend van die basisregel is er voor schepen die uitgerust zijn om op zee te varen een aantal uitzonderingen gemaakt. Die uitzondering is alleen van toepassing op de z.g.n. ruime vaarwegen en de daaraan gelegen havens. Dat is logisch omdat anders iedereen die van zee komt ineens andere apparatuur op zijn schip moet gaan monteren als ie een haven binnen loopt of naar Urk doorvaart.
Echter niet alle zeeschepen vallen onder de SOLAS bepalingen. Op kleinere zeeschepen (< 150 ton) is non-SOLAS goedgekeurde radio en navigatie apparatuur toegestaan. Met deze zeeschepen zijn kleine schepen die niet bedrijfsmatig worden gebruikt en reddingsschepen (KNRM) gelijk gesteld, maar uitsluitend voor het 'op radar' varen.

Om 'op radar' te mogen varen hebben zeevarenden IMO gecertificeerde diploma's nodig: die zijn ook geldig in het BPR gebied als ware het een radarpatent.

Dus mag je als pleziervaartschipper 'op radar' varen als je de IMO/STCW Radar Navigation Operationeel Level cursus hebt gedaan of gelijkwaardig. je moet ook nog een tweede persoon in de crew hebben die weet wat 'op radar varen' in houdt. Daarnaast moet je een aantoonbaar gecertificeerde non-SOLAS radar hebben en een installatiedcertificaat hebben. Een radome radar van Raymarine of Simrad/B&G die nu te koop zijn voldoen aan die eisen. Laat die dan wel door een officiële dealer installeren en zorg dat je het certificaat daarvan krijgt dat je samen met het non-SOLAS certificaat aan een controlerende 'handhaver' kunt overleggen.

Maar er zijn natuurlijk mitsen en maren die in deze samenvatting verloren gaan. Daarom wordt er een voorlichtingscampagne voorbereid door 'Varen doe je samen' die denk ik uitgerold wordt voor aanvang van het volgende vaarseizoen: zowel voor de 'handhavers', de 'deskundigen' als de 'recreatievaart' schipper. Fijn dat we dan allemaal op de zelfde golflengte zitten :dry:

Link naar het begin van dit 'draadje': (kort door de bocht) schippers die volgens de regels 'op radar' mogen varen mogen niet stil gelegd worden ook al zijn het 'maar' recreatieschippers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 18 dec 2015 20:44 #690449

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7396
Ach, wanneer sluismeesters niks meer te zeggen hebben...


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 18 dec 2015 20:49 #690450

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
De Duitse vlag is wel heel dominant hier......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 18 dec 2015 21:49 #690463

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Jan Sanders in Lemmer. ;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 18 dec 2015 22:25 #690478

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Belmar2 schreef :
Link naar het begin van dit 'draadje': (kort door de bocht) schippers die volgens de regels 'op radar' mogen varen mogen niet stil gelegd worden ook al zijn het 'maar' recreatieschippers.

En bruine vloot zonder enige vorm van radar mag niet worden doorgelaten als het op goedgekeurde radars en patenten vast zou zitten, om nog maar eens wat te noemen. Over de radarplicht bij het zicht op 1 november en over hoe de verantwoordelijkheid van de sluismeester/vaarwegbeheerder (voor de veilige vaart van een schip) zich verhoudt tot de verantwoordelijkheid van de schipper zijn de deskundigen het vooralsnog ook niet eens.

Nu er op het jachtenradar front enige beweging lijkt te komen door jouw enorme vasthoudendheid ben ik benieuwd wat de officiële antwoorden van RWS worden op jouw vragen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 19 dec 2015 09:36 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 19 dec 2015 03:05 #690490

Nu die beweging er komt en de kans bestaat dat enkele recreatieschepen wel met mist mogen en willen varen, wordt de oorspronkelijke vraagstelling uit dit topic alleen maar belangrijker.
Laatst bewerkt: 19 dec 2015 10:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 19 dec 2015 08:43 #690511

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Daarom is die campagne zo belangrijk, die is niet alleen voor de 'jachies'.
Mijn inziens kun je beter een relatief zware opleiding eisen, dan een relatief zware installatie. Ik denk dat het belangrijker is om de beperkingen van je installatie goed te kennen. Dit is volgens mij ook de insteek die de KNRM aanhoud met hun niet gekeurde Furuno radar.

Ben zelf dankzij een PB met Belamr2 al serieus aan het kijken naar een opleiding in het voorjaar
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 19 dec 2015 17:40 #690627

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Belerion II schreef :
Ik zie de radars op onze "jachies" nog niet aan een noodstroomvoorziening hangen.

Technisch gezien hangt een radar op een jacht juist wel aan de noodstroomvoorziening. Als er ergens gesproken wordt over stroom- en noodtroomvoorzieningen dan wordt met de noodstroom de accu voeding bedoeld, en de normale aansluiting is dan de 230 volt vanuit de centrale. Of die centrale dan aan boord staat zoals op een schip of ergens op het land zoals thuis doet even niet ter zake. De accustroom is de noodstroom, en een jachtenradar wordt feitelijk altijd al daarvandaan gevoed.

En als je op een jacht een schakelbare tweede accu hebt staan, dan heb je een backup voor je stroom, en heb je sowieso een noodstroom aan boord...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 19 dec 2015 17:56 #690632

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
plusfast schreef :
Belerion II schreef :
Ik zie de radars op onze "jachies" nog niet aan een noodstroomvoorziening hangen.

Technisch gezien hangt een radar op een jacht juist wel aan de noodstroomvoorziening. Als er ergens gesproken wordt over stroom- en noodtroomvoorzieningen dan wordt met de noodstroom de accu voeding bedoeld, en de normale aansluiting is dan de 230 volt vanuit de centrale. Of die centrale dan aan boord staat zoals op een schip of ergens op het land zoals thuis doet even niet ter zake. De accustroom is de noodstroom, en een jachtenradar wordt feitelijk altijd al daarvandaan gevoed.

En als je op een jacht een schakelbare tweede accu hebt staan, dan heb je een backup voor je stroom, en heb je sowieso een noodstroom aan boord...
Wel erg offtopic, maar je accu's zijn geen noodstroom voorziening.
Dit is je primaire energie bron.
Ik denk dat er maar weinig jachten zijn met een noodstroom voorziening.

Een radar hoort volgens mij niet tot de navigatie apparatuur dat onmisbaar wordt geacht, dit in tegenstelling tot VHF, inmarsat, navtex, SSB en de navigatie verlichting die wel een tweede backup voeding hebben.
In de praktijk (althans bij ons) wordt de radar wel gevoed door het noodbord. Dus ingeval van het falen van de primaire stroomvoorziening blijft de radar wel operationeel.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 19 dec 2015 18:22 #690636

PvO schreef :
Wel erg offtopic, maar je accu's zijn geen noodstroom voorziening.
Dit is je primaire energie bron.

Voor stroomvoorziening bij uitval van de echte (meestal externe) voeding zijn er verschillende fasen te onderscheiden (tenminste, voor een serieus datacenter of ziekenhuis etc):

- No-Break: zorgt ervoor dat er stroomvoorziening bestaat op het moment dat de voeding uitvalt. Dat gaat snel, zo snel, dat het volstrekt ongemerkt gebeurt: er valt niets uit, er knippert niets, geen enkele hick-up. De No-Break-stroom wordt geleverd door een forse accu-batterij met omvormers. En het is dus eindig: tot de accu's leeg zijn....

- Noodstroom: een aggregaat, vaak diesels met dynamo's eraan. Elk datacenter en ziekenhuis heeft ze.

Het probleem met de voorziening op een bootje is dat het in serie staat: de motor (noodstroom) levert aan de accu's (primaire en no-break in-een). Als er iets goed mis is met de accu's heb je ook geen bruikbare noodstroom meer. Eigenlijk zou je een voorziening moeten hebben om de 12V voor essentiële apparaten aan boord direct uit de alternator + gelijkrichter te krijgen. Dan heb je een back-up.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 19 dec 2015 18:23 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 19 dec 2015 18:26 #690637

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
Dus als ik alles goed begrijp: als er een goedgekeurde (niet-solas) en goed geïnstalleerde zeeradar aan boord is en we zijn op ruim vaarwater
- mag mijn zeer RADAR-ervaren zeilschool-collega er niet mee varen en
- mag ik dat wel omdat ik mijn stuurmanspatent grote zeilvaart heb?
- mogen we beiden niet op klein vaarwater met RADAR varen?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 19 dec 2015 19:10 #690644

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
Wil ik ook nog even een lans breken ten faveure van de meeste sluismeesters.

Ik heb een ruime ervaring met nagenoeg alle zeesluizen in NL en dat gaat eigenlijk altijd gewoon goed.
Ook buiten NL heb ik goede ervaringen. Met binnenvaartsluizen voor de beroepsvaart had ik wat minder ervaring maar:

Tussen Workum en Wessem liggen héél veel sluizen die ik recentelijk in een paar dagen ben gepasseerd. Zeker een 25-tal.
- Sommige sluismeesters gedoogden binnenvaarders het niet voldoen aan art 6.28 BPR, schroef uit, waardoor het af en toe niet eenvoudig was om achterin rustig te liggen, bv St Andries
- Geen enkele sluis waar je naar beneden ging, gaf spontaan info over het verval, bv St Andries waar we onverwacht méér dan 4 meter naar beneden gingen (= verschil Waal-Maas).
+ Sommigen vonden het ok als we voorin gingen liggen, dus vóór de grote jongens, al was dat in de Zuid-Willemsvaart niet altijd even verstandig gezien het geweld waarmee het water af en toe binnenkwam.
+ Maar in het algemeen: goede service.
+ O.a. bij sluis Panheel desgevraagd goede info, we gingen er toch 7.80 m naar beneden, pfff.
++ En een speciale vermelding voor de sluismeester van sluis 10 t/m 13 in de Zuid-Willemsvaart die het vanmorgen voor elkaar kreeg om bij iedere sluis (en brug) het licht tijdig op groen te zetten!

Wel een vette min voor de gemeente Den Bosch die de openingstijden van sluis 0 in de winter op 0 heeft gesteld, waardoor je dus via het Maxima-kanaal moet:

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.224 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl