Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: regelwetgeving handmarifoon

regelwetgeving handmarifoon 18 jan 2016 14:35 #698115

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Belerion II schreef :
Ik snap het probleem niet. Op zee is een handheld zonder ATIS geen probleem. Niks registratie.
Zelf heb ik twee handhelds ( :sick: ) aan boord, beide zonder ATIS en voldoen prima voor lokaal verkeer.
Als de nood aan de man is en ik moet een portofoon gebruiken, dan zal het mij een worst wezen of het illegaal is of niet...

Voor regulier gebruik in ATIS-plichtige landen is het natuurlijk wat anders...

Horen de zeeuwse stromen (en ook Veerse meer, Grevelingen...) bij het binnenwater = ATIS verplicht of niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

regelwetgeving handmarifoon 18 jan 2016 14:59 #698123

Niemand heeft toch gezegd dat er voor open zee ATIS verplicht is ?.
Overigens , als een buitenland schip in Delfzijl door de sluis komt is hij volgens mij nog niet in overtreding zonder ATIS mits hij niet verder gaat als een van de havens in Delfzijl.
Buitenlandse schepen mogen nl in zeehavens en op waterwegen naar zeehavens ( bijv. Noordzeekanaal , Nieuwe waterweg en Westerschelde tot Antwerpen) immers ook zonden ATIS zenden .
Maar als Nederlander ben je daar dan wel in overtreding.
Ad
Laatst bewerkt: 18 jan 2016 15:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

regelwetgeving handmarifoon 18 jan 2016 20:09 #698187

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Ronaldl schreef :
Koezt schreef :
bape schreef :

Dus in de kuip mag je die niet gebruiken?

Nee.

in welke wet of regelgeving staat dat?
Kan er op de site van agentschap telecom niks over terugvinden. Maar dat zal wel aan mij liggen.

Boetes bij marifoongebruik:
Marifoon aan boord zonder bedieningscertificaat NVT
Niet aan boord aanwezig: Marifoon bedieningscertificaat NVT
Onjuist gebruik marifoon NVT
Als schipper klein schip niet of niet juist voldoen aan meld-, uitluister- en communicatieplicht NVT
Marifoon niet in overeenstemming met de regels, of niet aanwezig € 280/850

De eerste boetes zijn zeker niet van toepassing, bij de laatste zou ik juridisch advies nodig hebben. Nederland is goed in verbieden. De handhaving blijft vaak wat achter, waardoor je af en toe het idee krijgt van een bananenrepubliek.

Ik ga er maar even vanuit dat je de marifoon alleen netjes gebruikt voor bruggen en sluizen. En in principe doe je niets fout als je je marifoon daarbij alleen vanaf een boot gebruikt.

Aanvulling: ik heb specifiek nog even nagezocht in een oude versie van het Handboek der Marifonie (ok, het ANWB uittreksel) en daar staat niets in over gebruik van een marifoon op een ander schip. Alleen vergunning en gebruikerscertificaat. Nu kan men dat hiaat in de laatste versie hebben aangepast, maar ik betwijfel het.
Laatst bewerkt: 18 jan 2016 20:35 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

regelwetgeving handmarifoon 18 jan 2016 20:43 #698208

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Toch vinden hier op de Zeesluis van Delfzijl af en toe controlles plaats. De boetes zijn hoger dan de prijs van een goede handmarifoon!

Oke dus niet de zeesluizen aanroepen met je handheld zonder atis (kan er wel op) en zonder certificaat. ;) tnx voor de tip. Ik loop wel ff naar de sportknop. En telefoonnummer staat ook in mijn mobiel.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 18 jan 2016 20:43 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

regelwetgeving handmarifoon 19 jan 2016 08:36 #698285

reuv schreef :
Ronaldl schreef :
Koezt schreef :
bape schreef :

Dus in de kuip mag je die niet gebruiken?

Nee.

in welke wet of regelgeving staat dat?
Kan er op de site van agentschap telecom niks over terugvinden. Maar dat zal wel aan mij liggen.

Boetes bij marifoongebruik:
Marifoon aan boord zonder bedieningscertificaat NVT

Vergeet dat maar . Een marifoon aan boord geeft gegarandeerd een boete bij controle behalve als hij onklaar is gemaakt ( bijv. de microfoon eraf en van boord ( of goed verstopt).
Je zult echt de eerste niet zijn die daarvoor beboet is.
En ik vrees dat ondehandelen over een boete ( bij de rechter dus) eerder nog duurder wordt.
Overigens, die regels leer je , als het goed is, bijv. tijdens de marifooncursus.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

regelwetgeving handmarifoon 19 jan 2016 10:51 #698310

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
Koezt schreef :
In België weet ik het niet. Maar in NL mag je een marifoon registreren als een "meerdere boten" marifoon.

Bart, Je geeft aan dat je een marifoon certificaat hebt en in België woont. Dan ken je het BIPT. Heb je daar al eens geïnformeerd of registreren als een "meerdere boten" marifoon mogelijk is ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

regelwetgeving handmarifoon 19 jan 2016 12:17 #698324

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Tist schreef :
Koezt schreef :
In België weet ik het niet. Maar in NL mag je een marifoon registreren als een "meerdere boten" marifoon.

Bart, Je geeft aan dat je een marifoon certificaat hebt en in België woont. Dan ken je het BIPT. Heb je daar al eens geïnformeerd of registreren als een "meerdere boten" marifoon mogelijk is ?

Ik heb al 2 maal een email verstuurd zonder enig resultaat.
Ik ga eens telefonisch proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

regelwetgeving handmarifoon 19 jan 2016 13:15 #698337

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
bape schreef :
Ik heb al 2 maal een email verstuurd zonder enig resultaat.
Ik ga eens telefonisch proberen.

Misschien moet je ze met de marifoon oproepen? :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

regelwetgeving handmarifoon 19 jan 2016 13:42 #698339

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Handboek Beperkte maritieme radiocommunicatie

1 Voorschriften voor radiocommunicatie

1.1.1 Identificatie van het vaartuig

Het is nodig en verplicht bij radiocommunicatie om een vaartuig te kunnen identificeren. Dit identificeren kan op 2 manieren: met een radioroepnaam en met een MMSI nummer.


Er schijnt inderdaad een mogelijkheid te zijn om een HH marifoon op meerdere vaartuigen te gebruiken.
Het kunnen gebruiken van HH marifoons op verschillende schepen zal bij aanvraag ongetwijfeld gekoppeld zijn aan bepaalde voorwaarden zoals op welke schepen deze HH gebruikt zal worden.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 19 jan 2016 13:43 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

regelwetgeving handmarifoon 19 jan 2016 13:53 #698342

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
Proost schreef :
Dit identificeren kan op 2 manieren: met een radioroepnaam en met een MMSI nummer.
Een kajak, roeiboot of zwaardboot heeft meestal geen scheepsnaam. Zou het dus niet kunnen dat radioroepnaam en MMSI aan een persoon gelinkt zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

regelwetgeving handmarifoon 19 jan 2016 15:29 #698354

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Tist schreef :
Proost schreef :
Dit identificeren kan op 2 manieren: met een radioroepnaam en met een MMSI nummer.
Een kajak, roeiboot of zwaardboot heeft meestal geen scheepsnaam. Zou het dus niet kunnen dat radioroepnaam en MMSI aan een persoon gelinkt zijn?

Ja
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

regelwetgeving handmarifoon 19 jan 2016 22:23 #698463

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Yellow Boat schreef :
reuv schreef :
Ronaldl schreef :
Koezt schreef :
bape schreef :

Dus in de kuip mag je die niet gebruiken?

Nee.

in welke wet of regelgeving staat dat?
Kan er op de site van agentschap telecom niks over terugvinden. Maar dat zal wel aan mij liggen.

Boetes bij marifoongebruik:
Marifoon aan boord zonder bedieningscertificaat NVT

Vergeet dat maar . Een marifoon aan boord geeft gegarandeerd een boete bij controle behalve als hij onklaar is gemaakt ( bijv. de microfoon eraf en van boord ( of goed verstopt).
Je zult echt de eerste niet zijn die daarvoor beboet is.
En ik vrees dat ondehandelen over een boete ( bij de rechter dus) eerder nog duurder wordt.
Overigens, die regels leer je , als het goed is, bijv. tijdens de marifooncursus.
Ad

Ik ging er even vanuit dat je naast dat je het papiertje gehaald had, een registratiebewijs en je marifooncertificaat bij je hebt. En natuurlijk dat voor Nederland je ATIS nummer in de marifoon zit.

Dan mag ik toch aannemen "Marifoon aan boord zonder bedieningscertificaat NVT". Tenslotte lijkt mij dat daar het draadje over ging. En ik reageerde specifiek op bericht nummer X over de opmerking dat je een handmarifoon geregistreerd op "meerdere schepen" niet mag gebruiken als er een ander marifoon aan boord is.

Dat laatste haal ik nl niet uit de regels, maar ik kan dan ook niet meer dan verwijzen naar een uittreksel van de regels, want beter heb ik niet.
Laatst bewerkt: 19 jan 2016 22:37 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

regelwetgeving handmarifoon 19 jan 2016 23:05 #698476

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
bape schreef :
Koezt schreef :
bape schreef :

Dus in de kuip mag je die niet gebruiken?

Nee.

Lijkt me thans handig als je solo zeilt.
Begrijp de redenering erachter niet goed.

[Speciaal voor AD: Uitgaande van de aanname dat alle certificaten op orde zijn en deze in geval van controle getoond kunnen worden, alle marifoons voorzien zijn van een ATIS-code waarvan de papieren dus ook aan boord zijn. (Ik hoop dat ik nu wel de situatie correct en compleet schets)]

Het wordt lastig als je door een sluis wil en van veraf de vaste marifoon gebruikt en vlak voor de sluis switcht naar de handmarifoon. Het lijkt me uitermate vervelend voor de sluiswachter die 2 oproepen ontvangen heeft voor een sluis-passage met verschillende ATIS-codes en maar 1 boot voorbij ziet komen. En die arme man begrijpt er vast niets van als de schipper ook de call-signs van de marifoons niet in de juiste combinatie gebruikt.

Tenzij het natuurlijk een oude rot is die denkt "heb je weer zo'n pleziervaarder".

Een andere reden kan ik zo niet verzinnen, maar ik denk dat een goede discipline om beide niet door elkaar te gebruiken verstandig is.

Ik kan me voorstellen dat zo'n handmarifoon die niet geregistreerd is op een (1) schip dan met een catch-all regeltje als "Marifoon niet in overeenstemming met de regels" alsnog verboden is.
Laatst bewerkt: 19 jan 2016 23:06 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

regelwetgeving handmarifoon 20 jan 2016 07:27 #698497

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Wat wel mag is een vaste en een hand marifoon, beide geregistreerd op het schip. Voor een evt ontvanger maakt het dan niet uit welke gebruikt wordt. Atis is dan gelijk. Mmsi komt bij handmarifoons nog niet veel voor.

Vandaar denk ik ook niet een vaste en een diverse schepen marifoon door elkaar gebruiken op hetzelfde schip.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

regelwetgeving handmarifoon 20 jan 2016 08:20 #698508

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
reuv schreef :
Het wordt lastig als je door een sluis wil en van veraf de vaste marifoon gebruikt en vlak voor de sluis switcht naar de handmarifoon. Het lijkt me uitermate vervelend voor de sluiswachter die 2 oproepen ontvangen heeft voor een sluis-passage met verschillende ATIS-codes en maar 1 boot voorbij ziet komen. En die arme man begrijpt er vast niets van als de schipper ook de call-signs van de marifoons niet in de juiste combinatie gebruikt.

Tenzij het natuurlijk een oude rot is die denkt "heb je weer zo'n pleziervaarder".

Ik kan je verzekeren dat op het overgrote deel van de bruggen en sluizen de atis code niet wordt uitgelezen en als die al wordt uitgelezen wordt er eigenlijk niets mee gedaan.

Ik de praktijk verwacht ik niet dat het gebruik van verschillende atis codes tot een verwarring voor de sluiswacht leid.

Het mag natuurlijk niet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

regelwetgeving handmarifoon 20 jan 2016 11:13 #698593

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
CMO schreef :
reuv schreef :
Het wordt lastig als je door een
T

Ik kan je verzekeren dat op het overgrote deel van de bruggen en sluizen de atis code niet wordt uitgelezen en als die al wordt uitgelezen wordt er eigenlijk niets mee gedaan.

Ik de praktijk verwacht ik niet dat het gebruik van verschillende atis codes tot een verwarring voor de sluiswacht leid.

Het mag natuurlijk niet...


Ik ben pas nog door de Volkeraksluis gekomen, me gemeld met de HH van een ander schip en me gemeld met de bootnaam waar ik mee voer , er werd me niets gevraagd hoor dat er een andere naam bij deze code hoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

regelwetgeving handmarifoon 20 jan 2016 12:46 #698632

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Ik ben wel eens, geheel per ongeluk, door rood gereden, maar ik heb er nooit een bekeuring voor gehad.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

regelwetgeving handmarifoon 20 jan 2016 13:01 #698637

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
BarendV schreef :
CMO schreef :
reuv schreef :
Het wordt lastig als je door een...

Ik kan je verzekeren dat op het overgrote deel van de bruggen en sluizen de atis code niet wordt uitgelezen en als die al wordt uitgelezen wordt er eigenlijk niets mee gedaan.

Ik de praktijk verwacht ik niet dat het gebruik van verschillende atis codes tot een verwarring voor de sluiswacht leid.

Het mag natuurlijk niet...


Ik ben pas nog door de Volkeraksluis gekomen, me gemeld met de HH van een ander schip en me gemeld met de bootnaam waar ik mee voer , er werd me niets gevraagd hoor dat er een andere naam bij deze code hoort.

Normaal zal men blij zijn als de marifoon atis heeft. Dit soort regels leent zich uitermate voor burgertje pesten als ze een excuus zoeken iemand een boete te kunnen uitdelen.

Een beetje in de lijn van de ID plicht. En dot soort boetes stapelen zo leuk.

Controle op dit soort zaken kost meer dan het oplevert. Tenzij je als marifoongebruiker domme fouten maakt als marifoonverkeer te gaan storen (ptt knop vast door onzorgvuldig wegleggen of zo).

Je moet natuurlijk altijd zorgvuldig de marifoon gebruiken maar met zo'n meerdere schepen marifoon kun je beter (extra) voorzichtig zijn. Just my 2 cents.
Laatst bewerkt: 20 jan 2016 13:05 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl