Sisu schreef :
lodewijk stegman schreef :
Nachtvlinder schreef :
Bij goed zicht kan het oversteken van een TSS veilig zonder AIS ontvanger (en bij slecht zicht zou je het met AIS ook niet doen, toch!?)
Dat is nou eens een interessant vraag. Ik heb zo maar het donkerbruine vermoeden dat veel mensen de aanwezigheid van een AIS-beeld juist gebruiken als argument om het onder alle omstandheden wèl te doen..
Daar heb ik mijn twijfels bij. Zodra het een beetje regent of heiig is zie je nog maar heel weinig pleziervaart op het water. Ik heb zelfs het vermoeden dat degenen die dan wel varen, juist niet de boten zijn die volgestopt zijn met elektronische snufjes.
Als je al 50 mijl onderweg bent en het zicht wordt binnen korte tijd ineens een stuk minder dan bèn je daar gewoon, midden op zee. Voor je ligt de TSS. Wat ga je doen? Ik weet uit ervaring hoe snel zeemist kan opkomen; je kan het niet voor zijn. Maar je hebt AIS.
Laat ik een voorzetje geven en zeggen wat ik zelf zou doen: als het alleen mistig is, je maakt goede voortgang (hetzij op de motor, hetzij op de zeilen) en de AIS functioneert perfect, waaruit blijkt dat er weinig tot geen kruisende vaart is die jou voor de boeg kan krijgen, dan zou ik gewoon doorvaren.
Keer je terug, of ga je stilliggen, dan ben je ook niet vrij van risico's. Er varen namelijk ook vissers rond, of andere schepen die zich niet aan de TSS houden. Je enige troost is dat de zee groot is en dat er veel minder boten varen per km2 dan op het IJsselmeer.
En op het IJsselmeer wil men wel graag doorvaren als men AIS heeft en door mist wordt overvallen, zoals we uit een ander draadje hebben kunnen leren.
Wat zou nu gevaarlijker zijn bij mist. Het IJsselmeer of de Noordzee?
Nou, hier kunnen we weer vele pagina's mee vooruit, jongens. Tenzij we het snel eens zijn, maar is niet mijn vermoeden..