Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: 1e keer naar Engeland

1e keer naar Engeland 27 mei 2016 06:56 #739231

Ja, handig is het zeker. Noodzakelijk niet. Waarschijnlijk leer je beter "hoe het werkt" zonder (zoals bij alle electronische nav hulpmiddelen). Als je goed weer hebt (en een motor-had ik niet destijds) is er m.i. geen onverantwoord risico.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 27 mei 2016 07:02 #739236

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13768
ik denk dat je nog sneller leert als je;
1 visueel probeert een beoordeling van de situatie te maken (old-school)
2 dit geverifieerd met real data

voor het geld hoef je niet meer te laten
MP staat er vol van (ontvangers dan)

NB zelf jaren gevaren met een lowcost oplossing;
oude VHF, CH88>kabeltje>laptop>AISMON>OPENCPN
had ik ook voor 30E een AIS
nu kost het geen drol meer
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 27 mei 2016 10:10 #739282

  • Minimoke
  • Minimoke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Super Daimio 28 schreef :
Ik wilde dit jaar TKN gaan behalen en het vaarbewijs 2. Aangezien we beide alleen vaarbewijs 1 hebben kunnen we de Franse havens niet aandoen en gaan we vanuit Nieuwpoort de oversteek maken.

Sorry dat ik dit draadje even kaap, maar heb je onder NL vlag echt een vaarbewijs nodig om in Frankrijk te zeilen? (10m zeilboot en traagloper en in bezit van SRC) En in welke landen in de regio nog?
Kijk meer van mijn filmpjes op Youtube www.youtube.com/channel/UCLKYCkXn8HDEUfIGO2lmCnQ

of volg me op facebook www.facebook.com/bavaria32cruiser
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 27 mei 2016 10:34 #739293

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
sy helios schreef :
wel een TomTom in je auto, maar geen AIS op je bootje :S

Dat is natuurlijk geen vergelijking.
En laten we in godesnaam het moralistische gezwatel nu eens even achter ons laten.

edit: Als dit is in reactie op wat Omega hierboven schrijft, dan is een beetje meer respect wel gepast lijkt me. Tegen iemand die de SSR heeft gezeild sla je zo'n toon niet aan.
Laatst bewerkt: 27 mei 2016 14:18 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 27 mei 2016 10:40 #739295

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
sy helios schreef :
nu kost het geen drol meer

Een de goedkoopste AIS-transponders zitten altijd nog tussen € 400,- en € 500,-. De goedkoopste dus. Wil je een ding van van erkende kwaliteit, dan zit je nog zeker 200,- duurder.

Ik noem dergelijke bedragen niet "geen drol". Een klein beetje relativering is wel op z'n plek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 27 mei 2016 10:41 #739296

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
It Paradyske schreef :
JazzyO schreef :
Niels, ik zou zonder AIS de oversteek niet doen. Er zullen ongetwijfeld mensen hier het niet met me eens zijn, maar waarom zou je jezelf al die stress geven? Eén van de handigste dingen vind ik dat je schepen al een uur van tevoren op de korrel hebt. Voor een paar honderd euro kun je een ontvanger hebben (transponder is beter maar ontvanger geeft al heel veel voordeel).


Onno

Of nog beter: Neem de veerboot, scheelt nog meer stress.

Hahaha.. Ja; ontzettend hoe ingewikkeld het toch allemaal wordt, hè..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 27 mei 2016 10:44 #739297

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
Nachtvlinder schreef :
Bij goed zicht kan het oversteken van een TSS veilig zonder AIS ontvanger (en bij slecht zicht zou je het met AIS ook niet doen, toch!?)

Dat is nou eens een interessant vraag. Ik heb zo maar het donkerbruine vermoeden dat veel mensen de aanwezigheid van een AIS-beeld juist gebruiken als argument om het onder alle omstandheden wèl te doen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 27 mei 2016 10:49 #739298

Jeetje. Hoe deden we dat vroeger in het pre-AIS (en GPS) tijdperk.

Kom op jongens (en meisjes), af en toe een peilinkje schieten is toch geen moeite?
Je leert dan ook gevoel te krijgen hoe de werkelijke zeewereld om je heen zich gedraagt.

Met een beetje handigheid en oefening gebruik je bijvoorbeeld een scepter als referentie punt. Moet je wel op je plek blijven zitten.
wordt de hoek kleiner, dan gaat ie voor je langs. Wordt ie groter gaat ie achterlangs. Blijft de hoek gelijk? Tja,dan lig je op ramkoers. Dan zul je moeten uitwijken...

Daar heb je geen AIS voor nodig. hoewel het wel heel makkelijk is..
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 27 mei 2016 10:57 #739299

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
Belerion II schreef :
Jeetje. Hoe deden we dat vroeger in het pre-AIS (en GPS) tijdperk.

Kom op jongens (en meisjes), af en toe een peilinkje schieten is toch geen moeite?
Je leert dan ook gevoel te krijgen hoe de werkelijke zeewereld om je heen zich gedraagt.

Met een beetje handigheid en oefening gebruik je bijvoorbeeld een scepter als referentie punt. Moet je wel op je plek blijven zitten.

En zelf een zo constant mogelijke koers zeilen. Wat lastig is op groot water met wat golven.

Een handpeilkompas is nog steeds een nuttig attribuut. Dat hou je bij enige zeegang ook niet echt stil, maar als je een paar seconden blijft kijken, rolt er wel een gemiddelde peiling uit.
Als je dat met intervallen van een minuut, of als het kruisende schip verder weg is 5 minuten, dan zie je na een tijdje wel hoe de zaken zich ontwikkelen (voorlangs, achterlang of ramkoers).Waarbij voorlangs niet aan ter raden is, tenzij dat op enkele mijlen afstand kan.
Maar dat legde Nachtvlinder allemaal al uit..

Het fijne van AIS is vooral dat je de kruisende boot met naam en toenaam kan oproepen (je kan hem zelfs een DSC-call sturen, als je een DSC-marifoon hebt) en bijvoorbeeld afspreken dat hij koers en snelheid voorlopig handhaaft.
Laatst bewerkt: 27 mei 2016 12:30 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 27 mei 2016 11:17 #739307

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
lodewijk stegman schreef :
Nachtvlinder schreef :
Bij goed zicht kan het oversteken van een TSS veilig zonder AIS ontvanger (en bij slecht zicht zou je het met AIS ook niet doen, toch!?)

Dat is nou eens een interessant vraag. Ik heb zo maar het donkerbruine vermoeden dat veel mensen de aanwezigheid van een AIS-beeld juist gebruiken als argument om het onder alle omstandheden wèl te doen..

Daar heb ik mijn twijfels bij. Zodra het een beetje regent of heiig is zie je nog maar heel weinig pleziervaart op het water. Ik heb zelfs het vermoeden dat degenen die dan wel varen, juist niet de boten zijn die volgestopt zijn met elektronische snufjes.

Wat niet wegneemt dat ik AIS (iig ontvanger) zeer kan aanbevelen op zee. Je hebt veel sneller overzicht over situaties met meerdere schepen, kan schepen direct oproepen en je kunt om een hoekje kijken. Dat laatste is op zee niet van toepassing, maar vind ik bij het kruisen van de aanloop Wemeldinge bijvoorbeeld wel heel prettig. Lang van te voren kun je zien of er uitvaart is uit het kanaal door Zuid-Beveland (uiteraard ook kijken en uitluisteren).

Een jaar of 6 geleden, toen we voor het eerste AIS aan boord hadden vertrokken we met prima weer vroeg vanuit Honfleur naar het noorden. Ter hoogte van Le Havre kwamen we terecht in wat zeemist. Fijn om dan AIS aan boord te hebben dachten we nog. Helaas begaf de AIS het ook precies op dat moment (door een voor mij op dat moment nog onbekend fenomeen de 'groundloop') en moesten we het 'ouderwets' oplossen. Port control opgeroepen en met hun informatie veilig de Seine monding overgestoken (waarna de mist ook weer was opgelost). Vertrouw er dus niet blind op. Af en toe een peilinkje maken vind ik sowieso erg leuk om te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 27 mei 2016 11:30 #739314

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
lodewijk stegman schreef :
Een de goedkoopste AIS-transponders zitten altijd nog tussen € 400,- en € 500,-. De goedkoopste dus. Wil je een ding van van erkende kwaliteit, dan zit je nog zeker 200,- duurder..
Over kwaliteit valt altijd te twisten, maar van de vele apparaten met SRT binnenwerk is volgens mij dit de beste prijs/kwaliteit verhouding : www.kokwatersport.nl/watcheye-...onder-class-b/p31720
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 27 mei 2016 11:31 #739315

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
Sisu schreef :
lodewijk stegman schreef :
Nachtvlinder schreef :
Bij goed zicht kan het oversteken van een TSS veilig zonder AIS ontvanger (en bij slecht zicht zou je het met AIS ook niet doen, toch!?)

Dat is nou eens een interessant vraag. Ik heb zo maar het donkerbruine vermoeden dat veel mensen de aanwezigheid van een AIS-beeld juist gebruiken als argument om het onder alle omstandheden wèl te doen..

Daar heb ik mijn twijfels bij. Zodra het een beetje regent of heiig is zie je nog maar heel weinig pleziervaart op het water. Ik heb zelfs het vermoeden dat degenen die dan wel varen, juist niet de boten zijn die volgestopt zijn met elektronische snufjes.

Als je al 50 mijl onderweg bent en het zicht wordt binnen korte tijd ineens een stuk minder dan bèn je daar gewoon, midden op zee. Voor je ligt de TSS. Wat ga je doen? Ik weet uit ervaring hoe snel zeemist kan opkomen; je kan het niet voor zijn. Maar je hebt AIS.

Laat ik een voorzetje geven en zeggen wat ik zelf zou doen: als het alleen mistig is, je maakt goede voortgang (hetzij op de motor, hetzij op de zeilen) en de AIS functioneert perfect, waaruit blijkt dat er weinig tot geen kruisende vaart is die jou voor de boeg kan krijgen, dan zou ik gewoon doorvaren.

Keer je terug, of ga je stilliggen, dan ben je ook niet vrij van risico's. Er varen namelijk ook vissers rond, of andere schepen die zich niet aan de TSS houden. Je enige troost is dat de zee groot is en dat er veel minder boten varen per km2 dan op het IJsselmeer.
En op het IJsselmeer wil men wel graag doorvaren als men AIS heeft en door mist wordt overvallen, zoals we uit een ander draadje hebben kunnen leren.
Wat zou nu gevaarlijker zijn bij mist. Het IJsselmeer of de Noordzee?

Nou, hier kunnen we weer vele pagina's mee vooruit, jongens. Tenzij we het snel eens zijn, maar is niet mijn vermoeden..
Laatst bewerkt: 27 mei 2016 11:33 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 27 mei 2016 11:48 #739322

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Nou, hier kunnen we weer vele pagina's mee vooruit, jongens. Tenzij we het snel eens zijn, maar is niet mijn vermoeden..[/quote]

Nou ik zou in ieder geval hetzelfde doen. Ik kom daar alleen in de zomer en vertrek niet als er veel mist wordt voorspeld. De kans dat het een groot gebied met hardnekkige mist is, lijkt me dan ook klein. De zeemist zit toch voornamelijk in de kustgebieden. En zoals je zelf zegt is terugvaren ook niet zonder gevaar. Wat ik wel zou doen is een stukje parallel aan de TSS varen om te proberen uit de mistbank te komen en daarna over te steken. Ik heb overigens geen transponder en voor dit soort gevallen een oversized extra radarreflector in de bakskist liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 27 mei 2016 12:22 #739329

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
Sisu schreef :
Nou ik zou in ieder geval hetzelfde doen. Ik kom daar alleen in de zomer en vertrek niet als er veel mist wordt voorspeld. De kans dat het een groot gebied met hardnekkige mist is, lijkt me dan ook klein. De zeemist zit toch voornamelijk in de kustgebieden. En zoals je zelf zegt is terugvaren ook niet zonder gevaar. Wat ik wel zou doen is een stukje parallel aan de TSS varen om te proberen uit de mistbank te komen en daarna over te steken. Ik heb overigens geen transponder en voor dit soort gevallen een oversized extra radarreflector in de bakskist liggen.

Dat idee om een poging te doen om uit de mistbank te komen voor je de TSS oversteekt is zo gek nog niet. Mogelijk kan contact met schepen in de TSS (of andere schepen die je in de buurt ziet een op de AIS een indicatie geven voor de goede richting.
De enige keer dat ik met zeemist te maken kreeg was inderdaad langs de kust. In hoeverre het midden op zee snel kan opkomen en of het dan bestaat uit banken met beperkte omvang is mij minder duidelijk.

Die radarreflector hangt er bij mij permanent. Hij hangt redelijk uit de weg aan de achterstag; eentje van het druppelvangertype met nog een oranje sticker van de scheepvaartinspectie erop. Kost bijna niks en wat het doet, doet het. Beter dan niks, zullen we maar zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 27 mei 2016 12:33 #739334

Je kunt in dat geval ook periodiek een securite uitzenden met ja naam, roepnaam, positie, koers en vaart. Zitten grote schepen vast niet op te wachten, hoewel men nog minder zit te wachten op een ongeluk natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 27 mei 2016 12:49 #739336

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Nachtvlinder schreef :
Je kunt in dat geval ook periodiek een securite uitzenden met ja naam, roepnaam, positie, koers en vaart. Zitten grote schepen vast niet op te wachten, hoewel men nog minder zit te wachten op een ongeluk natuurlijk.

Zeker bij het oversteken van een shippinglane lijkt me dat heel verstandig.

Dan nog even mijn weerbijbel (Het weer van morgen) nageslagen op mist in de zomer: "Mist op de Noordzee ontstaat meestal in de nachtelijke uren en is na zonsopgang weer opgelost. De gemiddelde duur van de mist bedraagt drie uur. Ook op open zee duurt mist niet lang voort; daar komt het gewoonlijk voor in de vorm van voorbijdrijvende mist". En dan nog over 'zeemist': "In de zomer wordt mist betrekkelijk zelden waargenomen...Mist kan alleen ontstaan bij drastische afkoeling van de lucht, onder de watertemperatuur. Dit is mogelijk aan de kust. Noordelijke circulatietypen met weinig wind zijn potentiele mistbrengers.."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 27 mei 2016 13:21 #739345

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4507
Sisu schreef :
Nachtvlinder schreef :
Je kunt in dat geval ook periodiek een securite uitzenden met ja naam, roepnaam, positie, koers en vaart. Zitten grote schepen vast niet op te wachten, hoewel men nog minder zit te wachten op een ongeluk natuurlijk.

Zeker bij het oversteken van een shippinglane lijkt me dat heel verstandig.

Ik denk dat de grote schepen veel blijer zijn met een niet constant verdwijnende radar reflectie of beter nog een uitstekend zichtbaar AIS target op hun scherm. Je bent bepaald niet de enige die er vaart en waar ze rekening mee moeten houden.

Het argument van sommige forumleden dat ze zelf wel uitkijken nergens tegenaan te varen en matige tot slechte zichtbaarheid daarom geen probleem is vind ik naïef: stel je voor dat andere schepen dezelfde houding hebben? Allemaal slecht zichtbare schepen die op druk vaarwater proberen elkaar (per definitie in een heel laat stadium) proberen te ontwijken... ;-)

Dus geen elektronische hulpmiddelen omdat je de basisvaardigheden niet beheerst maar omdat je goed zichtbaar wilt zijn op een erg druk stukje zee. Ook een goed werkende radarreflector is vanuit deze benadering belangrijker dan 'mooi meegenomen als het werkt'.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 27 mei 2016 13:43 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 27 mei 2016 13:51 #739351

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Ik denk dat de grote schepen veel blijer zijn met een niet constant verdwijnende radar reflectie of beter nog een uitstekend zichtbaar AIS target op hun scherm. Je bent bepaald niet de enige die er vaart en waar ze rekening mee moeten houden.

Ja dat denk ik ook. Maar als je dan zegt dat je in de dichte mist alleen op je AIS klasse B vertrouwend de TSS kruist, denk ik dat er ook wel wat reacties gaan komen ;-)

Alle boeken geven aan dat je in dat soort situaties regelmatig een bericht uit kan zenden om de overige scheepvaart te waarschuwen (om het half uur), daar lijkt me op zich niets mis mee. Knorrige reacties vanaf de brug van zeeschepen zijn eerder regel dan uitzondering en geen reden om het niet te doen lijkt mij.

Maar goed het blijft wat hypothetisch, zo vaak zal dichte mist in de zomer niet voorkomen midden op het kanaal. En ja, die transponder gaat er bij mij ook nog wel eens komen, maar dit seizoen igg nog niet.
Laatst bewerkt: 27 mei 2016 17:10 door ilCigno. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 27 mei 2016 14:22 #739355

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
Minimoke schreef :
Super Daimio 28 schreef :
Ik wilde dit jaar TKN gaan behalen en het vaarbewijs 2. Aangezien we beide alleen vaarbewijs 1 hebben kunnen we de Franse havens niet aandoen en gaan we vanuit Nieuwpoort de oversteek maken.

Sorry dat ik dit draadje even kaap, maar heb je onder NL vlag echt een vaarbewijs nodig om in Frankrijk te zeilen? (10m zeilboot en traagloper en in bezit van SRC) En in welke landen in de regio nog?

Daar is in het verleden hier ook wel eens over gediscussieerd. Het slotakkoord daarvan gaf geen volledige duidelijkheid
Wat wel duidelijk is, is dat op het Franse binnenwater een certificate of competence (een vaarbewijs) wordt geeist.

De vraag lijkt een beetje te zijn waar volgens de Fransen het binnenwater begint. Als het zo is dat alles aan de landzijde van de havenhoofden van zeehavens als binnenwater wordt beschouwd, dan kun je dus geen Franse haven binnenlopen zonder vaarbewijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 27 mei 2016 14:32 #739356

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Vind ook dat je juist ook zonder ais moet kunnen oversteken. Pijlkompas en rustig blijven brengen je prima over tss.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 27 mei 2016 14:50 #739359

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4507
Sisu schreef :
Maar als je dan zegt dat je in de dichte mist alleen op je AIS klasse B vertrouwend de TSS kruist, denk ik dat er ook wel wat reacties gaan komen ;-)

Alle boeken geven aan dat je in dat soort situaties regelmatig een bericht uit kan zenden om de overige scheepvaart te waarschuwen (om het half uur), daar lijkt me op zich niets mis mee. Knorrige reacties vanaf de brug van zeeschepen zijn eerder regel dan uitzondering en geen reden om het niet te doen lijkt mij.

Alleen op je elektronische zichtbaarheid vertrouwen is nooit slim, daarom is een goede radar reflector en pro-actief varen (of niet uitvaren als je die keus nog hebt) goed zeemanschap. Als je dan een specifiek schip oproept als je twijfelt aan elkaars intenties heeft dat denk ik meer effect dan het omroepen van je eigen coördinaten.

Ik denk dat op de brug van veel zeeschepen in het Kanaal de werkdruk te hoog is om jouw positie (en die van andere jachten) op te zoeken en bij te houden. Het April nummer van Yachting Monthly besteedt aandacht aan de situatie op de brug van grote zeeschepen, waar een vaak kleine crew een scala aan verantwoordelijkheden heeft. Bij mooi weer allemaal geen probleem, maar als het zicht door regen of mist beperkt is wordt het een heel ander verhaal. Er valt dan ook niet veel meer met het handje te peilen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 27 mei 2016 17:05 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 28 mei 2016 05:21 #739491

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Sunday schreef :
Vind ook dat je juist ook zonder ais moet kunnen oversteken. Pijlkompas en rustig blijven brengen je prima over tss.

Ik heb situaties gehad waarbij dat zeker niet vanzelfsprekend was. 7 vissersboten om mij heen, allemaal met een andere koers, midden in de nacht met zware regenval. Ga jij dan maar eens proberen met een peilkompas te bepalen welke koers welke vissersboot heeft. Het Kanaal is meer dan alleen maar een TSS oversteken.

Oversteken zonder AIS kan wel. Uiteraard. Maar ik vind het ieder jaar iets minder verantwoord worden. De tijden veranderen, en het wordt steeds drukker. Je kunt ook met een sextant oversteken. Maar als je denkt dat men tegenwoordig nog begrip heeft voor het feit dat je door je oude navigatiemethoden per ongeluk in een TSS of windmolenpark bent beland, dan ben je naïef. Dat is ook een voorbeeld waarbij de oude methoden steeds minder relevant worden. Je moet ze kennen, en ook gebruiken. Maar er alleen op verlaten?

Enfin, iedere schipper bepaalt zelf of hij/zij verantwoord bezig is. Ik zei alleen maar dat ik AIS superhandig vind, en dat ik - persoonlijk - de keuze maak dat ik niet zonder AIS oversteek. De religieuze reacties daarop die alles in de hyperbool trekken laten weer zien waarom ik zo weinig post op dit forum.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 28 mei 2016 06:59 #739495

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 28 mei 2016 07:35 #739503

lodewijk stegman schreef :
Minimoke schreef :
Super Daimio 28 schreef :
Ik wilde dit jaar TKN gaan behalen en het vaarbewijs 2. Aangezien we beide alleen vaarbewijs 1 hebben kunnen we de Franse havens niet aandoen en gaan we vanuit Nieuwpoort de oversteek maken.

Sorry dat ik dit draadje even kaap, maar heb je onder NL vlag echt een vaarbewijs nodig om in Frankrijk te zeilen? (10m zeilboot en traagloper en in bezit van SRC) En in welke landen in de regio nog?

Daar is in het verleden hier ook wel eens over gediscussieerd. Het slotakkoord daarvan gaf geen volledige duidelijkheid
Wat wel duidelijk is, is dat op het Franse binnenwater een certificate of competence (een vaarbewijs) wordt geeist.

De vraag lijkt een beetje te zijn waar volgens de Fransen het binnenwater begint. Als het zo is dat alles aan de landzijde van de havenhoofden van zeehavens als binnenwater wordt beschouwd, dan kun je dus geen Franse haven binnenlopen zonder vaarbewijs.

Ik denk dat de misverstanden komen doordat Nederland, net als de meeste Europese landen in , ik meen 2010 het tot dan toe gebruikte ICC hebben afgeschaft en dat een onderdeel hebebn gemaakt van het normale vaarbewijs.
Tot dan kon je , als je in nederland niet vaarbewijsplichtig was toch bij de ANWB een ICC ( dat is dus een certificate of competence) aanvragen wat dan o.a. in frankrijk geldig was.
Nu moet je dus in nederland een vaarbewijs of vergelijkbaar halen want dat is tegelijk het ICC (zie plaatje) .
De eigenlijke reden was dat tot dan toe de regels van het thuisland golden maar daarna de regels van het te bezoeken land.
In de binnenwateren van Duitsland speelde hetzelfde wat de reden was dat ik kort daarvoor ook mijn vaarbewijs heb gehaald.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 28 mei 2016 08:37 #739513

JazzyO,

Vissers en AIS?

Vissers zitten achter de vis aan en laten niet graag hun collega/concurent weten waar ze die vinden.

Die vissen hebben nog nooit van regels gehoord en zwemmen overal heen op de vlucht voor die viskotter lijkt mij.

Ook als ze AIS bij hebben staan, dan zou ik daar toch niet graag op vertrouwen.
En dan verval je weer gewoon in het ouderwetse opletten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl