Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: TSS en zeilen

TSS en zeilen 10 mei 2016 12:22 #733794

een shipping lane dient altijd haaks overgestoken te worden.

Als je onder zeil oversteekt moet dit dan ook nog op de snelst mogelijke wijze gebeuren, als je bijvoorbeeld aan het op kruizen bent.

althans dat is wat ik er van weet
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 12:37 #733796

Heelaas zul je in dit geval op de motor de TSS , uiteraard haaks , moeten kruisen.Let op , haaks betekent haaks v.w.b. kielrichting, bij bijv. dwarsstroom is dat dus niet haaks over grond.
Opkruisen tegen de wind in mag gewoon niet.Heb je bijv. geen motor of als die kapot is zul je contact op moeten nemen met de verkeerscentrale ; misschien krijg je , als het erg rustig is, toch toestemming om aan de wind dus niet haaks te kruisen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 13:19 #733803

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8146
En je kaartje laat al zien dat dit binnen de radar surveilance valt. Boetes zijn niet mals....
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 13:26 #733806

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Wij gingen afgelopen weekend onder 45 graden door een shippinglanes.
Een uur later kwam de kustwacht langszij om te horen wat het doel van onze bestemming was.

Geen woord over het schuin kruisen van de lanes.

Haaks kruisen is haast niet te doen ivm wind en stroming en al helemaal niet midden in de nacht als je daarvoor zeilen moet strijken.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 10 mei 2016 13:29 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 13:28 #733807

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
geldt dit eigenlijk voor het paarse gebied tussen de werkelijke shippinglane ook?
Is een soort middenberm maar wel erg breed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 13:29 #733808

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Nee daar mag je rondjes varen.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 13:36 #733810

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Oversteken zonder te hinderen en zo snel mogelijk.
Normaal gesproken betekent zo snel mogelijk, haaks. Bij wind tegen hoeft dit niet zo te zijn, en opkruisen kan wel degelijk sneller zijn dan op de motor. Het niet hinderen blijft hoe dan ook van kracht. Dit betekent niet binnen 2 (twee) mijl voorlangs een vrachtschip kruisen.

PS De kustwacht bij onze oosterburen interpreteren ea anders en vinden dat je ̈uberhaupt geen TSS mag kruisen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 13:39 #733812

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Sloe Gin schreef :
Wij gingen afgelopen weekend onder 45 graden door een shippinglanes.
Een uur later kwam de kustwacht langszij om te horen wat het doel van onze bestemming was.

Geen woord over het schuin kruisen van de lanes.

Haaks kruisen is haast niet te doen ivm wind en stroming en al helemaal niet midden in de nacht als je daarvoor zeilen moet strijken.

Niet alle kustwachten zijn relaxed. De Duitsers zijn berucht wat dat betreft.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 13:56 #733821

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Wat Rooiedirk zegt!
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 14:03 #733824

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
sorry, mijn post en die van hem kruiste
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 14:58 #733850

  • ats
  • ats's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Volgens sommigen zou ik dus moeten wachten tot de wind gunstig is om over te mogen steken. Dat lijkt mij niet. Het is niet verplicht om een motor te hebben.

Er zijn dus 4 variaties die ik bedoel:

1) Rode lijn: Ik vaar zo scherp mogelijk aan de wind, in de richting van TSS
2) Groen: Ik zeil in een krab beweging. Ik zeil in de richting van TSS en beweeg me in de vaarrichting mee langzaam naar de andere zijde en ga dan het TSS weer uit.
3) Blauw: Ik kruis in het TSS. Lijkt mij niet mogen, aangezien je niet tegen de richting in mag varen.
4)Je gooit je anker uit en moet wachten op wind uit de juiste hoek.

Welke variant is goed? Alle andere info over stroom, correcties etc heb ik al gevonden in andere topics.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 15:04 #733854

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Het is idd. niet verplicht een motor te hebben.
Het is ook niet verplicht een TSS over te steken.
Het is wel verplicht wanneer je dat tóch doet, om het volgens de regeltjes te doen, (zie de post van Yellow Boat).
Laatst bewerkt: 10 mei 2016 15:05 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 15:12 #733858

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
Groen kan, de rest zeker niet.
Onder een scherpe hoek in TSS meeliggen, dan mag je wat hoger aan de wind, in paars mag alles, dan weer onder een scherpe hoek in TSS de andere kant op meeliggen, dan weer wat hoger aan de wind en eruit.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 15:12 #733859

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Sloe Gin schreef :
Wij gingen afgelopen weekend onder 45 graden door een shippinglanes.
Een uur later kwam de kustwacht langszij om te horen wat het doel van onze bestemming was.

Geen woord over het schuin kruisen van de lanes.

Haaks kruisen is haast niet te doen ivm wind en stroming en al helemaal niet midden in de nacht als je daarvoor zeilen moet strijken.

Weet je zeker dat het wel een TSS was en geen deep water route, die hoef je volgens mij namelijk niet haaks te kruisen
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 15:13 #733861

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
ats schreef :
Volgens sommigen zou ik dus moeten wachten tot de wind gunstig is om over te mogen steken. Dat lijkt mij niet. Het is niet verplicht om een motor te hebben.

Er zijn dus 4 variaties die ik bedoel:

1) Rode lijn: Ik vaar zo scherp mogelijk aan de wind, in de richting van TSS
2) Groen: Ik zeil in een krab beweging. Ik zeil in de richting van TSS en beweeg me in de vaarrichting mee langzaam naar de andere zijde en ga dan het TSS weer uit.
3) Blauw: Ik kruis in het TSS. Lijkt mij niet mogen, aangezien je niet tegen de richting in mag varen.
4)Je gooit je anker uit en moet wachten op wind uit de juiste hoek.

Welke variant is goed? Alle andere info over stroom, correcties etc heb ik al gevonden in andere topics.


5)zeil midscheeps, moter aan en 5 a 10 graden aan de wind (bijna) haaks de shipping lane over steken
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 15:14 #733862

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
Sloe Gin schreef :
... en stroming ...

Speelt geen rol.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 15:16 #733863

  • ats
  • ats's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
La Mavare schreef :
Groen kan, de rest zeker niet.
Onder een scherpe hoek in TSS meeliggen, dan mag je wat hoger aan de wind, in paars mag alles, dan weer onder een scherpe hoek in TSS de andere kant op meeliggen, dan weer wat hoger aan de wind en eruit.

Sorry La Mavara, ik begrijp je denk ik niet. Wat ik dik gedrukt heb is toch precies wat de rode lijn weergeeft?
Wat bedoel je met een scherpe hoek meeliggen? TOV de wind of TSS?

Alvast dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 15:17 #733864

  • ats
  • ats's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
PvO schreef :
ats schreef :
Volgens sommigen zou ik dus moeten wachten tot de wind gunstig is om over te mogen steken. Dat lijkt mij niet. Het is niet verplicht om een motor te hebben.

Er zijn dus 4 variaties die ik bedoel:

1) Rode lijn: Ik vaar zo scherp mogelijk aan de wind, in de richting van TSS
2) Groen: Ik zeil in een krab beweging. Ik zeil in de richting van TSS en beweeg me in de vaarrichting mee langzaam naar de andere zijde en ga dan het TSS weer uit.
3) Blauw: Ik kruis in het TSS. Lijkt mij niet mogen, aangezien je niet tegen de richting in mag varen.
4)Je gooit je anker uit en moet wachten op wind uit de juiste hoek.

Welke variant is goed? Alle andere info over stroom, correcties etc heb ik al gevonden in andere topics.


5)zeil midscheeps, moter aan en 5 a 10 graden aan de wind (bijna) haaks de shipping lane over steken
Graag wel de openingspost even lezen. Optie 5 is geen optie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 15:26 #733866

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
ats schreef :
La Mavare schreef :
Groen kan, de rest zeker niet.
Onder een scherpe hoek in TSS meeliggen, dan mag je wat hoger aan de wind, in paars mag alles, dan weer onder een scherpe hoek in TSS de andere kant op meeliggen, dan weer wat hoger aan de wind en eruit.

Sorry La Mavara, ik begrijp je denk ik niet. Wat ik dik gedrukt heb is toch precies wat de rode lijn weergeeft?
Wat bedoel je met een scherpe hoek meeliggen? TOV de wind of TSS?

Alvast dank.


instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 15:29 #733870

Deze oversteek is toch buiten de TSS en door een deep water route? (zie limit of VST area)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 15:31 #733871

Precies, het is langzaam kruipend schuintjes met de richting meeliggend (een heel klein hoekje met de richting van het vaarwater!!) overkruipen, of op een Heading (niet COG) haaks op het vaarwater oversteken.
Andere opties (de rode en blauwe in de tekening van ats)zijn er niet.
Nou ja, je kan het gewoon doen natuurlijk, en aan de overkant een paar duizend euro afrekenen.
Laatste optie is aan deze kant blijven.

Wel leuk, elk voorjaar weer deze vraag :lol:

Het doet me denken aan waarom de musjes in Amsterdam gewoon over de tramrails heen huppen naar de andere kant.....
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 15:31 #733872

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
boarderbas schreef :
Deze oversteek is toch buiten de TSS en door een deep water route? (zie limit of VST area)
A vessel traffic service (VTS) is a marine traffic monitoring system established by harbour or port authorities, similar to air traffic control for aircraft. Typical VTS systems use radar, closed-circuit television (CCTV), VHF radiotelephony and automatic identification system to keep track of vessel movements and provide navigational safety in a limited geographical area.

We hebben het hier over een TSS of in het NL een VSS ;)
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 15:32 #733873

Waarom 1 dan 2 en niet meteen 2?

Overigens zul je vast tijdens het oversteken een aantal malen moeten uitwijken/snelheid veranderen. Onder zeil kan snelheid veranderen lastig zijn. Even een slag tegen de vaarrichting in mag niet??
Laatst bewerkt: 10 mei 2016 15:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 15:33 #733876

Nachtvlinder schreef :
Even een slag tegen de vaarrichting in mag niet?

neen....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 15:41 #733882

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
Nachtvlinder schreef :
Waarom 1 dan 2 en niet meteen 2?

Overigens zul je vast tijdens het oversteken een aantal malen moeten uitwijken/snelheid veranderen. Onder zeil kan snelheid veranderen lastig zijn. Even een slag tegen de vaarrichting in mag niet??

Lees de regels ...

Als je meeligt en er komt niets achter je aan (je mag niemand hinderen), dan stap 2.
Uitwijken of snelheid veranderen is bij stap 2 in principe niet aan de orde, je moet dan eventueel weer gaan meeliggen. Dwarskomers moeten je voorrang verlenen. Een eventuele achteropkomer moet K+V kunnen behouden. Wel even de marifoon gebruiken om zeker te zijn, dat je gezien wordt.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl