Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: DSC - wordt het echt gebruikt?

DSC - wordt het echt gebruikt? 22 nov 2016 20:20 #786619

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik had afgelopen zomer een visnet in m'n schroef en dreef midden in de shippinglane.
Een boot die op mij af kwam reageerde niet na drie pogingen met de marifoon. Ware het niet dat een ander schip hem gewaarschuwd had dan had ik onherroepelijk DSC gebruikt.

Tijdens de pinkstertrip was ik met PvO mee en een visser wilde ook niet reageren. Pas na een DSC oproep kregen we te horen dat hij wel achter ons langs zou gaan.


Verder is het ook erg makkelijk om een vriend of kennis op te roepen voor een BBQ op de trintelhaven.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 22 nov 2016 20:24 #786620

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Problemen? DSC eruit gooien! DSC is een noodbericht, je kunt anderen wegdrukken van een kanaal omdat je in nood zit(o.a). Het is zeker stof om te leren, als je het nodig hebt dan is de situatie dusdanig penibel dat je geen tijd hebt om de manual erbij te pakken... :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 22 nov 2016 20:56 #786636

DSC (Digital Selective Calling) is geen nood bericht, het kan gebruik worden om een nood bericht te versturen. Maar je kan het ook gebruiken om iemand op te "bellen" op basis van zijn MMSI nummer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 22 nov 2016 20:59 #786638

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Heel goed!
Jij gaat met vlag en wimpel slagen ;)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 22 nov 2016 22:07 #786666

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
ruudatwish schreef :
Beste allemaal, ik heb recent mijn ATIS marifoon vervangen door een type dat zowel op de ATIS als een zee-stand heeft met DSC - klasse D. Heb deze nog niet gebruikt, en ook nog niet het juiste papiertje, maar heb me ingeschreven voor een SRC - examen, ergens in maart.

Tijdens het lezen van het cursus materiaal, vroeg ik me af, of DSC - op zee nu echt gebruikt wordt, of vinden de oproepen eigenlijk altijd mondeling plaats?

Is er nog verschil in gebruik van DSC voor noodoproepen, ship-schip of ship-wal aanroepen?

Hartelijk dank, ben benieuwd of ik iets aan het leren ben om het straks echt te gebruiken, of dat het bij een technisch leuk systeem blijft - maar dat nauwelijks iemand gebruikt...

Je mag er gerust van uit gaan dat DSC gebruikt wordt, en met de steeds verdergaande automatisering ook steeds belangrijker zal worden.
De kustwachtstations, en de reddingsdiensten reageren heel snel op een alarm dat via DSC gemeld wordt. En ik ben er ook zeker van dat een DSC alarmering duidelijker en over grotere afstand opgevangen kan worden als een mayday via spraak.
Wel hoop ik, nooit een DSC alarmmelding te moeten gebruiken.
De sel call functionaliteit is ( selectieve oproep via mmsi nummer is dat wel weer handig. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 22 nov 2016 22:11 #786668

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
ruudatwish schreef :
B
Tijdens het lezen van het cursus materiaal, vroeg ik me af, of DSC - op zee nu echt gebruikt wordt, of vinden de oproepen eigenlijk altijd mondeling plaats?

Is er nog verschil in gebruik van DSC voor noodoproepen, ship-schip of ship-wal aanroepen?

Dat zou je toch echt uit die cursus moeten kunnen halen.
En anders tijdens de cursus aan de lesgever moeten vragen.
Zo krijg je het antwoord dat het best aansluit bij de vragen die gesteld worden bij het officieel examen, en heb je de meeste kans om te slagen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 22 nov 2016 23:04 #786687

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
laat ik nou net een Ocean Signal RescueME MOB1 hebben gekocht voor de 'nachtwacht'
en de reden dat ik speciaal deze heb gekocht is (buiten de afmetingen) dat er een DSC zender inzit . mocht er iets gebeuren gaat dus (hopelijk) mijn DSC marifoon bleren om de rest vd crew te waarschuwen maar ook de omliggende scheepvaart dat er een MOB situatie is

oceansignal.com/products/mob1/
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 22 nov 2016 23:20 #786692

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18195
ReneK schreef :
mocht er iets gebeuren gaat dus (hopelijk) mijn DSC marifoon bleren om de rest vd crew te waarschuwen maar ook de omliggende scheepvaart dat er een MOB situatie is
Nou nee, niets ten nadele van de MOB1, maar vanwege wettelijke beperkingen in Nederland stuurt de MOB1 alleen een DSC bericht naar je eigen boot. Omliggende scheepvaart krijgt alleen een MOB melding op de AIS. Erg suf deze beperking.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 23 nov 2016 00:04 #786699

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Voor het oproepen ship-ship schijnt DSC in de beroepsvaart niet of weinig gebruikt te worden.

Voor noodmeldingen is een DSC-marifoon absoluut een goed idee: je MMSI en GPS positie worden met de noodmelding meegezonden. SAR organisaties weten dus direct om welk schip het gaat en waar je bent. Als je je daarna niet mondeling op VHF 16 meldt met de noodsituatie (er is bijvoorbeeld een MOB in een shorthanded situatie of een opstapper weet wel de noodknop te bedienen maar heeft geen idee van een MAYDAY call) dan hebben SAR organisaties toch voldoende informatie om een reddingsactie te starten.

Dat zo'n DSC-noodoproep snel en goed werkt bleek deze zomer toen onze marifoon spontaan (zonder dat we het door hadden) DSC-noodoproepen begon te versturen. Een en ander ging zo snel dat de Nederlandse Kustwacht ons al belde voordat we zelf hadden uitgevogeld wat er aan de hand was en de valse noodoproep hadden kunnen cancelen. Bij een DSC-noodoproep wordt er door SAR eerst geprobeerd contact te maken met het schip, dus er was nog geen reddingsboot of heli onderweg.
In een echte noodsituatie is zo'n snel en accuraat systeem een groot voordeel ten opzichte van een gestrest, overbelast of onervaren bemanningslid dat mondeling gps-coördinaten, eigenschappen van het schip, etc. moet doorgeven.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 nov 2016 07:56 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 23 nov 2016 06:24 #786706

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
ilCigno schreef :
ReneK schreef :
mocht er iets gebeuren gaat dus (hopelijk) mijn DSC marifoon bleren om de rest vd crew te waarschuwen maar ook de omliggende scheepvaart dat er een MOB situatie is
Nou nee, niets ten nadele van de MOB1, maar vanwege wettelijke beperkingen in Nederland stuurt de MOB1 alleen een DSC bericht naar je eigen boot. Omliggende scheepvaart krijgt alleen een MOB melding op de AIS. Erg suf deze beperking.

Hoe is het afgelopen met het testbericht en de feedback van Vesper?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 23 nov 2016 08:04 #786722

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8253
Hans V schreef :
In een echte noodsituatie is zo'n snel en accuraat systeem een groot voordeel ten opzichte van een gestrest, overbelast of onervaren bemanningslid dat mondeling gps-coördinaten, eigenschappen van het schip, etc. moet doorgeven.

Precies.

Ik vaar nogal eens met onervaren bemanning, die niet op de hoogte is van alle procedures.

Wat ik wel altijd uitleg, is het Rode Knopje. Dit jaar lustte mn marifoon ineens geen NMEA data meer. Reden voor vervanging. Precies om deze reden. Ook is dit voor mij reden hem NOOIT op binnenvaart stand te zetten. Dan werkt dat niet meer.

Groot voordeel: deze vorm van noodoproep kost weinig tijd en vergt weinig kennis, maar de aard van de nood en de positie en scheepsgegevens zijn wel doorgegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 23 nov 2016 08:06 #786723

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Er is nog een belangrijke reden dat DSC certificaat te willen (marcom B of SRC).
Registratie van de EPIRB is gekoppeld aan het DSC certificaat. Meer dan 40 mijl uit de kust heb je dan in elk geval 1 apparaat dat de boodschap overbrengt als je echt in de problemen zit (bij een oversteek naar of zo).

En je wil dat de EPIRB geregistreerd is op het schip als je in nood bent, want hoe weet men anders naar welk schip men moet uitkijken?
Laatst bewerkt: 23 nov 2016 08:08 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 23 nov 2016 08:25 #786725

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Klopt het dat een DSC call in de praktijk een groter bereik heeft dan een gesproken VHF oproep?

Ik meen dat eens gelezen te hebben. Het zou komen doordat het overbrengen van stem ook makkelijk storing (ruis) met zich mee brengt. Wie weet daar meer van?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 23 nov 2016 09:55 #786747

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
koko schreef :
Klopt het dat een DSC call in de praktijk een groter bereik heeft dan een gesproken VHF oproep?

Ik meen dat eens gelezen te hebben. Het zou komen doordat het overbrengen van stem ook makkelijk storing (ruis) met zich mee brengt. Wie weet daar meer van?

Ja, in theorie wel.
Omdat de tonen 1200 Hz (mark)en 2200 Hz (space) gebruikt worden kan je volstaan met een ontvanger filter breedte van 1000 Hz (verschil).
Voor spraak is dat 3000 Hz.
De gevoeligheid van een ontvanger hangt van de bandbreedte af, en dit is omgekeerd evenredig aan de bandbreedte. DSC is 1/3 bandbreedte van spraak, waardoor de gevoeligheid met een factor 3 stijgt.
De signaal winst is dan 4,75 dB en kan dus het verschil uitmaken.

Verder is alles al gezegd; voor nood is het een prima werkend systeem, uitsluitend op zee en de ruime binnenwateren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 nov 2016 09:57 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 23 nov 2016 09:56 #786748

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
ruudatwish schreef :
Tijdens het lezen van het cursus materiaal, vroeg ik me af, of DSC - op zee nu echt gebruikt wordt, of vinden de oproepen eigenlijk altijd mondeling plaats?

Is er nog verschil in gebruik van DSC voor noodoproepen, ship-schip of ship-wal aanroepen?

Hartelijk dank, ben benieuwd of ik iets aan het leren ben om het straks echt te gebruiken, of dat het bij een technisch leuk systeem blijft - maar dat nauwelijks iemand gebruikt...
In mijn ervaring:

1) jacht -> jacht gaat goed en gebruikt ik regelmatig. Wel krijg je wel eens een verbaasde persoon aan de lijn die zich afvraagt waarom de marifoon ging piepen. AIS target selecteren op de marifoon en bellen: heerlijk!

2) Jacht -> beroepsvaart is in mijn ervaring (nog?) matig, tot nu toe heeft van de 5x opgeroepen beroepsvaart nog geen een gereageerd en wel op een 'mondelinge'oproep. Kleine steekproef maar toch.

3) Noodoproepen: op de oostzee een paar keer zien verschijnen op de DSC vanwege ontmastingen. Opzoeken de call beoordelen is dan een stuk gemakkelijker omdat de coördinaten niet hoeven worden overgeschreven. Nu met nieuw speelgoed (een plotter met de marifoon praat en meteen op een kaart laat zien waar de noodoproep vandaan komt) is DSC nóg nuttiger.

Al met al ben ik er wel blij mee :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 23 nov 2016 10:01 #786751

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
Tijdens de zeilersforum pinkster trip wil ik nog wel eens een DSC oproep gebruiken. Ervaring is dat ongeveer de helft van de keren ik contact krijg.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 23 nov 2016 10:48 #786769

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3707
Joop66 schreef :
Precies.

Ik vaar nogal eens met onervaren bemanning, die niet op de hoogte is van alle procedures.

Wat ik wel altijd uitleg, is het Rode Knopje. Dit jaar lustte mn marifoon ineens geen NMEA data meer. Reden voor vervanging. Precies om deze reden. Ook is dit voor mij reden hem NOOIT op binnenvaart stand te zetten. Dan werkt dat niet meer.

De combinatie ATIS+DSC tegelijkertijd aan is tegenwoordig toegestaan op de grotere binnenwateren. Op sommige marifoons kan je dat ook zo laten programmeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 23 nov 2016 12:41 #786799

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3707
Je mag met een basiscertificaat wel een MMSI-nummer aangevragen, maar dat is alleen voor een AIS-transponder. Voor een EPIRB heb je nog gewoon Marcom-B nodig:
agentschaptelecom.nl/onderwerp...at-eerst-examen-doen
Laatst bewerkt: 23 nov 2016 12:41 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 23 nov 2016 12:48 #786803

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18195
Je hebt gelijk, ik heb mijn post weggehaald, even snel tussendoor typen is niet handig. Ik verwarde het met AIS.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 23 nov 2016 13:08 #786809

Menno schreef :
Je mag met een basiscertificaat wel een MMSI-nummer aangevragen, maar dat is alleen voor een AIS-transponder. Voor een EPIRB heb je nog gewoon Marcom-B nodig:
agentschaptelecom.nl/onderwerp...at-eerst-examen-doen
Dat is niet volledig. Naar ik heb gehoord heeft het Agentschap Telecom met grote tegenzin ook het SRC moeten accepteren. Als je geen problemen hebt met het Engels dan zou ik een SRC examen doen. Het is goedkoper, je doet er minstens evenveel ervaring op en je bent maar 1 dag kwijt aan cursus en examen.

Gerard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 23 nov 2016 15:31 #786842

DCS is een systeem wat tot op heden niet goed ingeburgerd is in de beroepsvaart. In de theoretische bedoeling ervan niet, en in de praktijk niet. Theoretisch zou het namelijk helemaal i.p.v. VHF 16 komen, maar dat is (nog) niet gebeurd. Mede daardoor wordt het door beroepsvaart onderling ook weinig gebruikt, en daardoor kunnen sommige stuurlui er ook niet goed mee overweg. Het 'gehamer' op het gebruik van DSC ervaar ik als beroeps dan ook vooral als een 'ZF-dingetje' :)

Kuststations gebruiken het wel wat vaker, maar ook dat verschilt per land. Toen DSC net in was, was het een gebliep en gepiep van jewelste vanuit de VHF. Na enkele jaren werd dat rustiger en tegenwoordig heb ik het idee dat er langzaam maar zeker wat vaker zinvol gebruik van wordt gemaakt.

Ik communiceer ondertussen liever mondeling i.p.v. digitaal (hoewel ik echt nog niet van de 'oude stempel' ben :) ). Maar in noodgevallen kan DSC wel nut hebben omdat je 'zwart op wit' de locatie en -indien ingevoerd- verdere details van de problemen krijgt voorgeschoteld. Mondeling kunnen er toch wel snel communicatiefouten optreden, bijvoorbeeld door een taalbarriëre of door stress, of het niet voorhanden hebben van de coördinaten, enzovoort.
Laatst bewerkt: 23 nov 2016 15:33 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 23 nov 2016 15:40 #786846

Dank je wel allemaal, voor de reacties. Mijn vraag is meer dan beantwoord: hoe het staat met het gebruik in de praktijk van DSC.
Het verhaal van hans - was een mooi voorbeeld - geeft me een goed gevoel, dat er echt onmiddellijk iets mee gebeurd. De mix van reacties zeilers / beroepsvaart geeft een goed beeld van de situatie.

Kan wat mij betreft gesloten worden, hoeft niet ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 23 nov 2016 15:48 #786849

Water-Dragon schreef :
Menno schreef :
Je mag met een basiscertificaat wel een MMSI-nummer aangevragen, maar dat is alleen voor een AIS-transponder. Voor een EPIRB heb je nog gewoon Marcom-B nodig:
agentschaptelecom.nl/onderwerp...at-eerst-examen-doen
Dat is niet volledig. Naar ik heb gehoord heeft het Agentschap Telecom met grote tegenzin ook het SRC moeten accepteren. Als je geen problemen hebt met het Engels dan zou ik een SRC examen doen. Het is goedkoper, je doet er minstens evenveel ervaring op en je bent maar 1 dag kwijt aan cursus en examen.

Gerard

Echt goedkoper is het SRC helaas niet meer, komt vooral doordat je nog registratie kosten hebt bij het RYA van 60GBP.
SRC (aquaplanning.org)
Cursus 245 + 60GBP = 245 + 70 = 315
Online cursus 185 + 60GBP = 185 + 70 = 255

MARCOM-B (www.vaarbewijsopleidingen.nl)
Examens: 84 + 175 = 259

Boekje van de SRC is wel lekker praktisch ingestoken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 23 nov 2016 17:55 #786901

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
Noorderzon schreef :
DCS is een systeem wat tot op heden niet goed ingeburgerd is in de beroepsvaart. In de theoretische bedoeling ervan niet, en in de praktijk niet. Theoretisch zou het namelijk helemaal i.p.v. VHF 16 komen, maar dat is (nog) niet gebeurd. Mede daardoor wordt het door beroepsvaart onderling ook weinig gebruikt, en daardoor kunnen sommige stuurlui er ook niet goed mee overweg. Het 'gehamer' op het gebruik van DSC ervaar ik als beroeps dan ook vooral als een 'ZF-dingetje' :)

Kuststations gebruiken het wel wat vaker, maar ook dat verschilt per land. Toen DSC net in was, was het een gebliep en gepiep van jewelste vanuit de VHF. Na enkele jaren werd dat rustiger en tegenwoordig heb ik het idee dat er langzaam maar zeker wat vaker zinvol gebruik van wordt gemaakt.

Ik communiceer ondertussen liever mondeling i.p.v. digitaal (hoewel ik echt nog niet van de 'oude stempel' ben :) ). Maar in noodgevallen kan DSC wel nut hebben omdat je 'zwart op wit' de locatie en -indien ingevoerd- verdere details van de problemen krijgt voorgeschoteld. Mondeling kunnen er toch wel snel communicatiefouten optreden, bijvoorbeeld door een taalbarriëre of door stress, of het niet voorhanden hebben van de coördinaten, enzovoort.

zoals de Engelsen zo treffend kunnen formuleren
DSC is a complicated answer to a non existing question.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 23 nov 2016 18:24 #786914

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
3Noreen schreef :
zoals de Engelsen zo treffend kunnen formuleren
DSC is a complicated answer to a non existing question.

Ik weet niet of het trefzeker versturen van informatieve noodberichten bij het ontwikkelen van DSC een rol heeft gespeeld. Maar in ieder geval achteraf kun je constateren dat het in noodgevallen alarm slaan er beslist niet gecompliceerder op is geworden. Integendeel, dankzij DSC (c.q. het indrukken van een rood knopje op de marifoon) worden er wellicht meer mensenlevens gered.

Hoe simpel wil je het hebben?

Voor regulier marifoonverkeer is DSC in de huidige situatie naar mijn idee geen enorme aanwinst (wij gebruiken het zelf ook niet daarvoor), maar er is bij mijn weten ook niemand die je verplicht het daarvoor te gebruiken.

Voor grotere schepen met meer (geschoolde) bemanning, comfortabele bruggen en veelal trager verlopende noodsituaties is de DSC alarm functie mogelijk minder relevant, maar de afkeer van deze extra optie kan ik niet zo goed plaatsen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 nov 2016 19:36 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl