Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: In Nederland is het gewoon goed geregeld..

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 10 mei 2017 12:37 #833850

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13792
zo iets Bert?

Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 10 mei 2017 12:44 #833853

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
Airgead schreef :
Ik start de motor altijd voor dat ik de zeilen laat zakken ;)

De meeste zeilers?
Toch?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 10 mei 2017 12:57 #833858

ik niet hoor, probeer de herrie tot t laatst toe uit te stellen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 10 mei 2017 13:07 #833862

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
sy helios schreef :
zo iets Bert?

Yep
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 10 mei 2017 13:17 #833863

Sloe Gin schreef :
Hebben we ooit nog iets gehoord van het mogen hebben van een kampvuur op de Trintelhaven van RWS?

Dat hebben we zeker, het precieze herinner ik me niet meer, maar RWS gaat dat niet aanleggen en onderhouden. Als ik me goed herinner was er wel een mogelijkheid dat ZF dat zou doen, maar dat is natuurlijk niet een goed, iedereen daar rommel maken en troep opstoken en wij verantwoordelijk zijn.

Het stukje over de KNRM zal niet toevallig zo ongeveer op de Nationale Reddingbootdag in de krant gestaan hebben, overigens.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 10 mei 2017 13:33 #833870

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Baasklusje schreef :
Het stukje over de KNRM zal niet toevallig zo ongeveer op de Nationale Reddingbootdag in de krant gestaan hebben, overigens.
Die was Zaterdag en het stukje is van Maandag :)
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 10 mei 2017 13:36 #833872

tafkaf schreef :
Baasklusje schreef :
Het stukje over de KNRM zal niet toevallig zo ongeveer op de Nationale Reddingbootdag in de krant gestaan hebben, overigens.
Die was Zaterdag en het stukje is van Maandag :)

Daarom zei ik ook 'ongeveer'. Hangt ook af van welke columnist op welke dag schrijft.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 10 mei 2017 15:18 #833898

roozeboos schreef :
ik niet hoor, probeer de herrie tot t laatst toe uit te stellen.

Uiteraard, dit was toch ook gewoon weer een Roozeboosje. Moet kunnen, toch.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 10 mei 2017 19:27 #833958

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
TonMitz schreef :
de brugwachter oproepen op de marifoon
het verhaal ff uitleggen
of je onder zeil door de brug mag
mag vast wel, toch?

is er een orthopedist op t forum, mijn tenen krijg ik niet meer recht
ton

Mag na uitleg zeker!. Heb het ook meegemaakt. En dan onder zeil een box in draaien schijnt ook op te vallen, dus hulp genoeg aan de wal. :laugh:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 10 mei 2017 19:40 #833962

Proost schreef :
TonMitz schreef :
de brugwachter oproepen op de marifoon
het verhaal ff uitleggen
of je onder zeil door de brug mag
mag vast wel, toch?

is er een orthopedist op t forum, mijn tenen krijg ik niet meer recht
ton

Mag na uitleg zeker!. Heb het ook meegemaakt. En dan onder zeil een box in draaien schijnt ook op te vallen, dus hulp genoeg aan de wal. :laugh:

Hoef je niet te vragen hoor, gewoon met een lekker vaartje door de brugopening zeilen. Afgelopen zondag nog gedaan, en geen boze commentaren op de marifoon gehoord. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 10 mei 2017 21:16 #833996

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als er een bordje staat "niet zeilend de brug door" is het gewoon fatsoenlijk om even door te geven dat je niet anders kunt. Dat bordje is er natuurlijk voor de vele open boten die makkelijk kunnen strijken en dat zou het verkeer aanzienlijk belemmeren in een drukke weg.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 11 mei 2017 04:35 #834026

Proost schreef :
Als er een bordje staat "niet zeilend de brug door" is het gewoon fatsoenlijk om even door te geven dat je niet anders kunt. Dat bordje is er natuurlijk voor de vele open boten die makkelijk kunnen strijken en dat zou het verkeer aanzienlijk belemmeren in een drukke weg.

Niet bij de Ketelbrug. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 11 mei 2017 18:01 #834215

:laugh: :laugh: :laugh: ZF weer in de azijn modus :evil: :evil:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 11 mei 2017 18:58 #834233

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2666
It Paradyske schreef :
Proost schreef :
TonMitz schreef :
de brugwachter oproepen op de marifoon
het verhaal ff uitleggen
of je onder zeil door de brug mag
mag vast wel, toch?

is er een orthopedist op t forum, mijn tenen krijg ik niet meer recht
ton

Mag na uitleg zeker!. Heb het ook meegemaakt. En dan onder zeil een box in draaien schijnt ook op te vallen, dus hulp genoeg aan de wal. :laugh:

Hoef je niet te vragen hoor, gewoon met een lekker vaartje door de brugopening zeilen. Afgelopen zondag nog gedaan, en geen boze commentaren op de marifoon gehoord. :-)

De brugwachters geven er wel de voorkeur aan als je even meld dat je zeilend door de brug wil. De wind kan daar nogal draaien en zeker op een voordewindse koers is dan een klapgijp niet denkbeeldig, dus in zo'n geval adviseren ze dan vaak om de schoot even kort te houden.

Zeker als je een probleempje hebt is melden wel handig omdat de brugwachter er dan rekening mee kan houden en jou bijvoorbeeld als eerste groen licht kan geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 12 mei 2017 08:34 #834351

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
Rikken schreef :
De brugwachters geven er wel de voorkeur aan als je even meld dat je zeilend door de brug wil. De wind kan daar nogal draaien en zeker op een voordewindse koers is dan een klapgijp niet denkbeeldig, dus in zo'n geval adviseren ze dan vaak om de schoot even kort te houden.

Die brugwachters weten dus allemaal wat een klapgijp is?
Wat een service van RWS dat ze ook daarop geselecteerd worden!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 12 mei 2017 09:50 #834385

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Je kent hun gezegde toch wel?

Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 12 mei 2017 11:17 #834432

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
Sloe Gin schreef :
Je kent hun gezegde toch wel?

Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.

Dat is de leuze van de Belastingdienst.
Je bent nog wel in staat om ironie van bloedige ernst te onderscheiden, toch?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 12 mei 2017 12:25 #834466

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2666
lodewijk stegman schreef :
Rikken schreef :
De brugwachters geven er wel de voorkeur aan als je even meld dat je zeilend door de brug wil. De wind kan daar nogal draaien en zeker op een voordewindse koers is dan een klapgijp niet denkbeeldig, dus in zo'n geval adviseren ze dan vaak om de schoot even kort te houden.

Die brugwachters weten dus allemaal wat een klapgijp is?
Wat een service van RWS dat ze ook daarop geselecteerd worden!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Of ze dat allemaal weten durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar diegenen die ik ken weten dat 100% zeker. En nee, dat is geen service maar vaak noodzaak om ongevallen te voorkomen. Zoals u de brugwachters niet zo hoog inschat, zo schatten zij uw vaardigheden niet zo hoog... door ervaring wijs geworden zullen we maar zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 12 mei 2017 13:19 #834488

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
Rikken schreef :
Zoals u de brugwachters niet zo hoog inschat, zo schatten zij uw vaardigheden niet zo hoog... door ervaring wijs geworden zullen we maar zeggen.

Dat lijkt me een omkering van zaken. Heel aardig hoor, als zo'n brugwachter waarschuwt voor een klapgijp, maar hij hoeft dat niet te doen. En de vraag is of het verstandig is. Als ik zelf brugwachter zou zijn zou ik volstaan met de mededeling dat de schipper dat door de brug zeilen op eigen risico doet. Het is niet de norm. Ik zou het dus ook niet aanmoedigen met goedbedoelde instructies die voor iedereen die wel eens onder een brug door zeilt gesneden koek zijn.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 12 mei 2017 13:31 #834492

ze zullen blij met je zijn , die automobilisten als er een zeilboot stil ligt onder de brug. Omdat er daar geen wind is...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 12 mei 2017 13:37 #834496

maar je hebt niet de KNRM gebeld en hun opgehouden, om een ander te kunnen redden.


Nu staat er een ambulance voor de brug te wachten, omdat iemand daar de moraal ridder liep uit te hangen :whistle: .


Wat zal iedereen blij met je zijn :whistle:

Wat me wel weer opvalt even ter zijde, dat een ander schip oproepen voor een sleepje, kennlijk anno 2017 niet meer tot de optie's behoren.

Of kanaal 16 of zeilen meer smaken zijn er in dit azijn topic niet te ontdekken
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 12 mei 2017 13:43 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 12 mei 2017 14:52 #834522

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
Jeroen-pion schreef :
Wat me wel weer opvalt even ter zijde, dat een ander schip oproepen voor een sleepje, kennlijk anno 2017 niet meer tot de optie's behoren.

Of kanaal 16 of zeilen meer smaken zijn er in dit azijn topic niet te ontdekken.

Een topic waarvan iemand (onder toevoeging van zijn eigen azijn) steeds maar roept dat het een azijntopic is; dat wordt vanzelf een echt azijntopic.

Wat betreft een sleepje vragen; je moet dan niet als enige voor die brug liggen.. In de praktijk is het altijd op te lossen door naar een plek (haven) te zeilen waar gegarandeerd vroeg of laat andere bootactiviteit is. Als het lastig is om daar zeilend op een ligplaats te komen is dat het moment om een sleepje te vragen.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden..

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 13 mei 2017 18:02 #834849

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Beetje opgeschoond. Graag on-topic blijven.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 16 mei 2017 17:17 #835737

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
Aansluitend op het plaatsen van het artikel van Toine Heijmans hier, heb ik er nog een brief aan de redactie van de Volkskrant aan gewaagd, met de volgende tekst:

Geachte redactie,

Afgelopen maandag schreef Toine Heijmans een stukje onder de titel 'In de Val van Urk'. In de krant van vandaag reageert Harry Wiersum daarop.
Wiersum heeft gelijk. Wie een ervaren zeiler is, weet dat het onder de omstandigheden die Heijmans schetst, niet nodig is om de de hulp van de KNRM in te roepen. Als er nog tijd was om de op de KNRM te wachten, dan was er ook tijd om de boot vrij te zeilen van de lagerwal en op veilige afstand van de wal even na te denken wat de beste opties zijn. Terug zeilen naar Lelystad was er één (hoezo geen tijd; Urk, de uiteindelijke haven van aankomst, zat toch ook niet in de planning?); in overleg met de brugwachter van de Ketelbrug (die heeft óók marifoon) zeilend door de brug gaan was een andere.

Heijmans is geen plassenzeiler; hij zeilt op zee en heeft voldoende ervaring. Hij zal die opties zeker hebben overwogen.
Dat hij dan toch de Kustwacht oproept, die vervolgens de KNRM stuurt, roept bij mij wat vragen op. Iedere rechtgeaarde zeiler zal eerst proberen zijn probleem zelf op te lossen en pas in een echte noodsituatie hulp inroepen. Dat is bij wijze van spreken een erekwestie.

Het zal Heijmans er toch niet niet om te doen zijn geweest zijn idee, dat de zaken in Nederland toch eigenlijk best goed geregeld zijn (waar hij wat mij betreft gelijk in heeft, daar niet van), aan te tonen door zich te laten 'redden' door de KNRM? Om vervolgens te kunnen besluiten met de constatering dat er ook op het water een soort Wegenwacht is?

Of de KNRM inderdaad een soort Wegenwacht op het water is, is een discussie die onder zeilers al jaren loopt. In de praktijk bestaan de meeste acties van de KNRM uit het naar een veilige haven slepen van zeiljachten met motorpech, die ook zeilend een goed heenkomen hadden kunnen zoeken en feitelijk helemaal niet in nood waren. De KNRM wordt weliswaar niet betaald door de belastingbetaler, maar de boten worden wel bemand door vrijwilligers, die, na te zijn weggeroepen voor een actie, hun werkkring uren laten voor wat ie is. De werkgevers van die vrijwilligers betalen het gelag. Dat noemt men met een mooi woord 'maatschappelijke kosten'.

Ik zou graag van Toine Heijmans horen hoe de vork nu echt in de steel zat.


De redactie liet weten dat mijn brief niet werd geplaatst in de krant, maar ze stuurden hem wel door naar Toine Heijmans, die per ommegaande reageeerde:

Beste Hans,

Dank voor de mail. Uiteraard heb ik dat overwogen. Opkruisen naar Urk, ankeren, terugzeilen naar Lelystad, wachten op een passerend schip en een sleep vragen.
Als solozeiler had ik dat zeker gedaan. De doorslaggevende redenen om Den Helder Rescue te roepen waren de snel toenemende wind, de opbouw van de golven, en de twee jonge kinderen aan boord waardoor ik mijn handen niet helemaal vrij had. Plus de wetenschap dat een probleem nooit alleen komt. De mannen van de KNRM waren het overigens helemaal met me eens. Stoer doorvaren is soms een oplossing, maar niet altijd.

Hartelijke groet,

Toine Heijmans
Laatst bewerkt: 16 mei 2017 17:18 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Nederland is het gewoon goed geregeld.. 16 mei 2017 20:51 #835794

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
Dat werpt een heel ander licht op de "zaak Heijmans"
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl