Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Correcte werking AiS???

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 12:00 #878453

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Marine Traffic is geen onderdeel van het AIS systeem. Wat je daarop ziet is louter vermaak zonder enkel garantie. Sterker nog volgens de letter van de wed mag het niet eens doorgegeven worden op internet. Maar de betreffend bewindspersoon heeft geen behoefte in te grijpen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 02 okt 2017 12:01 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 12:03 #878455

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8249
1: Marinetraffic is een website die door amateurs in de lucht wordt gehouden en ook van data voorzien. Die is lang niet altijd accuraat of up to date.

2: Nee Onvolledige data in je AIS mag niet. En ja, elk groot of beroepsschip moet er verplicht één aan boord hebben èn hij moet werken. Dat gezegd hebbende: Het idee van vrijheid en concurrentie laat vaak schippers in de binnnevaart, en vissers,de zaak onvolledig invullen, of zelfs helemaal uit zetten. Bijvoorbeeld bij t vissen in natuurgebieden. Je weet wel waar Greenpeace een paar jaar geleden betonblokken had gestort. (en ook weer op moest halen ivm gevaar voor de visserij (in natuur gebieden????))

3: Politie en marine zijn niet verplicht een werkende AIS te hebben en hebben dat ook regelmatig niet.

4: Je moet er sowieso op rekenen dat de data die je ziet een minuut of 4 oud kan zijn. Voor een binnenvaarder die 20knopen doet, is dat 1,5 mijl. Toch al best wat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 12:17 #878460

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27698
FriendlySailor schreef :
Komen er 3 vrachtschepen de Volkeraksluizen uit en ik wil de voorste vragen of hij achter mij langs wil. (Ik was zeilende) Wordt er geantwoord, ja maar ik ben de achterste hoor.
Dus de eerste twee waren voor mij niet zichtbaar????
Ben daar op gaan letten en dat komt steeds meer voor.
Ook varen er diverse schepen, die in het geheel geen roepnaam ingevoerd/ingegeven hebben???

Mijn vragen eigenlijk:

Mag c.q. kan dat zo maar?

En wie houdt hier nu daadwerkelijk toezicht op??

Zijn er nog meer forumleden die zulke of evt. andere ervaringen met die AIS hebben?

Wat betreft je bevindingen met betrekking tot Marine Traffic; misschien valt het op grond van je eerdere ervaringen niet tegen wat je bij de mond van de Kil zag, maar het bevestigt toch het idee dat Marine Traffic voor daadwerkelijke navigatie op de boot niet voldoet.

Zelf heb ik sinds vorige week mijn eigen AIS-ontvanger (ik heb vooralsnog geen transponder) weer aan een computer (een Pipo) hangen. En ben op verschillende dagen met het ding in de weer geweest om eens te kijken wat het nu wel en niet doet.

In andere draadjes was kortgeleden nog discussie over het bereik dat je hebt met plaatsing van de antenne op de ene of de andere manier.
De mijne zit met zijn topje ongeveer 3 m. boven het wateroppervlak. Het verst verwijderde target dat ik heb gezien zat op 20 mijl afstand. Dat was een Zeeschip op de Westerschelde. Heeft natuurlijk ook te maken met de hoogte van de antenne op het zeeschip. Binnenvaartschepen zag ik nog wel in het kanaal door Zuid-Beveland (op zo'n 10 mijl afstand), maar niet op de Westerschelde.
Zelf voer ik op diverse plekken op de Oosterschelde. Zuidelijker dan de Witte Tonnenvlije ben ik echter niet geweest.

Dan wat ik zag aan gegevens. Er wordt inderdaad nogal wat afgeknoeid met het gebruik van AIS-transponders, ook (en vooral?) bij klasse A apparatuur; de beroepsvaart, dus. Nu duurt het altijd even voor de naam zichtbaar wordt. Bij de eerste ontvangst wordt die vaak nog niet doorgegeven. Maar inderdaad: sommige schepen zijn soms al minutenlang zichtbaar met hun MMSI, koers en snelheid, maar een naam blijft achterwege.
Binnenvaartschepen die op grond van de huidige wetgeving AIS zouden moeten hebben, maar geen AIS-signaal uitzenden heb ik echter niet gezien.
Ook opvallend is dat alle visserschepen op de Oosterschelde hun AIS keurig hebben aanstaan en de volledige informatie bieden. In dit geval zijn dat vrijwel altijd mosselkotters, die weinig reden tot geheimzinnigheid hebben, maar goed: ze laten zich zien. Wat fijn is, want net als de meeste vissers is hun gedrag voor buitenstaanders tamelijk onvoorspelbaar.

Tot zover maar weer even.
Laatst bewerkt: 02 okt 2017 12:57 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 12:26 #878462

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Maar dat heb ik ook op mijn AIS bij mij aan boord.
Hoe lees jij aanboord de AIS gegevens uit? En hoe is een en ander aan elkaar geknoopt?

Buiten dit een AIS klasse-A zendt maar eens in de 10 minuten gegevens uit met scheepsnaam, bestemming etc. Als deze uitzending nog niet geweest is, of gemist dan heb je deze data dus ook niet.
OpenCPN houdt een lijst bij van alle AIS targets die ooit zijn ontvangen. Dan heb je dus gelijk wel een scheepsnaam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 12:55 #878469

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27698
Joop66 schreef :
4: Je moet er sowieso op rekenen dat de data die je ziet een minuut of 4 oud kan zijn. Voor een binnenvaarder die 20knopen doet, is dat 1,5 mijl. Toch al best wat.

Niet om te zeuren, Joop, maar er zijn buitengewoon binnenvaarders die 20 knopen varen.
Juist om daar eens eens wat consistenter idee van te krijgen, heb ik mijn hierboven beschreven AIS-gebruik ook benut om steeds even naar de snelheid te kijken van de binnenvaart die op het Keeten tegenkwam. De meesten blijven nog onder de 10 knopen. Een enkeling zit daar net boven. Ik heb er niet één gezien die 15 knopen voer, laat staan 20.

De enige schepen op het binnenwater die überhaupt in staat zijn om 20 knopen te varen zijn snelvarende boten van politie of RWS. En de zeeschepen op de Westerschelde. Hoewel die daar meestal ook wat rustiger aan doen dan op open zee.
Laatst bewerkt: 02 okt 2017 13:11 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 12:55 #878470

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Je moet bij Marinetraffic altijd goed kijken naar het tijdstip en datum wanneer de laatste positie is ontvangen. Kan soms wel een dag geleden zijn.

Het is wel aardig om iemand te kunnen volgen die een langere reis maakt. Daarna kun je met Google Earth Streetview kijken hoe de omgeving en de haven eruit ziet.

In afgelegen gebieden zijn er geen amateur AIS ontvangers aanwezig, dus ook geen info.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 13:03 #878472

Ik lees de AIS gegevens uit, door op de pijl van het desbetreffende schip te klikken en dan opent er zich een lijst met de gegevens.
Als de gegevens eens in de 10 minuten uitgezonden wordt?? De schepen waar ik het over heb,
zijn door de Volkerak gekomen en voeren al een tijdje op het Hollands Diep.
Ik heb de antenne op 17 mtr staan en ontvang op zee de AIS gegevens op 41 NM.
Op de mosselbank vang ik de schepen op de Nw Waterweg.

De AIS is zichtbaar op mijn plotter en op de Laptop.
De laptop is rechtstreeks d.m.v. een USB steker en naar de plotter NMEA 0183 met draadjes!!!
Gert
Laatst bewerkt: 02 okt 2017 13:04 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 13:24 #878480

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27698
rooiedirk schreef :
Maar dat heb ik ook op mijn AIS bij mij aan boord.
Hoe lees jij aanboord de AIS gegevens uit? En hoe is een en ander aan elkaar geknoopt?

Buiten dit een AIS klasse-A zendt maar eens in de 10 minuten gegevens uit met scheepsnaam, bestemming etc. Als deze uitzending nog niet geweest is, of gemist dan heb je deze data dus ook niet.
OpenCPN houdt een lijst bij van alle AIS targets die ooit zijn ontvangen. Dan heb je dus gelijk wel een scheepsnaam.

Is dat zo? Ik meen begrepen te hebben dat naam en callsign elke 6 minuten worden verzonden.
www.vaarbewijzen.nl/marifoon/ais/

Andere info, zoals koers en snelheid worden verzonden met een veel kortere interval, die meestal in seconden wordt gemeten. Hoeveel exact is o.a. afhanklijk van de snelheid van het schip. Bij koers- of snelheidverandering gebeurt het direct.O
verigens toont OpenCPN wanneer de data voor het laatst is ververst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 13:25 #878481

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18194
Zoals eerder al gezegd, MarineTraffic is alleen voor vermaak. Soms zie ik mijn track heel aardig terug op MT, soms ontbreken hele dagen. Soms is de hele oversteek naar de UK te zien (met in het midden een rechte lijn tussen het laatste 'Nederlandse' punt en het eerste 'Engelse' punt weliswaar) en soms stopt de track al op het Slijkgat. Geen peil op te trekken.

Op het drukke Hollands Diep is het vechten om een AIS-slot en zie je enige tijd nadat je je AIS aangezet hebt bijna alleen maar MMSI nummers van de voorbijvarende schepen. Pas later beginnen de scheepsnamen ook binnen te druppelen. Op veel binnenvaartschepen zijn de dynamische AIS gegevens (lading, bestemming etc.) niet of maar globaal ingevuld. Bij bestemming staat er dan eenvoudig (bijvoorbeeld) "Rotterdam - Antwerpen vv". Op zich kan ik mij dat nog voorstellen, dat een schipper niet bij ieder slagje de bestemming verandert. Sommigen vermelden ook grappige zaken als 'duistere lading' bij een kolenschip of 'heen en weer' bij bestemming.

Maar er zijn ook schepen waar de scheepsnaam en andere gegevens helemaal verborgen blijven. Een enkele keer is er zelfs helemaal geen AIS target te zien maar vaart er toch echt een schip. Of dit nu ligt aan een tekort aan AIS-sloten, een tekortkoming aan mijn eigen ontvanger of dat de schipper doelbewust de AIS saboteert (kan dat?) weet ik natuurlijk niet.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 02 okt 2017 13:28 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 13:28 #878482

lodewijk stegman schreef :
Joop66 schreef :
4: Je moet er sowieso op rekenen dat de data die je ziet een minuut of 4 oud kan zijn. Voor een binnenvaarder die 20knopen doet, is dat 1,5 mijl. Toch al best wat.

Niet om te zeuren, Joop, maar er zijn buitengewoon binnenvaarders die 20 knopen varen.
Juist om daar eens eens wat consistenter idee van te krijgen, heb ik mijn hierboven beschreven AIS-gebruik ook benut om steeds even naar de snelheid te kijken van de binnenvaart die op het Keeten tegenkwam. De meesten blijven nog onder de 10 knopen. Een enkeling zit daar net boven. Ik heb er niet één gezien die 15 knopen voer, laat staan 20.

De enige schepen op het binnenwater die überhaupt in staat zijn om 20 knopen te varen zijn snelvarende boten van politie of RWS. En de zeeschepen op de Westerschelde. Hoewel die daar meestal ook wat rustiger aan doen dan op open zee.

Ach, qua zout op slakken: binnenvaarders varen überhaupt geen knopen.
Die varen kilometers per uur.
Langs rivieren en kanalen staan ook geen mijlraaiborden, maar kilometerraaiborden.
De hemel zij geprezen dat we reeds lang geleden het metrisch stelsel hebben ingevoerd.
Slechts jachtschippers blijven knoopjes tellen (en hun boot in voetjes meten).

Los daarvan blijkt eens te meer dat het hele AIS-gedoe onbetrouwbaar is. Op zee is het reuze handig, maar op de binnenwateren is het niet meer dan een onbetrouwbaar en te duur navigatiehulpje, waarvan ik het onbegrijpelijk vind dat het verplicht is gesteld voor een groot aantal schepen.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 13:38 #878485

Berghout-2 schreef :
De hemel zij geprezen dat we reeds lang geleden het metrisch stelsel hebben ingevoerd.
Slechts jachtschippers blijven knoopjes tellen (en hun boot in voetjes meten).

Wim.

Dat is natuurlijk onjuist. Een beetje jachtschipper rekent buitengaats echt wel in knopen maar op binnenwater in km/hr.
Ik neem tenminste even aan dat de de reden kent dat er op zee met zeemijlen en knopen wordt gerekend. :unsure: ;)
Ad
Laatst bewerkt: 02 okt 2017 13:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 13:41 #878489

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 959
Berghout-2 schreef :
Ach, qua zout op slakken: binnenvaarders varen überhaupt geen knopen.
Die varen kilometers per uur.
Langs rivieren en kanalen staan ook geen mijlraaiborden, maar kilometerraaiborden.
De hemel zij geprezen dat we reeds lang geleden het metrisch stelsel hebben ingevoerd.
Slechts jachtschippers blijven knoopjes tellen (en hun boot in voetjes meten).


Wim.

Zo voer ik het Kanaal door Walcheren als enig jachtje eens tegelijk met een leeg binnenvaartschip door de bruggen. Ik vroeg hem een beetje grappend of hij het een beetje rustig kon doen zodat ik bij kon blijven. "Hoe hard kan je?" vroeg hij. "Max 6 knoop", zei ik. "Uhhh, hoeveel is dat???"

Is goedgekomen hoor. Was in recordtijd in Vlissingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 14:21 #878499

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
FriendlySailor schreef :
...

Ik heb sinds dit seizoen AIS aan boord. Dus zowel een transponder als ontvanger.
Deze werkt op mijn plotter, een Lowrance Elite 5M en ook op de laptop met Stentec WinGPS Voyager.

...

Heb je een transponder EN een ontvanger of is dat een grapje (of lees ik het verkeerd?)?

En zo ja, waarom dan in vredesnaam?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 02 okt 2017 14:22 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 14:35 #878503

Koezt,

Dat is uiteraard een alles in één...............Daarvoor had ik n.l. alleen een ontvanger.
Gert
Laatst bewerkt: 02 okt 2017 14:36 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 14:59 #878512

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
@ Berghout2

Ais op de binnenwateren is zeker een prima aanvulling. Je kunt schepen zien aankomen op de plotter die nog niet zichtbaar zijn. Denk aan uitvarende schepen in zeehavens. Schepen op een bochtig traject. Wat er voor schepen voor een sluis liggen te wachten (afmetingen) en ga zo maar door.

Uiteraard belangrijk bij slecht zicht. Of in het donker.

En je bent direct op de marifoon bereikbaar als de binnenvaarder wat wilt doorgeven of een vaaraanwijzing wilt doen. Kan gericht op de scheepsnaam.

Voorbeeld: onder de brug bij Harderwijk kwam er een groot container schip aan. Is absoluut niet te zien als je vanaf het nevenvaarwater via de vaarweg over het tunnel trace komt.

Was wel op de ais plotter ruim van te voren zichtbaar. Je zal er maar net voor terecht komen als een dergelijk schip onder de brug doorvaart. Je kunt pas onder de brug doorkijken als je er al voorligt.

De uitvaart van het Kanaal door Zuid-Beveland richting Krammer. Schepen zijn vrijwel niet te zien achter de strekdammen. Met de plotter kun je ruim van te voren zien wat er aankomt en met welke snelheid.

Schepen melden hun intenties veelal aan een verkeerspost. Er varen echter meerdere schepen. Met de Ais kaartplotter weet via je onmiddellijk via de scheepsnaam welk schip het betreft en wat deze gaat doen.

Is zeker geen onnodig "speeltje" op de druk bevaren binnenwateren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 15:22 #878518

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Zeker geen speeltje, maar het wordt wel erg vaak verkeerd gebruikt. Nl als vervanging van radar.
En ik ben bang dat dat steeds vaker gaat gebeuren naarmate er meer jachten met AIS gaan varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 15:49 #878522

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
AIS dreigt aan z'n eigen succes ten onder te gaan, de huidige expansie gaat steeds meer problemen geven en de grenzen van de mogelijkheden lijken bereikt, oudere randapparatuur zoals plotters en radars verzuipen zo langzamerhand in de hoeveelheid targets in sommige gebieden, aantal targets van tegen rond 1000 is geen bijzonderheid meer.
Laatst bewerkt: 02 okt 2017 15:49 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 16:02 #878525

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Hoe vaak krijgen we deze discussie nog?
Ik denk dat dit al het 20e draadje is over NEP internet en NEP AIS via internet.

Gebruik aub eerst de zoekfunctie, alvorens voor de 21e keer dezelfde vraag en discussie te starten. :(
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 okt 2017 16:06 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 16:09 #878526

Zo vaak als nodig?
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 16:09 #878527

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Het bereik is, door de antenne hoog op de mast te plaatsen te groot. Speciale Ais antenne op een RVS pijp op de hekstoel geeft voldoende bereik en ontvangst en je hebt geen splitter nodig. Plus is verder een korte coax kabel die je eenvoudig kunt inspecteren.

En je kunt de ais ook blijven gebruiken als je vaart zonder of met een gestreken mast.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 16:12 #878528

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
En de antenne als noodantenne voor je marifoon als de antenne t in de mast niet meer doet. Of natuurlijk als t niet opgepikt wordt dat de mast is gebroken. :laugh: :laugh: :laugh:
Laatst bewerkt: 02 okt 2017 16:14 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 16:21 #878530

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
henkvd schreef :
AIS dreigt aan z'n eigen succes ten onder te gaan, de huidige expansie gaat steeds meer problemen geven en de grenzen van de mogelijkheden lijken bereikt, oudere randapparatuur zoals plotters en radars verzuipen zo langzamerhand in de hoeveelheid targets in sommige gebieden, aantal targets van tegen rond 1000 is geen bijzonderheid meer.

Kom op Henk even een antidepressiva pilletje.... ;)

Zelfs bij 1700 targets blijft alles gewoon werken, alleen de krenterige fabrikanten van plotters gebruiken te trage en goedkope processors etc.
AIS wil al helemaal niet over je radar hebben als het spannend wordt, dat is alleen maar een hebbedingetje.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 16:30 #878532

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6329
WADnWIND schreef :
AIS wil al helemaal niet over je radar hebben als het spannend wordt, dat is alleen maar een hebbedingetje.

Ik heb nu 5 minuten zitten staren naar deze zin maar ik begrijp geen snars van wat je zegt, wil je misschien uitleggen wat je hiermee bedoelt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 16:33 #878535

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
1000 targets? :whistle:

Waarschijnlijk is dat op een mooie dag met max 3Bf wanneer iedereen buiten is met een range van 60nm. Nergens voor nodig om dan je AIS aan te hebben staan.

Ik zet'm alleen aan s'nachts, bij slecht weer en op zee. Max range 15nm.
Als ik dan eens max 50 targets zie die mogelijk interessant zijn dan is het veel.

Tja....dan heb je natuurlijk ook nog mensen die in de haven de AiS aan houden.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Correcte werking AiS??? 02 okt 2017 16:47 #878540

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Palomine schreef :
WADnWIND schreef :
AIS wil al helemaal niet over je radar hebben als het spannend wordt, dat is alleen maar een hebbedingetje.

Ik heb nu 5 minuten zitten staren naar deze zin maar ik begrijp geen snars van wat je zegt, wil je misschien uitleggen wat je hiermee bedoelt?

AIS presentie over je radarbeeld heen (AIS overlay) is een regelrechte ramp als je dat aan zet op een te klein radarscherm (<20 inch)in een druk gebied . Dat geeft een dermate verstoring van het echte doel van een radar dat de veiligheid daardoor in het geding komt. Ik heb heel vaak bij nacht en ontij met een 10-12 inch scherm gevaren, mar het 1e wat je doet is die overlay uitzetten. Zeker als, zoals in mijn geval, 'snachts met 30 knopen voort raast.
Dan is AIS presentatie op een kartplotter toch heel wat meer effectief.
Even de overlay aan voor een koers kruiser is o.k.

Het hebben van een AIS overlay op een radar is een typisch hebbedingetje in de jachtenwereld.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl