André ik ben het niet helemaal eens met jouw opsommingen. Ik hoor je wel weer
tuurlijk!
Bij de scheepvaart routes blijf je sws weg tenzij je die haaks over moet steken.
natuurlijk, mee eens, maar hangt er vanaf waar je vaart. Op de westerschelde kun je bijv moeilijk echt weg blijven van de scheepvaartroutes / vaargeulen.
Buiten de geul varen moet altijd maar kunnen ivm bevaarbaarheid.
mee eens!
Dat geld ook als je voor de spijker wilt liggen, is met dichte mist ook niet altijd bevorderlijk cq veilig en dan ben je wijs met je AIS en je radar, althans ik wel.
tuurlijk. Maar je kunt bijv. op geringe diepte ankeren, dan weet je zeker dat er geen grote schepen in de buurt gaan komen.
Een haven binnenvaren met dichte mist die druk bevaren wordt, ik ben dan erg blij met en de radar en de AIS.
ik zou er ook blij mee zijn, de vraag is of het echt nodig is....
Zonder AIS weet je niet de identificatie van het schip, hoe wil je die dan aanroepen,
Goed punt. Je kunt ook gewoon even op 16 roepen, je positie erbij geven en men weet waar je zit, contact is dan ook snel gelegd. Natuurlijk is het met AIS en radar makkelijker en veiliger. Maar zonder kun je ook je voorzorgsmaatregelen nemen. Is mij al paar keer overkomen, bij oversteekjes naar het VK.
Haven binnen geloodst worden door de havenpost werkt prima, en is zeker veilig. Ik betwist de extra veiligheid van Radar en AIS overigens niet. Maar verplicht stellen, dat is weer iets anders. De vraag is : hoeveel stel je verplicht en hoeveel winst qua echte veiligheid levert dat op? Als er echt aangetoond wordt dat er (door jachten) minder aanvaringen zijn door gebruik AIS en Radar, dan heb je een goed punt. Het kan overigens altijd veiliger: max snelheid van 30km zou veel veiliger zijn, alleen niet zo praktisch