Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 11 jan 2019 18:35 #1011830

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
Ik ben in de veronderstelling dat zeilen op de Nieuwe Waterweg alleen is toegestaan met de motor in werking of tenminste stand-by.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 11 jan 2019 21:36 #1011850

  • Vinny
  • Vinny's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 128
lodewijk stegman schreef :
La Mavare schreef :
Volgens de site
De schippers
Onze watertaxi’s worden bemand door schippers van Schippers Centrale Rotterdam. Ze zijn daarnaast veelal werkzaam op havensleepboten, binnenvaartschepen of patrouillevaartuigen. En dus volledig gekwalificeerd om de Nieuwe Maas, een van de drukste rivieren ter wereld, te bevaren.

En voor een snelle watertaxi heb je groot-vaarbewijs nodig.

Ik heb verschillende keren meegevaren op zo'n watertaxi en het zijn opvallend vaak jonge broekies die ze varen. Ik kreeg niet direct de indruk dat het door de wol geverfde beroepsschippers waren.
Het lijkt me, als je volledig gekwalificeerd bent om een havensleepboot te varen, ook niet direct de meest lucratieve bezigheid.

Maar wie ben ik om de officiële verklaring van het bedrijf aan te vechten?
Assumption is the mother of all fuck ups.

De waterbussen en watertaxi's worden door gekwalificeerde mensen gevaren, wellicht geen 20 jaar ervaring maar toch zeker geen studenten.
Hoping to become a Shellback.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 12 jan 2019 09:58 #1011914

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Watertaxi's dat hoort toch niet onder pleziervaart ?
Het zijn wel kleinere vaartuigen, maar niet alles wat klein is is pleziervaart.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 12 jan 2019 12:21 #1011944

  • sundance
  • sundance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
Tjonge jonge.....Wat een schrikbarende cijfers! bijna 30.ooo vaarbewegingen grote(zee) vaart en meer dan 100.000 binnenvaart in de Rotterdamse haven! 14 ongevallen waarbij pleziervaart betrokken is, waarvan bij 1 een snelvarende watertaxi(beroepsvaart)betrokken is. Ik kan ook nergens op internet terug vinden wie bij deze ongevallen de veroorzaker was, en hoeveel pleziervaartbewegingen er waren. Met de huidige cijfers is dus de kans op een ongeval 0,000107 (14/130.000). Hoe veilig wil je het hebben!! Zelf was ik ook actief met motorcross en (zee)duiken. Daarbij gebeuren ook incidenten. Overal in het openbare leven. En er is toch nog een schaap die vindt dat er iets moet gebeuren. Misschien met z'n allen met AIS, marifoon, zwemvesten, radar, en reddingsvlotten verplicht tussen de palen blijven liggen??? Of verplicht een pleziervaartloods aan boord nemen als we de vaarweg willen kruisen??? Met deze cijfers zeg ik...Hulde aan de pleziervaartschippers!
Laatst bewerkt: 12 jan 2019 16:27 door sundance.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 13 jan 2019 00:45 #1012080

  • Luck
  • Luck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
sundance schreef :
Tjonge jonge.....Wat een schrikbarende cijfers! bijna 30.ooo vaarbewegingen grote(zee) vaart en meer dan 100.000 binnenvaart in de Rotterdamse haven! 14 ongevallen waarbij pleziervaart betrokken is, waarvan bij 1 een snelvarende watertaxi(beroepsvaart)betrokken is. Ik kan ook nergens op internet terug vinden wie bij deze ongevallen de veroorzaker was, en hoeveel pleziervaartbewegingen er waren. Met de huidige cijfers is dus de kans op een ongeval 0,000107 (14/130.000). Hoe veilig wil je het hebben!! Zelf was ik ook actief met motorcross en (zee)duiken. Daarbij gebeuren ook incidenten. Overal in het openbare leven. En er is toch nog een schaap die vindt dat er iets moet gebeuren. Misschien met z'n allen met AIS, marifoon, zwemvesten, radar, en reddingsvlotten verplicht tussen de palen blijven liggen??? Of verplicht een pleziervaartloods aan boord nemen als we de vaarweg willen kruisen??? Met deze cijfers zeg ik...Hulde aan de pleziervaartschippers!

Helemaal mee eens! Zin voor realisme is zeker geen overbodige luxe, maar we moeten blijven trachten elk ongeval te voorkomen en zeker slachtoffers te vermijden.
Jeanneau OS40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 13 jan 2019 04:30 #1012089

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Als ik het verhaal lees denk ik dat men bedoelt dat het aantal betrokken pleziervaartuigen onevenredig groot is. Ondanks de lage aantallen plezierbootjes toch nog betrokken bij zo’n 10% van de ongelukken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 13 jan 2019 08:01 #1012100

koko schreef :
Als ik het verhaal lees denk ik dat men bedoelt dat het aantal betrokken pleziervaartuigen onevenredig groot is. Ondanks de lage aantallen plezierbootjes toch nog betrokken bij zo’n 10% van de ongelukken.

Als het over alleen Rotterdam gaat heb ik al eerder mijn twijfels daarover geuit.
Zie zeilersforum.nl/index.php/foru...s?start=%1$d#1011193
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 13 jan 2019 12:09 #1012183

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Het aantal ongevallen is het topje van de ijsberg, en geeft aan hoe vaak het echt is misgegaan. Ik woon in de omgeving, vaar ook nog wel eens door de Rotterdamse wateren. Vaak genoeg zie je pleziervaarders stunts uithalen die niet goed zijn voor de gemoedsrust, maar niet tot ongevallen leiden. Op de marifoon blokkanalen lopen de emoties soms hoog op, overigens ook tussen de beroepsvaarders onderling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 13 jan 2019 12:49 #1012197

sundance schreef :
Tjonge jonge.....Wat een schrikbarende cijfers! bijna 30.ooo vaarbewegingen grote(zee) vaart en meer dan 100.000 binnenvaart in de Rotterdamse haven! 14 ongevallen waarbij pleziervaart betrokken is, waarvan bij 1 een snelvarende watertaxi(beroepsvaart)betrokken is. Ik kan ook nergens op internet terug vinden wie bij deze ongevallen de veroorzaker was, en hoeveel pleziervaartbewegingen er waren. Met de huidige cijfers is dus de kans op een ongeval 0,000107 (14/130.000). Hoe veilig wil je het hebben!! Zelf was ik ook actief met motorcross en (zee)duiken. Daarbij gebeuren ook incidenten. Overal in het openbare leven. En er is toch nog een schaap die vindt dat er iets moet gebeuren. Misschien met z'n allen met AIS, marifoon, zwemvesten, radar, en reddingsvlotten verplicht tussen de palen blijven liggen??? Of verplicht een pleziervaartloods aan boord nemen als we de vaarweg willen kruisen??? Met deze cijfers zeg ik...Hulde aan de pleziervaartschippers!

Of juist hulde aan de beroepsvaart voor al die keren dat ze stuntelende recreatievaart heeft weten te ontwijken maar waarvan de telling niet is meegenomen in de statistieken? ;)
Laatst bewerkt: 13 jan 2019 12:53 door Michieltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 13 jan 2019 23:55 #1012374

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik kijk 3-4 dagen in de week over de Nieuwe Maas als ik mijn blik van mijn monitor afwend. Dagelijks zie ik zo'n 400 schepen passeren, soms uit een ooghoek, soms kijk ik stiekem wat aandachtiger :) Om me heen zitten veelal ex-schippers die hetzelfde zien en die vanuit hun beroep commentaar leveren op wat er op het water gebeurt.

Van de pleziervaart die voorbij komt, zit het gros netjes aan stuurboordwal. Maar het aantal druiven is bizar. Ik zal eens gaan tellen hoe vaak zo'n malloot precies in een onoverzichtelijke bocht het midden van het vaarwater kiest en dan tegelijk links en rechts ingehaald wordt door de beroeps. Helaas is het vaarseizoen een beetje stilletjes op dit moment, maar vanaf het voorjaar ga ik de teller maar eens aanzetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 14 jan 2019 16:57 #1012514

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Van Rotterdam naar Haringvliet dus Waterweg Oude Maas.
Voor me trosje motorboten die "alvast" oversteken naar de Oude Maas.
Ik zie op de AIS dat er nogal wat uit de Oude Maas komt maar de motorboten kennelijk niet.
De post roept en roept maar ze luisteren niet uit, in ieder geval niet op het blokkanaal....

Kan je vertellen dat het trosje alle kanten uit vloog op de kruising .....

Als ik het daar niet kan inschatten vaar ik de Oude Maas voorbij, steek over en vaar weer terug en de Oude Maas in, kan je in ieder geval alles zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 14 jan 2019 17:37 #1012526

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2406
Waterblok schreef :
Als ik het daar niet kan inschatten vaar ik de Oude Maas voorbij, steek over en vaar weer terug en de Oude Maas in, kan je in ieder geval alles zien.

Ja zo heb ik dat daar ook een keer gedaan. Ging prima en je kunt dan haaks oversteken op een goed moment.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 14 jan 2019 18:08 #1012535

Ik heb uitstekende ervaring (al ben ik er maar 1x langs geweest) met de verschillende verkeersposten daar. HvH vroeg me wat langer de BB wal (ik voer oost) aan te houden en zou mij oproepen waar ik zou kunnen oversteken. Dat deed ze ook, inclusief hoe scherp dat oversteken zou moeten.

Sector Rozenburg en verder waren wat minder spraakzaam, werd 1x gevraagd vaart te minderen omdat er een oploper voor mij langs een haven binnen wilde.

Ik denk dat goede communicatie (bijna) alles is. Ontspannen vond ik het allerminst, gelukkig vertrouwde ik mijn motor.
Laatst bewerkt: 14 jan 2019 18:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 14 jan 2019 19:25 #1012578

Voorlichtingsfilmpje voor Rotterdam & recreatievaart:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 14 jan 2019 23:38 #1012664

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Ik heb vele malen met jachten en een patbodem, de Helena, de Nieuwe Waterweg en Nieuwe Maas bevaren. Nooit serieuze problemen ervaren. Wel eens 'hinder' gehad van binnenvaarders die vanuit een havenbekken het hoofdvaarwater opkomen en mij negeren. Als de zeevaart uit een havenbekken komt, is er meestal een schip van de haven, dat je oproept om te wachten.
Ergo: als de pleziervaart een probleem is/heeft, dan is dat helaas te wijten aan amateurisme. Waarschijnlijk vooral mensen die een motorboot hebben gehuurd.
Zowel in Rotterdam als in Amsterdam als voor mijn deur in Gouda zie ik deze huurders merkwaardige dingen doen. Het waren voorheen vooral Duitsers, maar nu vooral Oostblokkers die motorboten huren bij Hatenboer, Van der Laan en Locaboat.
Soms lijkt het er op, dat een motoboot de ideale manier is om kratjes bier van A naar B leeg te drinken.
Misschien moeten de statistieken hierop worden aangepast.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 15 jan 2019 07:01 #1012675

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
La Mavare schreef :
Ik heb vele malen met jachten en een patbodem, de Helena, de Nieuwe Waterweg en Nieuwe Maas bevaren. Nooit serieuze problemen ervaren. Wel eens 'hinder' gehad van binnenvaarders die vanuit een havenbekken het hoofdvaarwater opkomen en mij negeren. Als de zeevaart uit een havenbekken komt, is er meestal een schip van de haven, dat je oproept om te wachten.
Ergo: als de pleziervaart een probleem is/heeft, dan is dat helaas te wijten aan amateurisme. Waarschijnlijk vooral mensen die een motorboot hebben gehuurd.
Zowel in Rotterdam als in Amsterdam als voor mijn deur in Gouda zie ik deze huurders merkwaardige dingen doen. Het waren voorheen vooral Duitsers, maar nu vooral Oostblokkers die motorboten huren bij Hatenboer, Van der Laan en Locaboat.
Soms lijkt het er op, dat een motoboot de ideale manier is om kratjes bier van A naar B leeg te drinken.
Misschien moeten de statistieken hierop worden aangepast.

Dit draait uit op de oude discussie dat je minimum eisen zou mogen/moeten stellen aan uitrusting en regelkennis voor het bevaren van drukke doorgaande routes en havens. Dus marifoon en vaarbewijs verplichten als je daar wil varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 15 jan 2019 08:46 #1012694

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
CeesS schreef :
Dit draait uit op de oude discussie dat je minimum eisen zou mogen/moeten stellen aan uitrusting en regelkennis voor het bevaren van drukke doorgaande routes en havens. Dus marifoon en vaarbewijs verplichten als je daar wil varen.

Is Rotterdam niet een zeehaven ? Daar gelden (terecht) internationale afspraken voor.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 15 jan 2019 09:29 #1012703

3Noreen schreef :
CeesS schreef :
Dit draait uit op de oude discussie dat je minimum eisen zou mogen/moeten stellen aan uitrusting en regelkennis voor het bevaren van drukke doorgaande routes en havens. Dus marifoon en vaarbewijs verplichten als je daar wil varen.

Is Rotterdam niet een zeehaven ? Daar gelden (terecht) internationale afspraken voor.

Op de rivieren in de Rotterdamse regio geldt gewoon het BPR. Nationaal dus. Iedereen mag daar varen zolang die zich aan de regels houdt. Er is wel (terecht) veel toezicht en controle.

In de grote havens, zoals de Waalhaven en het Botlek-/Maasvlaktegebied gelden aparte regels. Wie daar niks te zoeken heeft mag daar niet komen. Dus even met je jachie of tjallekie een toeristisch rondje door de Achtste Petroliehaven: dat gaat echt niet. Dan heb je direct een havendienstboot achter je aan die je met een giga-vliegenmepper van het water slaat.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 15 jan 2019 09:35 #1012705

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Berghout-2 schreef :
Dan heb je direct een havendienstboot achter je aan die je met een giga-vliegenmepper van het water slaat.

Wim.

Ondanks populistische opvattingen dient het gebruik van geweld door overheden volgens de wet proportioneel te zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 15 jan 2019 09:39 #1012706

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
3Noreen schreef :
Berghout-2 schreef :
Dan heb je direct een havendienstboot achter je aan die je met een giga-vliegenmepper van het water slaat.

Wim.

Ondanks populistische opvattingen dient het gebruik van geweld door overheden volgens de wet proportioneel te zijn.

Het trekken van een bonboekje is tegenwoordig op het water financieel geweld..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 15 jan 2019 10:06 #1012715

CeesS schreef :
3Noreen schreef :
Berghout-2 schreef :
Dan heb je direct een havendienstboot achter je aan die je met een giga-vliegenmepper van het water slaat.

Wim.

Ondanks populistische opvattingen dient het gebruik van geweld door overheden volgens de wet proportioneel te zijn.

Het trekken van een bonboekje is tegenwoordig op het water financieel geweld..

Daar hebben ze tegenwoordig vast wel een tabletje voor :lol: :unsure:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 15 jan 2019 11:25 #1012735

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Yellow Boat schreef :
CeesS schreef :
3Noreen schreef :
Berghout-2 schreef :
Dan heb je direct een havendienstboot achter je aan die je met een giga-vliegenmepper van het water slaat.

Wim.

Ondanks populistische opvattingen dient het gebruik van geweld door overheden volgens de wet proportioneel te zijn.

Het trekken van een bonboekje is tegenwoordig op het water financieel geweld..

Daar hebben ze tegenwoordig vast wel een tabletje voor :lol: :unsure:
Ad

Ja, aspirine. En als dat niet helpt, arsenicum. Dat helpt altijd.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 15 jan 2019 12:23 #1012751

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Terug naar het onderwerp. Ik vaar drie tot vierkeer per jaar door Rotterdam, maar zie het water bijna dagelijks omdat ik in Rotterdam woon. De Maas bij Rotterdam en de nieuwe Waterweg zijn erg druk bevaren. Het is niet bij uitstek "pleziervaarwater" Men komt er als jachtschipper of op doorvaart, of omdat men een keer Rotterdam vanaf het water wil zien. De beroepsvaart is daar zeer intensief. Het verzoek om stuurboordswal te houden, en geen bochten af te snijden is op zich dus wel begrijpelijk, en de controle er op ook gerechtvaardigd. Uitluisteren op het goede blokkanaal is niet alleen verplicht maar ook heel nuttig, je weet dan wat de beroepsvaart wil, en kan zo nodig iets vragen.

Al dan niet melden? Overdag op zondag van de IJsselkop naar de Noord vergeet ik het ook wel eens, maar in het donker doe ik het altijd en mijn ervaring is dat de posten dat ook goed beantwoorden.


Een "leuk" maar niet zo correct voorbeeld van communicatie met sector Brienenoord/Maasbruggen. Een paar jaar geleden wilde ik uit de jachthaven IJsselmonden rond 05.45 uur oversteken naar de IJssel om de brug van 6 uur te nemen. Het was donker en een tikje mistig, geen echte dichte mist maar wel knap nevelig. Ik roep de sector Brienenoord op met de vraag of ik over mag steken en krijg het antwoord: "Het mag niet, maar het kan wel" vast niet volgens het boekje wel handig en ik heb de brug van 6 uur gehaald.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Laatst bewerkt: 15 jan 2019 12:24 door Solo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl