samvh schreef :
ik heb een zeer sterk aluminium jacht, ik vertrouw de voorbolders wel, mogelijk zou je een lange spruit kunnen maken die naar de middenbolders doorloopt. Mast of lieren onnodig, dat zal meer iets voor een polyester jachtje zijn.
Voorzichtig aan, die polyester jachtjes zijn vaak sterker dan je denkt, ook sterker dan het een en ander wat op dun aluminium plaatmateriaal gelast is (een polyester laminaat kan vaak zelfs beter doorboring weerstaan dan aluminium bijvoorbeeld) . Goed kijken waar de sterke punten van je boot zitten (ongeacht materiaal dus), vaak zitten kikkers, bolders, etc niet echt vast aan de constructie in het dek of de romp. Dus goed kijken of ze niet zomaar op het dek staan geschroefd of gelast, maar echt in verdikte platen, schotten, spanten, etc verwerkt zitten.(je wilt niet weten hoe bolders op grotere schepen vast zitten en tegen insnoering beschermd worden, dat zijn zware constructies!) Vaak zijn de lieren toch echt het sterktste punt, en kun je het best via een spruit naar het voordek slepen.
Overigens worden dinghies meestal wel op hun mast gesleept, maar die staan in een mastpot, met een paalsteek door hun 'sleepoog' zodat de lijn wel dicht bij de boeg blijft. Andere sterke punten hebben ze niet, dus dat is de enige manier. Volgende bootjes worden aan de lijn zelf geknoopt zodat er geen extra krachten op de boot zelf komen, de lijn vangt alles op.
Dus: goed kijken waar je boot het sterktst is, en vanuit daar je sleep plan klaarmaken. Wat voor andere boten of materialen geld, is niet perse het beste voor je eigen boot.