Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Sleeptros aan boord, hoe beleggen?

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 06 mrt 2020 20:36 #1133176

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
samvh schreef :
ik heb een zeer sterk aluminium jacht, ik vertrouw de voorbolders wel, mogelijk zou je een lange spruit kunnen maken die naar de middenbolders doorloopt. Mast of lieren onnodig, dat zal meer iets voor een polyester jachtje zijn.

Voorzichtig aan, die polyester jachtjes zijn vaak sterker dan je denkt, ook sterker dan het een en ander wat op dun aluminium plaatmateriaal gelast is (een polyester laminaat kan vaak zelfs beter doorboring weerstaan dan aluminium bijvoorbeeld) . Goed kijken waar de sterke punten van je boot zitten (ongeacht materiaal dus), vaak zitten kikkers, bolders, etc niet echt vast aan de constructie in het dek of de romp. Dus goed kijken of ze niet zomaar op het dek staan geschroefd of gelast, maar echt in verdikte platen, schotten, spanten, etc verwerkt zitten.(je wilt niet weten hoe bolders op grotere schepen vast zitten en tegen insnoering beschermd worden, dat zijn zware constructies!) Vaak zijn de lieren toch echt het sterktste punt, en kun je het best via een spruit naar het voordek slepen.
Overigens worden dinghies meestal wel op hun mast gesleept, maar die staan in een mastpot, met een paalsteek door hun 'sleepoog' zodat de lijn wel dicht bij de boeg blijft. Andere sterke punten hebben ze niet, dus dat is de enige manier. Volgende bootjes worden aan de lijn zelf geknoopt zodat er geen extra krachten op de boot zelf komen, de lijn vangt alles op.
Dus: goed kijken waar je boot het sterktst is, en vanuit daar je sleep plan klaarmaken. Wat voor andere boten of materialen geld, is niet perse het beste voor je eigen boot.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2020 20:36 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 06 mrt 2020 21:47 #1133215

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
holrobert schreef :
@erik: ik neem aan vanwege het risico op gieren en vervolgens kapseizen (evt te voorkomen door de sleeplijn op de boeg te geleiden): of is er nog een andere (constructieve?) reden waarom je dit perse niet zou moeten doen ?

Ja dat geleiden gebeurd altijd, ook bij bergers.
De enige uitzondering is krengen, maar dat gaat heel voorzichtig.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 06 mrt 2020 21:53 #1133218

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
Erikdejong schreef :
WADnWIND schreef :
Even tappen uit KNRM praktijk ervaring:
- Vaak laag om de mastvoet
Ik weet dat dit vaak gedaan word, maar alsjeblieft, alsjeblieft, alsjeblieft doe dit NOOIT, met geen enkele boot niet. Trek bolders uit dek vandaan, tek klampen kapot, doe wat je doen moet, maar sleep een boot nooit of te nimmer aan de mast. Dat dit regelmatig goed gaat is meer geluk dan wijsheid.

Erik, dat gebeurd heel vaak om de mastvoet, omdat er soms geen of gammele klampjes zitten.
Schade daar uit volgend is zelden, of nooit bekend, en dan spreek ik over de laatste 28 jaar.
Soms wordt daar best aan getrokken. Er zit altijd iemand bij die de tros en sleeppunt in de gaten houdt. Een enkele keer wordt de tros wel eens verzet.

Ik (we) hebben veel meer klampen en bolders van dek getrokken dan mastvoeten verplaatst.
Zopals wij dat doen, gaat dat vrijwel op alle stations.

Het meeste wordt bepaald hoe hard en snel je er kracht op zet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 06 mrt 2020 22:03 #1133226

Houdt de KNRM rekening met de rompsnelheid van het geslepende? Op veel filmpjes sleept men veel sneller lijkt het. Geeft veel grotere krachten dan nodig lijkt mij, al zullen de rukken door golven grotere impact hebben...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 06 mrt 2020 22:05 #1133228

WADnWIND schreef :
Erik, dat gebeurd heel vaak om de mastvoet, omdat er soms geen of gammele klampjes zitten.
Schade daar uit volgend is zelden, of nooit bekend, en dan spreek ik over de laatste 28 jaar.
Soms wordt daar best aan getrokken. Er zit altijd iemand bij die de tros en sleeppunt in de gaten houdt. Een enkele keer wordt de tros wel eens verzet.

Ik (we) hebben veel meer klampen en bolders van dek getrokken dan mastvoeten verplaatst.
Zopals wij dat doen, gaat dat vrijwel op alle stations.

Het meeste wordt bepaald hoe hard en snel je er kracht op zet.
Alles staat en valt inderdaad met hoeveel kracht je trekt, hoe snel de lijn strak komt te staan en hoeveel rek er in de sleeplijn zit. Als er helemaal geen andere bevestigingspunten zijn heb je inderdaad niet veel keus. Maar er naast zitten om te kijken wat er gebeurt is een wassenneus. De schade is vaak niet eens met het blote oog zichtbaar, laat staan het ontstaan van de schade. Mastvoeten zijn er niet voor ontworpen, noch het dek rondom de mast. Gewoon niet doen. Van de tientallen keren dat ik scahde survey heb gedaan zijn er ook een behoorlijk aantal door de KNRM kapot getrokken. Minimaal tien gevallen total loss, wel altijd door de verzekering afgehandeld. Doe het niet, doe het niet, doe het niet. Als het echt een wat zwakkere constructie is dan trek je zo de mast onderuit, je hebt er notabene ook nog iemand naast zitten die daardoor zeer zwaar gewond kan raken. Echt, doe het niet, het kan echt niet. Dat het meestal goed gaat is echt meer geluk dan wijsheid.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 06 mrt 2020 22:06 #1133232

WADnWIND schreef :
De enige uitzondering is krengen, maar dat gaat heel voorzichtig.
En dat hoeft nu juist weer niet voorzichtig. Wel beter om het voorzichtig te doen uiteraard, maar zo'n belasting is waar de mast voor ontworpen en geconstrueerd is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 06 mrt 2020 22:23 #1133238

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
Mijn idee om een sleeplijn aan boord te beleggen: twee rondingen om de voorbolder, twee keer om de middenbolder, twee keer om de schootlier en daarna vastleggen op de achterbolder. Uiteraard aan beide kanten van het schip.

Of zie ik hier iets verkeerds in, behalve dan dat het wat tijd kost?
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 06 mrt 2020 22:32 #1133239

Alleen als je een bijna niet rekkende lijn daarvoor gebruikt of een rekkende lijn met heel veel voorspanning erop zet, anders is de voorste bolder al van dek af voor de middenbolder enige kracht op neemt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 06 mrt 2020 22:34 #1133240

ik heb het makkelijker, gewoon op het oog van het boeg beslag , daar zit heel rvs subframe onder, trek je ook wel stuk hoor, daarna hoef je de lijn ook niet meer ergens anders aan vast te maken :laugh: :laugh:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 06 mrt 2020 23:48 #1133247

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Het beste voor een polyester jacht is een spruit, via verhaalkammen of kikkers geleiden, dus niet vast maken, en dan beleggen op de genualieren.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 07 mrt 2020 03:37 #1133253

  • Luck
  • Luck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
@Erik, Allen,
1) Kunnen jullie een tekeningetje maken hoe jullie dit zouden doen?
2) Broek om de boot heen - hoe hou je de broeklijn beneden / op zijn plaats wanneer je hekstoel rond en oplopend naar boeg toe?
((jeanneau SO40)
Dank je, Luc
Jeanneau OS40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 07 mrt 2020 06:07 #1133254

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
Jeroen-pion schreef :
ik heb het makkelijker, gewoon op het oog van het boeg beslag , daar zit heel rvs subframe onder, trek je ook wel stuk hoor, daarna hoef je de lijn ook niet meer ergens anders aan vast te maken :laugh: :laugh:

Ik ken gerenommeerde jachten waar het boeg beslag alleen met kit vast zit. Daar zit dan niet de voorstag op vast.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 07 mrt 2020 06:07 #1133255

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
La Mavare schreef :
Het beste voor een polyester jacht is een spruit, via verhaalkammen of kikkers geleiden, dus niet vast maken, en dan beleggen op de genualieren.

Ja, om een paar schootlieren dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 07 mrt 2020 06:10 #1133256

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
Luck schreef :
@Erik, Allen,
1) Kunnen jullie een tekeningetje maken hoe jullie dit zouden doen?
2) Broek om de boot heen - hoe hou je de broeklijn beneden / op zijn plaats wanneer je hekstoel rond en oplopend naar boeg toe?
((jeanneau SO40)
Dank je, Luc

Een sleepbroek is prima, maar tijd rovend en niet altijd praktisch werkbaar.
Voor een gewone sleepklus heb je tijd, maar als een schip aan de grond zit in slechter weer, is tijd een belangrijke factor. Elke golf gaat er wel iets stuk. En op een schip onder slagzij aan de grond wat stoot is het verdomd lastig werken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 07 mrt 2020 06:12 #1133257

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
plusfast schreef :
Mijn idee om een sleeplijn aan boord te beleggen: twee rondingen om de voorbolder, twee keer om de middenbolder, twee keer om de schootlier en daarna vastleggen op de achterbolder. Uiteraard aan beide kanten van het schip.

Of zie ik hier iets verkeerds in, behalve dan dat het wat tijd kost?

Áls je dat doet; hooguit 1 slag, want je wilt juist slip hebben om de door Erik genoemde rek kwijt te kunnen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 07 mrt 2020 06:12 #1133258

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
Erikdejong schreef :
WADnWIND schreef :
Erik, dat gebeurd heel vaak om de mastvoet, omdat er soms geen of gammele klampjes zitten.
Schade daar uit volgend is zelden, of nooit bekend, en dan spreek ik over de laatste 28 jaar.
Soms wordt daar best aan getrokken. Er zit altijd iemand bij die de tros en sleeppunt in de gaten houdt. Een enkele keer wordt de tros wel eens verzet.

Ik (we) hebben veel meer klampen en bolders van dek getrokken dan mastvoeten verplaatst.
Zopals wij dat doen, gaat dat vrijwel op alle stations.

Het meeste wordt bepaald hoe hard en snel je er kracht op zet.
Alles staat en valt inderdaad met hoeveel kracht je trekt, hoe snel de lijn strak komt te staan en hoeveel rek er in de sleeplijn zit. Als er helemaal geen andere bevestigingspunten zijn heb je inderdaad niet veel keus. Maar er naast zitten om te kijken wat er gebeurt is een wassenneus. De schade is vaak niet eens met het blote oog zichtbaar, laat staan het ontstaan van de schade. Mastvoeten zijn er niet voor ontworpen, noch het dek rondom de mast. Gewoon niet doen. Van de tientallen keren dat ik scahde survey heb gedaan zijn er ook een behoorlijk aantal door de KNRM kapot getrokken. Minimaal tien gevallen total loss, wel altijd door de verzekering afgehandeld. Doe het niet, doe het niet, doe het niet. Als het echt een wat zwakkere constructie is dan trek je zo de mast onderuit, je hebt er notabene ook nog iemand naast zitten die daardoor zeer zwaar gewond kan raken. Echt, doe het niet, het kan echt niet. Dat het meestal goed gaat is echt meer geluk dan wijsheid.

Ik zal het ter discussie stellen binnen de ploeg.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 07 mrt 2020 09:44 #1133290

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 181
Wat ik hier ook geleerd heb is om aan het anker te slepen met een grote harp of haak om de ketting die je eraan klikt, naar de bodem laat zakken en dan trek je schip en anker zo los (plus een spruit op de ankerketting nabij het jacht). Op die manier dempt het gewicht van het anker midden op de sleep de schokken en wordt de sleep rustiger. Nadeel is wel meer gedoe. Heb het zelf nog niet hoeven toepassen, sleep gewoon wat langzamer en dan gaat het altijd wel goed al moet ik zeggen dat het hier niet zo ruig wordt als op de noordzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 07 mrt 2020 10:03 #1133292

Dat heel een "neuringlijn" en wordt aan een ander oog aan het anker bevestigd als de ketting zelf.
Zie deze plaatjes : www.google.com/search?newwindo...EAE&biw=1396&bih=665
Ziiets kun je ook gebruiken om ee ankerboeitje boven je anker te hangen wat kan voorkomen dat op een drukke ankerplek iemand zjn ankerketting over de jouwe legt ( vooral mogelijk als je erg veel kettingof ankerlijn steekt .
En dat is heeeel vervelend :( Al eens in de haven van Strömstad gezien heo iemand er urenlang mee aan het worstelen was en pas na een duikgang ( 4 meter diep) kon de duiker de boel ontwarren .
Tegenwoordig liggen daar gelukking hekboeien zodat zoiets niet meer voor kan komen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 08 mrt 2020 09:20 #1133467

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 181
Yellow Boat schreef :
Dat heel een "neuringlijn" en wordt aan een ander oog aan het anker bevestigd als de ketting zelf.
Zie deze plaatjes : www.google.com/search?newwindo...EAE&biw=1396&bih=665
Ziiets kun je ook gebruiken om ee ankerboeitje boven je anker te hangen wat kan voorkomen dat op een drukke ankerplek iemand zjn ankerketting over de jouwe legt ( vooral mogelijk als je erg veel kettingof ankerlijn steekt .
En dat is heeeel vervelend :( Al eens in de haven van Strömstad gezien heo iemand er urenlang mee aan het worstelen was en pas na een duikgang ( 4 meter diep) kon de duiker de boel ontwarren .
Tegenwoordig liggen daar gelukking hekboeien zodat zoiets niet meer voor kan komen.
Ad

Wellicht is mijn reactie off topic of overbodig maar een neuringlijn is toch iets anders en niet bedoelt om aan de slepen maar meer bedoelt om het anker lichten te vergemakkelijken. Wat ik bedoelde is een grote haak om de ketting die vrij kan bewegen over de ketting. Die zakt dan naar de bodem, licht het anker en tijdens de sleep dempt het anker de schokken in de lijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 08 mrt 2020 10:39 #1133479

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1243
WADnWIND schreef :
plusfast schreef :
Mijn idee om een sleeplijn aan boord te beleggen: twee rondingen om de voorbolder, twee keer om de middenbolder, twee keer om de schootlier en daarna vastleggen op de achterbolder. Uiteraard aan beide kanten van het schip.

Of zie ik hier iets verkeerds in, behalve dan dat het wat tijd kost?

Áls je dat doet; hooguit 1 slag, want je wilt juist slip hebben om de door Erik genoemde rek kwijt te kunnen.

Naar mijn gevoel komt met een hele rondtorn al meer dan 90% van de kracht op de bolder of kikker, afhankelijk van veel factoren natuurlijk. Zijn daar geen cijfers van bekend? Als dat zo is, zou beleggen op de schootlier toch de enige optie zijn. Dan heb je ook het voordeel dat je de boel makkelijk los kan gooien als het misgaat. Maar kan op de constructie van een preekstoel dan gerekend worden om te voorkomen dat je kont over de kop getrokken wordt als de kiel blijft haken achter een steile bank? Een los lijntje om de voorbolder om de omhooggaande beweging van de spruit te arresteren lijkt me dan nog aan te raden.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 08 mrt 2020 13:08 #1133517

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Sleeptros uit laten brengen door het sleepschip en wanneer de sleeptros een oog heeft, dit als bij een spruit beleggen en de kracht verdelen over de achterbolders aan sb en bb. Oog aan de spruit zetten met een sluiting. Die zijn er in hele grote sterke uitvoeringen. Geeft bij losgooien ook geen problemen voor de sleepboot die anders sneheid moet maken en maar zien hoe de sleeplijn aan boord getrokken wordt. Het sleepschip wel naar je toe halen voordat je los gooit. Dit werd wel eens door ons gedaan op deze manier op de Rijn. Niet altijd in dank afgenomen door de mensen op het sleepschip die dachten dat ze van ons wel een lijn zouden krijgen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 08 mrt 2020 16:13 #1133585

  • element
  • element's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 339
Een paar jaar geleden lagen we bij de KMJC.

Op een maandagavond was de KNRM aan het oefenen. Ze vroegen of ze bij ons het beleggen van een sleeptros mochten oefenen op onze 34 voeter.

Maar liefst 12 man is zeker 20 minuten bezig geweest. De meest groene opstappers mochten het werk doen. De anderen keken toe en gaven uiteraard het nodige commentaar.

Uiteindelijk was de consensus die avond aan beide boorden eerst een torn om de voorkikker, dan een torn om de middenbolder en de lus om de schootlier.
Ook ik vroeg mij toen al af hoeveel kracht er uiteindelijk op de schootlieren zou komen te staan. De tros die de KRNM gebruikt is volgens mij wel vrij glad, dus al minder wrijving geven bij een torn om een kikker dan sommige andere lijnen.

Overigens was voor de opstappers het grootste leerpunt dat als sleepboot en gesleept schip niet in 1 lijn varen een kant van de spruit ruzie kan krijgen met het anker op de boeg. Zo werd er uitgebreid gediscussieerd of het verstandig was om het anker weg te nemen. Of dergelijke afwegingen ook gemaakt worden bij een noodsituatie bij een ruwe zee hoop ik nooit mee te maken.



Laatst bewerkt: 08 mrt 2020 16:18 door element.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 08 mrt 2020 17:49 #1133613

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
@ironman:
Dat fixeren met een lijn op het voordek gebeurd altijd.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 08 mrt 2020 17:53 #1133616

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
E.a. is ook sterk afhankelijk van wind, golven en tijdsduur.
Ankers weghalen doen we niet. De spruit schavielt wel eens dodoo, maar er is altijd een reserve spruit en aparte voorloop.
De sleeplijn is tipto-12 of 16

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleeptros aan boord, hoe beleggen? 20 mrt 2020 11:49 #1137011

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Ik voer voorheen met een Waarschip halftonner. Rondje Engeland en ook vaak de Singlehanded gevaren. Wie bekend is met die laatste tocht weet dat je daarbij je 'grenzen wel eens verlegd'om het zachtjes uit te drukken. Vastlopen komt vaak voor. Een keer bij vallend water en deining leek het me beter om een panpan oproepje te doen. Een KNRM rib kwam vlot. Ik reikte hun de spival aan (waarmee ik me tot dan gezekerd had): 'Zachtjes trekken jongens, ik motor haar zelf wel vrij' 'Maar meneer dat gaat niet, dan trekken we de mast kapot!' 'Nee mannen, daar is ze op gemaakt, gewoon rustig trekken' Het ging moeiteloos en schadevrij.
Hetzelfde verhaal in Dunbar in Engeland: op een rots vast komen te zitten in de havenmond. Toevallig was een RNLI rib aan het oefenen. Hadden ze wat te doen. Weer verbaasde gezichten toen ze de spival kregen. Weer probleemloos. Je vraagt je af waarom deze methode zo slecht bekend is.
Erikdejong schreef :
WADnWIND schreef :
De enige uitzondering is krengen, maar dat gaat heel voorzichtig.
En dat hoeft nu juist weer niet voorzichtig. Wel beter om het voorzichtig te doen uiteraard, maar zo'n belasting is waar de mast voor ontworpen en geconstrueerd is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.294 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl