Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dehler boven Ameland zinkende

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 07:59 #1195619

Kapiteinmomo schreef :
boarderbas schreef :

Helemaal ironisch dat momo hier de eerste is die de vloer aan veegt met de Offshore Special Regulations als die ter sprake komen en hier open en bloot toegeeft dat hij niet van plan is zich aan die regels te Conformeren als hij meedoet aan een wedstrijd omdat het "onzin" is.

Zo zo wat een uitspraken op deze vroege morgen, boot voldoet aan alle denkbare veiligheidseisen.
Boot was eigenlijk zelfredzaam genoeg toen de plug er weer in zat.

Het is onbegrijpelijk dat de motor uitviel, stond in dat gebied 20> knts wind, met behoorlijke golven.
In de boot was het zeer moeilijk om te bewegen door golfbeweging in de boot.

Waren ook problemen met de stuurautomaat zitten twee systemen op 1x hoepel 1x hydrailisch beiden systemen stonden in storing dit is ook onbegrijpelijk.

Reken maar dat er heel wat voorluikjes opengaan van ZF leden om de rompdoorvoeren te controleren en spullen aan te brengen om direct te kunnen reageren in het geval van lekkage en dat is precies de bedoeling van dit topic

Inderdaad, sommige ZF’ers leren het helaas nooit...

Trek je het niet aan, erg moedig om de ervaring te delen. Beste stuurlui staan meestal aan wal, en anders hier bij ZF aanwezig :) En goed gehandeld door je zoon. Hij leeft nog, daar gaat het om. En ook nog het schip behouden (mooi meegenomen).

Mij heb je er mee geholpen. Ik twijfel nu of ik dat log echt nodig heb, en misschien komende winter geen extra gat in de bodem ga zagen... (en anders in waterdichte compartiment...

Succes met de boot terugvaren!

Groet, Sjoerd
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 09:19 #1195641

Reken maar dat er heel wat voorluikjes opengaan van ZF leden om de rompdoorvoeren te controleren en spullen aan te brengen om direct te kunnen reageren in het geval van lekkage en dat is precies de bedoeling van dit topic

+1 en dat heb ik dus ook direct gedaan, reserve/noodplug bij de aflsuiters gemonteerd en kan nu weer rustig slapen
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 09:33 #1195646

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13432
Kapiteinmomo schreef :
Zou kunnen JD heeft de motor weer in Lauwersoog gestart en de motor sloeg meteen aan weliswaar met wat horten en stooten, ga zeker het brandstoffilter controleren voor dat ik weer de zee op ga.

Elektrische opvoerpomp die relatief laag zit ? Dus onder water is komen te staan.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 09:44 #1195648

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
3Noreen schreef :
Kapiteinmomo schreef :
Zou kunnen JD heeft de motor weer in Lauwersoog gestart en de motor sloeg meteen aan weliswaar met wat horten en stooten, ga zeker het brandstoffilter controleren voor dat ik weer de zee op ga.

Elektrische opvoerpomp die relatief laag zit ? Dus onder water is komen te staan.

Ik denk eerder een heel klein slokje water, net genoeg om het te doen afslaan.
Maar niet genoeg om de motor in puin te laten draaien.

Het water in de boot beweegt, en een klein klotsje is al genoeg.
Wat mij betreft val er aan inlaatsystemen op boten wel het 1 en ander te verbeteren.

Van hier ook, heel fijn dat het goed is afgelopen!
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 09:56 #1195650

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16266
Oftopic, maar toch:
Welkom, fijn dat je er weer bent en hier reageert!
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 10:04 #1195653

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Maarten-Jan schreef :
Toch nog even een reactie op de transducers die een terugslag klepje hebben om water tegen te houden. Het idee is dat je dan de snelheidsmeter even eruit kunt trekken om hem schoon te maken en dan weer terug kunt plaatsen. Je stopt er in de tussentijd de bijgeleverde stop plug in. Dat heb ik eens gedaan. Ik raad het niet aan om het ook te doen. Er ontstond direct een fontein van water tot de hoogte van de waterlijn. Ik wist niet hoe snel ik hem weer terug moest plaatsen. Was al zeker 50 liter binnen voordat ik hem terug had. Die klepjes kon ik zien zitten, ze werkten voor geen meter.
Het resultaat was trouwens wel dat de snelheidsmeter het weer deed. Door de enorme waterstraal was hij schoon gespoeld.
Ik weet niet hoe diep je transducer onder de waterlijn zit, maar ik kan mijn log verwijderen, stop plaatsen, log schoonmaken, stop verwijderen, log plaatsen (en ook bij mij gaat het klepje volgens mij niet dicht) en dan heb ik misschien een liter water in de boot.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 10:28 #1195663

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6731
Begrijp ik het goed dat als je de plug met het schoepenwieltje wilt verwijderen er eerst een ring moet worden los geschroefd? Ik probeerde (op de wal) laatst de plug los te maken door aan de ring boven op de tule te trekken, maar de zaak kwam niet los. Er ligt in de bilge keurig een reserve wieltje en een originele stop klaar voor gebruik, maar ik betwijfel of de vorige eigenaar de snelheidsmeter ooit heeft los gemaakt.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 10:50 #1195670

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
@Jan Douwe,

Goed gehandeld in zo'n omstandigheid! Is toch een horror scenario: alleen op zee en er komt rap water in je boot terwijl je niet weet waarvandaan..

Fijn dat alles goed is afgelopen en een goede les voor allen die dit haast "live" hebben gevolgd. (incl. Ik)
Beetje raar om je daarvoor te bedanken maar goed, wel top dat je het zo hebt gedeeld!

Groet,
Douwe

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 10:54 #1195673

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1243
jerry schreef :
Begrijp ik het goed dat als je de plug met het schoepenwieltje wilt verwijderen er eerst een ring moet worden los geschroefd? Ik probeerde (op de wal) laatst de plug los te maken door aan de ring boven op de tule te trekken, maar de zaak kwam niet los. Er ligt in de bilge keurig een reserve wieltje en een originele stop klaar voor gebruik, maar ik betwijfel of de vorige eigenaar de snelheidsmeter ooit heeft los gemaakt.

Begrijp je goed, hier de manual. Het water begint echter al te stromen bij de laatste slag van de ring: de ring zit aan de loggever vast en trekt hem er uit. Als je door gaat met draaien zit de signaalgever los, en kun je hem er verder uit trekken. Als die terugslagklepjes werken, zou daarna de waterstroom sterk af moeten nemen, maar dat is bij mij nog nooit gebeurd, dus ik moet de dummy er dan snel insteken. Maar ook daar zit een nokje in die alleen verder induwen toestaat als de pijl in de juiste richting wijst. Dan pas stopt de waterflow nadat de ring weer minstens een slag is ingedraaid. Al met al niet mijn favouriete klus, maar moet wel ef en toe gebeuren want die kleine kreeftjes vinden het maar wat gezellig daar.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 15 aug 2020 10:56 door ironman.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 11:30 #1195690

Mooi verhaal. Goed gereageerd en iedereen leert weer wat.
Deze buttplug past in elk gat en ligt bij mij altijd onder handbereik www.georgekniest.nl/artikel/53...-flexibele-plug.html

Ieder compartiment heeft bij mij een eigen water sensor watermelder-expert.nl/water-alarm-9V
De werking op batterij vind ik een groot voordeel. De batterijen gaan er aan het eind van het seizoen uit en gaan naar de rookmelders thuis. Aan het begin van het seizoen worden alle sensoren getest en komen er nieuwe batterijen in. De sensoren hebben me op andere boten (bij deliveries gaan er standaard een aantal mee in de zeiltas) al 2 keer vroegtijdig gered van erger onheil. Water aan de verkeerde kant van de romp is op zich niet zo erg, als ik het maar op tijd weet.
Laatst bewerkt: 15 aug 2020 11:31 door Account op verzoek verwijderd 5.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 12:28 #1195715

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16266
Ik vraag mijn verre neef of die aan boord wil komen wonen ;)


Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 12:51 #1195722

Rob10 schreef :
Mooi verhaal. Goed gereageerd en iedereen leert weer wat.
Deze buttplug past in elk gat en ligt bij mij altijd onder handbereik www.georgekniest.nl/artikel/53...-flexibele-plug.html

Ieder compartiment heeft bij mij een eigen water sensor watermelder-expert.nl/water-alarm-9V
De werking op batterij vind ik een groot voordeel. De batterijen gaan er aan het eind van het seizoen uit en gaan naar de rookmelders thuis. Aan het begin van het seizoen worden alle sensoren getest en komen er nieuwe batterijen in. De sensoren hebben me op andere boten (bij deliveries gaan er standaard een aantal mee in de zeiltas) al 2 keer vroegtijdig gered van erger onheil. Water aan de verkeerde kant van de romp is op zich niet zo erg, als ik het maar op tijd weet.

Ga je deze alarmen ook horen als je buiten aan de helm staat, terwijl je motor geluid hoord en de wind Door je oren ruist. Ik begrijp namelijk dat deze alarmen in de bils onder de vloer binnen in de kajuit liggen. Of liggen ze gewoon op de vloer en communiceren ze met elkaar. Dus als er 1 united iets detecteerd dat ze allemaal beginnen met alarm signaal. Net als somige brandmelders. Want dan zou je ook nog 1 eventuel bij je in een zakje kunnen hebben. Of droog onder de eventuele sprayhood.

Al met al ik denk dat ik de prioritijd ga verschuiven in de nog te doenlijst voor permanente vlotter schakelaars in parallel op een flinke jank sirene naar de top drie. Samen met check op hogere lucht inlaat en hoe het zit met de beluchting van brandstoftank die bij mij onder de motor in de kiel zit. Het behouden van motor lijkt mij in deze situatie tot dat de boot echt onder water verdwenen is prioriteit.

Bij veel grote schepen vindt een ramp plaats door onder andere uitval in machinekamer. In mijn idee zolang je de motor heb, heb je ook genoeg energie om al je pompen en pompjes aan te houden.
Hier in het voorbeeld van de TS was een douchpomp een grote hulp. Ik heb geen douch aanboord. Neemt niet weg dat het een mooi voorbeeld is van een backup functie van een degelijk apparaat. Dus waarom niet die dikke 200 a 300 euro voor een wale, jabsco, marco, of wat dan ook. Als dat je meer tijd geeft tot een uitstel van excecutie is alles goed. Meer tijd is meer kans op opsporing en herstel van de lekkage.

Ik wens de TS dan ook veel geluk met de afhandeling en herstel van de ellende die zeewater kan aanrichten.

Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Laatst bewerkt: 15 aug 2020 12:56 door Freetime1970. Reden: Spelling en grammatica
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 13:05 #1195726

Freetime1970 schreef :
Al met al ik denk dat ik de prioritijd ga verschuiven in de nog te doenlijst voor permanente vlotter schakelaars in parallel op een flinke jank sirene naar de top drie. Samen met check op hogere lucht inlaat en hoe het zit met de beluchting van brandstoftank die bij mij onder de motor in de kiel zit. Het behouden van motor lijkt mij in deze situatie tot dat de boot echt onder water verdwenen is prioriteit.

Nadeel van permanente vlotterschakelaars is dat ze ook onbedoeld in de haven je bilge naar buiten gooien.
De jeugd heeft de toekomst
Laatst bewerkt: 15 aug 2020 13:07 door ZeilBroer.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 13:40 #1195737

Freetime1970 schreef :
Rob10 schreef :
Mooi verhaal. Goed gereageerd en iedereen leert weer wat.
Deze buttplug past in elk gat en ligt bij mij altijd onder handbereik www.georgekniest.nl/artikel/53...-flexibele-plug.html

Ieder compartiment heeft bij mij een eigen water sensor watermelder-expert.nl/water-alarm-9V
De werking op batterij vind ik een groot voordeel. De batterijen gaan er aan het eind van het seizoen uit en gaan naar de rookmelders thuis. Aan het begin van het seizoen worden alle sensoren getest en komen er nieuwe batterijen in. De sensoren hebben me op andere boten (bij deliveries gaan er standaard een aantal mee in de zeiltas) al 2 keer vroegtijdig gered van erger onheil. Water aan de verkeerde kant van de romp is op zich niet zo erg, als ik het maar op tijd weet.

Ga je deze alarmen ook horen als je buiten aan de helm staat, terwijl je motor geluid hoord en de wind Door je oren ruist. Ik begrijp namelijk dat deze alarmen in de bils onder de vloer binnen in de kajuit liggen. Of liggen ze gewoon op de vloer en communiceren ze met elkaar. Dus als er 1 united iets detecteerd dat ze allemaal beginnen met alarm signaal. Net als somige brandmelders. Want dan zou je ook nog 1 eventuel bij je in een zakje kunnen hebben. Of droog onder de eventuele sprayhood.

Al met al ik denk dat ik de prioritijd ga verschuiven in de nog te doenlijst voor permanente vlotter schakelaars in parallel op een flinke jank sirene naar de top drie. Samen met check op hogere lucht inlaat en hoe het zit met de beluchting van brandstoftank die bij mij onder de motor in de kiel zit. Het behouden van motor lijkt mij in deze situatie tot dat de boot echt onder water verdwenen is prioriteit.

Bij veel grote schepen vindt een ramp plaats door onder andere uitval in machinekamer. In mijn idee zolang je de motor heb, heb je ook genoeg energie om al je pompen en pompjes aan te houden.
Hier in het voorbeeld van de TS was een douchpomp een grote hulp. Ik heb geen douch aanboord. Neemt niet weg dat het een mooi voorbeeld is van een backup functie van een degelijk apparaat. Dus waarom niet die dikke 200 a 300 euro voor een wale, jabsco, marco, of wat dan ook. Als dat je meer tijd geeft tot een uitstel van excecutie is alles goed. Meer tijd is meer kans op opsporing en herstel van de lekkage.

Ik wens de TS dan ook veel geluk met de afhandeling en herstel van de ellende die zeewater kan aanrichten.

Grt. Mark

De water sensoren maken wel een lawaai. Met bemanning is er vaak wel iemand binnen en solo zeilend zit ik gek genoeg vaker binnen dan buiten op zee. Ik wil het ook niet onnodig ingewikkeld maken. Het is simpele techniek waar weinig mis mee kan gaan. Zo zie ik het graag. Rookdetectors werken volgens hetzelfde principe en daar heeft gek genoeg niemand moeite mee. Boten zinken niet omdat er ergens een lek is. Boten zinken omdat het lek te laat opgemerkt wordt en het te laat is om het gat te zoeken en te dichten.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 13:41 #1195739

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
holtere schreef :
Ik vraag mijn verre neef of die aan boord wil komen wonen ;)
Butsmurf!
Maar aan de boom op de achtergrond te zien is dit een hele grote butsmurf. Die hadden ze op de Titanic moeten hebben voor het betere propwerk.
Orange boats matter
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 13:52 #1195741

ZeilBroer schreef :
Freetime1970 schreef :
Al met al ik denk dat ik de prioritijd ga verschuiven in de nog te doenlijst voor permanente vlotter schakelaars in parallel op een flinke jank sirene naar de top drie. Samen met check op hogere lucht inlaat en hoe het zit met de beluchting van brandstoftank die bij mij onder de motor in de kiel zit. Het behouden van motor lijkt mij in deze situatie tot dat de boot echt onder water verdwenen is prioriteit.

Nadeel van permanente vlotterschakelaars is dat ze ook onbedoeld in de haven je bilge naar buiten gooien.

Ik had meer het idee om vlotterschakelaars te gebruiken zoals ik al schreef om een flinke jank sirene aan te laten sturen, en niet om daarmee pompen te bedienen. Pompen regel ik zelf wel. En bils water in de haven vind ik niet een drama als het je boot kan reden. Kwa milieu aspecten zijn er ook grenzen. Zolang de wereld nog toestaat dat er olie uit een tanker kan lopen op een rif maak ik mij geen zorgen over dat er mogelijk misschien biels water kan zijn waar iets van lichte vervuiling in kan zitten. Wij varen immers niet op zware stook olie. :P

Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 13:59 #1195743

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7831
Yazz schreef :
Reken maar dat er heel wat voorluikjes opengaan van ZF leden om de rompdoorvoeren te controleren en spullen aan te brengen om direct te kunnen reageren in het geval van lekkage en dat is precies de bedoeling van dit topic

+1 en dat heb ik dus ook direct gedaan, reserve/noodplug bij de aflsuiters gemonteerd en kan nu weer rustig slapen

Ik niet.

Omdat ik weet hoe t zit. In juni nog de kraanbeurt gehad. Voor t kranen gaat de loggever er uit. In t water. Als er op bedacht bent, heb ik ongeveer een liter water binnen.

De straal is inderdaad indrukwekkend.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 16 aug 2020 12:11 #1196065

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
De veiligheidslijst van Small Ships Race is ook wel behoorlijk informatief voor wat nodig is
Ik ben de storm, en de windstilte.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 16 aug 2020 12:31 #1196071

jerry schreef :
Begrijp ik het goed dat als je de plug met het schoepenwieltje wilt verwijderen er eerst een ring moet worden los geschroefd? Ik probeerde (op de wal) laatst de plug los te maken door aan de ring boven op de tule te trekken, maar de zaak kwam niet los. Er ligt in de bilge keurig een reserve wieltje en een originele stop klaar voor gebruik, maar ik betwijfel of de vorige eigenaar de snelheidsmeter ooit heeft los gemaakt.

wij hadden laatste vakantie na een paar dagen al een log vol met zeewier. Ik had geen zin om de manual te lezen en dit van binnen uit te doen. Mijn vrouw had zin om te zwemmen, dus even voor anker gegaan voor Fenerbahce, en zij had het van buitenaf in 1 min gefixt :)
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 16 aug 2020 13:01 #1196083

André toch! Wat ben je nou voor wedstrijdzeiler ;)

Bij mij gaat ie er voor ieder evenement we even uit. Voor een poetsbeurt. Ook hier geld; de eerste keer is spannend maar valt het reuze mee. De tweede keer gaat het stukken beter en als je er daarna wat oefening in krijgt verdwijnt iedere drempel.

De eerste keer was het zo veel water (2l?) dat ik met een kopje de boel in een puts schepte en daarna met een vaatdoek de rest. Ik vind het nu met name vervelend dat ik even met een vaatdoek de kist droog moet maken. Er komt niet genoeg water in de boot om op te scheppen met een kopje.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 16 aug 2020 13:16 #1196091

boarderbas schreef :
André toch! Wat ben je nou voor wedstrijdzeiler ;)

Bij mij gaat ie er voor ieder evenement we even uit. Voor een poetsbeurt. Ook hier geld; de eerste keer is spannend maar valt het reuze mee. De tweede keer gaat het stukken beter en als je er daarna wat oefening in krijgt verdwijnt iedere drempel.

De eerste keer was het zo veel water (2l?) dat ik met een kopje de boel in een puts schepte en daarna met een vaatdoek de rest. Ik vind het nu met name vervelend dat ik even met een vaatdoek de kist droog moet maken. Er komt niet genoeg water in de boot om op te scheppen met een kopje.

@ Bas; ik ben nu in cruising modus :) Bovendien is mijn vrouw een water-ratje, onderwater-hockeyer (no kidding) en Dive master. Wie ben ik dan om haar tegen te houden? Ik heb haar wel aangemoedigd vanaf het voordek :) Maar goed, als ik het zo lees, kun je het dus prima van binnen uit doen.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 16 aug 2020 13:19 #1196095

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16266
Andre, steek eens je vinger naar buiten als de misses aan het duiken is... :woohoo:
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 16 aug 2020 13:21 #1196097

:cheer:
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 16 aug 2020 15:16 #1196151

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
AndreAzuree schreef :
wij hadden laatste vakantie na een paar dagen al een log vol met zeewier. Ik had geen zin om de manual te lezen en dit van binnen uit te doen. Mijn vrouw had zin om te zwemmen, dus even voor anker gegaan voor Fenerbahce, en zij had het van buitenaf in 1 min gefixt :)

Als je bij koudere (water)temperaturen geen zin hebt om te duiken of je log van binnenuit te demonteren helpt het soms ook om een lijn onder je voorschip door te trekken (dwars) en een paar keer langs je logwieltje te rollen...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 15:17 door Hans V.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 16 aug 2020 15:23 #1196155

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Hier ook een blik onder de vlonder geworpen vanmorgen en alles nog in de verwachte perfecte staat en zonder borging. Geen idee of dat er ooit bij geleverd is maar die gaat er zeker komen. Verhaal van de klepjes is dus duidelijk, leuk bedacht maar werkt niet.
Blijft over hoe een eventueel probleem is te tackelen met een vernuftigheidje voor het geval dát..
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl