Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Staande Mast Route N->Z

Staande Mast Route N->Z 25 aug 2021 19:09 #1318632

Staande mast route is ook alleen varend goed te doen maar vergt wel wat planning.
Vaar al jaren delen van die route en heb deze zomer de complete tocht over Haarlem gevaren. Je vaart grotendeels over smaller vaarwater met ook nog veel bochten en bochtjes erin. Het betekent dat je geen stuurautomaat kun inschakelen en lang achtereen zelf moet sturen. Soms kun je tussendoor even afmeren bij een brug maar alleen als je weet dat het nog even duurt voor die een opening geeft, zoals bij de spoorbruggen op de route waar je vaak langer ligt en je veilig onderdeks dingen kunt doen.Zorg dat je alles wat nodig is bij de hand hebt. Ik gebruik de waterkaarten app omdat daar ook telefoonnummers en marifoonkanalen van bruggen en sluizen goed terug te vinden zijn. Een handheld marifoon en je mobiele telefoon onder direct bereik en maakt het leven makkelijker.net als eten en drinken bij de hand Pas op de Hollandsche IJssel kun je voorzichtig ook de stuurautomaat erbij zetten maar ook hier alleen om iets te pakken en weer direct terug op je post te gaan en op de Nieuwe Maas en de Noord kun je als je die hebt ook de stuurautomaat gebruiken maar is aan dek wacht houden eveneens noodzakelijk. Samen met andere boten opvaren klinkt heel leuk maar is voor de solovaarder een extra belasting als dat langer achtereen het geval is en maakt dat je nog intensiever stuurt. l
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mast Route N->Z 25 aug 2021 21:46 #1318689

  • Tocador
  • Tocador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Dank voor de nuttige info Herman.
Dehler 31
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mast Route N->Z 26 aug 2021 06:04 #1318704

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Heb je nog steeds 3 dagen voor ogen?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mast Route N->Z 26 aug 2021 06:30 #1318709

  • Tocador
  • Tocador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
3 dagen is wel de planning. Vrijdag nacht door Amsterdam zaterdag zondag het overige traject. Denk je dat het niet haalbaar is?
Dehler 31
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mast Route N->Z 26 aug 2021 06:42 #1318710

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Makkelijk haalbaar, je planning wordt bepaald (en verziekt) door de bekende pijnpunten: A'dam, Schipholbrug, Spoorbrug Gouwe begin en eind, Algerabrug.
Let ook op wanneer de winterbediening ingaat bij de diverse kunstwerken dat verschilt wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mast Route N->Z 26 aug 2021 07:20 #1318719

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
De winterbediening gaat in per 1 november, dus daar heb je nog geen last van.

Solo lijkt me dat pittig. Ik zou zelf solo varend de 22 km extra nemen om overdag te kunnen varen (via Haarlem dus). In dat weekend komt de zon omstreeks kwart voor acht 's morgens op en gaat omstreeks kwart over zeven 's avonds weer onder.
Ik heb wat opties uitgeprobeerd met de planner in de (gratis) app "Riverguide Recreant", zo heb ik ook het overvaren van mijn eigen boot afgelopen paasweekend gepland.
Kwart voor acht zonsopkomst, dan tegen acht uur op weg. Ik heb even "gerekend" met 5,1 kts (9,5 km/u), dan zit je net boven 80% van de rompsnelheid en trek je vrij weinig golven (golflengte van je boeggolf 2/3 van de lengte op de waterlijn).

Met het oog op 3 dagen wordt de keuze voor de eerste overnachting dan òf WV IJmond (zijkanaal C), die je nog met daglicht kan bereiken, òf "doorduwen" en na om 20:15 (in het donker) de brug in de A9 te zijn gepasseerd, plus de sluis in Spaarndam, rond 21:00 te arriveren bij de Haarlemsche Jachtclub. Lange dag, zeker als je alles alleen moet sturen.
Tweede dag door tot net na de spoorbrug bij Gouda. Als je vanaf de WV IJmond komt kun je pas rond 09:00 weg, want de brug in de A9 draait op 2 okt om 09:30. Je moet dan aardig doorvaren om de brugopening in de A44 te halen. (14:02, de volgende is die dag pas na zeven uur 's avonds) Je zou dan de opening van de spoorbrug bij Gouda van 18:27 moeten kunnen halen. 16:27 haal je denk ik niet en bij de laatste brugopening van 20:27 is de zon onder en wordt het alweer rap donker. Wederom een lange dag.
De 3de dag is dan weer 55km, dus als je op tijd vertrekt kun je in de tweede helft van de middag in Noordschans zijn.

Met dit schema zou ik, als stuurman en kok in één, zelf compleet afgedraaid zijn.

Door Amsterdam kan ook, als gezegd haal je er dan 22 km af (164 km ipv 186 km). De Schipholbruggen (A9) draaien 2 oktober tussen 07:00 en 08:00, daarna weer tussen 12:30 en 13:30. Als je voor de vroege opening gaat betekent dat dus een compleet gebroken nacht, terwijl je vanaf de Nieuwe Meer nog 98 km moet naar Noordschans. Als je op de Nieuwe Meer even doorslaapt en de brugopening in de A9 van 12:30 neemt, kom je uit op dezelfde opening van de spoorbrug bij Gouda (18:27).
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 26 aug 2021 07:48 door JotM. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mast Route N->Z 26 aug 2021 07:25 #1318720

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Het kan allemaal, het is wat je wil. Heb weleens donderdagmiddag vertrek Enkhuizen, A'dam 'nachts, vrijdag 20:30 Hollands Diep solo gedaan was wel beetje moe....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mast Route N->Z 26 aug 2021 07:38 #1318728

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
En jouw ervaring op dat moment was een beetje overeenkomstig met die van Tocador?
( zeilersforum.nl/index.php/foru...ub?start=525#1279787 )
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mast Route N->Z 26 aug 2021 08:09 #1318744

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1233
Voor wie overweegt om over de weg of over het water te gaan: over water natuurlijk :side: Over de weg lijkt mij juist ingewikkeld (en heel duur), ik zou niet weten hoe ik dat moest organiseren.
De SMR is niet moeilijk, alleen lang. Als je motor het goed doet, gewoon gaan :)


Tips die ik mis in dit draadje zijn behulpzaam kaartmateriaal.

Bijvoorbeeld:
1) varen doe je samen
Op Varen doe je samen staat uitleg en een mooie pdf van de hele route. (Zit ook hier in de bijlage).

2) De ANWB uitgave staande mastroute[/b] (€20,-) (compleet maar een beetje een puzzel) of

3) de kaart NV Verlag NL4. Zeer overzichtelijk

4) Als je lid bent van de ANWB kun je ook een gratis folder ophalen over de SMR, daar staan de grote lijnen in.


Het grootste stuk heel eenvoudig, je zit op de kanalen, dus beschut.
Vanaf Gouda krijg je met stroom te maken. Gouda - Dordtse Kil is nog wel overzichtelijk in getijden, maar als je een alternatieve route doet (via het Spui naar het Haringvliet) dan is het voor mij niet meer in te schatten welk water welke kant uitstroomt, dus daar zijn de stroomkaarten van bijvoorbeeld de HP33 prettig.



Vorige week heb ik het hele stuk van Vlaardingen tot Amsterdam in één stuk gevaren (van 9 tot 21u). Dat was geen must, maar het liep lekker en het was toch vies weer, dus dan maar doorvaren. Daarna het nachtkonvooi, dus de dag erna was wel redelijk afgeschreven :silly:

Met 2 tot 3 dagen kan het een stuk relaxter, eventueel via Haarlem.
Route via Haarlem is 12 mijl extra (plus een aantal bruggen).
Weteringschans via Haarlem naar het IJ: 15 mijl
Weteringschans via nachtelijk Amsterdam naar het IJ: 26 mijl


In het weekend gaat het minder snel, omdat de bruggen dan hier en daar eerder dicht gaan dan door de week.

En laat je dus vooral niet gek maken door àl deze informatie!!! Kies er ééntje en ga daarmee varen. Je komt er wel, maak vooral geen haast, dat scheelt een boel ergernissen (brug niet gehaald...)
Bijlagen:
Maxi 77 - 2673 -
Laatst bewerkt: 26 aug 2021 08:57 door Woodstock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mast Route N->Z 26 aug 2021 08:19 #1318751

  • Tocador
  • Tocador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Kijk daar heb ik iets aan. Als ik via Haarlem niet de nacht route door Amsterdam hoeft te varen is dat ook een optie om te overwegen. Hoe zou het met de drukte zijn dat geplande weekend? Misschien anders op donderdag vertrekken. Alvast dank voor al deze info.
Dehler 31
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mast Route N->Z 26 aug 2021 08:24 #1318754

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Heel veel drukte zou ik niet meer verwachten.
Voor wat betreft Haarlem: doorvaart kun je tegenwoordig mbv de Aan/Uit app betalen. Dat scheelt als je solo vaart (je hoeft de wal niet meer op om bij de automaat te betalen).
Woodstock schreef :
... eventueel via Haarlem, dat is +/- 25 mijl extra.

Via Haarlem ipv via Amsterdam is 12 mijl meer, geen 25.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 26 aug 2021 08:26 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mast Route N->Z 26 aug 2021 08:36 #1318765

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1233
Ik heb geen idee over de druktes :)
Vorige week was er veel wind en verwachtte ik veel boten. Bij Gouda waren het er slechts 15, bij Amsterdam waren er nog maar 3 over! Aangevuld met andere konvooien werden dat er 16 in de nacht. Ik denk niet dat het gauw te druk is, er is ruimte genoeg, ook bij de aanlegsteigers.

Voor mij is drukker beter: ik vaar niet zo hard (+/- 4,8 Kn) dus ben ik bijna altijd te langzaam voor een konvooi. Als het druk is komt er wel weer een nieuwe club waarbij ik aansluit. Trouwens, ook als je zonder konvooi vaart zijn de brugwachter erg behulpzaam. Ze laten je niet voor straf wachten tot er meer boten zijn.

Tactiek voor kleine, langzame boten:
Ik sluit altijd vóór aan bij de brug. Dan heb ik wat extra tijd. In het volgende stuk haalt iedereen mij weer in, maar zo blijf ik wel bij. Vervolgens 'dring' ik weer voor. Ik leg vaak wel even uit waarom ('ik kan niet zo hard!'). Een deel van de mensen snapte dat al, een ander deel kijkt minder boos na de uitleg :)

Het heeft wel wat, een tijdje met hetzelfde clubje opvaren: Allemaal in hetzelfde schuitje.
Of nee, juist niet ;)
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mast Route N->Z 26 aug 2021 08:40 #1318768

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4157
En ter aanvulling,
op teletekstpagina 721 staan alle actuele stremmingen/storingen van
bruggen en sluizen.

Verkrijgbaar voor Android
play.google.com/store/apps/det...=com.eoffice.android

Voor IOS
apps.apple.com/nl/app/nos-teletekst/id289246732

En ook gewoon via een browser te bekijken
nos.nl/teletekst

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mast Route N->Z 26 aug 2021 08:59 #1318775

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1233
JotM schreef :
Via Haarlem ipv via Amsterdam is 12 mijl meer, geen 25.

Je hebt helemaal gelijk :blush:
Het is 26 mijl vanaf Weteringschans...

Aangepast en kaartjes toegevoegd.
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mast Route N->Z 26 aug 2021 10:11 #1318804

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
JotM schreef :
Heel veel drukte zou ik niet meer verwachten.
Voor wat betreft Haarlem: doorvaart kun je tegenwoordig mbv de Aan/Uit app betalen. Dat scheelt als je solo vaart (je hoeft de wal niet meer op om bij de automaat te betalen).

Ze kunnen de pot op met hun aan/uit app. Een app is tegenwoordig overal de oplossing voor. Dat ga ik toch niet op mijn telefoon zetten als ik één keer per zoveel jaar door Haarlem vaar?

Dat de je even de wal op moet om te betalen vind ik geen ramp. Maar dat moet dan wèl kunnen. Een paar dagen terug aangelegd bij het havenkantoor van Haarlem (waar tegenwoordig altijd de deur op slot zit). Daar staat zo'n automaat. Die het niet deed.
Havendienst opgeroepen met de marifoon. Probleem gemeld. "Ja meneer, het kan ook met de aan-uit app". Ik antwoordde ongeveer in de bewoordingen hierboven. Toen bleek er toch iemand in het havenkantoor te zitten, die op een drafje naar beneden kwam met een pin-apparaat.

Hè, hè.. ik kon betalen.
Laatst bewerkt: 26 aug 2021 10:12 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mast Route N->Z 26 aug 2021 10:15 #1318805

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
Wat ik wèl heel waardevol vond op de staandemast route: de site 'Vaarweginformatie' van RWS. Alle info die daarop op staat lijkt zo langzamerhand te kloppen. Hij werkt ook vlot en je hebt binnen een paar seconden de informatie over de brug of sluis die je zoekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mast Route N->Z 26 aug 2021 11:06 #1318820

Ook ergens gelezen op facebook dat de spoorbrug in Haarle tijdens de Formule 1 in Zandvoort op 3,4 en 5 september alleen 'smorgens één keer open gaat na aanmelding .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mast Route N->Z 26 aug 2021 11:17 #1318825

De route via Haarlem zou ook mijn voorkeur zijn. De route over Amsterdam betekent dat je eigenlijk maar twee vaardagen hebt waarbij je de eerste serieuze vaardag wegen slaapgebrek al op achterstand staat. Spoorbruggen zijn inderdaad sterk bepalend. Bij de brug over de A44 kan ik melden dat bij weinig aanbod en vriendelijk vragen je er ook doorheen mag als eigenlijk alleen de andere kant wordt doorgelaten. Bij de brug bij Gouda kun ook de latere opening's avond's nog nemen. Vroeger ging ik daarna dan gewoon aan het remmingwerk overnachten maar de huidige containervaart op de Gouwe zorgt voor teveel onrust. Er is een jachthaven net om de hoek ook handi als je eerder aankomt in de stad gaan liggen en betekent dat je de volgende ochtend niet vroeg weer door kunt vanwege de extra brugpassages. Vanaf Gouda naar Noordschans is prima te doen in één dag zelfs als je voornamelijk stroom tegen hebt (de kans is groot dat dit het geval is op tenminste een deel van het laatste stuk).

Als je de route uitrekent zet dan niet te hoog in op het aantal mijlen per uur puur dat je kunt afleggen. Er zijn verschillende stukken waar je gemaand wordt vaart te minderen en geen golven te maken soms zijn er ok onoverzichtelijke bochten waar je zelf al gas terug neemt en naast spoorbruggen kom je nog veel andere bruggen tegen die ook allemaal eerst voor je moeten worden geopend dat kost ook als het snel gaat 5 minuten maar net zo vaak een kwartier. Als je inderdaad wat meer tijd neemt is het ook wel een route waar je deels dwars door het groen hart vaart en een afwisselend beeld vanaf het water krijgt van Nederland gewoon leuk om te doen dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mast Route N->Z 01 sept 2021 04:13 #1320617

  • Tocador
  • Tocador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Ik heb besloten om op donderdag 30 september in Zeewolde te vertrekken. Heb inmiddels een ervaren schipper en oud collega die met me meevaart en het minder stressvol en gezellig maakt. We hopen op zaterdag middag in Noordschans aan te komen. Nogmaals dank voor alle tips en bijdragen.
Dehler 31
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mast Route N->Z 10 okt 2021 15:22 #1331858

  • Tocador
  • Tocador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Ja we hebben het gedaan. 08.00 weg in Zeewolde op donderdag, vrijdagavond overnachting in Ridderkerk en zaterdag 12.30 in Dinteloord. Het viel allemaal 100% mee. De tijd was inclusief bezoek van de monteur in Ridderkerk wegens een verstopt brandstof systeem. Ik had het nog tijdens de grote beurt gevraagd maar was niet nodig volgens de monteur :pinch: . Tja dat was pech hebben. Verbruik ca 1.5 liter per uur en de gps snelheidsmeter gaf 10 km aan bij net geen 2000 toeren.

Bedankt voor alle tips.
Dehler 31
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl