Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 23 jan 2022 15:06 #1362176

  • petje
  • petje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
Na de zomervakantie zullen we het weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 23 jan 2022 19:11 #1362261

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Ik houd jullie op de hoogte :). We vertrekken medio mei, en de laatste keer dat we wat langer weggingen zijn we 5 x gecontroleerd. Roompot, Oostende, cherbourg, Plymouth en Falmouth. Dus ik ga ervan uit dat we dit jaar in Franktijk ook de klos zijn. Heb het ICP ook nog, vorig jaar verlengd.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 23 jan 2022 19:38 #1362280

holtere schreef :
Ons praktijkverhaal in de herhaling dan.
We varen met kennissen terugkomend uit Boulogne langs Calais en zij worden opgeroepen per marifoon. Een groot douaneschip naast zich op 50 meter afstand. Zij worden gevraagd naar papieren en de mededeling dat ze bezoek krijgen in Dunkerque. Ze lagen daar net aangemeerd en mochten dat bezoek verwelkomen. De douanemevrouw inspecteerde het ICP en zij dat dit onvoldoende was en na veel heen en weren zou ze zich de volgende morgen weer melden met een definitief oordeel. Onze kennissen zijn voor dag en dauw vertrokken.
Lamavare vertelde meen ik, dat hij midden op zee een bekeuring heeft gehad vanwege het ontbreken van een deugdelijk bewijs zijnde het ICP.
Nou mag je zelf je conclusies trekken maar dit geneuzel is al de zoveelste herhaling van blijde vogels die op grond van berichten van de verkopers van dat ICP denken dat ze volledig voldoen aan de wetgeving in andere landen. Laat je verrassen zou ik zeggen.

dit bedoel ik met zo'n praktijkverhaal dat niet strookt met wat het watersportverbond vertelt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 23 jan 2022 19:44 #1362285

Reed schreef :
Was in Dieppe.
Begrijp de moeilijkheid ook niet want als je met een dikke Audi van 2 ton de grens over komt hoor je niemand daar over.

Tja, die dikke Audi van 2 ton heeft wél een fatsoenlijk kentekenbewijs... (geen via internet bestelde verklaring a la ICP...)

Als je met die dikke Audi over de grens gaat zonder (internationaal erkend) kentekenbewijs, heb je ook een probleem...

Werkt hetzelfde voor boten...

Voor een relatief klein oud zeilbootje lijkt het wel wat overdone. Maar met auto’s werkt het ook zo, een fiat panda van 15 jaar oud heeft hetzelfde kentekenbewijs nodig in het buitenland als die dikke Audi van 2 ton...

Hopelijk verzinnen ze een lichte versie van de zeebrief. Voor recreatieve boten tot 9 meter ofzo. En dan voor €200 of €250... lijkt me een prima compromis...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 23 jan 2022 19:51 #1362294

I'm in!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 23 jan 2022 23:38 #1362362

holtere schreef :
Ons praktijkverhaal in de herhaling dan.
We varen met kennissen terugkomend uit Boulogne langs Calais en zij worden opgeroepen per marifoon. Een groot douaneschip naast zich op 50 meter afstand. Zij worden gevraagd naar papieren en de mededeling dat ze bezoek krijgen in Dunkerque. Ze lagen daar net aangemeerd en mochten dat bezoek verwelkomen. De douanemevrouw inspecteerde het ICP en zij dat dit onvoldoende was en na veel heen en weren zou ze zich de volgende morgen weer melden met een definitief oordeel. Onze kennissen zijn voor dag en dauw vertrokken.

Dat zou is wellicht te verklaren vanwege het voorval wat Petje vertelde:

“[…] Een heel vriendelijke mevrouw vertelde dat er een tijdje door de Fransen wat moeilijk gedaan is mbt het ICP, (waarschijnlijk omdat Nederland het franse vaarbewijs niet accepteerde) maar ze hadden pas nog contact gehad met het ministerie van buitenlandse zaken, en die hebben bevestigd dat het ICP gewoon geldig is op de Franse binnenwateren, maar ook op de kustwateren. […]”
Lamavare vertelde meen ik, dat hij midden op zee een bekeuring heeft gehad vanwege het ontbreken van een deugdelijk bewijs zijnde het ICP.
Nou mag je zelf je conclusies trekken maar dit geneuzel is al de zoveelste herhaling van blijde vogels die op grond van berichten van de verkopers van dat ICP denken dat ze volledig voldoen aan de wetgeving in andere landen. Laat je verrassen zou ik zeggen.

ICP is alleen geldig in kustwateren, niet in internationale wateren. Kom je vanuit internationale wateren de kustwateren in, dan heb je eigenlijk een zee brief nodig en is een ICP officieel niet altijd voldoende.
AndreAzuree schreef :
[…]

dit bedoel ik met zo'n praktijkverhaal dat niet strookt met wat het watersportverbond vertelt...

Praktijk verandert. Ten tijde van de incidenten kan het zij geweest dat er inderdaad ivm conflict tussen onze landen het ICP niet werd geaccepteerd, en ten tijde dat Petje met de Watersportbond contact had weer opgelost zijn. Maw mogelijk zijn beide waar gegeven een moment in de tijd.

Mogelijk is door gebrek aan vertrouwen in de watersportverbond het alleen goed uit te sluiten wat nu geldt door contact op te nemen met de Franse douane.

Wie heeft hier het beste Frans onder de knie? ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 23 jan 2022 23:44 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 24 jan 2022 08:44 #1362401

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
AndreAzuree schreef :
holtere schreef :
Ons praktijkverhaal in de herhaling dan.
We varen met kennissen terugkomend uit Boulogne langs Calais en zij worden opgeroepen per marifoon. Een groot douaneschip naast zich op 50 meter afstand. Zij worden gevraagd naar papieren en de mededeling dat ze bezoek krijgen in Dunkerque. Ze lagen daar net aangemeerd en mochten dat bezoek verwelkomen. De douanemevrouw inspecteerde het ICP en zij dat dit onvoldoende was en na veel heen en weren zou ze zich de volgende morgen weer melden met een definitief oordeel. Onze kennissen zijn voor dag en dauw vertrokken.
Lamavare vertelde meen ik, dat hij midden op zee een bekeuring heeft gehad vanwege het ontbreken van een deugdelijk bewijs zijnde het ICP.
Nou mag je zelf je conclusies trekken maar dit geneuzel is al de zoveelste herhaling van blijde vogels die op grond van berichten van de verkopers van dat ICP denken dat ze volledig voldoen aan de wetgeving in andere landen. Laat je verrassen zou ik zeggen.

dit bedoel ik met zo'n praktijkverhaal dat niet strookt met wat het watersportverbond vertelt...

Het watersportverbond (wat een zaadloze bende, maar ik dwaal af) zegt dit:




Op de vraag hoe ik bij de kust moet komen zonder op zee te zijn, komt een herhaling van dit antwoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 24 jan 2022 11:29 #1362446

Joop66 schreef :
[...]

Op de vraag hoe ik bij de kust moet komen zonder op zee te zijn, komt een herhaling van dit antwoord.

Nouja je hebt rivieren enzo dus als je van die kant de kustwateren opvaart lijkt mij vrij logische manier om bij de kust te komen zonder de zee op te gaan.

Of ik begrijp je vraag niet zo goed?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 24 jan 2022 11:41 #1362447

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
Orange Sunset schreef :
Joop66 schreef :
[...]

Op de vraag hoe ik bij de kust moet komen zonder op zee te zijn, komt een herhaling van dit antwoord.

Nouja je hebt rivieren enzo dus als je van die kant de kustwateren opvaart lijkt mij vrij logische manier om bij de kust te komen zonder de zee op te gaan.

Of ik begrijp je vraag niet zo goed?

Hij lijkt mij dat er hier een definitie van 'kustwateren' nodig is. Liefst één waar ook de Fransen het mee eens zijn.
Zijn de 'kustwateren' hetzelfde als de 'territoriale wateren'? Volgens Wikipedia is er een internationale consensus dat het bij dit laatste gaat om een strook met een breedte van 12 mijl uit de kust.
Laatst bewerkt: 24 jan 2022 12:37 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 24 jan 2022 14:20 #1362495

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Mijn ervaringen met de Franse douane:

2020:
We kwamen uit Arzal, boot was omgevlagd en we werden vlak onder de Zuid-Bretonse kust aangehouden. Er werd niet gevraagd wat onze laatse haven was. Geen ICP dus boete.

2021:
We kwamen van NL en werden bij Boulogne sur Mer aangehouden. Er werd niet gevraagd wat onze laatse haven was. We hadden een zeebrief. De douaneman was blij dat we niet zo'n waardeloze ICP hadden.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 24 jan 2022 14:40 #1362504

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Als op de Franse kustwateren het ICP geaccepteerd wordt is dat een kwestie van gedogen, want het formele standpunt van Frankrijk is vanaf het begin af aan duidelijk geweest voor wie de moeite neemt de stukken te lezen. (kennelijk niet zijnde de specialisten bij het Watersportverbond)

zeilersforum.nl/index.php/foru...r?start=1050#1288679
The competent French authorities will implement this resolution on French inland waterways only.
The certificate should therefore specify “inland waterways” (“Inland waterways” means rivers and canals, except for the Rhine and the Mosel).
Where offshore waters are concerned, however, the documents referred to in the maritime conventions or in bilateral agreements will continue to be required (basically, the proof that a vessel has a right to fly the flag of the flag State).
Zo'n "bewijs" bestaat er voor Nederlandse schepen maar in één vorm: de zeebrief.

unece.org/DAM/trans/doc/2019/s...NS-SC.3-2019-20e.pdf
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 24 jan 2022 15:21 #1362519

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
JotM schreef :
Als op de Franse kustwateren het ICP geaccepteerd wordt is dat een kwestie van gedogen, want het formele standpunt van Frankrijk is vanaf het begin af aan duidelijk geweest voor wie de moeite neemt de stukken te lezen. (kennelijk niet zijnde de specialisten bij het Watersportverbond)

zeilersforum.nl/index.php/foru...r?start=1050#1288679
The competent French authorities will implement this resolution on French inland waterways only.
The certificate should therefore specify “inland waterways” (“Inland waterways” means rivers and canals, except for the Rhine and the Mosel).
Where offshore waters are concerned, however, the documents referred to in the maritime conventions or in bilateral agreements will continue to be required (basically, the proof that a vessel has a right to fly the flag of the flag State).
Zo'n "bewijs" bestaat er voor Nederlandse schepen maar in één vorm: de zeebrief.

unece.org/DAM/trans/doc/2019/s...NS-SC.3-2019-20e.pdf

Dit is ondubbelzinnig duidelijk.

Niet dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 24 jan 2022 15:54 #1362537

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1763
Twee jaar geleden dus een ICP aangevraagd en nu weer de verlenging. Daar zitten wel grote verschillen in.
De verlenging nu is van een ander kaliber dan de eerste aanvraag (wat ook een wassen neus is gebleken).
Daar ging het denk ik ook internationaal mis, was natuurlijk veel meer fraude gevoelig.
Nu is dat wel wat serieuzer georganiseerd, zo moet ik bv mbv foto`s rompnummer aantonen en dat wekt vertrouwen.
Tenslotte staat er op de website van het Watersportverbond duidelijk wat het ICP is, waar het voor gebruikt kan worden en in welke landen het geldig is. Wat moet je nou nog meer?
Zoals het een goed huisvader betaamt heb ik ter goede trouw het ICP verlengd en als dat niet voldoende blijkt te zijn, kunnen we altijd nog de strijd aan gaan, mocht je daar zin in hebben.
En nu eten koken
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 24 jan 2022 16:01 #1362542

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Joop66 schreef :

Dit is ondubbelzinnig duidelijk.

Niet dus.

Wat is er voor jou onduidelijk?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 24 jan 2022 16:06 #1362545

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 736
Mijn ervaring met de Kadastrale inschrijving is 'dat het genoegen voortduurt lang nadat de hoge prijs vergeten is'.

Nergens gezeur, geen onzekerheid, geen boetes, niet aan de ketting en het enige document waarmee je onomstotelijk kan bewijzen welke vlag je voert en het enige aantoonbare bewijs dat je eigenaar bent van je boot.

Ik begrijp het 'geloof' in het ICP ook niet zo niet zo goed... B)
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 24 jan 2022 16:06 #1362546

Joop66 schreef :
JotM schreef :
Als op de Franse kustwateren het ICP geaccepteerd wordt is dat een kwestie van gedogen, want het formele standpunt van Frankrijk is vanaf het begin af aan duidelijk geweest voor wie de moeite neemt de stukken te lezen. (kennelijk niet zijnde de specialisten bij het Watersportverbond)

zeilersforum.nl/index.php/foru...r?start=1050#1288679
The competent French authorities will implement this resolution on French inland waterways only.
The certificate should therefore specify “inland waterways” (“Inland waterways” means rivers and canals, except for the Rhine and the Mosel).
Where offshore waters are concerned, however, the documents referred to in the maritime conventions or in bilateral agreements will continue to be required (basically, the proof that a vessel has a right to fly the flag of the flag State).
Zo'n "bewijs" bestaat er voor Nederlandse schepen maar in één vorm: de zeebrief.

unece.org/DAM/trans/doc/2019/s...NS-SC.3-2019-20e.pdf

Dit is ondubbelzinnig duidelijk.

Niet dus.

Niet officieel geldig op zee of kustwateren, maar wel gedoogd op kustwateren lijkt het volgens de reactie van Petje. Ik ben niet zo'n fan van gedogen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 24 jan 2022 16:41 #1362556

Zeehaen schreef :
Mijn ervaring met de Kadastrale inschrijving is 'dat het genoegen voortduurt lang nadat de hoge prijs vergeten is'.

Nergens gezeur, geen onzekerheid, geen boetes, niet aan de ketting en het enige document waarmee je onomstotelijk kan bewijzen welke vlag je voert en het enige aantoonbare bewijs dat je eigenaar bent van je boot.

Ik begrijp het 'geloof' in het ICP ook niet zo niet zo goed... B)

Ik snap het 'geloof' voor een zeebrief niet als je niet verder vaart dan de genoemde landen op de lijst die ICP officieel accepteren, of Scandinavische landen die net als Nederland geen registratieplicht hebben.

Verkoop je de boot binnen 20 jaar (en dat doen er veel) terwijl je vaargebied prima past binnen het gebied van het ICP, dan verlies je een flink stuk van de investering. Overschrijven is ongeveer even duur. In feite betaal je ~€1000,- vignet om onbeperkt naar Frankrijk en nog enkele andere verdere landen te kunnen varen.

Dus ligt aan je vaargebied.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 24 jan 2022 17:59 #1362574

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2287
Snap het probleem niet helemaal, over een maand heb ik en een ICP en een zeebrief en een aankoopbewijs en een btw verklaring en een eigendomsverklaring en aankoopbetalingen en alle andere nodige papieren.
Ik zeg douane kom maar op de koffie staat klaar.
happy sailing
Laatst bewerkt: 24 jan 2022 19:24 door alegria.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 24 jan 2022 18:15 #1362577

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
alegria schreef :
Snap het probleem niet helemaal, over een maand heb ik en een ICP en een zeebrief en een aankoopbewijs en een btw verklaring en een eigendomsverhouding en aankoopbetalingen en alle andere nodige papieren.
Ik zeg douane kom maar op de koffie staat klaar.

Dit illustreert juist het probleem. Omdat je niet weet hoe het echt moet doe je alles maar.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 24 jan 2022 18:53 #1362588

alegria schreef :
...........
Ik zeg douane kom maar op de koffie staat klaar.

Heb je daar wel een horeca-vergunning voor? :woohoo:
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 24 jan 2022 19:25 #1362595

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Voor mij is/was de afweging wat hierboven ook gezegd is - het ‘gedogen’. Ik heb geen zin in gedonder in het buitenland, en komend jaar is Frankrijk één van de bestemmingen. En mijn ervaringen met de Franse, Spaanse autoriteiten is dat ze niet zo vriendelijk en meegaand zijn B) .

Kosten 10% van een knappe set zeilen of de jaarkosten en in principe éénmalig. Ik ben blij dat het geregeld is :)
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 24 jan 2022 19:44 #1362598

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Reed schreef :
Twee jaar geleden dus een ICP aangevraagd en nu weer de verlenging. Daar zitten wel grote verschillen in.
De verlenging nu is van een ander kaliber dan de eerste aanvraag (wat ook een wassen neus is gebleken).
Daar ging het denk ik ook internationaal mis, was natuurlijk veel meer fraude gevoelig.
Nu is dat wel wat serieuzer georganiseerd, zo moet ik bv mbv foto`s rompnummer aantonen en dat wekt vertrouwen.
Tenslotte staat er op de website van het Watersportverbond duidelijk wat het ICP is, waar het voor gebruikt kan worden en in welke landen het geldig is. Wat moet je nou nog meer?
Zoals het een goed huisvader betaamt heb ik ter goede trouw het ICP verlengd en als dat niet voldoende blijkt te zijn, kunnen we altijd nog de strijd aan gaan, mocht je daar zin in hebben.
En nu eten koken

Grote verschillen ? Ik kreeg weer bijna net zo makkelijk een ICP , ik vind het nog steeds een wassen neus vooral omdat er nog steeds “ flag - not applicable “ opstaat
Voor de Engelse registratie (die we ook hebben) ging het iets moeilijker maar nog steeds makkelijker dan een kadaster registratie omdat er niet iemand uit de UK hoeft te komen maar je een lokaal beëdigde keurmeester mag inschakelen

Totale kosten 500-600 euro en als alle papieren ontvangen zijn , incl meetbrief, kan je registratie binnen 24 uur geregeld zijn
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl