Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Het derde rif…

Het derde rif… 08 mei 2022 09:14 #1389415

  • Thea
  • Thea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 284
Ik vaar met een klein bootje en op binnen water. Twee smeerrepen standaard ingeschoren, maar als ik een dag met veel wind verwacht zet ik het eerste rif met steekbout en heb ik dus een smeerreep over om in te scheren voor het derde rif.
Ik kan dan vanuit 2e rif makkelijk in- en uitreven naar behoefte. Mocht het bijvoorbeeld als het donker wordt en de wind weg valt, alsnog nodig zijn het eerste rif eruit te halen dan lukt dat ook makkelijk genoeg.
Dan krijg je vaak nog zo'n mooi stil uurtje nachtzeilen als einde van een dag hard werken.
The smaller the boat, the bigger the fun!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het derde rif… 08 mei 2022 09:42 #1389423

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
gURBe schreef :

De mogelijkheid om een derde (of in het geval van Reuver, een vierde) rif te zetten lijkt mij wenselijk voor noodgevallen. Echter, als het zo ver komt, ben je dan niet te laat en had je je zeiltocht dan niet anders moeten plannen in verband met de veiligheid van schip en bemanning?

Ik ben benieuwd hoe daar tegenaan gekeken wordt. Zelf hou ik het aan de voorzichtige kant omdat ik meestal alleen vaar maar ik kan mij voorstellen dat er andere ideeën over bestaan.

Ik beschouw het 3e rif niet als een noodgeval, maar gepaste of gewenste zeilvoering als het hard waait. Het is net als met het zetten van reef 1 of 2: je verliest weinig tot geen snelheid, en je hebt een boot die veel makkelijker hanteerbaar is. Voor mij is dat ook een veiligheidsmiddel B) .

Als je een oversteek plant van zeg Santander naar Brest en er zit een 5 in het weerbericht of vlagen 6 … moet je dan niet gaan? In de praktijk tel ik vanaf 4 BF een BF bij op (open) zee, dat klopt meestal aardig. Koers maakt natuurlijk uit. Als ik aan de wind tussen de 32-35 knopen over dek heb staan zet ik het derde rif. De stagfok staat dan nog, en geeft mij en de stuurautomaat een boot die mij niet uitput. Ik heb gelukkig nog nooit de wens gehad tot nog minder zeil, heb wel een zakdoek / stormfok aan boord.

Wat ik wel weet: als je de lijn nog in moet scheren als het nodig is, ben je te laat. Ik doe dat in de haven vóórdat we de touwtjes los gooien. (Met mijn reefsysteem heb ik anders altijd een geweldige berg lijn in het grootzeil liggen bij gestreken zeilen).
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Laatst bewerkt: 08 mei 2022 09:43 door Sailabout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het derde rif… 08 mei 2022 13:55 #1389465

Inderdaad, dat is ook mijn punt. Als je de lijnen nog moet inscheren als het nodig is ben je eigenlijk te laat. Hangt natuurlijk ook een beetje af van de lengte en gewicht van het schip, maar over het algemeen ga je niet in omstandigheden dat je een derde rif nodig hebt met een klapperende giek en hoge golven bovenop je boot staan balanceren. Dat is gewoon vragen om ongelukken.
Groeten, Rock’nRoll
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het derde rif… 08 mei 2022 15:27 #1389473

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Ik omzeilde dat probleem solo op zee door altijd mijn derde rif in te scheren en afhankelijk van de weers-voorspelling de eerste of tweede. In het slechte geval kon ik dan van 1e gelijk door naar 3e, bij wat zwaarder weer zette ik 1e alvast in de haven ( extra lijntje ipv smeerreep) en scheerde ik de 2e en 3e in.

Het liefst zou ik kiezen voor 2 "hoge" reven, zodat de tweede voldoende hoog zit voor "zwaar" weer ( ongeveer derde rif "standaard") en 1e ergens er tussenin.
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 08 mei 2022 15:32 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het derde rif… 12 mei 2022 10:26 #1390291

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 347
rocknroll schreef :
Als je dan onder omstandigheden komt dat je rif twee al in gebruik hebt, zou je in theorie de reeflijnen van rif één naar rif 3 moeten verzetten. Een taak die ik je te doen geef op zee bij een dikke golfslag.


Dit is op te lossen door de lijn van de 3de reef aan de buitenkant van de de giek te laten lopen door een buis tussen 2 blokken. Op het kajuitdak worden de schijven en stopper van de genuaval gebruikt die toch werkloos zijn wanneer er een rolfok is.
Laatst bewerkt: 12 mei 2022 11:09 door nepal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het derde rif… 12 mei 2022 11:48 #1390299

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
Schijven en blokken van de genuaval zijn werkeloos bij een rolfok?
Vertel.

Ik heb 3 riffen, maar heb 4 schijven in de giek
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het derde rif… 12 mei 2022 12:05 #1390303

die genuaval heb je nog gewoon nodig hoor, bij een rolfok.... trimmen, inrollen bij veel wind (valspanning lager), etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het derde rif… 12 mei 2022 13:48 #1390326

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8280
Watermaat schreef :
Ik omzeilde dat probleem solo op zee door altijd mijn derde rif in te scheren en afhankelijk van de weers-voorspelling de eerste of tweede. In het slechte geval kon ik dan van 1e gelijk door naar 3e, bij wat zwaarder weer zette ik 1e alvast in de haven ( extra lijntje ipv smeerreep) en scheerde ik de 2e en 3e in.

Het liefst zou ik kiezen voor 2 "hoge" reven, zodat de tweede voldoende hoog zit voor "zwaar" weer ( ongeveer derde rif "standaard") en 1e ergens er tussenin.

Dit is wat ik inmiddels ook heb.

Het vorige zeil had daadwerkelijk 3 riffen. Probleem van een 3e rif: als t niet ingeschoren is, heb je er niks aan.

Wat jij deed is heel enthousiast. Ik vond dat altijd te veel werk. Dus t 3e rif is nooit gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het derde rif… 12 mei 2022 13:52 #1390327

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8280
Het verlies aan snelheid door het tekort aan zeiloppervlak, valt ontzettend mee. Met de soort van wind die er dan is, vaar je toch al tegen de rompsnelheid aan. Die paar m2 minder maakt t alleen maar rustiger. Niet langzamer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het derde rif… 12 mei 2022 15:20 #1390349

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
Bij mijn vorige zeil zat rif 1 op 75 cm vanaf de giek
Prima plek
Rif 2 zat 125 cm hoger als rif 2
Het gat qua zeiloppervlak tussen rif 1 en 2 was te groot
Met die rottige ijsseleer golven had ik met rif 2 te weinig voortstuwing met als gevolg klappen op de golven, en weinig snelheid meer
Geen keuze, rif 1 was teveel doek
De flap zo groot dat ik verplicht was op te doeken, anders had ik geen zicht meer
Boven de 30 knoop wind had ik teveel zeil opstaan
Fok rollen is een doodzonde in mijn ogen

Mijn nieuwe zeil heeft 3 riffen
Beter verdeeld, het 3e rif hoger als het oude 2e
Maar zoals eerder geschreven, ik kan 3 reven permanent inscheren
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 12 mei 2022 15:21 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het derde rif… 12 mei 2022 15:46 #1390355

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Joop66 schreef :
Watermaat schreef :
Ik omzeilde dat probleem solo op zee door altijd mijn derde rif in te scheren en afhankelijk van de weers-voorspelling de eerste of tweede. In het slechte geval kon ik dan van 1e gelijk door naar 3e, bij wat zwaarder weer zette ik 1e alvast in de haven ( extra lijntje ipv smeerreep) en scheerde ik de 2e en 3e in.

Het liefst zou ik kiezen voor 2 "hoge" reven, zodat de tweede voldoende hoog zit voor "zwaar" weer ( ongeveer derde rif "standaard") en 1e ergens er tussenin.

Dit is wat ik inmiddels ook heb.

Het vorige zeil had daadwerkelijk 3 riffen. Probleem van een 3e rif: als t niet ingeschoren is, heb je er niks aan.

Wat jij deed is heel enthousiast. Ik vond dat altijd te veel werk. Dus t 3e rif is nooit gebruikt.

Ik heb in de praktijk dat derde rif ooit 1x gezet met opkomende bui......en vlot er weer uit omdat het mee viel. Het is (zoals veel aan boord) een veilig "gevoel" ....ook belangrijk voor goed (amateur)zeemanschap ;)
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het derde rif… 12 mei 2022 16:02 #1390361

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15053
In de afgelopen 75.000 zeemijlen hebben wij slechts één keer het derde rif gebruikt. Dat was op weg naar de Azoren. Voor een tijdsduur van pakweg 6 uur.
Normaal gesproken vermijd ik de omstandigheden waarin ik dat derde rif nodig zou moeten hebben. Mede omdat ik dat soort omstandigheden heel erg ongezellig zeilen vind.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het derde rif… 12 mei 2022 16:54 #1390393

same here. En dan is ongezellig nog een eufemisme :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het derde rif… 12 mei 2022 17:15 #1390401

Met kustzeilen zijn die omstandigheden inderdaad prima te vermijden, met oceaanzeilen een stuk minder en dan heb ik het eigenlijk over tochten van een dag of 5 of langer. Ook mijn schuitje heeft er inmiddels ruim 75.000 mijl op zitten, maar ik gebruik het 'derde' rif juist heel erg vaak. Feitelijk heb ik maar twee reven, maar het tweede zit op de plek van de derde en de eerste zit op plek 'anderhalf'. Voor kustzeilen en plassen zeilen niet nodig om ze zo ver uit elkaar te zetten, voor oceaan zeilen vind ik het op de meeste boten juist een verademing. Zo even door het logboek bladerend zie ik dat het tweede rif (plek van het derde dus) er toch al snel 10% van de tijd in zit. We hebben het dan al snel over 8.000 mijl varen met zo'n klein stukje zeil. Om nog kleiner te gaan gebruik ik een trysail, die is er een keer of 5 op geweest denk ik.
Het derde rif (in mijn geval dus tweede) gebruik ik ook veel als er gemotord moet worden door volledige windstilte. Op zee zijn er altijd golven en dat gerol en geklap word ik helemaal kriegel van. Met een volledig gereefd grootzeil snaarstrak in het midscheeps gespannen word de uitslag van het rollen meer als gehalveerd en gaat het comfort niveau aanzienlijk omhoog.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het derde rif… 12 mei 2022 17:19 #1390405

Nou, iedereen kan lekker l***en over "heb t wel, maar gebruikt het nooit". Maar ik ben in een aantal gevallen maar wat blij geweest met het 3e rif. Daarnaast is (zeker bij wat langere tochten) de rust dat je nóg een stapje kleiner kan als het erop aan komt gewoon erg fijn.

Maar ook eens, het ligt ook aan het type boot, type vaargebied, type schipper en type weer.

Bij ons type boot, vaargebied en een maffe schipper is het een uitkomst :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het derde rif… 12 mei 2022 17:33 #1390414

Helemaal mee eens, maar met de kanttekening dat dit rif dan wel gebruiksklaar moet zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het derde rif… 12 mei 2022 17:44 #1390417

Eens, daarom ook altijd ingeschoren en voldoende schijven in giek en valstoppers per lijn.

Lijnen op kleur geven de ernst van de situatie aan :laugh:
Groen is rif 1 = niet zo erg maar net ff lekkerder varen
Geel is rif 2 = naja, stevige woei maar we komen er wel
Rood is rif 3 = shit, dit was eigenlijk niet de bedoeling :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het derde rif… 12 mei 2022 18:17 #1390433

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 347
Ton Mitz schreef :
Schijven en blokken van de genuaval zijn werkeloos bij een rolfok?
Vertel.

Ik heb 3 riffen, maar heb 4 schijven in de giek
AndreAzuree schreef :
die genuaval heb je nog gewoon nodig hoor, bij een rolfok.... trimmen, inrollen bij veel wind (valspanning lager), etc.


Mijn antwoord was blijkbaar wat bondig om helemaal begrepen te worden. Hier met wat meer woorden.

De genuaval die in combinatie met de Selden Furlex wordt gebruikt, loopt door een stopper op de mast naar een blok aan de mastvoet, vervolgens via een schildpadblok aan naar een stopper bij de lier en, via nog een schildpadblok, kan die belegd worden op de lier.

Eens de rolgenua gehesen en op juiste spanning staat, wordt de lier ontlast wanneer de stopper op de mast wordt dichtgeklapt.

Vanaf dat ogenblik kan de val uit de lager gelegen geleideblokken en stopper gehaald worden en komen die ter beschikking voor reeflijn 3.

(Bij de Selden Furlex wordt het ontspannen van de val enkel aangeraden wanneer die oorspronkelijk te hard gespannen is en problemen veroorzaakt. Bij andere merken, slijtage, wedstrijdzeilen etc. kan dat anders liggen)

Reeflijn 3 wordt net als de 2 andere, vastgeknoopt aan de giek. Dan gaat die naar het blok van reef 3 aan het zeil. Vervolgens loopt de lijn naar beneden naar een schildpadblok die aan de buitenkant van de giek is gemonteerd helemaal achteraan. De reeflijn loopt vervolgens naar het een schildpadblok aan de voorkant van de giek (uiteraard ook aan de buitenkant).
Zo zijn er geen 4 maar 6 schijven ter beschikking. Tussen de schildpadblokken loopt een buis om te verhinderen dat reeflijn gaat doorhangen wanneer er geen spanning op staat en ergens kan achter haken. De reeflijn loopt dan verder naar de lier via schildpadblokken en een stopper die oorspronkelijk bedoeld waren voor de genuaval en niet nodig zijn totdat de genua gestreken zal worden.
Laatst bewerkt: 12 mei 2022 18:22 door nepal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het derde rif… 12 mei 2022 19:15 #1390456

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
3 reven in het zeil, 3 reeflijnen aanwezig. Nu 1 keer nodig gehad en een paar keer gebruikt om de snelheid er wat uit te halen ivm comfort of bij windstilte tegen het rollen.
Ik ben blij er mee.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl