Ton Mitz schreef :
Schijven en blokken van de genuaval zijn werkeloos bij een rolfok?
Vertel.
Ik heb 3 riffen, maar heb 4 schijven in de giek
AndreAzuree schreef :
die genuaval heb je nog gewoon nodig hoor, bij een rolfok.... trimmen, inrollen bij veel wind (valspanning lager), etc.
Mijn antwoord was blijkbaar wat bondig om helemaal begrepen te worden. Hier met wat meer woorden.
De genuaval die in combinatie met de Selden Furlex wordt gebruikt, loopt door een stopper op de mast naar een blok aan de mastvoet, vervolgens via een schildpadblok aan naar een stopper bij de lier en, via nog een schildpadblok, kan die belegd worden op de lier.
Eens de rolgenua gehesen en op juiste spanning staat, wordt de lier ontlast wanneer de stopper op de mast wordt dichtgeklapt.
Vanaf dat ogenblik kan de val uit de lager gelegen geleideblokken en stopper gehaald worden en komen die ter beschikking voor reeflijn 3.
(Bij de Selden Furlex wordt het ontspannen van de val enkel aangeraden wanneer die oorspronkelijk te hard gespannen is en problemen veroorzaakt. Bij andere merken, slijtage, wedstrijdzeilen etc. kan dat anders liggen)
Reeflijn 3 wordt net als de 2 andere, vastgeknoopt aan de giek. Dan gaat die naar het blok van reef 3 aan het zeil. Vervolgens loopt de lijn naar beneden naar een schildpadblok die aan de buitenkant van de giek is gemonteerd helemaal achteraan. De reeflijn loopt vervolgens naar het een schildpadblok aan de voorkant van de giek (uiteraard ook aan de buitenkant).
Zo zijn er geen 4 maar 6 schijven ter beschikking. Tussen de schildpadblokken loopt een buis om te verhinderen dat reeflijn gaat doorhangen wanneer er geen spanning op staat en ergens kan achter haken. De reeflijn loopt dan verder naar de lier via schildpadblokken en een stopper die oorspronkelijk bedoeld waren voor de genuaval en niet nodig zijn totdat de genua gestreken zal worden.