Zucht, even zoeken op ZF...
Alles over bliksem zal wel genoemd zijn. Of het nu gaat om handelen áls er inslag komt of om inslag te vermijden, daar liggen grote verschillen.
Toch maar weer deze onder de aandacht:
zeilersforum.nl/index.php/foru...-electronica#1400300
"Men" gaat er vanuit dat hele korte steile spikes de boel kunnen voor-ioniseren, waarna de grote stroom volgt die zo desastreus is. Die spikes of ioniseer naalden ontstaan door lading opbouw. De elektronen zitten op de springplank om een gaatje te vinden voor een ionisatie kanaaltje.
Nu is een bliksemafleider een fraai punt om naar toe te kunnen ioniseren op het puntje, waardoor er theoretisch meer inslagen zouden plaatsvinden op een bliksemafleider, met een grote ionisatiestroom tot gevolg. Nu worden die grote stromen wel afgeleid als het goed is, maar wel grote kans op inductieschade.
Als op een puntig geleidend voorwerp een extreem hoge spanning aangeboden worden, gaan de de lucht er omheen ioniseren en gaat het "sproeien", je kan dat goed horen. Bij sterke radiozenders op lange en middengolf gebeurd dat ook wel op het einde van de antenne.
Een andere benadering is om die elektronen de kans te geven om voortijdig rustig af te vloeien en ze geen gelegenheid te bieden voor een voor-ionisatie stroompje te vloeien op een puntig voorwerp. Daarna gewoon laten afvloeien naar het substraat (=aarde of water).
Deel-1 van de hulpmiddelen is een stompe geleider bovenin, met redelijk oppervlak, waarop de elektronen rustig kunnen landen.
Deel-2 is om de weg naar aarde uit te voeren als een B-weg met snelheidsremmende objecten, dus geen dikke kabels, strippen e.d., maar een gewoon draadje waarin je zelfs een soort restricties maakt voor hele snelle stromen, de spikes en naalden dus.
Die wegversmallingen in de B-weg kan op meerdere manieren. Je kan ferrietklemmen plaatsten om de aardleiding of een mantelstroomfilter plaatsten om de aardleiding. De DC weerstand blijft dan nul Ohm, maar de snelle elektronen van de spikes, naalden of pulsen ondervinden grote weerstand. Daardoor hinder je de grote volgstroom van de echte bliksem.
Tot zover mijn versimpelde uitleg over dit systeem.