Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Oeps sluisdeur in puin

Oeps sluisdeur in puin 13 nov 2023 20:22 #1522414

@herman Heb je wel de aspirant-status behaald, oftewel je schip een keer in de sluis opgehangen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps sluisdeur in puin 13 nov 2023 21:14 #1522433

Nee of ook wel ja, dat wil zeggen dat mijn mede matroos die op dat moment de verantwoording had op mijn vraag moeten we de lijnen niet vieren uit het ruim naar boven klom om vast te stellen dat het al te laat was en we zojuist een tros verspeeld hadden. De schipper was op de sluis in Antwerpen nog papierwerk aan het doen en dus even niet aan boord, terwijl wij het ruim veegden na het lossen van de lading.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps sluisdeur in puin 14 nov 2023 08:32 #1522498

  • Luxxer
  • Luxxer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
In Lelystad meegemaakt dat een binnenschipper het schutten volledig deed op restsnelheid zonder aanleggen, een absoluut meesterwerkje wat voor ons afspeelde. door de deuren, met 1 knoop kaarsrecht drijven en weer door de andere deurtjes precies op tijd.

Allicht heeft hij de wat minder ervaren schipper in kwestie inspiratie opgedaan :lol:
wat leg dat leg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps sluisdeur in puin 17 nov 2023 22:16 #1523319

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7429
Dit meldt het blad Schuttevaer:

Iffezheim: stuurvrouw had gedronken, sluiskolk jaar gestremd

De stuurvrouw die aan het roer zat toen de 110-er La Primavera zaterdag tegen een van de bovendeuren van sluis Iffezheim ...

Had zeker op ZF de rubriek "zelf alcohol stoken" gelezen. Vindt dit overigens geen onderwerp om in een zeilersforum te beschrijven. Het gevaar is van iets zelf maken, dat je het ook eens wilt gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps sluisdeur in puin 18 nov 2023 11:33 #1523369

brambo schreef :
Dit meldt het blad Schuttevaer:

Iffezheim: stuurvrouw had gedronken, sluiskolk jaar gestremd..........

Ja, ik had het ook gelezen, hoewel er formeel nog sprake is van een verdenking van alcoholgebruik.

Ik vraag mij af hoe de verzekeraar ermee omgaat, niet alleen in dit geval, maar ook als er een aangeschoten jachtschipper schade veroorzaakt. Weet iemand dat?
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps sluisdeur in puin 18 nov 2023 12:55 #1523388

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2152
Berghout-2 schreef :
Ik vraag mij af hoe de verzekeraar ermee omgaat, niet alleen in dit geval, maar ook als er een aangeschoten jachtschipper schade veroorzaakt. Weet iemand dat?

In mijn polisvoorwaarden staat onder uitsluitingen:
10. Schade die is veroorzaakt door de verzekeringnemer of op-
varenden onder invloed van alcoholhoudende drank, drugs
of medicijnen. Tenzij de verzekeringnemer aantoont dat hem
niets te verwijten valt.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps sluisdeur in puin 18 nov 2023 13:57 #1523400

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7429
Berghout-2 schreef :
brambo schreef :
Dit meldt het blad Schuttevaer:

Iffezheim: stuurvrouw had gedronken, sluiskolk jaar gestremd..........

Ja, ik had het ook gelezen, hoewel er formeel nog sprake is van een verdenking van alcoholgebruik.

Ik vraag mij af hoe de verzekeraar ermee omgaat, niet alleen in dit geval, maar ook als er een aangeschoten jachtschipper schade veroorzaakt. Weet iemand dat?

Verdenking ? Bij een dergelijk ongeval is een bloedproef in het algemeen standaard. Naast het onderzoek of de bestuurder niet zat te appen of te bellen.

Er is natuurlijk wel verschil tussen de eigenaar van het schip en de persoon die het bestuurde.

Kan overigens ook nog een mechanisch probleem zijn geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps sluisdeur in puin 18 nov 2023 22:29 #1523468

brambo schreef :
Dit meldt het blad Schuttevaer:

Iffezheim: stuurvrouw had gedronken, sluiskolk jaar gestremd

De stuurvrouw die aan het roer zat toen de 110-er La Primavera zaterdag tegen een van de bovendeuren van sluis Iffezheim ...

Had zeker op ZF de rubriek "zelf alcohol stoken" gelezen. Vindt dit overigens geen onderwerp om in een zeilersforum te beschrijven. Het gevaar is van iets zelf maken, dat je het ook eens wilt gebruiken.

Bron
[…] Hoeveel alcohol ze in haar bloed had moet nog worden vastgesteld. […]
Dus terecht onder verdenking van alcoholmisbruik op het moment dat dit geschreven werd.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 18 nov 2023 22:29 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps sluisdeur in puin 19 nov 2023 06:17 #1523474

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2942
brambo schreef :
Er is natuurlijk wel verschil tussen de eigenaar van het schip en de persoon die het bestuurde

Welk verschil? Voor de NL wet mogen zowel schipper(se) als stuurman(vrouw) niet meer dan 0.5 promille blazen. Is dat in Duitsland anders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps sluisdeur in puin 19 nov 2023 10:31 #1523496

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7429
De vraag was, wat de consequenties zijn voor de verzekering.

De eigenaar van het schip kan moeilijk aansprakelijk zijn voor het mogelijk ongewenste gedrag van de stuurman/vrouw.

Komt nog bij dat de aansprakelijkheid van schepen beperkt is. Er zal dus maar een gedeelte van de schade aan de sluisdeuren vergoed worden.

Er gebeuren te veel aanvaringen in de binnenvaart tegen objecten zoals bruggen, sluizen stuwen.

Wisselende bemanningen en arbeid 24/7. Nog afgezien van de veel grotere schepen dan voorheen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps sluisdeur in puin 19 nov 2023 11:02 #1523504

brambo schreef :
De vraag was, wat de consequenties zijn voor de verzekering.

De eigenaar van het schip kan moeilijk aansprakelijk zijn voor het mogelijk ongewenste gedrag van de stuurman/vrouw.

Komt nog bij dat de aansprakelijkheid van schepen beperkt is. Er zal dus maar een gedeelte van de schade aan de sluisdeuren vergoed worden.

Er gebeuren te veel aanvaringen in de binnenvaart tegen objecten zoals bruggen, sluizen stuwen.

Wisselende bemanningen en arbeid 24/7. Nog afgezien van de veel grotere schepen dan voorheen.

Bram

Zeker is die dat als de bemanning in loondienst is !

Net als een transport ondernemer verantwoordelijk is voor alles wat een chauffeur doet met de truck van de firma .

Primair is dus de eigenaar / werkgever verantwoordelijk, de verzekering KAN de schade vervolgens gaan verhalen op de bestuurder / schipper etc .

Wat de verzekering moet uitkeren zal deze dan ook doen . Maar daarmee hoeft de koud nog niet af te zijn .
Laatst bewerkt: 19 nov 2023 11:03 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl