Ik sluit me helemaal aan bij de vorige schrijvers, ga TKN of Kleinvaarbewijs II doen.
Het zal er ook vanaf hangen wat je doel is.
Als we eind november vertrekken voor onze eerste atlantische oversteek, varen we een dag 16 west met een zuidelijke component. We checken wel elke dag onze positie, maar dat is dan meer in relatie tot het weer en voor de thuisblijvers.
Ga je van Ijmuiden naar Stavanger in Noorwegen dan maak je ongeveer hetzelfde mee, maar dan wat korter.
Wil je van Ijmuiden naar Ramsgate wordt al wat ingewikkelder, en naar de Solent helemaal.
Om maar niet te spreken als je van Den Helder naar Harlingen wil.
Verder zal het ook op ervaring en kennis van het gebied aankomen. Wij varen nooit naar de uiterste ton om het slijkgat in te gaan, maar kennen een afkorting. Dat haal je niet uit een boekje.
Ik ben eens over het Stortemelk gevaren. Qua diepgang kon dat heel gemakkelijk, maar ik snap nu wel waarom die tonnen er liggen :?
Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is dat de behoefte om te kunnen navigeren heel erg afhangt van het gebied wat je gaat bevaren. Wij hebben altijd veel gehad aan de Shell Chanel guide, en de Cruising Almanac.
En, een goede voorbereiding is het halve werk. Waypoints, uitwijkhavens, weer, marifoon e.d. is allemaal goed vooraf te doen.