Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alle tips, trucs en technieken om zelfstandig zonder personeel je boot te varen.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: solo aanmeren

solo aanmeren 07 aug 2017 19:25 #859375

Allereerst vind ik het een zeer vreemd idee om je boot met spring en motor te krengen aan een ander jacht. Je weet niet hoe deze vastligt en of zijn "befendering" daarop ingericht is. Mij zou je pissig krijgen als je dat blind deed.

De kunst is geduld. Hou je adrenalinespiegel laag. Het is niet erg om een "oefenrondje" te maken. Daar bij kun je ook even tegen de boot kloppen en kenbaar maken dat je langszij wilt en er alleen voor staat.

Ikzelf maak mijn plan altijd zo dat ik de boot stil kan leggen op de plek waar ik wil.

Ik leg de landvasten in een dergelijk geval languit in het gangboord. Je legt je boot stil, een beetje scheef zodat de wind je neus tegen het buurjacht drukt. Dan spring je met de voorlandvast van boord, belegt m. Loopt naar het midden, pakt de achterlandvast en haal die om de kikker. Die neem je terug aan boord, je belegt m, zet een spring en dan kun je daarna in alle rust de voorlandvast terugnemen op jouw kikker.

Ik ben zelf zéker geen tovenaar op de motor en de motorisering laat erg te wensen over. Maar veel oefenen helpt.

Waar mensen bolfenders laten is me een raadsel. Ik vind 4 normale fenders al een heel gestouw...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 07 aug 2017 20:01 #859394

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
100% eens met eerdere opmerkingen: indien moeilijk / hoger wal, dan _achteruit_. Vooruit kost je tijd en levert stress op. Een beetje oefenen met achteruit varen is wel heel wenselijk. Wat je nu overkomen is gebeurt je met kont op de wind in ieder geval niet.

Een middenbolder is super en zou ik zeker aanraden, maar valt ook prima te improviseren. Landvast met een paalsteek om de verstaging, het lange eind onder de railing door, dan weer buiten over de railing heen en in de kuip leggen. Ook een achterlandvast klaar. Je hebt nu 2 punten (midden-voor en achter) die je om de zelfde kikker kan leggen (bijvoorbeeld in de sluis. Rustig aantrekken of om de lier slaan, gas naar voren en je wordt beheerst tegen de muur of buurman gedrukt. Als je de spring op je verstaging hebt kost het niet veel geweld en werkt het ook bij buurboten (Boarderbas' opmerking is daar wel terecht.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 07 aug 2017 20:31 #859410

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
Alles leuk en aardig heren, maar sommige van de hier gegeven adviezen gaan mij toch te ver. Achteruit varen om aan te leggen lijkt een leuke oplossing, maar als je in een sluis naast iemand moet aanleggen is dat niet handig. Dan is het beter om te weten hoe het vooruit beter kan.

En een middenbolder plaatsen is lang niet altijd mogelijk, of haalbaar, dus ook zonder zo'n ding moet je je kunnen redden.

Het advies om het vaker te oefenen, en soms gewoonweg een rondje extra te maken is al een stuk zinvoller.

Mijn oplossing, in ieder geval voor de wat kleinere boten te gebruiken, is een lange landvast vanaf de voorpunt buiten alles om naar de kuip toe leggen. Langzaam langszij komen varen, en die landvast ergens op de andere boot omheen gooien, en op je eigen boot met dat ding strak in je hand naar voren lopen en 'm beleggen. Bij mij werkte dat prima, maar dat was op een Kolibri 560. Of dit op een groter schip ook werkt kan ik zo niet zeggen.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 07 aug 2017 20:36 #859412

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Op een Maxi77 werkt dat precies zo. B)

Maar ik denk dat de discussie hier gaat over het langszij komen liggen bij zwaar weer.

Nogmaals refereer ik naar de clinic van WADnWIND want om alles hier op te schrijven wat ik van die man geleerd heb in één middagje is me echt te veel.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 07 aug 2017 20:50 #859418

Wat mij betreft is het toverwoord "opties". Vaar jezelf nooit in een situatiebdie moét lukken.

In de sluis bij den oever moesten er erg erg veel boten in. Mij werd verzocht door te schuiven, maar daar zat een sluisdeur zonder bolders. Gewoon rustig naar toe gevaren. Boot stilgelegd. De boel bekeken en gevraagd aan de achterliggende schepen niet direct op te varen. Er was inderdaad niks en ik had nog de optie weer terug te gaan. Maar ik kon even langszij bij een bruine vloot. Even uitgelegd dat ik alleen was en gevraagd of ik eerst uit mocht varen. Geen probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 07 aug 2017 20:58 #859423

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Ik doe alles achteruit, maar in een sluis is dat wat vreemd.
Voorwaarde is dat je achteruit genoeg kracht hebt bij forse wind.
Een vreemd schip om aan te leggen is altijd een verrassing of je erbij kan, soms haak ik de lijn gewoon aan het kluisgat voor even.

Ben geen middenbolder fan maar als het vooruit tegen de forse wind in moet is een lijn uit het midden of daarvoor een goede optie. Dit omdat mijn schip erg rond is dus een lijn van helemaal voor maakt dat de kont erg wegdraait.
De lijn uit midden of daarvoor voorkomt dat, is minder ver lopen en op breder punt van jouw en de buurboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 07 aug 2017 21:31 #859433

PvO schreef :
Wat mij tegenwoordig erg goed bevalt, is dat ik een toegewezen box in een jachthaven weiger als ik het afmeren in die box niet zie zitten.

Daar voel ik me ook niet te groot voor, en krijg eigenlijk altijd medewerking van de havenmeester. Levert vaak ook nog eens mooi plekje op. :)
Zoeken ook wel eens zelf een plekje en vragen dan of we daar mogen liggen.
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 07 aug 2017 22:06 #859438

Even nog ter verduidelijking...ik heb drie keer een rondje gevaren, om alle opties te bekijken en de situatie te overdenken. Pas bij het vierde rondje ben ik begonnen met het manoeuvre. Dit was de enige boot/plaats waar er kon afgemeerd worden. De enige andere opties waren een veel grotere tweemaster met voor mij onbereikbare kikkers/lieren/bolders/... en een plaats tegen de kade waar ik me zelf zou vast varen mocht er iets fout lopen. Van wat ik kon zien was de boot waar ik ging tegen aanmeren zelf goed aangemeerd. Dit zijn sowieso zaken waar ik op let, ook als ik met bemanning vaar.

Ik heb mss de indruk gewekt dat ik een beginnende zeiler ben, maar dat is niet het geval. Het solo zeilen is echter nieuw. En soms loopt er gewoon eens iets niet zoals je vooraf gedacht hebt en dat zijn de momenten waar je van leert. Zo nu dus ook :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 07 aug 2017 23:24 #859445

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3671
Wat ik mij afvraag, is of al het advies hier wel accuraat is.
Bij de één gaat het zo goed, bij de ander niet.
Laten we eens bij de basis beginnen, de boot van de TS.

Ik zeilde ooit een gaffelkotter van 14mtr, zo'n 12 ton waterverplaatsing.
Kon deze boot bij 6 Bf op de kop rustig langszij leggen en naar de boeg wandelen
om voor vast te maken.
Nu zeil ik een Etap 22, en doe alles met een midden landvast omdat het scheepje
alle kanten opgaat in dezelfde omstandigheden. Om nog maar niet te spreken van
de outboard bediening.

Dus, wat voor schip heeft de TS? Een tuitelige cruiser/racer of een stalen langkieler ?
Wat voor motor? En wat is de schroefwerking?
Pas dan kunnen we de TS van degelijk advies voorzien.
En ja, rustig de situatie bekijken, geen onbesuisde beslissingen nemen staat aan de
basis van dit alles.

Grt, André
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 08 aug 2017 11:30 #859549

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Ik weet het: ik ben een Piet Lut.
Maar het is Afmeren, of Aanleggen.
Aanmeren is fout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 08 aug 2017 11:41 #859553

  • marin
  • marin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
zapp schreef :
Ik weet het: ik ben een Piet Lut.
Maar het is Afmeren, of Aanleggen.
Aanmeren is fout

Naast Piet Lut ook nog Piet Verkeerd onzetaal.nl/taaladvies/aanmeren-of-afmeren :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 08 aug 2017 11:55 #859555

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
marin schreef :
zapp schreef :
Ik weet het: ik ben een Piet Lut.
Maar het is Afmeren, of Aanleggen.
Aanmeren is fout

Naast Piet Lut ook nog Piet Verkeerd onzetaal.nl/taaladvies/aanmeren-of-afmeren :)

Jeetje ja, nu zie ik het ook.
Weer wat geleerd vandaag, en dank Marin daarvoor :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 08 aug 2017 12:02 #859558

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2180
zapp schreef :
Ik weet het: ik ben een Piet Lut.
Maar het is Afmeren, of Aanleggen.
Aanmeren is fout

Ik ben een muggezifter en volgens mij heb je gelijk. Of is het muggenzifter? :unsure:
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 08 aug 2017 12:09 #859561

of afleggen? :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 08 aug 2017 12:11 #859562

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
ik ben tegen muggen.
Maar weer wat geleerd i.d.d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 08 aug 2017 12:12 #859564

Elke keer als ik aanleg wordt mn boot een stukje korter. Bij heet het daarom afminderen. :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 08 aug 2017 12:12 #859565

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Omleggen... :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 08 aug 2017 12:14 #859567

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
En nu ff opmeren met die onzin Chris :whistle:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 08 aug 2017 12:17 #859572

ja dat zegt de tapas ook steeds tegen me. :ohmy:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 08 aug 2017 12:24 #859578

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7271
Gewoon, gang is alles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 08 aug 2017 12:37 #859583

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2180
rooiedirk schreef :
Baasklusje schreef :
holtere schreef :
Ik denk...
Dat ik achteruit zou varen tegen de wind in.

Dat denk ik nou ook... Je kunt hem dan helemaal stil leggen precies op de juiste plek. Achterlijntje erop en dan rustig de rest doen.
We zijn het helemaal eens. Zeker solo zo manoevreren dat je eerst achter vast kan maken zonder in de problemen te komen. Dan maar 'verkeerdom' in het rijtje liggen.

Geldt misschien niet voor TS, maar goed bestuurbaar achteruitvaren is niet voor iedereen weggelegd. Met mijn Hanse 301 geen enkel probleem. Met de Vega niet te doen. Met de huidige HR312 moet ik het nog beter uitproberen.

Vooruit met de wind mee dan maar? En achterlijn om het eerste vaste punt dat voorbij komt? Als je de boeg van de buurman wil pakken kan je er misschien niet bij. Zeker als je schroefeffect de kont de verkeerde kant op trekt.

Mijn aanpak zou denk ik zijn: voor- en achterlandvast klaar plus de achterspruit van Duncan Wells (die hier schijnbaar de lus van Thomas heet) van de middenklamp via de achterklamp naar de schootlier. De spruit kan ook dienen als middenlandvast als de buurman een middenklamp heeft.
Plan A: langsvaren met de wind mee, spruit om klamp op boeg of hek van de buurman (waar je het eerst langskomt), stilleggen, spruit aantrekken, dan voor vast en afwerken.
Plan B: spruit als middenlandvast gebruiken, dan achter en voor vast.
Plan C (buur zonder middenklamp): in de wind aankomen en voorlandvast (naar achter in gangboord gelegd) aan iemand aan dek bij de buur geven (of als je bemanning hebt overstappen met de voorlandvast en beleggen).
Plan D: ander plekje zoeken...
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 08 aug 2017 12:41 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 08 aug 2017 13:09 #859596

Die systeempjes van Duncan Wells zijn inderdaad heel handig, daar maken wij ook al een hele tijd gebruik van
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 08 aug 2017 13:12 #859597

Mi Dushi schreef :
zapp schreef :
Ik weet het: ik ben een Piet Lut.
Maar het is Afmeren, of Aanleggen.
Aanmeren is fout

Ik ben een muggezifter en volgens mij heb je gelijk. Of is het muggenzifter? :unsure:
Gewoon: vitter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 08 aug 2017 13:20 #859602

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2180
zuipschuit schreef :
Die systeempjes van Duncan Wells zijn inderdaad heel handig, daar maken wij ook al een hele tijd gebruik van

Heb net het boek gekocht (nu ook vertaald in het Nederlands). Ga er komende vakantie eens wat van proberen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo aanmeren 08 aug 2017 13:28 #859605

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12505
zapp schreef :
Ik weet het: ik ben een Piet Lut.
Maar het is Afmeren, of Aanleggen.
Aanmeren is fout
En zo is dat!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.280 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl